Skip to main content
De afgelopen nacht lag mijn telefoon aan de oplader en Wifi stond uit. Bij mijn weten worden updates alleen gedownload als wifi aanstaat. Ik had al een datalock geïnstalleerd, maar helaas stond daar vinkje verkeerd waardoor het datagebruik niet werd geblokkeerd. Vanmorgen las ik tot mijn schrik een SMS van Simyo over het bereiken van mijn datalimiet van 1500 mb. In een email van Simyo las ik de walgelijk tekst dat ik 'beschermd was tegen hoog dataverbruik en dat mijn aansluiting uit voorzorg was geblokkeerd.' Of ik alvast maar even direct 100 euro wil aanbetalen op mijn volgende factuur van € 195.



Dit riekt naar oplichting en deze praktijk zal vroeg of laat verboden worden door de wetgever, die de hoge kosten van dataroaming al eerder aan banden heeft gelegd en providers verplicht om niet meer dan 50 euro in rekening te brengen bij overschrijding van de bundel. Helaas bestaat deze limiet nog niet bij 'normaal' datagebruik.



Simyo adverteert met transparantie en overzichtelijke kosten, maar doet het tegenovergestelde en buit nietsvermoedende klanten op grove wijze uit. Gezien de hoeveelheid klachten en forumberichten hier over gaat het hier niet om een incident, maar om beleid. Het zou Simyo sieren als de 50 euro grens ook aangehouden zou worden bij binnenlands internetten en als de buitenbundel tarieven naar een fatsoenlijk niveau gaan.



Ik heb een email gestuurd naar de klantenservice en voorgesteld eenmalig 50 euro te betalen, hoewel ik dit schandalig vind. Ik ben benieuwd naar de reactie.
Hoi BenjaminB,



Wat jammer dat zo ontevreden bent over onze dienstenverlening en onze mail op deze manier interpreteert.

De eenzijdige blokkade die je nu ondervind is écht om je te te beschermen tegen een factuur van vele malen hoger dan je nu hebt.

Stel dat je niet geblokkeerd was, dan was je verbruik gewoon doorgegaan totdat je er zelf achter zou komen.



Je stelt dat de kosten van dataroaming niet hoger mogen zijn dan €50, maar dataroaming is internetgebruik in het buitenland. En daar zijn EU regels over gemaakt.

Wij hebben je nu geblokkeerd omdat we van jou geen betaling van weetikhoeveel Euro hoeven, maar dit is een regel van ons, niet van een overheid.



Omdat ik echt wel begrijp dat je dit niet bewust hebt gedaan, of om jezelf en ons te frustreren verreken ik jouw buiten bundel verbruik van 1030 MB met een 1500 MB maandbundel. Dit is een eenmalige tegemoetkoming.



Bij deze beschouw ik de mail die je gestuurd hebt ook als afgehandeld.



Heb ik je zo een bevredigend antwoord gegeven, BenjaminB?
Beste Ernst. Dank voor je reactie en je begrip. Fijn dat mijn aansluiting weer functioneert. Ik zie dat het factuurbedrag is aangepast, maar ik kan de PDF met de specificatie niet downloaden. Ik zie ook nog geen aanpassing van het datategoed van september. Kun je daar voor zorgen?
Hi BenjaminB,



Blij dat je tevreden bent :o



De factuur van augustus waarover de tegemoetkoming geldt is nog niet gesloten. Rond elke 3e donderdag van de maand ontvang je van ons een mail met het bericht dat je factuur klaarstaat. Dan kun je ook de PDF downloaden.



Wat bedoel je met

aanpassing van het datategoed van september


Je tegemoetkoming gold over de kosten die je hebt gemaakt in augustus. Als je het datategoed (bundel?) aangepast wilt hebben, dan moet je zelf je bundel aanpassen op Mijn Simyo.
Ik was begonnen dit bericht te typen, maar werd onderbroken door een pop-up van Simyo met de vraag hoe tevreden ik ben over het forum. Ik heb deze vragen netjes ingevuld, maar moet dus nu weer opnieuw mijn bericht typen. Een ontwerpfoutje.



Ik heb inmiddels de factuur van Simyo over Augustus binnen en zie een verrekening waarbij de 140 euro data is omgezet naar een 15 euro kostende 1500 mb maandbundel. De prijs daarvan vind ik fair. Jammer dat deze bundel niet gewoon los te boeken is of dat dit de standaardprijs is.



Ik ga toch overstappen naar een andere provider omdat Simyo voelt als een tikkende tijdbom. Jullie maken je belofte 'baas in eigen bundel' niet waar.



Een datalock op een telefoon is onvoldoende betrouwbaar en ik wil gewoon op de website kunnen bepalen dat ik geen internet buiten mijn bundel kan gebruiken.



Overigens is dit niet mijn enige punt van ontevredenheid, maar verdere discussie lijkt mij tijdverspilling en ik laat het daarom graag hierbij.
Hoi BenjaminB,



Ja, uit je bericht begrijp ik dat je naar een aantal functionaliteiten op zoek bent, die niet in een Simyo abonnement zitten. Bij Simyo kun je geen plafonds instellen, en niet achteraf nog bijkopen. Bij ons is het dus echt de bedoeling om heel bewust van tevoren in te schatten en tijdens de maand bij te houden.

Als dat niks voor je is, dan kan dat natuurlijk. Gelukkig zijn er in Nederland erg veel verschillende vormen van abonnementen te vinden.

Wellicht komen we elkaar in de toekomst nog eens tegen.



Groetjes,

Charlene

Reageer