Skip to main content
Vraag

Waar komt het onverklaarbare hoge dataverbruik vandaan?

• September 28, 2025
  • 5 reacties
  • 79 Bekeken

In de nacht van 26 september om 0:05 begon mijn iPhone ineens veel meer data te gebruiken dan normaal. Op 27 september verbruikte hij extreem veel: op één dag bijna 12 GB data terwijl de telefoon de meeste tijd werkeloos op het bureau lag. Ik werd daarop gewezen door een binnenkomende SMS van Simyo dat er meer dan 80% van mijn data was verbruikt. Dat was nog nooit eerder gebeurd.

Ik wilde weten welke app zoveel data veroorzaakte. Dat is eenvoudig na te gaan. Maar het vreemde was dat de iPhone zelf aangaf dat er slechts ongeveer 1 GB was verbruikt, en geen 12 GB. Herstarten van de iPhone loste het probleem niet op. Na de herstart kwam het hoge dataverbruik weer vrolijk op gang.

Daarom heb ik een test uitgevoerd:

• Op 28 september 0:00 heb ik de datastatistieken van de iPhone op nul gezet. (De Simyo data statistieken starten ook iedere dag opnieuw om 0:00, dus zo zijn de verbruiken 1:1 te vergelijken).
  • Op 28 september 01:18: Simyo zegt: 998 Mb verbruikt, iPhone zegt: 138 Mb
  • Op 28 september 21:44 Simyo zegt 1325 MB verbruikt, iPhone zegt 238 MB (waarvan 215 MB door de mobiele hotspot en 11 MB door ‘Systeem’).

Het dataverbruik wat Simyo aangeeft is 550% hoger dan de iPhone aangeeft. Normaal gesproken is een afwijking tot ca 10% mogelijk (1), maar in mijn geval is dat 550%. Dat is zeker niet normaal. Ik heb geen enkele app draaien die zo’n dataverbruik zou kunnen veroorzaken en de iPhone wijst geen app aan voor dit extreme verbruik. Dus, wie/wat was het?

Het extreme dataverbruik trad zowel ’s nachts als overdag op terwijl de telefoon gewoon in de stand-by stond en niet gebruikt werd. Er was geen Wifi beschikbaar, dus de telefoon deed alles via het mobiele netwerk.

Deze iPhone 13 heeft ongeveer 2 weken geleden een volledige reset gehad, dus de kans dat er malware op zit is vrijwel nul. Draait nu op IOS 17.7.2

De configuratie van de iPhone is als volgt:

• iPhone met mobiele dataverbinding en persoonlijke Wifi hotspot
  • Wifi assistentie: uit
  • Alle Cloud services: uit
  • Toegang tot mobiele data: staat uit voor de meeste apps, behalve voor een aantal essentiële apps zoals browser, email, navigatie, Signal, telefoon, de Mijn Simyo app enz. De rest moet via Wifi.
  • Verversen op achtergrond: alles staat uit behalve een voor essentiële apps zoals browser, Mijn Simyo, kaarten, Signal, navigatie enz.
  • Er staan geen data vretende apps geïnstalleerd zoals Facebook, Snapchat, Youtube, Insta, spelletjes enz.

Ik heb geen idee wat dit zou kunnen veroorzaken, zeker gezien de wijze waarop ik mijn iPhone heb geconfigureerd. Kunnen jullie nagaan waarmee deze iPhone heeft gecommuniceerd op 28 september (IP adressen, domeinen enz.)? Dan kan ik hieruit misschien opmaken wat dat is geweest. Of misschien heeft iemand anders een idee over de oorzaak?

Samenvattend in twee vragen:

1. Wat is de oorzaak van het buitenproportionele verschil tussen het dataverbruik dat Simyo aangeeft en de iPhone aangeeft?
  2. Waar is al deze data naartoe gegaan en/of vandaan gekomen (IP adressen, domeinen enz.)?

(1) https://www.technologyreview.com/2012/09/13/183816/how-your-wireless-carrier-overcharges-you/

5 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • September 29, 2025

Beste ​@Woestijnvos het staat ook altijd i.n de mobele telefoons bij verbruik vermeld: het verbruik volgens de telefoon kan anders zijn dan het verbruik volgens de provider.

De verbruiksopgaaf van de provider is altijd leidend.

• auteur
  • Beginner
  • September 29, 2025

Beste ​@Woestijnvos het staat ook altijd i.n de mobele telefoons bij verbruik vermeld: het verbruik volgens de telefoon kan anders zijn dan het verbruik volgens de provider.

De verbruiksopgaaf van de provider is altijd leidend.

Beste ​@JanD 

Bedankt voor je reactie, maar zoals je kunt lezen ben die fase ik al voorbij.

10% verschil tussen provider en smartphonemeting kan ik nog verklaren door protocol overhead, foutcorrectie e.d. en dat is ook geen enkel probleem. Zelfs 30% is nog acceptabel bij erg inefficiënte protocollen.

550% verschil is buitenproportioneel. Daar heb ik geen normale verklaring voor. Zelfs een OS update is maar enkele honderden MBs tot 1 GB en kan dit gedrag (12 GB op één dag) niet verklaren. 

Dus als de verbruiksopgaaf van Simyo leidend is, dan wil ik wel eens weten waar die data naartoe is gegaan of vandaan kwam. Dat kan een indicatie geven wie/wat er fout gaat. De iPhone zelf geeft daarvoor geen verklaring, dus ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat wanneer het probleem een paar lagen dieper (in de netwerk of datalink laag) zit, en/of door een rotte antenne of slechte ontvangst data vaak opnieuw verstuurd moet worden, dat door Simyo mogelijk wel als “data” wordt gemeten maar dat de iPhone zelf dat niet doet. Dat zijn notoir lastig te traceren oorzaken. 

P.S.

Wanneer je geen dataslot hebt kan dit soort smartphonegedrag voor behoorliijk onaangename financiële verrassingen zorgen. De prijs van data buiten je bundel is bij deze provider namelijk 100x zo duur. Als ik dit forum een beetje lees op 'hoogverbruik’ komt dit regelmatig voor maar omdat de meeste mensen schrikken van de rekening gaat daar alle aandacht uit naar een oplossing voor de kosten. Niet naar de oorzaak van het probleem.

JanD
  • Forum Expert
  • September 29, 2025

Beste ​@Woestijnvos om buitenbundelkosten te voorkomen zet dat dataplafond aan voor €0,50 per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in.

Simyo kan en mag niet inzien waar de data aan verbruikt is i.v.m. de privacywetgeving.

Wacht s.v.p. de reactie van een moderator hier af voor aanvullende info.

Heb je ook al bij Apple geïnformeerd naar de oorzaak van de grote verschillen in opgaaf verbruik?

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • September 29, 2025

Interessant artikel maar is wel 13 jaar oud. Dat is best lang in the wereld van IT en telecommunicatie. Als het probleem inderdaad zo groot is als het stuk suggereert lijkt het mij waarschijnlijk dat de Amerikaanse FCC en de mobiele telecomproviders (en in hun kielzog providers in Europa) inmiddels maatregelen hebben genomen om iets aan het gesignaleerde probleem te doen. Ik ben benieuwd wat Simyo hierover heeft te zeggen.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • September 30, 2025

Hoi ​@Woestijnvos,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt.

Het klopt inderdaad dat wij niet kunnen en mogen inzien waar het internet aan is verbruikt. Ook weten wij niet waar waarom dat verschil zo groot wordt aangegeven. Heb je ook al contact gehad met Apple over hoeveel verschil hier normaliter in zit? (Dus verschil wat iPhone aangeeft en wat het verbruik van de provider aangeeft). Ik zal intern ook informeren of er iemand weet hoeveel dit verschil normaal gesproken zou zijn. Als ik hier een reactie op krijg zal ik je dat laten weten in dit topic. 

Bedankt voor jullie reacties ​@JanD en ​@Scotsman

Groetjes,
Amy