.

Sticky

FAQ Hoogverbruik (veel internet in een korte tijd hebben verbruikt)

  • 15 October 2020
  • 0 reacties
  • 2173 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
  • Oud community manager
  • 1564 reacties

Ik heb op tijd mijn mobiele data uitgezet, maar ik heb toch buiten de bundel kosten gemaakt. Hoe kan dat?

Op het moment dat je jouw mobiele data uitzet en/of de internetoptie in Mijn Simyo uitzet na het ontvangen van de 100% verbruik sms. Is nog niet al het verbruik geregistreerd in Mijn Simyo. Bijvoorbeeld: je kijkt een Youtube filmpje en ontvangt tijdens het kijken van het filmpje de sms dat je internetbundel 100% verbruikt is. In de tijd tussen het afsluiten van het filmpje en het uitzetten van het internet is het mogelijk dat er nog wat MB’s verbruikt worden. We raden je aan naast de mobiele data uit te zetten in het toestel, ook de optie internet uit te zetten in Mijn Simyo.

 

Ik heb een sms ontvangen dat mijn internetbundel 100% is verbruikt, maar in Mijn Simyo zie ik nog dat ik MB’s over heb. Hoe kan dat?

De sms die je ontvangt wordt in real-time vanaf het netwerk verstuurd wanneer het limiet is bereikt. Er gaat een aantal uur overheen voordat je verbruik vervolgens is bijgewerkt in de Mijn Simyo app. Hou daarom de sms’jes die wij sturen goed in de gaten. We adviseren dan ook actie te ondernemen na het ontvangen van de sms, zo kun je MB’s bijkopen of het internet helemaal uitzetten.

 

Mijn simkaart is geblokkeerd voor hoogverbruik, wat moet ik nu doen?

De simkaart is nu geblokkeerd zodat je verbruikskosten niet verder kunnen oplopen. Je kunt de simkaart deblokkeren door een aanbetaling te doen. Maak daarvoor gebruik van de betaallink die je per mail van ons hebt ontvangen op het e-mailadres wat bij ons bekend is. Zet na de aanbetaling je toestel even 10 minuten uit. Als je het toestel daarna opstart, kun je weer gebruikmaken van je simkaart. Geen mail gehad maar wel een sms? Log dan in op Mijn Simyo, onder facturen zie je de optie om een aanbetaling te doen.

 

Er is een hoop internet verbruikt, maar ik heb dit niet (bewust) gedaan. Wat is er aan de hand?

Het is erg frustrerend als blijkt dat er een hoop internet is verbruikt, maar jij dit niet bewust gedaan hebt. Belangrijk om te weten is dat je simkaart in opdracht van je toestel werkt en niet andersom. Het kan zijn dat er bepaalde apps op de achtergrond updaten, verversen of continue nieuwe informatie ophalen. Denk hierbij aan Whatsapp, de mail app of Facebook app (dit zijn apps die berichten blijven ophalen om jou up to date te houden wanneer je de app opent). Er kan ook een update hebben plaatsgevonden die via de mobiele data is gedownload in plaats van de WiFi.  Je kan in je toestel per app instellen of deze gebruik mag maken van het mobiele internet en/of deze mag verversen op de achtergrond.

 

De “WiFi-assistentie” is vaak een onbewuste boosdoener. WiFi-assistentie is een instelling op je smartphone die de verbinding met je wifi-modem verbreekt als het wifi-signaal zwak is. Bij zo’n zwak signaal heeft je telefoon nog wel verbinding met de WiFi-modem, maar de internetsnelheid is hierdoor laag. WiFi-assistentie verbreekt dan de verbinding zodat je telefoon overschakelt op mobiel internet. Het is van belang de instellingen van je toestel te checken en eventueel aan te passen. Om te voorkomen dat je in de toekomst nog een keer (ongewenst) veel MB’s verbruikt.

 

https://www.simyo.nl/blog/krijg-inzicht-het-datagebruik-van-je-apps/ (instellingen)

https://www.simyo.nl/blog/wifi-assistentie/ (WiFi assistentie)

 

Ik heb nu een hoge rekening gekregen, wat kan ik doen?

Het is altijd mogelijk om een regeling te treffen en de factuur in meerdere termijnen te betalen. Je kunt ook uitstel van betaling vragen en het hele bedrag op een later moment in één keer betalen. Je kan hiervoor de community manager Daisy altijd een privéberichtje sturen. Heb je een bijzondere situatie? We kijken graag mee hoe we je verder kunnen helpen, samen komen we er wel uit.

 

Kan ik gehackt zijn en dat iemand anders dit internet heeft verbruikt?

Dit komt eigenlijk niet voor, maar vaak wordt hieraan gedacht wanneer het verbruik niet (direct) te verklaren is. Zeker wanneer je dit vergelijkt met het verbruik wat je normaal hebt en dit totaal niet overeenkomt. Hackers kunnen hier niet aan “verdienen” dus het is ook niet interessant voor hen. Het niet te verklaren verbruik is wel terug te vinden in het toestel. Zoals eerder aangegeven is het belangrijk dat je de instellingen van je toestel goed nakijkt en eventueel aanpast.

 

Waarom zie ik in mijn verbruik allemaal sessies van 58,59MB?

Na het ontvangen van een hoogverbruik mail/sms of een hoge rekening heb je waarschijnlijk het verbruik in Mijn Simyo bekeken. Grote kans dat je dan telkens sessies van 58,59 MB terugziet. Ons systeem verwerkt je verbruik in zogenaamde "pakketjes" van maximaal 58,59MB. Eigenlijk is het één grote internetsessie, bijvoorbeeld voor het kijken van Netflix of Youtube. Wanneer je in een korte tijd 200MB hebt verbruikt, dit zul je dan terugzien als drie pakketjes van 58,59MB en één van 24,23MB.

 

Waarom kan ik niet zien waar de MB’s aan zijn verbruikt in Mijn Simyo?

Wegens de privacywetgeving kunnen wij niet zien waar je MB's aan zijn verbruikt in verband met privacywetgeving. Zoals eerder aangegeven kun je dit in je toestel inzien en achterhalen. Wat jij in Mijn Simyo terugziet (de datum, het tijdstip en aantal MB’s) zijn ook de gegevens die wij kunnen zien. Het verbruik wat over de WiFi wordt verbruikt word niet geregistreerd op je simkaart en dus ook niet in Mijn Simyo.

 

Waar kan het verbruik inzien?

Waar je het verbruik precies kan terugzien verschilt per toestel/software, vaak vind je dit onder de Instellingen > Mobiele data.

 

Voor Android toestellen:

  1. Druk op ‘Gegevensgebruik’.
  2. Scroll naar beneden om te zien hoeveel MB’s elke app verbruikt.
  3. Druk op ‘Op achtergrond synchroniseren’ om te zien hoeveel MB’s een app verbruikt als deze niet openstaat of als je telefoon vergrendeld is je ‘m niet gebruikt Door de slider naast de app naar links te vegen, voorkom je dat een app de volgende keer MB’s verbruikt zonder dat je zelf de opdracht geeft.

 

Voor iOS toestellen:

  1. Open de ‘Instellingen’-app.
  2. Druk op ‘Mobiel netwerk’.
  3. Scroll naar beneden.

Onder het kopje ‘Mobiele data’ zie je precies hoeveel data elke app verbruikt.

 

Ik zie het verbruik niet terug in mijn toestel, hoe weet ik zeker dat het wel heeft plaatsgevonden?

Het verbruik in Mijn Simyo ziet er anders uit dan in jouw toestel. Het verschilt dan ook weer per toestel en softwareversie hoe dit in jouw toestel eruit ziet. In Mijn Simyo zie je hoeveel MB er op welk tijdstip is verbruikt, in de meeste toestellen kun je zien hoeveel MB er is verbruikt. Er kunnen bijvoorbeeld ook MB’s worden verbruikt voor het downloaden van een update. Dit zie je vaak niet terug in het overzicht.

 

Waarom is het internet niet geblokkeerd wanneer de internetbundel op is?

Simyo wilt graag dat je te allen tijde baas in eigen bundel bent. Daarom informeert Simyo je op de hoogte wanneer de bundel bijna op is (80%) en wanneer deze helemaal (100%) op is. Het is vervolgens je eigen verantwoordelijkheid om hier actie op te ondernemen. Je kunt ervoor kiezen om extra MB’s aan te schaffen in Mijn Simyo en je bundels alvast aan te passen voor de volgende maand. Daarnaast is het ook mogelijk om verder te blijven internetten voor een tarief van € 0,15 per MB.

 

De mobiele data uitzetten op je toestel en de internetoptie in Mijn Simyo is ook een optie. Hou er rekening mee dat Simyo niet kan zien wanneer je de mobiele data op je toestel uitzet. Wanneer je de internetoptie in Mijn Simyo uitzet, kan Simyo dat wel zien.

 

Kan ik een dataplafond instellen?

Het is bij Android toestellen mogelijk een dataplafond in je toestel in te stellen, hier vind je de instructies. Bij iOS toestellen kun je een app downloaden voor een extra reminder wanneer het limiet is bereikt. Je heb verschillende apps die hier handig voor zijn. Bijvoorbeeld: My Data Manager of Datamonitor, je kunt het beste zelf kijken wat voor jou werkt. De app stuurt een extra reminder maar schakelt niet de mobiele data niet uit.


Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.