Skip to main content

.

Ik heb een bundel onbeperkt internet gekocht voor prepaid op 08-05-2021 om 14:32.

Ik heb pas daarna het mobiel internet op mijn telefoon aangezet en ben met internet bezig gegaan.

Ik krijg om 15.04 een SMS van simyo dat ik internet buiten mijn bundel en ik zie ook mijn prepaid saldo heel snel terug lopen.

Hoe kan ik internet buiten bundel getarifeerd krijgen, terwijl ik net een bundel gekocht heb ?

Hoi Paul, 

Welkom op ons forum!

We vinden het erg vervelend dat je wordt verrast door de in rekening gebrachte kosten.

Ik heb het even voor je nagekeken en volgens onze gegevens heb je diezelfde dag in de ochtend gebruikgemaakt van mobiel internet. Je verbruik werd vervolgens bijgewerkt om 15:04 en aangezien je die ochtend nog geen internetbundel had kreeg je daarom nog een waarschuwing over kosten voor internetverbruik na de aankoop van de internetbundel. De kosten zijn helaas ook terecht. 

Heb je hier nog vragen over? Reageer dan even op dit bericht 😊

Groetjes,
Bas


's ochtends stond de mobiele data op mijn telefoon uit, zoals ik al schreef. Ik heb de mobiele data pas aangezet na aanschaf en bevestiging van mijn data pakket 's middags.

Dit wordt een triest welles nietes spelletje, simyo onwaardig.

Dit is me een aantal jaren geleden ook overkomen dat ik na aanschaf van een mobiel datapakket 's middags ineens 's morgens een heleboel data had verbruikt (die ik na aanschaf had verbruikt).

Ik denk dat jullie administratie niet klopt en dat mijn eerste gebruik geregistreerd werd op een ander tijdstip en buiten bundel. 

De waarschuwing kwam pas drie kwartier na aanschaf van de databundel, ongeveer 6 uur na het verbruik volgens simyo. Die data had ik die eerste drie kwartier inderdaad gebruikt, na aanschaf van de databundel.


ik vind het opvallend dat mijn data gebruik buiten bundel overeenkomt met het tijdverschil tussen aanschaf bundel om 14.32 en bijwerken gebruik om 15.04. 

Zit daar soms de fout bij simyo ?


het kan nog gekker.

Tijdstip van het internetgebruik buiten bundel = 10.52

Tijdstip van eerste berekening internetgebruik = 15.04

Vrijwel dezelfde cijfers……. alleen verwisseld.


Simyo werkt met datasessies. Zo'n datasessie duurt als ik de schaarse informatie mag geloven 8 uur of 60MB (Eerst dat bereikt wordt, zorgt voor een nieuwe datasessie). Dat een datasessie bestaat betekend niet dat er verbruik is.

Naar mijn weten berekend Simyo al het verbruik alsof alles in het begin van de datasessie heeft plaats gevonden. (Net als bellen! Tijdens een gesprek extra minuten bijkopen werkt dan ook niet voor een gesprek!)

Kennelijk begon op jouw aansluiting om 10:52 een datasessie, die misschien doorliep tot nadat je onbeperkt bundel activeerde (, want datasessies duren ~8 uur of 60MB).

Tenzij Simyo nou eens eindelijk duidelijk maakt hoe het activeren van een databundel tijdens zo’n datasessie niet per ongeluk ervoor kan zorgen dat het berekend wordt alsof het verbruik voor de aanschaf van de bundel plaats vond, denk ik dat dat soms gebeurd en jij daar het slachtoffer van bent.

Succes daarmee.


Hoi Paul, 

Ik heb het even nagevraagd bij onze technische afdeling en zij gaven het volgende aan: 

Je toestel probeert constant te verbinden met internet, ook als je mobiele data op het toestel is uitgeschakeld. Daarbij wordt er een datasessie gestart op het netwerk. Die sessie kan doorlopen totdat je weer verbruik maakt, soms wel een uur nadat de begintijd van de sessie is geregistreerd. Je telefoon doet dit op allerlei manieren zonder dat je het door hebt (en dus ook als je alleen mobiele data hebt uitgeschakeld op je toestel). De enige manier om dit tegen te gaan is door je toestel op de vliegtuigmodus te zetten. Alleen het uitschakelen van mobiele data op je toestel is niet voldoende. 

Wij registreren je internetverbruik rechtstreeks vanaf je simkaart. Je simkaart wordt aangestuurd door je toestel en niet andersom. De kosten zijn helaas terecht in rekening gebracht. 

Om dit in de toekomst te voorkomen kun je het beste je internetoptie uitschakelen via Mijn Simyo op het moment dat je geen internetbundel hebt. Dan weet je zeker dat gebruik maken van mobiel internet niet mogelijk is, en dan kunnen wij ook terugzien dat je mobiele data hebt uitgeschakeld. 

Heb je hier nog vragen over? Let me know 😊

Groetjes,
Bas


De oplossing die de technische afdeling geeft, is een workaround voor een technisch probleem van niet correct registreren van het tijdstip van internet gebruik. Een workaround is geen oplossing en die vermomd als oplossing aanbieden aan een klant is een actie waar iedere IT-er zich diep voor zou moeten schamen.

Ik weet nu wat ik moet doen om de fout bij Simyo te voorkomen. Maar of ik hierdoor gelukkiger wordt met Simyo. Nee, integendeel.


@Bas Betekent dit als ik in het buitenland, buiten de EU ben en ik datagebruik in het toestel uitzet, en niet in MynSimyo ik een gepeperde rekening kan krijgen van 5 Euro per MB?


zoals ik het nu begrijp, is dat zo op het moment dat je een datapakket koopt.

Je schijnt dat dus alleen te kunnen voorkomen door ook je internet gebruik in mijn Simyo eerst uit te zetten voor je het datapakket koopt.

 


(reactie verwijderd)

 


Hoi WimJ,

 

Goeie vraag! Het is natuurlijk zo dat wanneer je data in het toestel uitzet er geen data meer verbruikt zou kunnen worden. Echter het uitzetten van beide instellingen (de mobiele data en de internet optie in Mijn Simyo) biedt meer zekerheid. Daarnaast kunnen wij als Simyo bijvoorbeeld ook zien dat je de internetoptie uit hebt gezet en niet wanneer je de mobiele data uitzet. Mocht er dan bijvoorbeeld toch onterecht kosten in rekening gebracht worden dan kunnen we dit op die manier controleren, vandaar dat we dit ook adviseren.

 

Groetjes,

Daisy


wat ik niet begrijp waarom Simyo de (financiele) gevolgen van hun technische beperkingen bij de klant neerlegt,.Het zou toch veel klantvriendelijker zijn als Simyo van een periode het internetgebruik aan het eind factureert ipv aan het begin. Dan heeft de klant geen financieel nadeel van de technische beperkingen (en Simyo waarschijnliujk een financiele prikkel om dit snel op te lossen)


@Paul Peer je hebt gekozen voor prepaid en geen post paid zoals bij Sim only. Daar heb je dit soort problemen zoals jij ervaart minder snel als je elke maand begint met een nieuwe bundel. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met sim only, ruim genoeg en strak de telefoon instellen en gebruiken. Ik kom amper aan de helft van de helft. 


ik heb nooit bedacht dat prepaid betekende dat je allerlei verbruik moest betalen vooraf aan het kopen van goedkope bundels en postpaid dat je dan erna werd gefactureerd. Dat staat niet in de voorwaarden van Simyo.


Hoi Paul,

 

Een prepaid aansluiting betekent dat je geen abonnement hebt en gebruik van een "pay as you go" tarief. Wanneer je een internetbundel aanschaft moet je deze wel van te voren betalen, zoals je dat ook doet wanneer je een abonnement hebt met een internetbundel. Het internetverbruik wat geregistreerd is voor de bundel is aangeschaft valt dan ook onder het "pay as you go tarief". 

 

Groetjes,

Daisy


precies en daarom wil ik geen internet gebruik betalen vooraf aaan het kopen van een internetbundel.

Ik blijf vinden dat het probleem bij Simyo ligt die mijn internet gebruik verkeerd registreert.

Ik heb nog geen enkel fatsoenlijk argument gehoord waarom Simyo dit zo krom doet, behalve een verhaal over “technische beperkingen”.


Nog even duidelijk:

  1. ik heb geen internet gebruikt voor de aanschaf van mijn bundel.
  1. Simyo is niet in staat te registereren wanneer ik internet heb gebruikt rond de aanschaf van mijn bundel.
  1. Dus registreert Simyo het maar vóór de aanschaf van de bundel, zodat ik het “Pay as you go” tarief moet betalen.

Ik vind dat ik dat niet hoef te betalen aangezien Simyo het niet kan bewijzen en alleen maar roept: “U hebt ergens in de periode rond de aanschaf van de bundel internet gebruikt en wij registreren dit allemaal aan het begin van de periode voor de aanschaf van de bundel. Daarom betaalt u het hoge tarief.

Dit zijn toch uiterst klantonvriendelijke drog-argumenten.


Ik krijg door dit topic een soort van déjà vu 


Het is mij vier jaar geleden ook overkomen, maar toen Simyo mij heel snel terugbetaald.

Ik heb toen niet doorgevraagd


Samenvattend van waar ik toen dat topic had geopend waren de onjuiste tijden van m'n verbruik. Het verbruik zelf klopte echter wel. Ik heb toen ook die uitleg gehad over die sessies en had er toen verder vrede mee omdat het mij niks extra kostte. Wellicht omdat het bij mij allemaal binnen m'n bundel viel. Bij jou is dat blijkbaar anders en ik vind niet dat de klant moet opdraaien voor kosten die buiten de schuld van deze klant zijn gemaakt.

Wat ik wel mis in jou casus is de wijze waarop je de bundel heb aangeschaft. Het enige wat ik las is dat je pas mobiel internet bent gebruiken nadat je de bundel hebt aangeschaft. Misschien kan deze aanvulling jouw punt versterken / verduidelijken. 


Ik heb de bundel aangeschaft via WiFi, pas na de bevestiging van Simyo en de aanwezigheid in Mijn Simyo heb ik de mobiele data in mijn telefoon aangezet.

En ja, het kost me geld, geen bakken maar toch 60% extra van wat mijn databundel gekost heeft. 


Ik heb de bundel aangeschaft via WiFi, pas na de bevestiging van Simyo en de aanwezigheid in Mijn Simyo heb ik de mobiele data in mijn telefoon aangezet.

En ja, het kost me geld, geen bakken maar toch 60% extra van wat mijn databundel gekost heeft. 

 

Het is een principe kwestie en niet meer dan logisch als ik je topic zo lees. 


Hi Paul, 

 

Je frustratie is begrijpelijk! 

 

Op je aansluiting heb ik gezien dat er gister door mijn collega een verzoek voor vergoeding van de gemaakte kosten is ingediend. 

 

Mijn tip om dit te voorkomen voor de volgende keer: Zodra je klaar bent met internetten raad ik je aan om, naast het mobiel internet op de telefoon zelf, ook het internet in Nederland uit te zetten in de Mijn Simyo app. En wanneer je dan een nieuwe bundel koopt, je het internetten pas aanzet na de aanschaf van de bundel. Dat kunnen wij namelijk ook registreren en dan zien we het in 1 oogopslag als er kosten aan een verkeerde tijd zijn toegewezen. Dat scheelt ook weer in dit proces. :blush:  

 

Bedankt voor het meedenken mannen! :thumbsup:

 

Groetjes,

Tessanne 


Ik heb serieus al eens overwogen om een prepaid aan te schaffen puur om dit probleem dan maar eens te testen. Ik heb dit “theoretische” probleem al eens aangegeven en zeker verduidelijkt nadat moderators op het forum uitlegde dat extra minuten kopen tijdens een gesprek niet werkt, omdat al het verbruik aan het begin van een gesprek wordt afgetrokken.

Simyo: Ga dit eens uitzoeken/testen.

Het probleem is de combinatie van het volgende:

  • Met het hedendaagse mobiele netwerk hebben mobieltjes ongeveer altijd een actieve datasessie! Deze begint dan ook om willekeurige momenten, die niet duidelijk/niet te achterhalen zijn voor de klant met zijn mobiel. (Bij 3G waren datasessie kort en liepen alleen wanneer er daadwerkelijk verbruik was!)
  • Dataverbruik wordt afgetrokken aan het begin van een datasessie.
  • Datasessie worden niet geforceerd herstart bij het wijzigen van een bundel.

Hypothese:

  • Het is mogelijk dat verbruik, dat binnen een bundel zou moeten vallen, gerekend wordt buiten (meer specifiek: voorafgaande) een zojuist geactiveerd direct ingaande bundel.

Test procedure:

  • Neem een 4G/VoLTE beschikt toestel en sluit deze aan op het Simyo netwerk met een prepaid simkaart. Laat dit toestel een periode van minimaal 19 tot 27 uur actief op het Simyo netwerk en controleer of het toestel geen data verbruikt.
  • Indien het toestel data verbruikt; neem maatregelen om dit te voorkomen op het toestel en herstart test.
  • Schaf een databundel aan (via een PC en mijn Simyo; bewust niet op de mobiel zelf) en wacht op bevestiging van Simyo.
  • Zo snel als de bevestiging binnen, schakel mobiel internet aan op de mobiel en ga enkele MBs verbruiken.
  • Wacht totdat het verbruik zichtbaar wordt in mijn Simyo. Er kunnen 2 dingen gebeuren: Ofwel het verbruik valt binnen de bundel ofwel het verbruik valt buiten/voor activatie van de bundel. Indien dit laatste gebeurd, hoop ik dat Simyo daarop acteert.

ik krijg mijn geld terug, dat is maar een deel van het probleem.

 

Verzoek aan Simyo:

zet je tip of “oplossing” in het aanschafproces van de databundel zodat deze hele discussie niet nodig is.

Zo hoef je de tip niet apart aan iedere (ietwat gefrustreerde) klant hoeft uit te leggen.

Of is dat iets te veel “met de billen bloot” omdat het niet zo'n fraaie oplossing is……. 


Reageer