Onlangs lag Ziggo er bijna een dag uit. Wat me verbaasde was dat ik ook niet kon internetten via Simyo. Ligt dit aan het feit dat ik een eSim heb?
Je had die dag door het uitvallen van Ziggo waarschijnlijk geen WiFi, daarom kon je niet internetten. Dat heeft niets met de eSIM te maken want WiFi gaat niet via de eSIM. En omdat vermoedelijk Mobiel Internet (via Simyo dus) uit stond (dit kun je instellen op Mijn Simyo) viel die mogelijkheid om te internetten ook weg. Dit is denk ik wat er aan de hand was.
Ik wou dat het zo simpel was…. Helaas dat is niet de oplossing. Iemand anders een idee?
Ik denk dat die dag zowel Ziggo als de plaatselijke Simyo ( = KPN) zender toevallig uit de lucht waren. Want als je zegt “niet kunnen internetten via Simyo” dan neem ik aan dat dit slaat op mobiel internet buiten, d.w.z. buiten WiFi bereik.
Ja.
Het is duidelijk, er was (is) niets mis met mobiel internet via Simyo, maar omdat je Ziggo via WiFi een dagje niet werkte was je internetverbinding thuis weg. Maar het WiFi signaal afkomstig van je router was niet weggevallen, alleen de internet verbinding naar Ziggo toe werkte niet. Omdat de WiFi normaal werkte bleef je telefoon verbonden met WiFi en schakelde deze niet over naar mobiel internet (sommige telefoons kunnen dit automatisch doen als WiFi uitvalt maar je kunt het uitzetten). Vandaar dat je niet kon “internetten via Simyo”.
In de hele wijk lag Ziggo eruit. Maar ik dacht dat als ik wifi uitschakelde, ik automatisch via mobiel internet van Simyo door kon gaan. Dat was altijd zo. Maar deze keer niet. Opnieuw opgestart… zonder wifi ….geen resultaat. Ik dacht dat ik geen connectie kreeg omdat ik een eSim heb genomen ipv een fysieke simkaart.
maar kennelijk moet ik iets aan- of uitzetten? Wat precies?
Dat had ik gedaan….. en mobiele data staan aan….
Dat had ik gedaan….. en mobiele data staan aan….
Dan moet je om 9 uur maar gaan bellen
In de hele wijk lag Ziggo eruit. Maar ik dacht dat als ik wifi uitschakelde, ik automatisch via mobiel internet van Simyo door kon gaan. Dat was altijd zo. Maar deze keer niet. Opnieuw opgestart… zonder wifi ….geen resultaat. Ik dacht dat ik geen connectie kreeg omdat ik een eSim heb genomen ipv een fysieke simkaart.
maar kennelijk moet ik iets aan- of uitzetten? Wat precies?
Ik weet niet welke telefoon je hebt, maar met een iPhone kun je instellen dat bij een slechte of wegvallende WiFi verbinding automatisch overgeschakeld wordt op mobiele data, zie https://support.apple.com/nl-nl/102228 (“WiFi Assistentie” noemt Apple dit).
Maar in jouw geval bleef de WiFi op normale sterkte (alleen de internetverbinding met Ziggo lag er uit), dus de “WiFi assistentie” kwam niet in actie. Op moderne Android telefoons bestaat vast iets vergelijkbaars maar daar heb ik geen ervaring mee.
Het blijft wel vreemd dat na opstarten zonder WiFi je geen verbinding kreeg met mobiele data via Simyo. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de eSIM daar iets mee te maken heeft, maar misschien dat er toch ergens onbewust een instelling is veranderd. Maar ik begrijp dat alles nu weer normaal werkt, dus we zullen er nooit achter komen wat er op die bewuste dag aan de hand was.
Gecheckt: wifi assistentie staat aan. Ik heb een iPhone 16 pro.
klopt. Alles werkt weer. Daarom zo vreemd. Ik ben een beetje een terriër als het om ‘foutjes’ gaat. 🤭 wil graag weten wat de oorzaak was. Kan nu alleen bedenken dat het toch de eSIM is ipv fysieke simkaart……
maar hartstikke bedankt voor de hulp. Altijd fijn als er iemand met je meedenkt.
Ik ben een beetje een terriër als het om ‘foutjes’ gaat. 🤭 wil graag weten wat de oorzaak was.
Hier zit nog zo’n iemand...
Ik ben een beetje een terriër als het om ‘foutjes’ gaat. 🤭 wil graag weten wat de oorzaak was.
Hier zit nog zo’n iemand...
Ook hier zijn wij altijd benieuwd naar de oorzaak van dergelijke (ver)storingen, dus …….
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.