Skip to main content

.

Beantwoord

Uitfaseren 4G, wat dan?

Ik heb overal op internet gezocht, maar mijn vraag kon ik nergens vinden.

Stel (!) dat 4G daadwerkelijk wordt stop gezet, moet ik een nieuwe telefoon kopen of kan ik gewoon mijn oude telefoon (4G) blijven gebruiken ?

Ik heb hier veel dingen op staan voor privé als voor zakelijke aspecten. Om dit straks opnieuw op een telefoon te installeren (Apps) en in te stellen kost heel veel moeite.

Beste antwoord door Seren

Hoi ​@Didi4959,

Bedankt voor je bericht. Als 4G echt wordt stopgezet hangt het af van wat er precies gebeurt. Dat is op dit moment moeilijk te zeggen, maar wellicht wordt 4G in de toekomst vervangen door 5G maar dat betekent niet per se dat je oude 4G telefoon direct niet meer werkt. Veel toestellen die 4G ondersteunen kunnen ook 5G ondersteunen hoewel dit wel afhankelijk is van het type telefoon dat je hebt.

Als jouw telefoon nu geen 5G ondersteunt kun je inderdaad problemen krijgen als 5G de nieuwe standaard wordt en 4G wordt uitgefaseerd. In dat geval zou je mogelijk een nieuwe telefoon moeten aanschaffen die wel 5G ondersteunt om toegang te blijven houden tot het netwerk. Dit is nog niet direct het geval want er is momenteel geen informatie dat de uitfasering van 4G op korte termijn zal plaatsvinden.

Voor nu zou je in de meeste gevallen nog wel kunnen blijven gebruiken wat je hebt, zolang 4G nog beschikbaar is. En als je je zorgen maakt over het opnieuw instellen van je telefoon kun je overwegen een back-up te maken van je gegevens (apps, contacten, foto's, etc.) via een Google Drive (voor Android) of iCloud (voor iPhone) zodat je alles makkelijk kunt herstellen als je ooit een nieuwe telefoon moet aanschaffen.

Welke telefoon heb je? Dan kan ik je beter informeren over de mogelijkheden van de back up. 

@JanD en ​@Ron H heel erg bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Seren

Bekijk originele reactie
Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

8 reacties

JanD
  • Consultant
  • 806 reacties
  • 2 april 2025

Beste ​@Didi4959 voor zover ik weet is er (nog) geen sprake van uitfaseren 4G, je bent misschien in de war met 2G, dat gaat er over een paar jaar wel uit.

4G kan ook nog niet verdwijnen, want overal is 5G nog niet beschikbaar en nog niet iedereen heeft een telefoon die ook 5G kan verwerken.

• auteur
  • Beginner
  • 3 reacties
  • 2 april 2025

Beste JanD,

Dat weet ik, maar ik heb ook beschreven, STEL DAT (toekomst). Als zover is, moet men dan een nieuwe toestel kopen.

Ik kan beter nu al een 5G toestel kopen, die werkt ook op een 4G, en stap voor stap het nieuwe toestel inrichten zoals ik dat nu op mijn huidige toestel heb. Ik heb echt heel veel op staan.

Groet,

Didi.

Ron H
Forum|alt.badge.img+6
  • Know-it-all
  • 1278 reacties
  • 2 april 2025

Misschien begrijp ik je verkeerd
Weet niet wat voor toestel je hebt maar voor dit soort dingen bestaan er gewoon back-up‘s.

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • 1744 reacties
  • antwoord
  • 2 april 2025

Hoi ​@Didi4959,

Bedankt voor je bericht. Als 4G echt wordt stopgezet hangt het af van wat er precies gebeurt. Dat is op dit moment moeilijk te zeggen, maar wellicht wordt 4G in de toekomst vervangen door 5G maar dat betekent niet per se dat je oude 4G telefoon direct niet meer werkt. Veel toestellen die 4G ondersteunen kunnen ook 5G ondersteunen hoewel dit wel afhankelijk is van het type telefoon dat je hebt.

Als jouw telefoon nu geen 5G ondersteunt kun je inderdaad problemen krijgen als 5G de nieuwe standaard wordt en 4G wordt uitgefaseerd. In dat geval zou je mogelijk een nieuwe telefoon moeten aanschaffen die wel 5G ondersteunt om toegang te blijven houden tot het netwerk. Dit is nog niet direct het geval want er is momenteel geen informatie dat de uitfasering van 4G op korte termijn zal plaatsvinden.

Voor nu zou je in de meeste gevallen nog wel kunnen blijven gebruiken wat je hebt, zolang 4G nog beschikbaar is. En als je je zorgen maakt over het opnieuw instellen van je telefoon kun je overwegen een back-up te maken van je gegevens (apps, contacten, foto's, etc.) via een Google Drive (voor Android) of iCloud (voor iPhone) zodat je alles makkelijk kunt herstellen als je ooit een nieuwe telefoon moet aanschaffen.

Welke telefoon heb je? Dan kan ik je beter informeren over de mogelijkheden van de back up. 

@JanD en ​@Ron H heel erg bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Seren

• auteur
  • Beginner
  • 3 reacties
  • 3 april 2025

Van backup typen (er zijn verschillende methoden) ben ik niet gecharmeerd. Ik heb al mijn telefoons met Google Drive een backup gemaakt. Ook heb ik diverse backup Apps gebruikt. Totdat een telefoon stuk is gegaan moest ik een nieuwe kopen. Allereerst was het moeilijk om de backup terug te zetten en ten tweede heb ik ervaren dat de backup incompleet was of tijdens het terugzetten worden Apps en data NIET teruggezet. Ik moest deze dus handmatig opnieuw installeren en opnieuw instellen. Als data bij betrokken is, ben je dus de data ook kwijt.

Bij Android moet men de telefoon “ge-root” zijn: alleen op deze manier wordt alles ge-backuped. Dus data, foto's.

Het rooten van een Android telefoon is niet makkelijk en sommige merken of OS kun je niet eens rooten: deze laten het NIET toe.

Enige oplossing is de telefoons met Bluetooth te koppelen en te synchroniseren: dit was de enige methode die ik kon vinden waarbij alles werd overgezet. Deze methode duurt echter zeer lang. Ik heb beide telefoons een dag en nacht moeten synchroniseren.

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • 1470 reacties
  • 3 april 2025
Didi4959 schreef:

Beste JanD,

Dat weet ik, maar ik heb ook beschreven, STEL DAT (toekomst). Als zover is, moet men dan een nieuwe toestel kopen.

Ik kan beter nu al een 5G toestel kopen, die werkt ook op een 4G, en stap voor stap het nieuwe toestel inrichten zoals ik dat nu op mijn huidige toestel heb. Ik heb echt heel veel op staan.

Groet,

Didi.

Je telefoon moet niet alleen 5g ondersteunen, maar ondersteuning hebben voor recente iOS of Android versies. Dat gaat iets beter tegenwoordig maar een budget Android heeft al heel snel geen ondersteuning meer. Dan is je telefoon minder veilig. Dat kan je negeren natuurlijk maar op een bepaald moment werken bank apps of whatsapp niet meer.

En op termijn zal er vast 6G komen, en dan zal 5G verdwijnen.

• auteur
  • Beginner
  • 3 reacties
  • 3 april 2025

Dank aan allen. Ik weet nu genoeg.

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • 1744 reacties
  • 3 april 2025

Omdat dit probleem is opgelost, zal ik dit topic sluiten ​@Didi4959. Mocht je een andere vraag hebben, ​kun je een nieuw topic openen!

Bedankt iedereen voor jullie behulpzaamheid!