Skip to main content
Beantwoord

Onbedoeld dataverbruik (€70,-) door ongemerkte dual-sim switch

• August 8, 2026
  • 4 reacties
  • 44 Bekeken

Beste moderators,

Gisteren ben ik tot mijn grote schrik in zeer korte tijd € 70,- aan beltegoed verloren op mijn prepaid-SIM. Ik gebruik een dual-sim telefoon en heb mijn mobiele internet normaal gesproken altijd via mijn andere provider lopen. Gisteren is mijn telefoon blijkbaar ongemerkt overgeschakeld naar de Simyo-SIM, waardoor er op de achtergrond data is verbruikt tegen het losse tarief.

Ik heb gisteren direct contact gezocht via WhatsApp, maar de medewerker gaf aan niets voor mij te kunnen betekenen omdat de data daadwerkelijk is verbruikt. Hoewel ik begrijp dat het systeem dit zo registreert, vind ik dit na ruim een jaar trouwe en probleemloze klant te zijn wel heel erg zuur. Het ging om een technisch automatisme van mijn telefoon waar ik op dat moment geen weet van had.

Inmiddels heb ik gisteren meteen mijn instellingen aangepast en de optie voor automatische gegevenswisseling volledig uitgezet, zodat dit nooit meer kan gebeuren.

Omdat dit de allereerste keer is dat mij dit overkomt en het om een erg hoog bedrag gaat, wil ik vragen of een van de moderators hier nog eens met een frisse blik naar wil kijken. Is er echt geen enkele coulanceregeling mogelijk, of een optie om het verbruik met terugwerkende kracht te verrekenen met een bundel?

Mijn gegevens staan ingevuld in mijn forumprofiel. Ik hoop heel erg op een positieve reactie.

Met vriendelijke groet,

Steffie 

Beste antwoord door Khadija

Hoi ​@Spanjer1395,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend vervelend dat je in zo’n korte tijd €70,- aan beltegoed bent kwijtgeraakt. Ik begrijp goed dat dit extra zuur is als je normaal gesproken je mobiele data via je andere simkaart gebruikt en je telefoon onverwacht is overgeschakeld naar de Simyo-sim.

Goed dat je inmiddels je instellingen hebt aangepast en automatische gegevenswisseling hebt uitgezet. Daarmee voorkom je hopelijk dat dit nog een keer gebeurt.

Ik kijk graag nog een keer met je mee om te zien wat ik in deze situatie voor je kan betekenen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens? Dan pak ik je aansluiting erbij en bekijk ik de situatie verder.

Groetjes,
Khadija

4 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Forum expert
  • August 8, 2026

De moderators, die hier overgaan, liggen in weekend in de zon of doen andere leuke dingen. Maandag zullen ze dus wel reageren.

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk maar 70 Euro is een koopje met wat sommige andere mensen hier mee maken.

• auteur
  • Beginner
  • August 8, 2026

Dag Wimj12, 

Dank je wel voor je reactie. Ik kan me voorstellen dat er ook hogere bedragen zijn. Echter is dit voor mij wel een groot bedrag. Ik zal daarom even rustig afwachten en hopen op een positieve uitkomst. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • August 8, 2026

Ik kan me voorstellen dat er ook hogere bedragen zijn. Echter is dit voor mij wel een groot bedrag. Ik zal daarom even rustig afwachten en hopen op een positieve uitkomst. 

Tip: Zet er niet zoveel tegoed op en gebruik geen automatisch opwaarderen.

Khadija
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • antwoord
  • August 10, 2026

Hoi ​@Spanjer1395,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend vervelend dat je in zo’n korte tijd €70,- aan beltegoed bent kwijtgeraakt. Ik begrijp goed dat dit extra zuur is als je normaal gesproken je mobiele data via je andere simkaart gebruikt en je telefoon onverwacht is overgeschakeld naar de Simyo-sim.

Goed dat je inmiddels je instellingen hebt aangepast en automatische gegevenswisseling hebt uitgezet. Daarmee voorkom je hopelijk dat dit nog een keer gebeurt.

Ik kijk graag nog een keer met je mee om te zien wat ik in deze situatie voor je kan betekenen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens? Dan pak ik je aansluiting erbij en bekijk ik de situatie verder.

Groetjes,
Khadija