.

Beantwoord

40MB onterecht op factuur

  • 12 February 2014
  • 4 reacties
  • 375 Bekeken

Badge
Hallo,

Ik zie tot mijn verbazing dat er op 8-2 om 00:06 ca 40 MB gedownload is op mijn online verbruik. Nu weet ik 1000% zeker dat er op dat moment NIETS met de telefoon is gebeurt. Dit toestel is van mijn 12 jarige zoon die op dat moment lag te slapen terwijl zijn toestel in de huiskamer lag.

Is het mogelijk dat u kan uitzoeken wat er op dat moment is gebeurt? Wat voor download is er uitgevoerd?.

Dank je wel
icon

Beste antwoord door Scotsman 13 February 2014, 11:57

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Is het een iPhone met iOS 7 er op? Dan kun je onder Instellingen > Mobiel netwerk inzien welke apps de laatste tijd via het mobiele netwerk data hebben gedownload (vanaf de laatste keer dat je de teller op nul hebt gezet). Als het geen iPhone is of een ouder iOS dan raad ik aan om een datamonitor te installeren. Maar die werkt niet met terugwerkende kracht, dus waar die 40MB precies aan op zijn gegaan is door niemand meer te achterhalen, ook door Simyo niet. Onbedoeld mobiel dataverbruik is te voorkomen door de optie internet op je mobiel uit te zetten op Mijn Simyo. Alleen via WiFi is dan nog internet mogelijk.
Badge
Is het een iPhone met iOS 7 er op? Dan kun je onder Instellingen > Mobiel netwerk inzien welke apps de laatste tijd via het mobiele netwerk data hebben gedownload (vanaf de laatste keer dat je de teller op nul hebt gezet). Als het geen iPhone is of een ouder iOS dan raad ik aan om een datamonitor te installeren. Maar die werkt niet met terugwerkende kracht, dus waar die 40MB precies aan op zijn gegaan is door niemand meer te achterhalen, ook door Simyo niet. Onbedoeld mobiel dataverbruik is te voorkomen door de optie internet op je mobiel uit te zetten op Mijn Simyo. Alleen via WiFi is dan nog internet mogelijk.


Het is een Samsung Galaxy Y, en standaard heb ik de WiFi instelling altijd aan staan, zodat als de kinderen thuis iets willen doen met internet dit via dat netwerk gaat. Mijn probleem is dat er rond middernacht 40MB gedownload is terwijl op dat moment iedereen in bed lag en de telefoon in de huiskamer... Nu hebben wij geen spoken in huis die het hebben kunnen gedaan maar ik vraag me af hoe dit dan wel heeft kunnen gebeuren of hoe dit op de factuur terecht is gekomen. 

Ik lees dat er vaker problemen zijn met data verbruik op de factuur wat NIET herkend wordt...

Dat is waar ik mij grote zorgen over maak...
Reputatie 7
Badge +9
Met een iPhone (daar heb ik alleen ervaring mee maar met andere smartphones is het waarschijnlijk niet anders) is het zo dat in de slaapstand de WiFi verbinding verbroken wordt en verloopt al het dataverkeer via het mobiele netwerk.

Naar verluidt is dit met opzet zo ingesteld omdat WiFi relatief veel stroom van de accu vergt. Dit is te voorkomen door het toestel in te pluggen met oplader, dan blijft de WiFi verbinding behouden.

Verder trekken smartphones zich niets aan van het feit of hun eigenaar slaapt of niet, de standaard instellingen zorgen er vaak voor dat op bepaalde tijdstippen contact met het internet wordt gezocht. Dit kan een synchronisatieproces zijn, het ophalen van mail of een update, of iets anders. Het probleem is dus niet DAT er data verbruik optreedt (zit hem in de aard van het beestje), maar dat de bezitter vaak niet begrijpt waarom de download heeft plaatsgevonden. Die vraag kan de provider ook niet beantwoorden. Wat vaak wordt vergeten is dat een moderne smartphone heel veel intelligentie aan boord heeft, een soort miniatuur PC dus, en zelf kan beslissen wanneer een dataverbinding wordt gemaakt (maar dit is wel afhankelijk van de instellingen, die de eigenaar natuurlijk wel in de hand heeft).
Reputatie 5
Badge +11
Hoi basverheul, welkom op het Simyo forum :)

Scotsman legt exact uit hoe het zit met je dataverbruik, de vergelijking met de pc had ik ook kunnen maken, zelfs.

Scotsman, dank je voor het uitgebreide antwoord!

Reageer