Skip to main content
antwoord

Waarom maak ik kosten buiten mijn bundel als internet volledig uitstaat?

  • October 29, 2025
  • 4 reacties
  • 57 Bekeken

Ik ben een week op vakantie geweest buiten europa waar mijn bundels niet geldig zijn. Om te voorkomen dat ik kosten zou maken heb ik het internet op mijn telefoon daarom volledig uitgezet (mobiel netwerk uitgezet op iphone16). Maar nu zie ik in mijn verbruik dat er elke dag toch kleine hoeveel heden internet zijn verbruikt. Het gaat niet om wereldschokkende bedragen (0,75 cent totaal) maar ik vind het gek dat er toch iedere dag iets van internet gebruikt wordt waar ik voor moet betalen terwijl ik dit bewust uitgezet heb.

Ik vind het vooral gek dat het bijna iedere dag gebeurd is, terwijl ik het internet niet tussendoor heb aan of uitgezet en ook de telefoon niet heb herstart.

 

Beste antwoord door Ron H

De bewering dat een iPhone, zoals de iPhone 16, mobiele data verbruikt terwijl dit is uitgeschakeld, is een bekend fenomeen bij sommige gebruikers. Er zijn een aantal mogelijke verklaringen voor dit 'sluipverbruik' van data, zelfs als je de hoofdinstelling voor mobiele data hebt uitgeschakeld: 1. Wi-Fi-assistentie (Wi-Fi Assist) Dit is de meest voorkomende oorzaak:  * Wat het is: De functie Wi-Fi-assistentie is standaard ingeschakeld op iPhones. Deze functie zorgt ervoor dat als je Wi-Fi-verbinding zwak of instabiel is, je iPhone automatisch overschakelt naar mobiele data om de internetverbinding te behouden.  * Het effect: Hoewel je in een Wi-Fi-omgeving bent, kan de telefoon op de achtergrond toch mobiele data gebruiken zonder dat je het doorhebt, vooral bij het uitvoeren van updates of het verversen van apps. > Oplossing: Je kunt Wi-Fi-assistentie uitschakelen via Instellingen > Mobiel netwerk (of Mobiele data) en helemaal naar beneden scrollen om de schakelaar van 'Wi-Fi-assistentie' uit te zetten. >  2. Systeemvoorzieningen Bepaalde processen van iOS zelf kunnen nog steeds een minimale hoeveelheid data verbruiken, zelfs wanneer de algemene schakelaar voor mobiele data uitstaat. Dit verbruik valt onder de categorie 'Systeemvoorzieningen' in je dataoverzicht.  * Voorbeelden: Denk aan Pushmeldingen, Berichten (iMessage/FaceTime), Tijd en Locatie, en Systeemupdates.  * Controle: Je kunt het dataverbruik van deze voorzieningen controleren in Instellingen > Mobiel netwerk > scroll naar de lijst met apps en kijk onderaan bij 'Systeemvoorzieningen'. > Let op: Het is niet mogelijk om het gebruik van mobiele data voor individuele systeemvoorzieningen uit te schakelen. Als het verbruik te hoog is, moet je soms kijken naar andere instellingen, zoals het uitschakelen van iCloud-gegevens over mobiele netwerken (bijvoorbeeld voor Foto's). >  3. Achtergrondverversing van apps Hoewel apps over het algemeen alleen data via Wi-Fi zouden moeten gebruiken als mobiele data uitgeschakeld is, kunnen slecht geprogrammeerde apps of een korte onderbreking in de Wi-Fi-verbinding er toch voor zorgen dat er (tijdelijk) mobiele data wordt gebruikt voor de achtergrondverversing.  * Ververs op achtergrond: Deze functie zorgt ervoor dat apps op de achtergrond content kunnen vernieuwen.  * Controle: Ga naar Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond. Hier kun je kiezen om dit helemaal uit te schakelen of alleen via Wi-Fi te laten gebeuren. Je kunt het ook per app uitschakelen. 4. 'Lekkende' verbindingen In zeldzame gevallen kan er sprake zijn van een bug in de iOS-software of een verouderde instelling waardoor er heel af en toe toch een kleine hoeveelheid data doorheen glipt. Dit is ongebruikelijk, maar niet volledig uitgesloten . wil je dit echt helemaal voorkomen dan moet je mobiele data in de Simyo app uitzetten. invoegpunt aan eind

4 reacties

Ron H
Forum|alt.badge.img+6
  • Know-it-all
  • antwoord
  • October 29, 2025

De bewering dat een iPhone, zoals de iPhone 16, mobiele data verbruikt terwijl dit is uitgeschakeld, is een bekend fenomeen bij sommige gebruikers. Er zijn een aantal mogelijke verklaringen voor dit 'sluipverbruik' van data, zelfs als je de hoofdinstelling voor mobiele data hebt uitgeschakeld: 1. Wi-Fi-assistentie (Wi-Fi Assist) Dit is de meest voorkomende oorzaak:  * Wat het is: De functie Wi-Fi-assistentie is standaard ingeschakeld op iPhones. Deze functie zorgt ervoor dat als je Wi-Fi-verbinding zwak of instabiel is, je iPhone automatisch overschakelt naar mobiele data om de internetverbinding te behouden.  * Het effect: Hoewel je in een Wi-Fi-omgeving bent, kan de telefoon op de achtergrond toch mobiele data gebruiken zonder dat je het doorhebt, vooral bij het uitvoeren van updates of het verversen van apps. > Oplossing: Je kunt Wi-Fi-assistentie uitschakelen via Instellingen > Mobiel netwerk (of Mobiele data) en helemaal naar beneden scrollen om de schakelaar van 'Wi-Fi-assistentie' uit te zetten. >  2. Systeemvoorzieningen Bepaalde processen van iOS zelf kunnen nog steeds een minimale hoeveelheid data verbruiken, zelfs wanneer de algemene schakelaar voor mobiele data uitstaat. Dit verbruik valt onder de categorie 'Systeemvoorzieningen' in je dataoverzicht.  * Voorbeelden: Denk aan Pushmeldingen, Berichten (iMessage/FaceTime), Tijd en Locatie, en Systeemupdates.  * Controle: Je kunt het dataverbruik van deze voorzieningen controleren in Instellingen > Mobiel netwerk > scroll naar de lijst met apps en kijk onderaan bij 'Systeemvoorzieningen'. > Let op: Het is niet mogelijk om het gebruik van mobiele data voor individuele systeemvoorzieningen uit te schakelen. Als het verbruik te hoog is, moet je soms kijken naar andere instellingen, zoals het uitschakelen van iCloud-gegevens over mobiele netwerken (bijvoorbeeld voor Foto's). >  3. Achtergrondverversing van apps Hoewel apps over het algemeen alleen data via Wi-Fi zouden moeten gebruiken als mobiele data uitgeschakeld is, kunnen slecht geprogrammeerde apps of een korte onderbreking in de Wi-Fi-verbinding er toch voor zorgen dat er (tijdelijk) mobiele data wordt gebruikt voor de achtergrondverversing.  * Ververs op achtergrond: Deze functie zorgt ervoor dat apps op de achtergrond content kunnen vernieuwen.  * Controle: Ga naar Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond. Hier kun je kiezen om dit helemaal uit te schakelen of alleen via Wi-Fi te laten gebeuren. Je kunt het ook per app uitschakelen. 4. 'Lekkende' verbindingen In zeldzame gevallen kan er sprake zijn van een bug in de iOS-software of een verouderde instelling waardoor er heel af en toe toch een kleine hoeveelheid data doorheen glipt. Dit is ongebruikelijk, maar niet volledig uitgesloten . wil je dit echt helemaal voorkomen dan moet je mobiele data in de Simyo app uitzetten. invoegpunt aan eind


Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • October 29, 2025

Hier een wat meer beknopte reactie: Ik weet niet waarom dit zo is, maar het is bekend dat een iPhone kleine hoeveelheden data verbruikt ook al staat mobiel internet uit. Je zou in het internetverbruik overzicht dat je laat zien op een item kunnen klikken om te zien of er nadere informatie beschikbaar is. 

Om helemaal verzekerd te zijn dat er geen internetverbruik is kun je het beste de internetoptie uitzetten in Mijn Simyo.


Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • October 29, 2025

Hoi ​@Nooortjjee,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend voor je is. 

Ik zie dat je van ​@Ron H en ​@Scotsman al juiste uitleg en tips hebt gekregen hierover. Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid. 

Mocht je toch nog vragen hebben laat het dan gerust weten.

Groetjes,
Amy


Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • October 30, 2025

@Ron H WiFi assistentie staat toch uit als mobiele data uit staat in instellingen?