Skip to main content

.

Zie Facebookpagina waar ik onderstaand bericht geplaatst heb. GRAAG ZSM EEN OPLOSSING!

Bericht: 

Hoi Simyo,

Ik ben een paar maanden geleden overgestapt naar jullie, omdat ik dacht dat jullie misschien niet van die oplichters zouden zijn zoals de meeste providers. Maar zo te zien zijn jullie net zo erg!

De hele week zit ik al thuis en opeens gaat mijn internetbundel veel sneller op dan normaal (wanneer ik werk en GEEN WiFi heb). En dat terwijl ik thuis WEL gewoon WiFi heb?! En JA, de WiFi op mijn tel staat gewoon aan, zo stom ben ik nou ook weer niet!

Gister had ik dus nog 300MB van mijn bundel over, vanmorgen om 06:42 uur nog 89MB (zie printscreen). 3,5 uur later krijg ik een smsje dat ik mijn internetbundel verbruikt heb (kan geen 2 foto's toevoegen, dus zal de printscreen nog in een reactie toevoegen)?!

Dus:

- Ik lig thuis te slapen waar ik WiFi heb

- WiFi heb ik natuurlijk AAN staan op mijn tel, net zoals altijd (voordat jullie dat als excuus gaan gebruiken)

- Het automatisch downloaden van filmpjes/foto's via Whatsapp heb ik altijd UIT staan (voor het geval dat ik geen WiFi heb)

Ondanks bovenstaande verbruik ik volgens jullie dus toch nog 89MB in 3,5 uur? Wat dus neer komt op een verbruik van zo'n 610MB per dag/24 uur?! Zijn jullie helemaal gek geworden?! Denken jullie dat ik 150 HD films per dag download via mijn tel?!!

Graag zie ik dus ZSM een oplossing tegemoet!! En nee, daar bedoel ik dus niet die torenhoge rekening mee!!
Hoi JoeyJ87, welkom op het forum van Simyo!

Wat vervelend dat er dataverbruik heeft plaatsgevonden via mobiel internet dat je zelf niet thuis kan brengen :(

Ik heb even meegekeken naar de verbruiksgegeven die wij hebben binnengekregen van het netwerk en zie dat je inderdaad voor deze maand door je Internetbundel 1000 heen bent, waarbij op 23-8 om 0.00 uur, 5.25 uur, 6.42 uur, 8.00 uur en 9.22 uur samen zo'n 269MB aan verbruik heeft plaatsgevonden.

Hiervan is om 8.00 uur een pakket à 60MB en om 9.22 uur een pakket à 29MB aan verbruik geregistreerd, oftewel er is inderdaad die ochtend 89MB aan verbruik geweest.

Dit verbruik kan je overigens ook zelf gespecificeerd inzien via Mijn Simyo > Verbruik > Augustus.

Nu ben ik benieuwd of je toevallig een iPhone hebt? Dit omdat ik vaker de 'standaard' update momenten van dataverbruik van een iPhone terugzie in je verbruiksgegevens, namelijk rond 00.00u, 08.00u en 20.00u.

Dit werkt als volgt bij iPhones: Wanneer een iPhone een datasessie (periode van verbinding) opstart met het mobiele netwerk, wordt deze niet automatisch verbroken wanneer je contact maakt met een WiFi netwerk, maar blijft deze op de achtergrond bestaan. Omdat je op deze manier heel erg lange datasessies zijn er vaste momenten van registratie.

Maar wat je natuurlijk het liefst wil weten is: waardoor is dit verbruik ontstaan? Ik zie dat je zelf al hebt nagedacht over een aantal mogelijkheden die het niet kunnen zijn geweest, maar de vraag blijft: wat is het dan wel geweest. Dat is helaas een vraag waar ik het antwoord ook niet op weet.

Vanwege privacywetgeving krijgen wij namelijk alleen gegevens binnen over welke pakketjes dataverbruik wanneer hebben plaatsgevonden, maar niet welke apps, dan wel achtergrondprocessen dit dataverbruik hebben veroorzaakt. Daarom kan ik helaas niet anders dan gissen, is bijvoorbeeld je WiFi signaal weggevallen, is er een app geüpdate die daardoor opeens meer data verbruikt, zijn er foto's automatisch gesynchroniseerd, het kan van alles zijn.

Daarentegen kan je dit zelf wel uitzoeken door een datacounter app te installeren op je telefoon, heb je die misschien al?

Zo niet, dan zou ik je zeker willen aanraden er eentje op je telefoon te zetten om voor de toekomst een inzicht te krijgen in welke apps en/of achtergrondprocessen voor welk verbruik zorgen en wanneer dit via WiFi gebeurt en wanneer via mobiel internet. Aan de hand daarvan kan je zelf actie ondernemen op je telefoon om je dataverbruik in de hand te houden.

Handige tips daarvoor vind je in onze Blog die we hebben geschreven over dataverbruik en daarin vind je ook nog andere slimme adviezen waarmee we onze klanten proberen te helpen binnen hun internetbundel te blijven.

Voor nu wil ik je aanraden om de rest van de maand zoveel mogelijk gebruik te maken van WiFi om te voorkomen dat er hoge kosten ontstaan. Als je 100% zeker wil zijn dat je telefoon geen verbinding maakt met mobiel internet, zet dan de optie "Internet op je mobiel - Nederland" uit op Mijn Simyo, dan is het voor de simkaart namelijk simpelweg niet mogelijk om verbinding te maken met mobiel internet. Op 1 september zal je weer je nieuwe Internetbundel krijgen 🙂
Hallo,

Ik heb inderdaad een iPhone, maar vind het vreemd wat je zegt over de standaard update momenten. In de (ongeveer) 15 jaar dat ik een mobiel gebruik heb ik serieus nog nooit meegemaakt dat mijn verbruik zo snel op gaat, dus waarom zou het nu dan opeens wel gebeuren door die zogenaamde "standaard updates"? 

Maar wat ik uit je verhaal begrijp is dat je me niet kunt helpen en dat had ik ook wel verwacht. Als consument kun je in Nederland toch niks beginnen tegen de grote providers, dus uiteindelijk wordt je toch altijd "genaaid"! ::o
Hoi JoeyJ87,

Volgens mij heb je dan niet helemaal inhoudelijk gelezen wat Kim heeft geschreven. Want ze heeft je vraag van voor tot achter behandeld en beantwoord.

In de 15 jaar dat jij gebruik van een mobiel maakt, heb je maximaal 4 jaar daarvan een smartphone met internet. In die 4 jaar, zijn er onmogelijk veel dingen veranderd op gebied van datasnelheden en kwaliteit van filmbestanden en foto's. Waar je vroeger 1 uur zat te wachten voordat je een MP3 bestand van 3mb had gedownload met "Kazaa" of "Limewire", is men tegenwoordig al gefrustreerd als hun snapchat filmpje van 50MB niet binnen 1 tel gaat spelen 🙂.

Omdat die dingen zo verschillen met hoe ze waren, probeert Kim je hier zelf te laten realiseren hoeveel je verbruikt en hoe je dit het beste kunt monitoren. Want linksom of rechtsom, jij bent degene die data heeft verbruikt met je telefoon en niet "de grote providers, die jou willen naaien".
Ik snap wat jij en Kim zeggen en dat klopt ook wel. Maar normaal gesproken ben ik weg van huis en verbruik ik meer data. Nu was ik de hele week thuis, waar ik dus WiFi had. En dan is toch opeens mn halve bundel in één week verbruikt... Normaal gesproken maak ik mn halve bundel op in de gehele maand??

In iederig geval bedankt voor de tips en fijn dat er zo snel gereageerd wordt hier! 🙂
Ik snap wat jij en Kim zeggen en dat klopt ook wel. Maar normaal gesproken ben ik weg van huis en verbruik ik meer data. Nu was ik de hele week thuis, waar ik dus WiFi had. En dan is toch opeens mn halve bundel in één week verbruikt... Normaal gesproken maak ik mn halve bundel op in de gehele maand??

In iederig geval bedankt voor de tips en fijn dat er zo snel gereageerd wordt hier! :)

Ik wens je iig veel suc6 met het opsporen van het probleem.

Maar wat ik niet begrijp is, waarom gebruikers altijd een/de provider de schuld geven van hun hoge dataverbruik, het ligt toch echt voor 99,99% aan de gebruiker zelf.
Ja het is gewoon apart als je altijd maar op 500MB vd 1000MB verbruik per maand zit en nu opeens die 500MB in één week verbruikt. En dat ook nog eens in de week, waar ik de hele week thuis heb gezeten en WiFi heb. Zou jij dat niet gek vinden dan?! En als het aan de "automatische updates" van mn iphone ligt, waarom heb ik dat nog nooit eerder gehad dan? 🙂
Zou jij dat niet gek vinden dan?!

Gek is het zeker, JoeyJ87. Maar het blijft zo dat de eindgebruiker verantwoordelijk is voor wat zijn/haar smartphone doet.

Vergelijk een smartphone ook maar gerust met een PC of laptop; er draaien zóveel processen in zo'n apparaat en officieel heb jij toestemming gegeven aan dat apparaat om al die processen te laten draaien en de bijbehorende data te gebruiken.

En zolang er processen draaiende zijn, worden er wijzigingen aangebracht en kan dit een plotselinge stijging in je dataverbruik tot gevolg hebben.

Op je PC of laptop merk je dat niet, want op de vaste lijn hebben we al een jaar of 10 geen datalimieten en bundels meer en krijg je geen overzicht van je dataverbruik meer, maar met mobiel internet ligt dat overduidelijk nog even anders.

Reageer