Skip to main content
ik krijg net een sms dat 50% van mijn data verbrukt is, dan ben ik heel benieuwd hoe dat kan als ik thuis op de bank tv zit te kijken met wifi aan!

is niet de 1e keer dat dit gebeurd . 
Hallo ramon-b.



Ik zou adviseren, wanneer je wifi gebruikt en wanneer je geen mobiel data gebruikt om bij instellingen mobiele netwerken uit te zetten op de telefoon.

Doe je dit dan zal je dit niet meer gebeuren.



Bij onbewust minder wifisignaal kan de telefoon overspringen op mobiel data.

Bij Iphone al wanneer het scherm op zwart springt.

Als voorbeeld apps kunnen worden bijgewerkt, onbewust.



Groet,

Friesian
ik heb mijn wifi signaal ingesteld dat deze altijd aan blijft dus ook als het scherm op standby staat . 

Ik heb hier 4 wifi punten dus zal heel apart zijn als ze alle 4 opeens niet meer zijn te ontvangen. 
Dat is absoluut geen garantie dat het toestel niet op mobiele data overschakelt! 🆒 Vele honderden bezoekers van dit forum voor jou hebben dit al ervaren... en het heeft niets met de provider (Simyo) te maken maar alles met je toestel.
Lekker makkelijk antwoord!

Dus als ik naar mijn toestel kijk en ik zie dat wifi aanstaat omdat het wifi teken boven in mijn scherm staat, dan verbruik ik 3G volgens jou?

Zeer onlogisch denk ik zo
Wanneer je niet naar het toestel kijkt / ligt te slapen.

Apps worden op je telefoon bijgewerkt, wifisignaal te zwak, resultaat telefoon springt over naar mobiel data.

Het hoeft niet altijd aan telefoon te liggen, (een modem inclusief) een router resetten kan ook verschil geven.



Dus er naar kijken zegt niks, wat gebeurt als je niet kijkt?

Mijn 1e advies blijft.



Groet,

Friesian
Het is inderdaad onlogisch maar wel waar: een smartphone verstookt mobiele data ook als je het toestel niet gebruikt, dus bijvoorbeeld 's nachts en als het scherm uit staat. Met name als hij niet aan het opladen is. Zodra je het ding wakker maakt wordt de WiFi verbinding weer hersteld en zie je het WiFi teken (als er voldoende sterk WiFi signaal is). Voor een remedie tegen het onbedoelde mobiele dataverbruik zie de tips van Friesian hierboven.
Het is inderdaad onlogisch maar wel waar: een smartphone verstookt mobiele data ook als je het toestel niet gebruikt, dus bijvoorbeeld 's nachts en als het scherm uit staat. Met name als hij niet aan het opladen is. Zodra je het ding wakker maakt wordt de WiFi verbinding weer hersteld en zie je het WiFi teken (als er voldoende sterk WiFi signaal is). Voor een remedie tegen het onbedoelde mobiele dataverbruik zie de tips van Friesian hierboven.





Goeiie morgen, Scotsman. 🆒
Hmmm. Het lijkt er op dat de verbinding tussen Friesland en Simyo Forum HQ een stuk sneller is dan die tussen de oostkust van Schotland en Simyo, jouw voorlaatste bijdrage was nog niet zichtbaar hier toen ik mijn antwoord schreef.... Maar we zijn het in ieder geval eens wat de beste oplossing is voor het probleem dat hier aan de orde is!
hallo, 

Ik snap wel wat jullie bedoelen maar mijn wifi slaapt niet en ik heb hier 3 verschillende wifi punten waar hij automatisch verbinding mee maakt van 3 verschillende internet providers

Mijn scherm gaat niet uit tijden het laden dus ik kan altijd zien of wifi is ingeschakelt of 3G. 

ik heb van simyo zelfs een rekening gehad voor gebruik van mijn telefoon in het buitenland terwijl ik afgesloten was omdat ik eerdere spook rekeningen weigerde te betalen voordat ze mij konden laten zien waarop hun rekening gebasseerd was. wat ze overigens niet kunnen doen zeggen ze wegens de privacy wet , volgens mij gaat het hier om mijn privacy en geld , maar dit terzijde. 

Ik heb al 6 jaar dit abonnement en hou elke maand meer dan 700mb en 700 bel/sms eenheden over en dan is het heel toevallig als ik nu 4x volgens simyo in 1 dag al mijn tegoed op heb gemaakt of er zelfs over heen ben gegaan en daardoor onmiddelijk afgesloten wordt en 150 euro moet bijbetalen dat dat altijd op de 1e of 2e dag van de maand gebeurd als net mijn nieuwe tegoed is ingegaan. 

uitleggen kunnen , doen ze niet en ze verschuilen zich alleen maar achter de privacy wet . 
Ja, er zitten goede en slechte kanten aan die privacywet, maar feit blijft dat als leverancier van een internetaansluiting een provider niet mag monitoren waar de bytes naar toe gaan of vandaan komen. Het energiebedrijf weet ook niet waar je je electriciteit en gas aan besteedt en houdt alleen je verbruik bij. Ik weet niet welke telefoon je hebt maar in iOS is er de mogelijkheid in de Instellingen > Mobiel netwerk om te zien waar het recente dataverbruik via het mobiele netwerk aan op is gegaan. De teller is makkelijk weer op nul te zetten zodat je vanaf dat moment precies weet welke apps de oorzaak zijn van het dataverbruik.
hallo, 

Ik snap wel wat jullie bedoelen maar mijn wifi slaapt niet en ik heb hier 3 verschillende wifi punten waar hij automatisch verbinding mee maakt van 3 verschillende internet providers

Mijn scherm gaat niet uit tijden het laden dus ik kan altijd zien of wifi is ingeschakelt of 3G. 

ik heb van simyo zelfs een rekening gehad voor gebruik van mijn telefoon in het buitenland terwijl ik afgesloten was omdat ik eerdere spook rekeningen weigerde te betalen voordat ze mij konden laten zien waarop hun rekening gebasseerd was. wat ze overigens niet kunnen doen zeggen ze wegens de privacy wet , volgens mij gaat het hier om mijn privacy en geld , maar dit terzijde. 

Ik heb al 6 jaar dit abonnement en hou elke maand meer dan 700mb en 700 bel/sms eenheden over en dan is het heel toevallig als ik nu 4x volgens simyo in 1 dag al mijn tegoed op heb gemaakt of er zelfs over heen ben gegaan en daardoor onmiddelijk afgesloten wordt en 150 euro moet bijbetalen dat dat altijd op de 1e of 2e dag van de maand gebeurd als net mijn nieuwe tegoed is ingegaan. 

uitleggen kunnen , doen ze niet en ze verschuilen zich alleen maar achter de privacy wet . 
Een goede datamonitor installeren op je toestel lijkt me de aangewezen weg, maar zoals ik al eerder aangaf kan je tegenwoordig op een moderne smartphone je recente mobiele dataverbruik ook zonder een datamonitor app aflezen. Het kan in elk geval onder iOS 7.
Hoi ramon-b,



Eigenlijk is er door mij niets meer toe te voegen aan de reacties van Friesian en Scotsman. Wij kunnen niet zien waar jouw data aan verbruikt is, maar je wel tips geven hoe je het kunt verminderen/controleren.

Dit is je per e-mail ook uitgelegd, overigens.



Over je verbruikte MB's tot nu toe deze maand kan ik je meer vertellen.

Meteen op 1 juni, vanaf een uur of 01.30, begint er een verbruikssessie van zo'n 270 MB. Later die dag, aan de einde van de middag wordt er 250 MB verbruikt. Dan ben je dus inderdaad over de helft van je 1000 MB :(



Het gebeurt je wel eens vaker dat je over je databundel gaat, maar zoals je dus hebt gemerkt krijg je als voormalig Tringg klant nu ook een SMS bericht bij 50% verbruik van je databundel. Bij 100% krijg je er overigens nog een.



Waar ik dan weer heel erg benieuwd naar ben is hoe je er voor zorgt dat je telefoon verbinding blijft houden met WiFi terwijl deze op standby staat. Je zegt namelijk

ik heb mijn wifi signaal ingesteld dat deze altijd aan blijft dus ook als het scherm op standby staat.


en

mijn wifi slaapt niet


Nu slaapt mijn WiFi ook niet, maar zodra het scherm van mijn telefoon op zwart gaat omdat ik 'm een minuut niet gebruik, verbreekt de telefoon de voorkeursverbinding met WiFi. Dat doet niet het WiFi.

Als jij een manier hebt gevonden om dit te voorkomen; please share! Daar help je namelijk erg veel klanten mee.



@Friesian en Scotsman; dank voor de heldere uitleg!

Reageer