.

Beantwoord

Dataverbruik

  • 13 March 2013
  • 5 reacties
  • 944 Bekeken

Badge
Tot mijn schrik ontving ik gisteren een sms met een waarschuwing dat mijn internetbundel voor 75% verbruikt was. Netjes om per sms een waarschuwing te sturen, maar .... geen idee waar dit dataverbruik vandaan komt. Nog nooit eerder is mijn dataverbruik zo hoog geweest. Ik heb niets veranderd aan mijn instellingen en ook gebruik ik nog steeds dezelfde telefoon als voorheen. Bij mijn vorige provider kwam ik nooit over de 500 MB gebruik per maand heen - nu krap 2 maanden bij Simyo en ineens kom ik daar voor we op de helft van de maand zitten wel overheen? Dat gaat er bij mij niet in. Graag zou ik willen horen hoe dit zo ineens kan gebeuren. 
icon

Beste antwoord door Natascha 16 March 2013, 09:58

Bekijk originele reactie

5 reacties

Badge +1
Heb je je internetverbruik zelf al bekeken?
Reputatie 7
Hallo NettieL,

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt! Maar ik heb de oorzaak achterhaald.

Zo kreeg ik, nadat ik mij hier zelf al van op de hoogte had gebracht via Mijn Simyo ook een 75%-sms en -email. Ik heb in mijn telefoon kunnen achterhalen wat nu deze grote dataslokop was geweest. Bij mij was het Exchange Services. Via een exchange server kun je een hotmailaccount binnen halen. Dit levert naast een grote hoeveelheid data ook een aanzienlijke batterydrain op. Nu ik Exchange Services heb uitgeschakeld loopt en mij dataverbruik weer in de pas en na een reset naar factory defaults van mijn toestel gaat de batterij ook weer lang(er) mee.

Succes. Hopelijk heb je hier wat aan gehad.
Badge
Heb je je internetverbruik zelf al bekeken?


Ja, ik heb al gekeken: er is niet echt een lijn in te ontdekken, soms 's nachts veel verbruik, soms overdag. Van wat ik gelezen heb, zou dat bijv. met updates te maken kunnen hebben: nu heb ik de optie 'automatisch updaten' uit staan, dus dat is zeker voor het nachtelijk verbruik eigenlijk uit te sluiten als oorzaak. Bovendien: bij mijn vorige provider deed ik ook regelmatig updates (handmatig) en daar is het verbruik eigenlijk nooit boven de 500 MB uit gekomen (vaker zelfs nog lager), dus het lijkt me vreemd als dat de oorzaak zou zijn. Verder doe ik zoals gezegd niks anders dan wat ik voorheen deed: whatsapp (redelijk veel), wordfeud, Facebook - dat zijn de apps die ik het meest gebruik. Ik blijf het vreemd vinden dat dit zo maar kan. Om mezelf niet op kosten te jagen, gebruik ik nu 3G niet meer, pas als de nieuwe maand in gaat zal ik die weer gaan gebruiken en dan goed nakijken hoe het dan gaat.
Badge
Hallo NettieL,

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt! Maar ik heb de oorzaak achterhaald.

Zo kreeg ik, nadat ik mij hier zelf al van op de hoogte had gebracht via Mijn Simyo ook een 75%-sms en -email. Ik heb in mijn telefoon kunnen achterhalen wat nu deze grote dataslokop was geweest. Bij mij was het Exchange Services. Via een exchange server kun je een hotmailaccount binnen halen. Dit levert naast een grote hoeveelheid data ook een aanzienlijke batterydrain op. Nu ik Exchange Services heb uitgeschakeld loopt en mij dataverbruik weer in de pas en na een reset naar factory defaults van mijn toestel gaat de batterij ook weer lang(er) mee.

Succes. Hopelijk heb je hier wat aan gehad.


Mijn werkmail en agenda gaan via Exchange, maar die staan op handmatig synchroniseren. De agenda is geïntegreerd in mijn persoonlijke agenda en die bekijk ik regelmatig, maar synchroniseren doe ik niet dagelijks, hooguit 1x per week. Bovendien: bij mijn vorige provider was dit ook al het geval en toen was het verbruik 'normaal', zonder uitschieters, dus ik begrijp gewoon niet waarom het nu zo uit de klauwen is gelopen. 

Ik ga het nog eens op mijn werk navragen bij de ICT-afdeling hoe dit nu zit en of er misschien recent iets gewijzigd is of zo, bedankt voor de tip!
Badge +6
Tot mijn schrik ontving ik gisteren een sms met een waarschuwing dat mijn internetbundel voor 75% verbruikt was. Netjes om per sms een waarschuwing te sturen, maar .... geen idee waar dit dataverbruik vandaan komt. Nog nooit eerder is mijn dataverbruik zo hoog geweest. Ik heb niets veranderd aan mijn instellingen en ook gebruik ik nog steeds dezelfde telefoon als voorheen. Bij mijn vorige provider kwam ik nooit over de 500 MB gebruik per maand heen - nu krap 2 maanden bij Simyo en ineens kom ik daar voor we op de helft van de maand zitten wel overheen? Dat gaat er bij mij niet in. Graag zou ik willen horen hoe dit zo ineens kan gebeuren. 

Hoi NettieL,

Helaas mag Simyo niet bijhouden wat je op het internet doet. Dit is in verband met de wet op de privacy.
Hopelijk helpt de tip van gebruiker RicoK je om in zicht te krijgen in je verbruik.

@ The Last Ottoman & RicoK bedankt voor het meedenken.

Reageer