.

Beantwoord

Verbruik bundel wijkt af van teller iPhone

  • 30 January 2014
  • 4 reacties
  • 598 Bekeken

Hoi,

Bij inschakelen van een internetbundel van 100MB heb ik meteen de teller op mijn iPhone gereset. Na een week heb ik de tellerstand op de iPhone vergeleken met de informatie in 'Mijn Simyo'. Dat kwam toen precies overeen. Nu ik vandaag kijk, is er volgens 'Mijn Simyo' nog 16MB over van mijn bundel, terwijl de iPhone zelf maar 71,9MB aan verbruik geregistreerd heeft.

Hoe kan dit komen? En op welke manier kan ik dan wel betrouwbaar actuele informatie verkrijgen?

Hans
icon

Beste antwoord door Scotsman 30 January 2014, 16:58

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Het is bekend dat iOS (en misschien andere OSsen ook) niet helemaal betrouwbaar zijn wat betreft het correct weergeven van verbruikte MBs. Dat is ook de reden waarom alle third party monitor apps die je installeert het dataverbruik te laag weergeven, zij betrekken de verbruiksdata direkt van iOS. Een uitzondering is Onavo Count, die zorgt er namelijk voor dat al het dataverkeer omgeleid wordt via een Onavo server op het internet, en daar worden alle voorbijvliegende bytes die van jouw iPhone afkomstig zijn (of jouw iPhone als bestemming hebben) keurig geteld. Het verbruik dat Onavo Count registreert zou dus exact overeen moeten komen met wat Simyo registreert. Ik heb Onavo Count een tijdje aangehad op mijn iPhone 5, en kreeg de indruk dat dit inderdaad aardig klopte.
Badge +8
Hoi,

Bij inschakelen van een internetbundel van 100MB heb ik meteen de teller op mijn iPhone gereset. Na een week heb ik de tellerstand op de iPhone vergeleken met de informatie in 'Mijn Simyo'. Dat kwam toen precies overeen. Nu ik vandaag kijk, is er volgens 'Mijn Simyo' nog 16MB over van mijn bundel, terwijl de iPhone zelf maar 71,9MB aan verbruik geregistreerd heeft.

Hoe kan dit komen? En op welke manier kan ik dan wel betrouwbaar actuele informatie verkrijgen?

Hans

Het is bekend dat iOS (en misschien andere OSsen ook) niet helemaal betrouwbaar zijn wat betreft het correct weergeven van verbruikte MBs. Dat is ook de reden waarom alle third party monitor apps die je installeert het dataverbruik te laag weergeven, zij betrekken de verbruiksdata direkt van iOS. Een uitzondering is Onavo Count, die zorgt er namelijk voor dat al het dataverkeer omgeleid wordt via een Onavo server op het internet, en daar worden alle voorbijvliegende bytes die van jouw iPhone afkomstig zijn (of jouw iPhone als bestemming hebben) keurig geteld. Het verbruik dat Onavo Count registreert zou dus exact overeen moeten komen met wat Simyo registreert. Ik heb Onavo Count een tijdje aangehad op mijn iPhone 5, en kreeg de indruk dat dit inderdaad aardig klopte.

Hoi hansallis,

Ik kan het niet beter uitleggen dan Scotsman. Wij krijgen je verbruik rechtstreeks van het netwerk door. Soms verschilt dat inderdaad van wat het besturingssysteem op je toestel aangeeft. Heel storend, dat begrijp ik.
ik kan je wel verzekeren dat het verbruik wat wij registreren het daadwerkelijke verbruik is.
Wanneer je dit bekijkt op Mijn Simyo kun je de tijd en datum en de grootte van de pakketten zien. Misschien verduidelijkt die informatie het verschil.

Groetjes, Charlene
Ik wil graag reageren op Charlene.
Ik snap dat deze cijfers iets kunnen verschillen van de werkelijkheid. Maar ik heb nu hetzelfde probleem als Hansallis. Het enige verschil is dat de teller van mijn iphone 1,8 GB aangeeft sinds 2 februari, en mijn simyo-app 830 mb in 18 dagen.

Dit is toch wel een enorm verschil?!
Badge +6
Hoi Marjooo,

Ja, dat is een groot verschil, dat kan ik niet ontkennen.

Maar, het is natuurlijk ook niet voor niets dat datacounters op telefoons altijd de waarschuwing geven dat het verbruik kan verschillen met wat er op het netwerk wordt gemeten.

Helaas blijft het nog steeds een groot vraagteken wat er dan precies wel en belangrijker natuurlijk wat blijkbaar niet worden bijgehouden qua apps en/of achtergrondprocessen door dit soort tellers...

Het enige wat ik je kan aanraden is om goed je verbruik in de gaten te houden via Mijn Simyo en er zijn bijv. ook nog andere datacounter apps die je misschien zou kunnen gebruiken, misschien dat die op een andere manier het dataverbruik bijhouden.

Ook wil ik je aanraden een kijkje te nemen in dit artikel, waar we proberen onze klanten zo goed mogelijk te helpen om binnen hun internetbundel te blijven 🙂

Reageer