Skip to main content
Ik heb een vraag t.b.t. op het verbruik van mobiele data.



Op m'n Iphone 5 heb ik in instellingen Wi-Fi aan staan en Mobiel netwerk uitstaan.

Ik ga er dus vanuit dat ik geen data verbruik bij het gebruik internet en/of WhatsApp.



Maar wat schets mijn verbazing, dit gebeurt dus wel..................

Met Wi-Fi zou er toch geen data verloren moeten gaan bij gebruik van internet en WhatsApp ?



Overigens heb ik in instellingen Safari " Gebruik mobiele data" nog wel aan staan.



Moet dit ook uitgezet worden ?
En hoe weet je dat er dan toch Data verbinding is geweest? Ga je hierbij uit van de tijd die je op de app of Mijn Simyo ziet? Dat is de laatste verwerkingstijd, niet het tijdstip van verbruik. Dus jouw laatste verwerkingstijd kan zijn in een moment dat je al even op Wifi zit en Data uit hebt staan.



Of ligt anders? Dan graag even verduidelijken 🙂
Hoi fransie,



Wanneer je in je telefoon Mobiele data uit hebt staan, is dat helaas niet iets waar wij invloed op kunnen uitoefenen.

De enige manier om gegarandeerd geen data te verbruiken is om Internet op je mobiel uit te zetten op Mijn Simyo. als er dan tóch nog data wordt verbruikt, gaat er bij ons iets niet goed en crediteren we eventuele kosten.

Er zijn overigens nog talloze apps en systeemonderdelen die ook data kunnen verbruiken, ook als je denkt met wifi verbonden te zijn. Ook verbreekt de wifi verbinding bij iPhones wanneer deze op standby staat.



Heb ik het zo duidelijk uitgelegd voor je?



Raytje, dank je voor het meedenken! Ik heb 1 kleine aanvulling:

Dat is de laatste verwerkingstijd, niet het tijdstip van verbruik


De tijdstippen die je ziet op Mijn Simyo en je factuur is het tijdstip van verbruik. Meer specifiek: bij data wordt de eindtijd van een datasessie weergegeven.

De tijdstippen waarop het geregistreerd wordt, is voor klanten niet zichtbaar.
Vriendelijk bedankt Raytje en Ernst.



Ik hou 't even in de gaten.
Ik doelde op de laatste gemeten tijd. Niet dat daar dus verwarring door gaat ontstaan.
Nee hoor Raytje 🙂 Wij begrijpen je in elk geval!
@Ernst,



Hoe verklaar je dit.

zie afb.

Op dit tijdstip lag ik te pitten en had ik (wederom) mobiele data uitgeschakeld.



Er wordt data afgeschreven terwijl ik m'n telefoon niet gebruik, dat is hoogst merkwaardig.



Okee, het is niet veel maar daar gaat het even niet om.

Overigens ga ik nu toch ook twijfelen aan het z.g.n. data verbruik buiten mijn bundel

van vorige maand.
Hoi fransie,



Goed dat je nog een vraag stelt, want ik merk dat er nog onduidelijkheid is. Je kan internet verbruiken doordat je bijvoorbeeld zelf app'jes verstuurt of je e-mail bekijkt.

Ook kan je telefoon op de achtergrond updates uitvoeren en gegevens synchroniseren. Dit is iets wat je meestal zelf niet door hebt. Je telefoon kan zoiets de hele dag door doen.



Het is in sommige telefoons niet voldoende om "mobiele data" uit te zetten. Als je je internetoptie "Internet op je mobiel" uitzet via Mijn Simyo > tabblad Instellingen > Netwerkinstellingen, dan komt er rechtstreeks een blokkade op het netwerk. Zo ben je er zeker van dat je telefoon geen internetverbinding kan maken via ons netwerk.



Ik raad je daarnaast aan om je telefooninstellingen na te gaan via dit blogartikel "Nooit meer over je mobiele datalimiet heen".

Daarbij heeft een iPhone een ingebouwde datameter. Via deze datameter kun je zien welke apps hoeveel data verbruiken. De datameter van je iPhone kun je ook resetten.



Stel dat je hem vandaag reset, dan komt de teller weer op 0 te staan. Als je dit eens in de zoveel tijd doet, dan kun je precies zien welke apps hoeveel verbruiken 🙂 Voor meer informatie over je datameter kun je hier kijken "Krijg inzicht in het datagebruik van je apps" onder het kopje "iOS datagebruik".



Heb je hier nog vragen over? 🙂

Reageer