Skip to main content
Beste,



Nu voor de tweede maand op rij heb ik te maken met een enorm hoog dataverbruik.

De eerste keer was in october, dat ik in tijd van een half uur mn hele bundel erdoor heen had zitten en daarnaast nog een 25 euro over mijn bundel heen zou zitten. 

Nu merkte ik vandaag dat mijn telefoon is afgesloten, en dat ik volgens de gegevens van de site in ongeveer 40 minuten tijd 1.2 GB aan data verbruikt zou hebben. beide keren kan ik dit niet in mijn telefoon terugvinden, en is het ook een idioot hoog verbruik voor zo'n korte tijd.

Zelfs het bekijken van een full hd film geeft minder bandbreedte doorvoer dan wat jullie zeggen dan dat ik verbruikt heb?!

Beide keren was overdag, ik had de telefoon in mijn zak zitten op het tijdstip en was hem ook niet aan het gebruiken.

Er is niets veranderd in mijn gebruikspatroon van de telefoon, geen andere telefoon oid. 

normaal kwam ik altijd prima uit met mijn bundel, ik heb 1000mb, meestal gebruik zo rond de 400 met een enkele uitschieter naar boven.

Ju zult begrijpen dat ik in het duister tast hieromtrent. ik ben eigenlijk nu van plan de incasso's stop te zetten en mn biezen te pakken naar een andere provider. de eerste keer dacht ik nog dat t n incident is, en 25 euro is nog wel een te overzien bedrag, maar als dit nu maandelijks gaat gebeuren en tegen een bedrag van nu bijna 100 euro wordt het me echt te gortig.



hopelijk kunnen jullie nog het een en ander voor me verduidelijken, (inzage in het gebruik van de telefoon heb ik zelf, +/- 1,0 GB sinds september)

En ik hoop op een of andere coulance van jullie kant om me af te houden van bovengenoemde stappen
in aanvuling nog hierop, ik was thuis op het moment van data verbruik, mijn telefoon werdt niet gebruikt en lag op 5 m van mijn wifi router. en heb ook niets van een sms ontvangen om aan te geven dat mijn databundel erdoorheen zou zitten

snap er nu helemaal niets meer van
Hoi pietervg,



Ik zie dat je ook al telefonisch contact hebt gehad hier over. Doordat een deel van je verbruik van 30 november in de nacht van 30-11 op 1-12 is verwerkt, heb je de gebruikelijke sms berichten niet gekregen dat je bundel op was.

Je issue is doorgezet naar onze backoffice. Zij zijn hier coulant mee omgegaan, hebben een deel van de rekening kwijtgescholden. Hier ben je inmiddels over geïnformeerd.



Het is echter wel zo dat het verbruik dat is geregistreerd, daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Het enige van Simyo in je telefoon is de simkaart. Die doet niets uit zichzelf. Een telefoon geeft ten alle tijde de opdracht tot het maken van een dataverbinding.

Dit komt doordat jij achter de knoppen zit, of omdat er in je telefoon processen/apps hiertoe opdracht geven.

Je kunt dit vergelijken met een desktop/laptop. Zolang die aanstaat, en hij verbonden is met internet, kán er data gebruikt worden. Dit kunnen updates zijn, er kan data verstuurd worden met info, noem maar op.

Met je mobiel is het exact hetzelfde.



Veel telefoons verliezen in hun standby stand ook de verbinding met een WiFi netwerk, ook al lijkt het alsof ze daarmee verbonden zijn.

Het is dan ook zaak om zoveel mogelijk automatische updates van je Operating System (OS) en je apps uit te zetten en een data monitor te installeren als die niet op je mobiel zit.



En ja, het is goed mogelijk om in zo'n korte tijd zóveel data te verbruiken. De maximale snelheid van ons netwerk is, onder optimale omstandigheden, 14,4 mbps. 1200 Mb in 40 minuten tijd is snel, maar heel goed mogelijk.
pfff in 40 minuten kan je wel 4,2 Gigabytes downloaden! 1200MB in 40 minuten is gemiddeld maar 4Mbit/s!
Beste Ernst, 



Ik heb nog geen bericht ontvangen van uw collega's van backoffice. informering zal dus nog volgen neem ik aan?

ik merkte dat ik nog niet kan bellen? kunt u regelen dat ik weer aangesloten wordt?

Ik snap dat dat verbruik ergens vandaan moet komen, echter ik kon het ook op mijn telefoon data verbruik bijhoudfunctie niet reproduceren.

bij narekenen is het theoretisch inderdaad mogelijk om zoveel te verbruiken bij compeet gebruik van de complete verbinding. ik heb zoiets echt (na te zien in verbruik afgelopen jaar) aan de hand gehad, en zou echt niet weten waar het vandaan zou komen.



Maar goed, Ik wacht jullie berichtgeving af.



Gr. Pieter
Hey pietervg,



Wat apart dat dat bericht niet is doorgekomen...? Ik zie dat je vanmorgen gebeld hebt en dat de creditering uitgelegd is; klopt dat wel?

Kun je dan nu ook weer bellen? Gisteren is je simkaart al is gedeblokkeerd. Kun je (na opnieuw opstarten) nog steeds niet bellen?



Voor wat betreft de hoeveelheid data die verbruikt is: Dit verbruik is geregistreerd. Dat je dit niet eerder hebt meegemaakt zegt helaas niet dat dit nooit kan gebeuren. Heb je in je telefoon niet standaard een datacounter zitten? De nieuwste Androids en iOS7 hebben dat in ieder geval. Dan zou je terug kunnen kijken wellicht?





Groentjuh, bedankt voor je bijdrage 🙂
Inderdaad niets gehoord, mogelijk ge sms't naar afgesloten nummer?

Na een dag geen reactie gehad te hebben zelf gebeld en is me duidelijk nu.

Kan in ieder geval weer bellen (kon dat gisterenavond laat al), en sinds vanmiddag doet na een reset naar aanleiding van het telefoontje ook 3g het weer.

Datacounter in ios7 is waar ik mn gegevens vandaan haal over dataverbruik, vandaar dat ik het zo gek vind ook. 

Maarja, rekening inderdaad ongeveer 50/50 nu, dus al beter dan de volle mep.
Hi pietervg,



Zie je in de datacounter van iOS7 niet het verbruik dat bij ons geregistreerd is? Ook helemaal onderaan bij Systeem niet?

Daar staat bij mij namelijk verreweg de meeste MB's.
Ha Ernst

De periode was langer, vanaf sept, en toen was het totaal 1,6gb over half sept october en november, inderdaad incl systeem.

Dit was 950mb vd 1600.



Heb de counter helaas gisteren weer gereset Om nieuw verbruik bij te gaan houden, anders had ik je n screenshot kunnen sturen #stom.



Maar ach. Zaak is wat mij betreft afgehandeld, jullie hebben t wel en ik niet als verbruik geregistreerd, dus rekening ook door de midden.



Gr Pieter
..........Ook helemaal onderaan bij Systeem niet?

Daar staat bij mij namelijk verreweg de meeste MB's.




Zo frustrerend die systeemmb's. Ze zijn vast heel erg nodig, maar zo jammer dat je niet verder kunt herleiden waarvoor deze o-zo nodig zijn geweest..:p
Zo frustrerend die systeemmb's. Ze zijn vast heel erg nodig, maar zo jammer dat je niet verder kunt herleiden waarvoor deze o-zo nodig zijn geweest..:p



Naja, de terminologie die er gebruikt wordt zegt mij inderdaad niet zoveel...

Reageer