Skip to main content

.

Geachte Simyo,

Ik heb een brandende vraag, 

afgelopen zaterdag kreeg ik een SMS-berichtje waarin vermeld werd dat mijn MB's voor 50% verbruikt was.

Vanaf 23.30 uur heb ik mijn telefoon op de vliegtuigstand gezet en niet meer gebruikt tot 4.00 uur.

Toen ik mijn telefoon weer aan zette had ik een bericht dat mijn MB's voor 100% verbruikt waren.

In mijn verbruik kan ik zien dat er tussen 1 en 2 gebruik is gemaakt van internet, dit is echter onmogelijk.

Bovendien snap ik niet hoe het kan dat ik in een paar uur 500 MB verbruik terwijl ik de rest van de maand 

in totaal 500 MB verbruikt heb. Het verbaast me nog meer omdat ik het weekend bijna geen gebruik van

mijn telefoon gemaakt heb. Daarnaast heb ik voor veel app's de optie om gebruik te maken van het mobiele netwerk

uitgeschakeld. 

Kunt u mij misschien vertellen hoe dit mogelijk is en wat ik hier aan kan doen om te voorkomen dat ik zoveel internet in korte tijd verbruik?

En hoe kan ik internet verbruiken terwijl mijn telefoon op de vliegtuigstand staat?



Met vriendelijke groet,

Nina 
Hallo Nina,



Mij gebeurde ongeveer hetzelfde.

Ik gebruik normaal zo`n 900mb aan internet in de maand maar was er nu in minder dan vier dagen doorheen! Zeer waarschijnlijk is het bij ook verbruikt in een nacht.

Het valt wel op dat dit bij veel mensen is gebeurt. 



Dit gaat een dikke rekening worden vrees ik....



grt Maurice
Ik had dit ook in augustus. Ik was na 13 dagen al over myn mb's heen terwijl ik bijna overal gebruik maak van wifi. Thuis, op werk, meestal in de trein. Alleen als ik onderweg ben gebruik ik 3g. Best vreemd dus....
Hoi Ninja, welkom terug op het Simyo forum :)



De laatste keer dat je op het forum was, had je een vraag over hetzelfde onderwerp zie ik. Het is merkwaardig dat het je dan nogmaals is overkomen, omdat ik merk dat je bewust met je verbruik omgaat. Heb je in dit geval je verbruiksgeschiedenis al bekeken op Mijn Simyo? Ik denk dat hier je voor jezelf een stuk meer duidelijkheid kweekt.



De vorige keer is in het topic heel erg aangeraden om een Datameter te installeren, heb jij dit toen ook gedaan? Met die App kun je namelijk nu terugzien, welke App het is geweest die de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag middag veel verbruik heeft gemaakt.



De SMS'jes lijken wel iets te laat ontvangen zijn. Wat ik graag van je ontvang zijn de exacte tijdstippen van de ontvangen SMS'jes 🙂 Aan de hand daarvan kan ik kijken waarom dit zo is.



Voor Baksteen en Sanshine, wil ik graag adviseren om ook een datameter te installeren. Je Simyo simkaart is maar een eenvoudig ding, dat alleen bijhoudt hoeveel data je telefoon ophaalt en verstuurd naar het netwerk. Hier kunnen niet zomaar cijfertjes uitrollen, dit gebeurt pas als je eigen telefoon hier de opdracht voor heeft gegeven en er verbruik is gemeten :)



Simyo heeft hier nog een aanvullende blog voor geschreven over datagebruik. Hebben jullie daar iets aan?
Hallo Tiury, bedankt voor je reactie.



De smsjes heb ik ontvangen om:

19.53 uur (-->50% verbruikt) en

4.52(100% verbruikt) uur. 



Ik heb inderdaad mijn verbruiksgeschiedenis bekeken op Mijn Simyo, hier werd ik echter niet wijzer uit aangezien ik internet verbruikt zou hebben op het moment dat ik mijn telefoon helemaal niet bij me had. Verder had er ook niemand anders op dat moment toegang tot mijn telefoon.

Het baat mij zorgen dat het ditmaal wederom zo is dat ik veel MB's verbruikt schijn te hebben terwijl ik 100% zeker weet dat ik op dat moment geen gebruik heb gemaakt van mijn telefoon. De datamanager heb ik zojuist geinstalleerd maar ik weet zeker dat ik die zaterdag niets anders met mijn telefoon heb gedaan dan ik normaal doe. Ik zet altijd direct mijn mobiele netwerk uit op het moment dat ik bericht krijg dat mijn internet bundel voor 100% verbruikt is. 

Zou het mogelijk zijn om na het verbruik van de bundel mij als gebruiker gewoon af te sluiten van het mobiele netwerk voor die maand? Op deze manier wordt een extreem hoge rekening vermeden. 

Met vriendelijke groet
Hallo Nina,



Mij gebeurde ongeveer hetzelfde.

Ik gebruik normaal zo`n 900mb aan internet in de maand maar was er nu in minder dan vier dagen doorheen! Zeer waarschijnlijk is het bij ook verbruikt in een nacht.

Het valt wel op dat dit bij veel mensen is gebeurt. 



Dit gaat een dikke rekening worden vrees ik....



grt Maurice




Beste Maurice,

Ben jij er inmiddels al achter hoe je zoveel internet hebt verbruikt in zo'n korte tijd?

Het blijft mij een groot raadsel..

Groeten, Nina
Vandaag kreeg ik een bericht dat mijn internet bundel voor 50% verbruikt was. Nu heb ik twee data verbruiksmeters op mijn telefoon zitten en deze geven allebei aan dat ik 6,5 Mb verbruikt heb ipv de 250die Simyo aangeeft!

Ik weet niet waar Simyo mee bezig is, maar dit slaat nergens op.

Internet gebruik ik sporadisch, toen ik nog bij KPN/Hi zat hield ik elke maand veel Mb's over!
Ik heb precies hetzelfde probleem, gisteren kreeg ik een sms dat 50% van mijn data is verbruikt, dus heb ik mijn data uitgezet en alleen gebruik gemaakt van wifi, vandaag aangezet en kreeg meteen een sms dat mijn databundel helemaal is verbruikt. Tot en met 4 september had ik 482 mb over! Ik verbruik per maand gemiddeld 300mb. Volgens mijn telefoon heb ik de laatste 2 dagen 20mb verbruikt. Ik snap er niks van! Hoe kan ik opeens van 4-7 september 482mb verbruikt hebben, terwijl ik 80% van de tijd op wifi zit!
19.53 uur (-->50% verbruikt) en

4.52(100% verbruikt) uur.


Hi Ninja, Kun je me ook vertellen op welke datum je deze smsjes hebt gekregen?





Taildragger en Gianna89,



Voor jullie heb ik nagekeken of en welke smsjes verstuurd zijn, en inderdaad, Taildragger heeft de 50% gekregen en Gianna89 ook al 100%.

Omdat ik wel benieuwd ben hoe dit nou precies zit heb ik dit doorgezet naar onze IT mensen. Zij gaan erin duiken en ik houdt jullie op de hoogte.
Ik heb de laatste tijd ook het probleem dat hij aangeeft dat ik meer verbruik dan anders. Eerst had ik aan 500mb meer dan voldoende maar de laatste tijd lijkt het er wel doorheen te vliegen. Ik zet daardoor regelmatig mijn mobiel netwerk uit omdat er dingen worden gedaan waar ik niet vrolijk van word.. Zo gaat mijn telefoon 's nachts over op 3G ipv op de WiFi te blijven... Ook klopt de verbruik voor geen meter. Ik heb een datamonitor die aangeeft dat ik 134 mb heb verbruikt terwijl de simyo app zegt dat ik 212 mb heb verbruikt. Alle instellingen staan juist, de meeste apps mogen niet op het internet zonder verbonden te zijn met WiFi. En om nu iedere keer mobiel internet aan en uit te zetten daar word ik ook niet vrolijk van.

Na al die verhalen op het forum heb ik het idee dat er bij simyo iets niet goed gaat ipv de schuld bij ons te leggen..
Hi Taildragger en Gianna89,



We hebben het nogmaals gecheckt en de SMSjes kloppen inderdaad. Helaas. Ik ben bang dat er nu even niets anders op zit dan zo efficiënt als mogelijk gebruik te maken van WiFi.





Hoi Ikke007, welkom op het Simyo forum!



De werking van datamonitor apps kunnen we helaas niet garanderen. De app in kwestie moet uit de data die op alle manieren door je mobiel gebruikt wordt opmaken wat het allemaal is. Dat kán fout gaan. Het verbruik van wij vermelden op Mijn Simyo en onze app is wat er verbruikt door via je simkaart. En dus wat er door het mobiele netwerk gaat. Ander verbruik, via WiFi bijvoorbeeld, kunnen we niet eens registreren.

Welke app gebruik je? Zelf horen we positieve verhalen over de KPN MB meter en Onavo Count.

Gelukkig ben je nog nooit over je huidige databundel gegaan, maar je zit nu al wel op 212 MB.



Heb ik het zo duidelijk uitgelegd voor je?
Best Simyo,



ik heb inmiddels vernomen dat dit probleem zich veel vaker voordoet bij jullie. Dat er meer mensen zijn die zogenaamd veel van hun MB's verbruiken terwijl ze geen gebruik maken van hun telefoon. Zelf heb ik de data manager als app op mijn telefoon staan maar ik zie hier boven genoemd worden dat dit ook geen garantie biedt. Doordat ik zelf 100 procent zeker weet dat mijn telefoon geen MB's heeft verbruikt op het moment dat de smsjes van 50% verbruikt en 100% verbruikt zijn verzonden, mijn telefoon had op dit moment immers geen verbinding met het mobiele netwerk. Voor mij begint het er op te lijken dat het verbruik bij jullie onjuist geregistreerd wordt. 



Kunnen jullie ophelderen hoe dit probleem ontstaat? 



Ik hecht zeer veel waarde aan de betrouwbaarheid van de provider, Simyo is dat tot voorkort voor mij geweest maar de onverklaarbaarheid van het hoge verbruik veroorzaakt twijfels. Helemaal omdat ik een hele tijd aan een abonement van 300 MB ruim voldoende heb gehad. Inmiddels heb ik voor de zekerheid een abonement van 500 MB afgesloten maar doet het probleem zich nog steeds voort. Graag wil ik nogmaals noemen dat ik er 100 procent zeker van ben dat ik op het moment waarop de smsjes over mijn verbruik verzonden zijn GEEN verbinding met het mobiele netwerk heb gehad. Het lijkt me voor beide partijen van belang dat er duidelijkheid komt over het ontstaan van de geregistreerde hoge verbruiken terwijl er in werkelijkheid niet zoveel verbruikt is. 



Met vriendelijke groet
Hey Ninja,



Ook wij hier bij Simyo hechten er bijzonder veel waarde aan dat alles volledig correct wordt geregistreerd en weergegeven.

Daarom vroeg ik je een tijdje geleden ook:

19.53 uur (-->50% verbruikt) en

4.52(100% verbruikt) uur.


Hi Ninja, Kun je me ook vertellen op welke datum je deze smsjes hebt gekregen?


Dat heb ik juist nodig om te laten onderzoeken óf het allemaal klopt.



Je geeft een paar keer aan dat je telefoon op het moment dat je de smsjes kreeg niet was verbonden met het mobiele netwerk.

Op welke manier was je telefoon niet verbonden? Zat je op WiFi? Had je op je telefoon internet uitgezet? Simkaart eruit misschien?

Ook dit is erg belangrijk. Er zijn namelijk erg veel momenten waarop het lijkt dat een telefoon niet verbonden is, maar stiekem toch wel.

Veel telefoons hebben tijdens standby bijvoorbeeld geen verbinding met WiFi terwijl dat wel zo lijkt. Dit is een bekend probleem met iPhones.

Ook draaien er continu processen in een smartphone, net als bij een PC of laptop, waarbij er best wat data verbruikt kan worden zonder dat je zelf aan de knoppen zit.



Kun je me laten weten wanneer je de verbruiks smsjes hebt gekregen?
Hey Ninja,



Ook wij hier bij Simyo hechten er bijzonder veel waarde aan dat alles volledig correct wordt geregistreerd en weergegeven.

Daarom vroeg ik je een tijdje geleden ook:

19.53 uur (-->50% verbruikt) en

4.52(100% verbruikt) uur.


Hi Ninja, Kun je me ook vertellen op welke datum je deze smsjes hebt gekregen?


Dat heb ik juist nodig om te laten onderzoeken óf het allemaal klopt.



Je geeft een paar keer aan dat je telefoon op het moment dat je de smsjes kreeg niet was verbonden met het mobiele netwerk.

Op welke manier was je telefoon niet verbonden? Zat je op WiFi? Had je op je telefoon internet uitgezet? Simkaart eruit misschien?

Ook dit is erg belangrijk. Er zijn namelijk erg veel momenten waarop het lijkt dat een telefoon niet verbonden is, maar stiekem toch wel.

Veel telefoons hebben tijdens standby bijvoorbeeld geen verbinding met WiFi terwijl dat wel zo lijkt. Dit is een bekend probleem met iPhones.

Ook draaien er continu processen in een smartphone, net als bij een PC of laptop, waarbij er best wat data verbruikt kan worden zonder dat je zelf aan de knoppen zit.



Kun je me laten weten wanneer je de verbruiks smsjes hebt gekregen?





Hallo Ernst,

de smsjes heb ik als volgt ontvangen:

19.53 uur (-->50% verbruikt) en

4.52(100% verbruikt) uur

Heeft het onderzoek al iets opgeleverd? Mijn telefoon stond op de vliegtuigstand, wat inhoud dat er van geen enkele verbinding gebruik gemaakt werd. Op het moment dat ik mijn telefoon van de vliegtuigstand afzette, ontving ik de berichten. Ik ben bekend met het feit dat het kan lijken alsof je telefoon gebruik maakt van WiFi op het moment dat hij op standby staat, daarnaast ben ik er ook van op de hoogte dat de telefoon netwerk gebruikt terwijl ik zelf geen gebruik van mijn telefoon maak. Maar dan blijft het voor mij nog steeds een raadsel dat ik in een paar uur tijd 500 MB verbruik terwijl ik mijn telefoon niet eens bij me heb.. Daar komt bij dat ik ingesteld heb dat de apps die veel internet verbruiken als Facetime, Spotify etc niet via het mobiele netwerk ligt. Volgens mij heb ik alle handelingen verricht om te voorkomen dat er te veel MB verbruikt wordt. Als dat niet zo is, hoor ik graag wat ik nog meer zou kunnen doen.



Met vriendelijke groet
Ik heb hetzelfde probleem. Vannacht om 4:49 uur kreeg ik een sms dat ik door 50% van mijn internet bundel heen was. Om 5:06 uur kreeg ik een 2de sms dat ik door mijn bundel heen ben. Terwijl ik sliep. Dit is nu de 2de keer dat het voor komt. Ik heb cellular data maar uitgezet. Ik denk er nu over om mijn simyo internet bundel maar op te zeggen. Ik gebruik toch altijd WiFi en als ik werkelijk mobiel internet nodig heb zit ik in Duitsland.
Afgelopen maand had ik ook al een hoog MB verbruik ondanks dat ik weinig 3G gebruik. Ik geloof dat de app aangaf dat ik op het einde van de maand nog 2 MB over had. Nu heb ik de factuur gekregen en blijk ik nog niet de helft van de bundel verbruikt te hebben. "Loopt" de app te hard?
Hallo,



Ik heb in augustus volgens de factuur 462 mb verbruikt. Dit terwijl ik een smsje heb gekregen dat m'n bundel op was en nu moet ik ondanks dat ik binnen de bundel ben gebleven 7 cent bijbetalen. Het bedrag boeit me niet. Maar ik snap nu niet hoe het zit..



Gr. Ricardo
Hoi Ninja,

Je geeft elke keer aan hoe laat je de smsjes hebt gekregen, maar ik heb ook de data nodig. Zonder de datum waarop je beide smsjes hebt gekregen kan ik helaas niets voor je laten onderzoeken.



Dave.G,

In je verbruiksgegevens op Mijn Simyo kun je precies zien wanneer er data verbruikt is. In jouw geval was dat inderdaad 's nachts.

Elders in dit topic geef ik al het volgende aan:

Er zijn namelijk erg veel momenten waarop het lijkt dat een telefoon niet verbonden is, maar stiekem toch wel.

Veel telefoons hebben tijdens standby bijvoorbeeld geen verbinding met WiFi terwijl dat wel zo lijkt. Dit is een bekend probleem met iPhones.

Ook draaien er continu processen in een smartphone, net als bij een PC of laptop, waarbij er best wat data verbruikt kan worden zonder dat je zelf aan de knoppen zit.


Misschien wist je dit niet, maar dit overkomt erg veel mensen.





Hi Nathalie,

In jouw verbruiksgegevens van augustus zie ik dat je nog 5 MB over had. Op jouw factuur staat "Internet op je mobiel binnen Nederland 68". Dat betekent niet 68 MB, maar dat zijn 68 datasessies in de maand augustus.

Mocht je de tijd willen nemen om alle kB's bij elkaar op te willen tellen, dan kom je op 194,5 MB uit.



Voor jou geldt hetzelfde, ricardo94,

"Internet op je mobiel binnen Nederland 462" staat voor het aantal datasessies, niet voor het aantal MB's.

Ik geef toe, dit zou op een andere manier duidelijker weergegeven kunnen worden, maar helaas komt hier vooralsnog geen verandering in.
Beste Ernst,



29 augustus 19.53 uur (-->50% verbruikt) en

31 augustus4.52(100% verbruikt) uur

Daarnaast heb ik vermeld dat ik er van op de hoogste ben van wat u nog meer in uw bericht genoemd heeft.





Hoi Ninja,

Je geeft elke keer aan hoe laat je de smsjes hebt gekregen, maar ik heb ook de data nodig. Zonder de datum waarop je beide smsjes hebt gekregen kan ik helaas niets voor je laten onderzoeken.



Dave.G,

In je verbruiksgegevens op Mijn Simyo kun je precies zien wanneer er data verbruikt is. In jouw geval was dat inderdaad 's nachts.

Elders in dit topic geef ik al het volgende aan:

Er zijn namelijk erg veel momenten waarop het lijkt dat een telefoon niet verbonden is, maar stiekem toch wel.

Veel telefoons hebben tijdens standby bijvoorbeeld geen verbinding met WiFi terwijl dat wel zo lijkt. Dit is een bekend probleem met iPhones.

Ook draaien er continu processen in een smartphone, net als bij een PC of laptop, waarbij er best wat data verbruikt kan worden zonder dat je zelf aan de knoppen zit.


Misschien wist je dit niet, maar dit overkomt erg veel mensen.





Hi Nathalie,

In jouw verbruiksgegevens van augustus zie ik dat je nog 5 MB over had. Op jouw factuur staat "Internet op je mobiel binnen Nederland 68". Dat betekent niet 68 MB, maar dat zijn 68 datasessies in de maand augustus.

Mocht je de tijd willen nemen om alle kB's bij elkaar op te willen tellen, dan kom je op 194,5 MB uit.



Voor jou geldt hetzelfde, ricardo94,

"Internet op je mobiel binnen Nederland 462" staat voor het aantal datasessies, niet voor het aantal MB's.

Ik geef toe, dit zou op een andere manier duidelijker weergegeven kunnen worden, maar helaas komt hier vooralsnog geen verandering in.


Raar! Vandaag 22-09-2014 krijg ik om 16.20 een berichtje dat 50% van de bundel (200mb) verbruikt is. 's Middags telefoon alleen gebruikt om wat te appen en dat ook nog met Wifi. Om 19.47 een berichtje dat de gehele bundel verbruikt is. Hoe kan dit? Graag een antwoord.
Beste Ernst,



29 augustus 19.53 uur (-->50% verbruikt) en

31 augustus4.52(100% verbruikt) uur

Daarnaast heb ik vermeld dat ik er van op de hoogste ben van wat u nog meer in uw bericht genoemd heeft.




Hoi Ninja,



Hier heb ik even voor gebeld met de netwerkspecialisten van KPN en heb begrepen dat het verbruikt terecht is geregistreerd. Je telefoon heeft op 30-08 aan gestaan en contact gehad met het netwerk (zoals je terug kunt vinden in de verbruiksgeschiedenis op je factuur). De laatste datasessie is om 22:59 gestopt. Tegen die tijd had je 498 MB verbruikt. Hierna heeft je telefoon op 31-08 om 04:52:10 nog 2,2MB verbruikt, waardoor je dus nét over het randje van 500 MB bent gegaan en je het laatste SMS'je hebt gekregen.



Ik wil je graag adviseren om een datameter te installeren, zodat je de volgende keer zelf eenvoudig kunt achterhalen wat dit nou heeft kunnen zijn, want dit inzicht hebben we hier bij Simyo helaas niet. 🙂
Raar! Vandaag 22-09-2014 krijg ik om 16.20 een berichtje dat 50% van de bundel (200mb) verbruikt is. 's Middags telefoon alleen gebruikt om wat te appen en dat ook nog met Wifi. Om 19.47 een berichtje dat de gehele bundel verbruikt is. Hoe kan dit? Graag een antwoord.



Hoi Bramvb, welkom op het Simyo forum 🙂



Wat vervelend dat je databundel op is! Het is bij smartphones heel vaak zo dat je telefoon de snelst mogelijke verbinding kiest. Als het WiFi netwerk waar je op aan het internetten bent bezet is of je net een betere verbinding hebt met 3G/4G, schakelt je telefoon automatisch over. Je weet pas echt zeker of je alléén op WiFi, als je je mobiele gegevens verbruik uitschakelt. Ikzelf heb ik hetzelfde schuitje gezeten, daarom schakel ik nu elke keer 4G uit als ik thuiskom 🙂 Zo kom je dit onbewuste dataverbruik niet meer tegen!



Daarbij is (wat ik hierboven ook aangeef) het verstandig om gauw een MB meter te installeren 🙂 Zo krijg je een beter inzicht over je verbruik en krijg je een beeld wanneer, hoe en hoeveel data je hebt verbruik!
Hallo,

Ik kreeg het volgende bericht:



Hallo, je hebt je internetbundel verbruikt en betaalt nu het buiten bundel tarief. Tip: voorkom hoge kosten en gebruik wifi om te internetten. Groet Simyo



De MB meter app van Simyo geeft nog steeds aan dat ik 97 MB heb maar voor de zekerheid 3G uitgezet tot eind van de maand.

Hoe weet ik nu hoeveel ik nog mag verbruiken om hoge kosten te voorkomen??

Alvast bedankt,

Frans
Ik heb hetzelfde probleem en heb het gemeld via Twitter, het schijnt idd een probleem te zijn dat bij KPN ligt, zij versturen de sms'jes. Het nu in onderzoek bij de IT afdeling.
Hoi hulsb096,



Het klopt wat Yazoo hier meldt. Het lijkt erop dat we van een groep klanten de verbruiksgegevens niet snel genoeg binnen krijgen.

De smsjes worden op een andere manier gegenereerd en die worden gelukkig wél op het juiste moment verstuurd.



Deze smsjes zijn dus leidend.



Als je die gehad hebt, is je bundel echt op en je hebt er goed aan gedaan om je internet uit te zetten. Ook zou je voor de zekerheid de optie 'Internet op je mobiel' uit kunnen zetten, dan kun je gegarandeerd geen data meer verbruiken.

Reageer