Skip to main content
Hallo,



Ik kreeg zojuist een berichtje dat mijn internetbundel volledig is verbruikt. Ik was nogal verbaasd, want gisteren had ik nog zeker 150 mb en zoveel gebruik ik meestal niet.



Toen ik ging kijken op de app die mijn verbruik bijhoudt, stond er inderdaad dat ik vandaag 258mb heb verbruikt. Ik verbruik meestal zoiets in een hele maand, hoe kan ik daar in een dag aan komen? Ik heb dagen dat ik veel onderweg ben en af en toe op mijn laptop 3g internet van mijn telefoon gebruik via een hotspot en op dat soort dagen verbruik ik 25-30 mb. Vandaag heb ik via 3g een aantal spelletjes gespeeld, even gechat op Facebook, wat whatsapptjes gestuurd/ontvangen en één app geüpdate. De app is 55 mb volgens de app store. Maar dan heb ik nog 200mb over die ik vandaag verbruikt zou hebben, terwijl ik ook minstens 5 uur thuis heb gezeten met wifi aan en 3g uitgeschakeld (omdat een iphone automatisch contact maakt met 3g ook al is er wifi aanwezig).



Mijn vraag is dus hoe ik in hemelsnaam zoveel mb's er in een dag doorheen kan hebben gejaagd, terwijl ik ook nog eens de helft van de dag op wifi zat? Kan mijn telefoon gehackt zijn? Een virus? Of kan simyo het verkeerd gemeten hebben?
Hoi Tox88, welkom op het Simyo forum.



Wij kunnen helaas niet zien waar jij je data aan verbruikt hebt. Een provider mag dit namelijk niet bijhouden, en dit heeft tot gevolg dat het onmogelijk is om na te gaan voor ons.

Je geeft aan dat je een app hebt die je verbruik bijhoudt, bedoel je daarmee dat je de Simyo app hebt, of een andere app? Een andere app houdt dit misschien wel bij? Als je dat niet hebt, raad ik je wel aan om bijvoorbeeld Onavo Count te installeren. Je krijgt dan een beeld welke app (of je OS) er veel data gebruikt. De kans dat je telefoon gehackt is, is behoorlijk klein, maar je zou 'm kunnen laten nakijken. De verbruiksgegevens krijgen we regelrecht uit het netwerk, dit is data die 'door' je simkaart is gegaan.



Overigens is de hoeveelheid data die er in 1 dag is verbruikt redelijk relatief. 258MB lijkt erg veel, maar met de maximale snelheid van ons netwerk in combinatie met een snelle smartphone kun je al 1,8 MB per seconde downloaden. Dat betekent dat je 258 binnen 2,5 minuut verbruik zou kunnen hebben. Nu heb je lang niet altijd de maximale snelheid, maar met gemiddeld 8,2 Mbps heb je het nóg binnen 5 minuten.

Reageer