.

Beantwoord

Dataverbruik onbegrijpelijk hoog

  • 16 January 2014
  • 14 reacties
  • 1482 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 6 reacties
Ik had altijd een abonnement vd HI KPN met 200 mb en nooit geen problemen, nooit over de datalimiet heen. Ik heb nu 1 week dataabonnement van Simyo en ben door mijn data heen. Ga me niet vertellen hoe de telefoon werkt. Hij staat op WIFI en toch wordt er datat afgeschreven, en nee er zijn geen problemen met WIFI geweest, er zijn 3 routers in huis dus overal optimaal bereik. Gezien de vele klachten bij Simyo denk ik dat het raadzaam is dat jullie goed gaan kijken wat er aan de hand is, ik weet dat jullie de data niet kunnen zien maar als ik het verbuik zo bekijk gaat het aan jullie kant mis. Zoals gezegd voorheen nooit geen last gehad dus waar ligt dan het probleem? Als er geen bevredigende oplossing komt sluit ik Simyo af.
icon

Beste antwoord door Scotsman 16 January 2014, 08:49

Bekijk originele reactie

14 reacties

Reputatie 7
Badge +9
De reden van hoog dataverbruik is niet door buitenstaanders te achterhalen (en in dit verband is Simyo ook een buitenstaander want als eigenaar van de simkaart hebben ze geen controle over wat je mobiel wel of niet doet).

Wat je het beste kunt doen is een datamonitor app installeren die je precies vertelt wanneer en hoeveel MBs zijn verbruikt. Er is ook een app (Onavo Count) die je informeert welke app voor de datadownload verantwoordelijk was. Met deze informatie kan je de instellingen van je smartphone kritisch bekijken en die dingen uitzetten die voor jou niet van belang zijn. Ik weet niet welke smartphone je hebt, maar voor mijn iPhone is deze strategie heel effektief gebleken.

Verder moet je niet vergeten dat een perfekt WiFi signaal geen reden is voor een smartphone om toch het mobiele netwerk te gebruiken voor bepaalde activiteiten.
Badge
De standaard reactie, je gaat aan het feit voorbij dat ik tot enige tijd geleden bij KPN zat en dit niet is voorkgekomen, ik ga naar Simyo en het gaat mis. Aan wie ligt het dan....inderdaad de bal ligt sij Simyo maar die doet verder niets dan wijzen en wij niet hoor!
Reputatie 7
Badge +9
De bal ligt bij jou. Wat weerhoudt je ervan om mijn aanbevelingen op te volgen want met die gegevens hebben we iets om over te praten. Met het feit dat je vroeger bij KPN was kunnen we niet veel... :rolleyes:
Reputatie 5
Badge +11
Hoi lolly,

Eigenlijk is er niets op het antwoord van Scotsman aan te merken, maar toch wil ik wat verschillen tussen Hi en Simyo aanstippen.

Bij Simyo is de standaard internet snelheid 14,4 Mbps, bij Hi verschilde tot voor kort de snelheid per databundel en lag de standaardsnelheid een stuk lager dan bij Simyo.
Ook kent Hi een beperking op de snelheid wanneer je je volledige bundel verbruikt hebt. Dit heeft Simyo niet.

Deze twee zaken kunnen heel goed verklaren waarom je bij Hi minder data verbruikte dan bij Simyo.

We stellen bijdrages op ons forum erg op prijs, maar wil je voortaan elke vraag of opmerking maar één keer plaatsen?
Dat houdt het overzichtelijk en scheelt een hoop dubbel werk.


Scotsman; bedankt voor de hulp
Badge
Door jullie wordt standaard elke keer hetzelfde antwoorde gegeven maar als een vraag 2x gesteld word is dat niet correct, yep.
Het antwoord dat het bij Simyo sneller is klopt en is ook erg fijn echter dat dit invloed heeft op het verbruik is een groot onzin verhaal. Ook als ik slaap wordt
er data verbruikt. Sterker, ik heb op 15-01 om 13.45 uur de data op de telefoon uitgezet. Op 16-01 is er om 8 uur s'morgens terwijl ik nog sliep data afgeschreven. Zoals eerder aangegeven is het antwoord van Simyo te standaard, kijk eens in de spiegel en bedenk dat het wel vreemd is dat er zoveel mensen klagen over vreemd data verbruik. Datamonitor heeft geen zin want in een goede week tijd heb ik al mijn data al verbruikt, althans het is afgeboekt.
Ik denk er hard over terug te gaan naar Hi
Even een vraag die hierbij hoort: ik heb de MB Meter App van de KPN geïnstalleerd. Deze geeft veel minder MB's aan over 1 dag dan de Simyo App over diezelfde dag aangeeft. Waar zit dat verschil in ?
Reputatie 7
Badge +9
Ik ken de KPN app niet maar dat is niet een app die door Simyo officieel wordt erkend, voor zover ik weet. Dat is alleen de Simyo app. Ook aan andere datamonitor apps kan je geen rechten ontlenen wat Simyo betreft hoewel ze best nuttig zijn. Deze apps (en dus wellicht ook de KPN app hoewel ik niet weet hoe hij aan z'n data komt) hebben de neiging een lager verbruik weer te geven dan je werkelijke verbruik, naar verluidt komt dit doordat ze hun gegevens van het OS van de smartphone doorkrijgen en die zijn niet helemaal betrouwbaar. De enige third party app die je verbruik wel accuraat weergeeft is Onavo Count, want die leidt je datastroom om naar een externe server op het internet waar alle voorbijkomende Bytes nauwkeurig geteld worden. Desondanks wordt ook Onavo Count niet door Simyo erkend.
hier hetzelfde probleem. mijn jongste  dochter is per 7 januari bij simyo. Eerst is er al op 7 januari s'avonds een sms naar engeland gestuurd à 0,25 euro wat helemaal niet kan, want berichtgeschiedenis in haar I phone laat dit zien. Zou ook niet weten naar wie of wat ze dan ge smst zou hebben. Verder blijkt dat vanaf dat moment IEDERE DAG om 00.00 uur verbruik is, om 08.00 uur en om 20.00 uur. OOK OP MOMENTEN DAT ZE HELEMAAL NIETS DOET!
ook wij hebben routers in huis en rond 00.00 uur ligt ze te slapen.

de roaming functie is uitgezet, hebben ook nog in de winkel 2 x laten checken! dus rara hoe kan dit allemaal. ik heb een abbonnement voor 1 jaar afgesloten maar op deze manier heb ik er geen vertrouwen in.

Mijn andere dochter heeft precies hetzelfde abonnement (3 euro sms en 7 euro voor 500 mb) maar daar wordt gewoon op verschillende tijden per dag een klein beetje verbruikt, wat ook overeenkomt met de momenten dat zij echt op internet zat. Zij zit echter al 2 jaar bij Simyo. Het lijkt wel of dit fenomeen zich alleen bij de nieuwe klanten voordoet?
ps volgens mij is Simyo een onderdeel van KPN, dus vindt ik het wat raar dat die apps dan niet bij elkaar zouden erkend worden????
Reputatie 7
Badge +9
Ik vermoed dat je andere dochter geen iPhone heeft. iPhones en met name de laatste versies van iOS hebben de neiging op geregelde tijdstippen uit zichzelf contact te maken met het internet, maar daar is wel wat aan te doen door de instellingen eens kritisch te bekijken en die dingen uit te zetten die niet echt noodzakelijk zijn. Zie hier voor een lijst met suggesties.

De sms naar het Verenigd Koninkrijk is een activatie sms voor FaceTime en iMessage. In tegenstelling tot andere providers die wel iPhones verkopen wordt deze sms door Simyo in rekening gebracht. Maar dat is eenmalig, totdat je FaceTime en/of iMessage weer uit- en aanzet. Gewoon aan laten staan dus zou ik zeggen.

Dit soort problemen worden regelmatig hier gemeld door kersverse bezitters van een mooie iPhone (ikzelf heb een iPhone 5), maar Simyo kan hier verder niets aan doen. Ook op fora van andere providers in binnen- en buitenland wordt regelmatig geklaagd over het eigengereide gedrag van smartphones maar er is weinig dat de providers hier aan kunnen doen.
bedankt voor de snelle reactie. door te googelen was ik inmiddels er ook achter dat dit met iphone icm facetime en imessage te maken heeft. Maar blijkbaar dus weer niet met het andere verbruik op vaste tijden?

wel jammer dat hier niet wat actiever over wordt gecommuniceerd door Iphone verkopers (dixons in dit geval) en ook dat dit niet even opde factuur van simyo kenbaar wordt gemaakt want je schrikt je rot als je ineens buitenlandse telefoonnummers ziet staan.

we gaan in ieder geval de lange lijst met suggesties doorworstelen. bedankt voor de hulp. grt Dorien
Reputatie 7
Badge +9
Succes ermee! Helaas is de lijst in het Engels maar mocht er iets zijn wat niet helemaal duidelijk is dan hoor ik het wel (inmiddels is het Engels mijn tweede "eerste taal" geworden...)
Badge +8
Door jullie wordt standaard elke keer hetzelfde antwoorde gegeven maar als een vraag 2x gesteld word is dat niet correct, yep.
Het antwoord dat het bij Simyo sneller is klopt en is ook erg fijn echter dat dit invloed heeft op het verbruik is een groot onzin verhaal. Ook als ik slaap wordt
er data verbruikt. Sterker, ik heb op 15-01 om 13.45 uur de data op de telefoon uitgezet. Op 16-01 is er om 8 uur s'morgens terwijl ik nog sliep data afgeschreven. Zoals eerder aangegeven is het antwoord van Simyo te standaard, kijk eens in de spiegel en bedenk dat het wel vreemd is dat er zoveel mensen klagen over vreemd data verbruik. Datamonitor heeft geen zin want in een goede week tijd heb ik al mijn data al verbruikt, althans het is afgeboekt.
Ik denk er hard over terug te gaan naar Hi


Hoi lolly,

Scotsman is een klant, net als jij, die jou een antwoord geeft om je verwarring wat weg te nemen. ik weet niet of hij een boekje heeft met standaard antwoorden, maar dat lijkt me niet, voor iemand die gewoon probeert te helpen. Ernst en ik hebben helaas ook geen standaard antwoorden, dat zou handig zijn. We kunnen alleen maar proberen te reageren op dingen waar jij mee zit, door die uit te leggen of aan te geven in hoeverre wij er invloed op hebben of er iets over kunnen zeggen. Dat de snelheid invloed kan hebben op je verbruik is waar. Dat dit bij jou aan de hand is, dat weten we natuurlijk niet. We kunnen slechts suggesties doen waar het aan kan liggen.
Zoals Ernst al zei, gaat bij Hi aan het eind van je bundel je snelheid zo omlaag, dat je niet zoveel meer verbruiken kunt. Ook heeft Hi pas sinds kort zijn snelheid verhoogt naar dezelfde snelheid als Simyo. Wij hebben niet dat soort beperkingen, dus kun je hoge kosten genereren. Bij ons staat de kraan open of dicht. Dat kun je zelf bepalen op Mijn Simyo door de optie aan of uit te zetten. De data op je telefoon uitzetten is soms niet afdoende is gebleken. Doe je het voortaan via Mijn Simyo, dan weet je zeker dat je toestel niets verbruiken kan, en als er dan door één of ander technisch mysterie toch verbruik plaats vindt, vergoeden we dat, want we kunnen dan precies zien wanneer jij het uit hebt gezet.
Het verbruik van data om 8.00 terwijl je niets doet is een veelvoorkomend iets. Bij alle providers, en zelfs in verschillende landen. Daar weet Scotsman misschien ook wat meer over te vertellen.

Mensen klagen veel over dataverbruik, maar bij alle providers. Het is gewoon heel veel wat een toestel tegenwoordig zelf kan doen, zonder dat jij daar een direct commando voor hoeft te geven. Het heeft echt meer zin om proberen te achterhalen wat jouw extra dataverbruik heeft veroorzaakt, zodat je het voortaan kunt voorkomen, dan om naar ons te blijven wijzen. Dataverbruik wat wordt geregistreerd via je simkaart heeft nou eenmaal plaatsgevonden.

Groetjes,
Charlene
Badge +8
Even een vraag die hierbij hoort: ik heb de MB Meter App van de KPN geïnstalleerd. Deze geeft veel minder MB's aan over 1 dag dan de Simyo App over diezelfde dag aangeeft. Waar zit dat verschil in ?

Ik ken de KPN app niet maar dat is niet een app die door Simyo officieel wordt erkend, voor zover ik weet. Dat is alleen de Simyo app. Ook aan andere datamonitor apps kan je geen rechten ontlenen wat Simyo betreft hoewel ze best nuttig zijn. Deze apps (en dus wellicht ook de KPN app hoewel ik niet weet hoe hij aan z'n data komt) hebben de neiging een lager verbruik weer te geven dan je werkelijke verbruik, naar verluidt komt dit doordat ze hun gegevens van het OS van de smartphone doorkrijgen en die zijn niet helemaal betrouwbaar. De enige third party app die je verbruik wel accuraat weergeeft is Onavo Count, want die leidt je datastroom om naar een externe server op het internet waar alle voorbijkomende Bytes nauwkeurig geteld worden. Desondanks wordt ook Onavo Count niet door Simyo erkend.

Hoi Runado,

Dat kan ik niet beter uitleggen dan Scotsman al gedaan heeft. Het schijnt daar mee te maken te hebben.
Kijk jij trouwens naar je overzichtspagina, wanneer je MB's van het totaal afgaan? Of kijk je bij Verbruik, bij Januari naar de datum en tijd? Verbruik wordt namelijk met een vertraging verwerkt. En kan dus op een andere dag van het totaal afgetrokken worden dan dat het is verbruikt.

Groetjes,
Charlene
Badge +8
hier hetzelfde probleem. mijn jongste  dochter is per 7 januari bij simyo. Eerst is er al op 7 januari s'avonds een sms naar engeland gestuurd à 0,25 euro wat helemaal niet kan, want berichtgeschiedenis in haar I phone laat dit zien. Zou ook niet weten naar wie of wat ze dan ge smst zou hebben. Verder blijkt dat vanaf dat moment IEDERE DAG om 00.00 uur verbruik is, om 08.00 uur en om 20.00 uur. OOK OP MOMENTEN DAT ZE HELEMAAL NIETS DOET!
ook wij hebben routers in huis en rond 00.00 uur ligt ze te slapen.

de roaming functie is uitgezet, hebben ook nog in de winkel 2 x laten checken! dus rara hoe kan dit allemaal. ik heb een abbonnement voor 1 jaar afgesloten maar op deze manier heb ik er geen vertrouwen in.

Mijn andere dochter heeft precies hetzelfde abonnement (3 euro sms en 7 euro voor 500 mb) maar daar wordt gewoon op verschillende tijden per dag een klein beetje verbruikt, wat ook overeenkomt met de momenten dat zij echt op internet zat. Zij zit echter al 2 jaar bij Simyo. Het lijkt wel of dit fenomeen zich alleen bij de nieuwe klanten voordoet?
ps volgens mij is Simyo een onderdeel van KPN, dus vindt ik het wat raar dat die apps dan niet bij elkaar zouden erkend worden????


Ik vermoed dat je andere dochter geen iPhone heeft. iPhones en met name de laatste versies van iOS hebben de neiging op geregelde tijdstippen uit zichzelf contact te maken met het internet, maar daar is wel wat aan te doen door de instellingen eens kritisch te bekijken en die dingen uit te zetten die niet echt noodzakelijk zijn. Zie hier voor een lijst met suggesties.

De sms naar het Verenigd Koninkrijk is een activatie sms voor FaceTime en iMessage. In tegenstelling tot andere providers die wel iPhones verkopen wordt deze sms door Simyo in rekening gebracht. Maar dat is eenmalig, totdat je FaceTime en/of iMessage weer uit- en aanzet. Gewoon aan laten staan dus zou ik zeggen.

Dit soort problemen worden regelmatig hier gemeld door kersverse bezitters van een mooie iPhone (ikzelf heb een iPhone 5), maar Simyo kan hier verder niets aan doen. Ook op fora van andere providers in binnen- en buitenland wordt regelmatig geklaagd over het eigengereide gedrag van smartphones maar er is weinig dat de providers hier aan kunnen doen.


Hoi Dorien Reitsma,

Ook jou had ik geen beter antwoord kunnen geven dan dat wat Scotsman je al heeft gegeven.
Waar we ook achter zijn gekomen, is dat de iPhone, als deze op standby gaat, gewoon de wifi laat voor wat het is, en voor het 3g netwerk kiest. ook heel bijdehand 😉
Ik heb laatst mijn nieuwe Samsung in gebruik genomen, en had heel slim mijn simkaart bij het installeren eruit gelaten. Via de Wifi heeft die meer dan 500 MB gebruikt tijdens een proces waar ik echt bijna nooit ergens toestemming voor hoefde te geven. Wat was ik blij dat het niet via mijn simkaart kon gaan..
Het is inderdaad iets waar mensen enorm van kunnen schrikken, wat zo'n smartphone allemaal kan. En ergens vind ik ook dat de leverancier/fabrikant hier een verantwoordelijkheid in heeft. Maar het is ook geen 'telefoontje' meer, eigenlijk een mini -computer. Laat je dochters zich maar goed informeren, en kijk inderdaad eens bij instellingen die anderen hebben gevonden om ongewenst dataverbruik te beperken. Daar is het forum een hele geschikte plek voor.

Groetjes, Charlene

Reageer