.

Beantwoord

Data verbruik voor de maand Oktober 2014 klopt niet

  • 6 October 2014
  • 11 reacties
  • 230 Bekeken

Badge +1
Hallo Simyo,

Alhoewel het niet mijn bedoeling is om op deze wijze mijn klacht voor te leggen, wil ik toch even via dit forum, mijn vraag aan u voor leggen, immers heeft u mij laten weten dat ik ook via uw forum mijn vraag c.q.klacht voor kan leggen, want dan krijg ik binnen 1 dag antwoord.
U beweert als volgd het volgende:

2014-10-02 22:31:07 Internet gebruik (2 kB) 00:00:00 €0.00
2014-10-02 22:31:17 Internet gebruik (1 kB) 00:00:00 €0.00
2014-10-02 22:37:15 Internet gebruik (1 kB) 00:00:00 €0.00
2014-10-02 22:37:28 Internet gebruik (3 kB) 00:00:00 €0.00

Ik weet niet hoe u aan die flauwekul komt, want ik heb vanaf de nieuwe maand Oktober beslist geen gebruik gemaakt van uw data netwerk.
Ik maak namelijk helemaal geen gebruik meer van uw data netwerk, ik gebruik namelijk WiFi via mijn provider Upc en dat heeft u niet te berekenen.
Indien u beweerd dat ik wel degelijk gebruik gemaakt heb van uw data netwerk, dan verzoek ik u bij deze met bewijzen te komen.
Kunt u dat niet, dan hebben wij nu een juridisch probleem.
In afwachting van uw antwoord, verblijf ik met een vriendelijke groet.

P.Th. de Treek
icon

Beste antwoord door Scotsman 6 October 2014, 10:19

Bekijk originele reactie

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ik heb het vermoeden dat die paar kB's door de telefoon zijn gegenereerd zonder dat je je daar van bewust was. Ik weet niet welke smartphone je hebt, maar de resultaten van een experiment dat ik de afgelopen nacht heb gedaan met mijn iPhone zijn waarschijnlijk illustratief voor wat ik bedoel.

Gisteravond heb ik de ingebouwde mobiele datateller van de iPhone kort voor middernacht op nul gezet, en vervolgens de iPhone helemaal uitgezet. De hele nacht is het toestel niet aangeweest, en lag hij steeds op 1 meter van de WiFi router. Op die plek is er redelijk bereik van mijn mobiele provider (1 - 2 streepjes).

Vanochtend de iPhone aangezet (op dezelfde plek), en meteen naar de datastatistieken gekeken. Wat blijkt? Er is mobiel dataverbruik geregistreerd, maar niet door apps. Alle apps vertonen nul verbruik (logisch want ik had nog niets gedaan met het toestel behalve aanzetten). Het getoonde verbruik (ca 163 KB) komt geheel voor rekening van "System Services". Een specificatie van die system services zie je in het bijgeloten screenshot.

Het klopt dat de getoonde services uberhaupt in de lijst vermeld staan want die heb ik standaard aan staan op de iPhone.

Conclusie: een smartphone gebruikt data via het mobiele netwerk, zelfs wanneer er geen apps gebruikt worden en ook niet stilletjes op de achtergrond draaien, en zelfs wanneer er een sterk WiFi signaal is.

Het blijkt dus ook dat je als klant nooit kan zeggen dat er "beslist geen gebruik is gemaakt van het datanetwerk", want dat kun je nooit hard maken tenzij de "Internet op je mobiel" optie altijd heeft uitgestaan op Mijn Simyo. Het aan- en uitzetten van deze optie wordt geregistreerd door het systeem, en kan dus worden geverifieerd door Simyo, dus dat is nooit een reden voor discussie.

Het bewijs of het door jou genoemde en betwiste dataverbruik al dan niet terecht is zit hem dus in het feit of gedurende die tijd "Internet op je mobiel" heeft uitgestaan of niet.

Is het mogelijk dat je op 2014-10-02 22:31:07 je toestel opnieuw hebt opgestart, waardoor het genoemde verbruik verklaard kan worden?
Reputatie 7
Badge +9
Hopelijk is het screenshot nu wel zichtbaar...
Badge +1
Dag Scotsman,

Bedankt voor je input, maar hetgeen jij tegen mij zei klopt niet.
Ik heb de knop van data verkeer op mijn Smartphone uitgezet; dit staat al uit sinds ik het bericht van Simyo kreeg dat ik mijn Internetbundel verbruikt had.
Ik weet niet hoe het met jouw toestel gesteld is, maar bij mij is dat onmogelijk.
Ik heb heb via 3G watchdog nog gekeken of ik data via 3G verbruikt had; negatief, wel via WiFi en daar heeft Simyo\kpn niets mee te maken.
Als ik data zou verbruiken via Simyo, dan merk ik dat meteen.
Ook zit ik achter een Firewall, tevens heb ik een Malwarescanner en een Virusscanner op mijn Smartphone en ik heb mijn Smartphone gecontroleerd of er toevallig niet iets aanwezig is wat mij voor problemen zou kunnen stellen.mijn Smartphone systeem is helemaal schoon.
Die screenshot van jou heb ik kunnen zien, wat jij tegen mij zei zou best kunnen, maar is niet bij mij van toepassing.
Reputatie 7
Badge +9
Dag Scotsman,

Bedankt voor je input, maar hetgeen jij tegen mij zei klopt niet.
Ik heb de knop van data verkeer op mijn Smartphone uitgezet; dit staat al uit sinds ik het bericht van Simyo kreeg dat ik mijn Internetbundel verbruikt had.
Ik weet niet hoe het met jouw toestel gesteld is, maar bij mij is dat onmogelijk.


Het uitzetten van dataverkeer voorkomt niet dat er toch mobiel dataverkeer plaatsvindt!

Bewijs:

Zojuist het dataverkeer op de iPhone uitgezet (Mobile Data heet dat bij mij) en de datateller gereset.
Vervolgens het toestel helemaal uitgezet en weer opgestart.
Meteen naar het mobiele dataverbruik gekeken, en wat zie ik: er is 470 KB aan mobiele data verstookt!!! Terwijl de Mobile Data knop nog steeds uit staat!!!

Dus het uitzetten van mobiele data voorkomt niet dat er toch mobiele data verbruikt worden door het OS, tenminste bij iPhones. Ik zou er dus maar niet al te vast op rekenen dat het uitzetten van de mobiele data op jouw smartphone een 100% garantie is dat er geen data via Simyo verbruikt worden.

Het zou interessant zijn als je dit experiment ook eens met jouw smartphone zou kunnen doen, ik ben benieuwd wat het resultaat is...
Badge +1
Laat ik even duidelijk tegen jullie zijn: Ik heb geen Iphone maar een Android toestel.
Ik heb de knop data verkeer uitstaan en ik gebruik WiFi.
Als mijn Smartphone ondanks ik de knop data verkeer uitgezet heb en WiFi gebruik, toch zonder mijn toestemming gebruik zou maken van Kpn Internetverkeer: Simyo is Kpn, dan zou er iets niet goed zitten in mijn telefoon en moet ik met spoed terug naar Media Markt voor reparatie.
Dat laatste waag ik te betwijfelen.
Donderdagavond de bewuste datum met tijdstip maakte ik gebruik van WiFi en geen 3g data netwerk.
Ik steek op dit moment nog geen beschuldigde vinger naar Simyo uit, ik zeg alleen dat hetgeen zij aanhalen niet klopt en wens er ook niet voor te betalen.
Indien Simyo volhoud dat ik wel degelijk gebruik gemaakt heb van hun data netwerk, dienen zij met bewijzen te komen en niet ik.
Rond 26 oktober 2014 krijg ik een nieuwe factuur, ik zal kijken wat erna die 1 euro 61 van de maand september dit jaar voor deze maand bij komt.
Als ik voor die data op 2 Oktober 2014 wat Simyo beweerd dat ik dat verbruikt heb, 15 euro cent extra moet betalen, zal ik bekijken wat ik ga doen, maar persoonlijk zal ik dan geen klant van ze blijven.
Mocht het blijken dat de fout bij mij berust, bied ik mijn excuses bij Simyo aan, maar ik denk niet dat het zover komt, omdat ik zodra ik mijn Smartphone gebruik precies zie wat er gebeurd.
Goed Simyo, we spreken elkaar nog nader.

Groet, P.Th. de Treek
Reputatie 7
Badge +9
Als ik mijn S4 aanzet worden er ook een paar KB gebruikt voordat het wi-fi signaal opgepikt wordt.

Een juridisch probleem zal het voor Simyo niet worden denk ik, naar mijn bescheiden mening maak je geen enkele kans, Simyo kan aantonen dat op de SIM-kaart dataverkeer is gegenereerd. Simyo krijgt deze gegevens van moeder KPN en die gegevens zijn best betrouwbaar weet ik uit ervaring, ben ook een keer door mijn bundel gegaan, voor een laag bedrag, maar het klopte wel precies.

Ik zou de raad van Scotsman maar opvolgen en internet op mijn simyo uitzetten.
Reputatie 7
Badge +9
Even ter voorkoming van misverstanden: ik ben niet Simyo, en spreek alleen namens mijzelf! 🆒
Reputatie 7
Badge +9
Even ter voorkoming van misverstanden: ik ben niet Simyo, en spreek alleen namens mijzelf! 🆒


Dat geldt ook voor mij.
Badge +1
Blaas niet te hard van de Toren, ik kan namelijk ook bewijzen dat ik geen gebruik van hen gemaakt heb.
Als jullie en Simyo denken dat ik geen kans heb, vergis je, je deerlijk.
Scotsman en Franswon, jullie zeiden het al, jullie zijn niet van Simyo, ik sluit deze discussie af om erger te voorkomen.

Prettige dag verder.
Reputatie 7
Badge +9
Geen dank, P.Th. de Treek! Het was me een genoegen je te helpen.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi P.Th. de Treek,

Je vraag en daarmee dit hele topic heb ik verplaatst naar het subforum Internet. Ik denk dat andere forumbezoeker die eenzelfde vraag hebben zo makkelijk hun antwoord vinden op ons forum.

Scotsmans eerste reactie dekt eigenlijk al de lading van het antwoord dat ik had willen geven.
Kijk, een smartphone, ongeacht welk merk/type, is te vergelijken met een PC of laptop zoals de meeste mensen op hun bureau hebben staan; zodra deze aanstaat en er de netwerkkabel zit aangesloten, kan en zal er data verbruikt worden. Ook al zit je zelf niet aan de knoppen en heb je je browser en alle programma's uit staan.
Om zo een apparaat namelijk werkende te houden draaien er continu allerlei processen. Je kunt op je PC bijvoorbeeld Taakbeheer starten en zo zie je in 1 oogopslag hoeveel processen er draaien. Veel van dit soort processen ontvangen en versturen ongevraagd beetjes data en pas als je de netwerkkabel eruit trekt stopt dat sturen en ontvangen.
Vergelijk die netwerkkabel met de optie 'Internet op je mobiel' op Mijn Simyo. Die heb je er vanmorgen uitgetrokken en nu kán er geen data meer verbruikt worden.
Stel, je zet nu ook WiFi uit en je blijft je smartphone gebruiken, dan zullen er naar verloop van tijd error meldingen komen en zal je klok voor of achter gaan lopen.

WiFi gebruik kúnnen we overigens niet berekenen, dat wordt namelijk niet via je simkaart en het mobiele netwerk verbruikt en zien we niet.

Scotsman en franswon, dank voor de duidelijke en heldere beantwoording 🙂

Reageer