Skip to main content

.

Omdat mijn MB's razendsnel opraakten, heb ik mijn mobiele internet helemaal uitgezet en de datateller op 0.

Toen ik afgelopen maandag mijn mobiel internet een half uurtje aanzette om een whatsapp te versturen, was er in minder dan geen tijd bijna 2 MB verbruikt. En dat, terwijl alle opties voor mobiele data ( behalve dus whatsapp ) uitgeschakeld bleven.

Onderaan de datateller staat 'Systeem' en dat blijkt de boosdoener. In een half uur stond daar een verbruik van 1,9 MB genoteerd.

Als ik doorklik krijg ik weer een nieuw lijstje. Bovenaan staat 'kaartvoorzieningen' met maar liefst 1,3 MB in een half uur. En dat terwijl ik geen kaart of wat dan ook geraadpleegd heb. Sterker nog: alle kaartopties en -apps stonden uit ( zoals Routeradar, Buienradar, etc).

Mijn vraag: wat is kaartvoorzieningen en kan ik dit uitzetten of toch minstens beïnvloeden door bepaalde apps te verwijderen ?

En hoe komt het dat ik, zonder nieuwe apps te installeren ineens zoveel data ben gaan gebruiken. Ik heb nu ruim anderhalf jaar internet op mijn telefoon en elke maand hield ik vele MB's over, omdat ik bijna overal wifi kan gebruiken.

Wie heeft er goede raad voor mij ?
Hoi Kabouter, welkom terug op het Simyo forum 🙂.

Goed om te lezen dat je je verbruik zo goed hebt onderzocht! Fijn dat je daardoor de boosdoener hebt weten te vinden. Ik kijk er persoonlijk van op dat kaartvoorzieningen in je telefoon voor dit verbruik zorgt (het is namelijk nogal wat voor zo'n korte tijd). Het enige wat ik mij kan bedenken na de gewoonlijke kaart apps zoals buienrader, routeradar en google maps zijn weer apps. Mijn telefoon toont bijvoorbeeld het lokale weer, waar ik ook ben op mijn homescreen. Hier maakt hij ook gebruik van gps/kaartmogelijkheden. Dit is in mijn geval alleen te verwijderen door de klok te verwijderen van mijn telefoon.

Misschien is het in jouw geval eens goed om je apps, contacten en foto's/video's te backuppen en je telefoon eens helemaal terugzetten naar zijn fabrieksinstellingen. Vaak maakt zo'n frisse start een heel goed begin!

Ik hoop dat er nog andere forumgebruikers zijn die hier iets over kunnen vertellen :D

Groetjes, Tiury
Dank je wel. Die app voor het actuele weer heb ik ook op mijn telefoon. Is niet gekoppeld aan de klok zoals bij jou.

Maar het is een app die ik niet kan wissen. Hoort dus kennelijk bij de standaardvoorzieningen. Zou er van mij best af mogen, want zo nauwkeurig is t ie niet met het weerbericht. Daar gebruik ik liever Buienradar of Weeronline voor.

Hopelijk krijg ik nog andere goede tips binnen. Op dit moment gebruik ik internet even alleen via wifi.

Maar voor de lange termijn is dat natuurlijk geen oplossing. Daar koop je tenslotte geen internetbundel voor.

Groetjes en bedankt !
Hoi Kabouter,

Ik zit me een paar dingen af te vragen. Google maps! Hoe staat het met: mijn plaatsen

Je hebt waarschijnlijk een aantal kaarten (regelmatige bestemmingen) opgeslagen, worden deze zeker! via wifi bijgewerkt?

Wijk je regelmatig af van de uitgestippelde route? Wegwerkzaamheden o.i.d......

Dan gebruik je weer mobiel data om te zorgen dat gps je weer verder helpt.

Ik zou je aanraden om eens een WP te testen want die werkt toch anders met gps, waarbij je opgeslagen kaarten ook offline blijven werken met gps.

Bij routeradar zou ik eens nagaan de instellingen qua synchronisatie van de realtime verkeersinfo.

Onderschat niet synchronisatie whatsapp, mail en zoals gemeld routeradar.

Bij het voorgestelde terugzetten naar fabrieksinstelling kun je waarschijnlijk de synchronisatie instellen van deze factoren na opnieuw die apps in werking te zetten....

Daar zou ik vooral naar kijken. (Misschien handmatige synchronisatie en dat via wifi)

En de vraag is hoe sterk is het wifi signaal elders, wordt het niet onbewust door simyo overgenomen?

Dit zijn zo maar wat punten waar ik aan denk.

Groetjes,

Friesian
Wat goed, al die mensen die meedenken over mijn mobiele -data - probleem !

Veel dank daarvoor.

Bovenstaande tips ga ik zeker nader bekijken.

Google Maps gebruik ik.buitenshuis bijna nooit. Ik heb goede ingebouwde navigatie in de auto.

Maat al die andere tips lijken me zeker relevant.

Ik ga proberen of ik die synchronisatie handmatig kan doen. Via wifi uiteraard.

Terug naar fabrieksinstellingen laat ik even wachten als laatste optie.

Want, hoe dan ook, ik blijf het vreemd vinden dat het verbruik de laatste maand omhoog is geschoten, terwijl ik in de tijd daarvoor met dezelfde instellingen op mijn telefoon nooit problemen had.

Ook duidelijk zichtbaar in Mijn Simyo: ik hield elke maand een aanzienlijk deel van mijn internetbundel over, terwijl ik de mobiele data toen altijd de hele maand gewoon aan liet staan. Die automatische MB- verslinders moeten er dan toch eerder ook geweest zijn ???
Wat goed, al die mensen die meedenken over mijn mobiele -data - probleem !

Veel dank daarvoor.

Die automatische MB- verslinders moeten er dan toch eerder ook geweest zijn ???

Daarom is het ook belangrijk te kijken hoe sterk het wifi signaal elders en thuis is!

Een goede controle is nooit weg, nietwaar?

Maar compliment, je bent goed op zoek naar de oorzaak !

Met een datameter kun je al veel nagaan, je kunt zelfs stellen dat je met een cpu monitor ziet hoe actief je telefoon is zonder dat je het in de gaten hebt...

Groetjes en graag tot dienst.

Het goeje(?:D) paerdjuh van stal.

Friesian.
Hoi Kabouter,

Leuk om te zien dat je al zo dicht bij de oplossing bent gekomen. En dat Friesian zo te hulp schiet.:D

Die automatische MB- verslinders moeten er dan toch eerder ook geweest zijn ???

Niet noodzakelijk. Het kan zijn dat er een update is geweest van de applicatie. Waardoor de app nu meer data vraagt.

Maar het is een app die ik niet kan wissen.
Kun je hem wel uitzetten?

Kun je ons hier op de hoogte houden van de voortgang? Ik ben heel benieuwd of we hebben kunnen helpen:$

Reageer