Skip to main content
Vraag

Meer dan 65 GB verbruikt in een uur op standby telefoon, zonder accu verbruik en warmte.

• October 5, 2026
  • 0 reacties
  • 3 Bekeken

Beste mensen,

Ik zie helaas nu pas dat hier enorm veel post over zijn. En ik had uiteraard geen dataplafond aanstaan. Toch is mijn situatie weer net even anders als de rest en voor mij een technisch raadsel waar ik niet uitkom en ben benieuwd of iemand dit herkent en inzicht kan bieden.

In exact een uur tijd is er op mijn simkaart ineens meer dan 65 GB aan dataverbruik geregistreerd. Als ik naar de specificatie kijk, zie ik een uur lang elke minuut 18 tot 19 keurige, identieke blokjes van 59 MB onder elkaar. Deze zijn kennelijk berucht.

Tijdens dat bewuste uur lag mijn telefoon ongebruikt in de kast en was verbonden met de wifi. De intelligente wifi-optie (waarbij de telefoon automatisch overschakelt op mobiele data bij een minder wifi-signaal) stond uit.

Toen ik het toestel oppakte, op het moment dat het downloaden volgen verbruik overzicht nog bezig was, was de telefoon gewoon koud. Dit is opvallend, want ik heb er een absurd dikke rubberen beschermhoes omheen zitten waar ook nog eens pasjes en geld in zitten. Die hoes werkt als een isolatiedeken. Als de telefoon echt hard had moeten werken om 65 GB binnen te halen, zou je verwachten dat hij behoorlijk warm wordt. Mijn telefoon valt bijvoorbeeld tijdens het navigeren met Google Maps al weleens uit omdat hij dan te heet wordt.

Bovendien laat de accugrafiek in mijn instellingen over dat hele uur een vrijwel horizontale (standby) lijn zien. Er is geen piek in het verbruik te zien en het toestel lag niet aan de oplader.

Ook de datameter in de instellingen van de telefoon zelf heeft deze enorme hoeveelheid data nergens geregistreerd. Het verbruik staat daar voor die periode op nul. Daarnaast is er ook geen enkel gebruik via een hotspot geregistreerd en werd het door mij ingestelde dataplafond in mijn eigen telefoon ook niet getriggerd.

Om het nog vreemder te maken: de laatste 10 minuten van dat uur had ik mobiele data op het toestel handmatig volledig uitgezet. Omdat ik toen via de bekende sms inmiddels begrepen had dat ik 100% van mijn data gebruikt had (dat was een uur daarvoor nog maar 2,5%).

Bizar is ook dat het dataverbruik in het systeem van Simyo daarna gewoon bleef doorlopen. Het stopte pas op het moment dat de simkaart door Simyo volledig werd geblokkeerd, en dus niet toen ik de mobiele verbinding op het toestel zelf al had uitgezet.

Om ruim 65 GB binnen een uur te downloaden moet de modem flink aan de bak. Dat kost doorgaans een hoop energie en veroorzaakt flinke warmteontwikkeling. Alles bij elkaar opgeteld nogal onverklaarbaar.

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die hierover willen meedenken. Hebben jullie hier misschien andere verklaringen voor, of heeft iemand dit probleem met deze specifieke omstandigheden weleens eerder bij de hand gehad? Virus en malware vrij en logs geven voor zover ik kan zien geen bugs oid. 

Ik wil heel graag dat dit nooit meer gebeurt.. 

Alvast bedankt voor het meedenken!

ps. Ik heb reeds contact gehad met klantenservice. Die verwijzen me door naar bekende pagina's, het dataplafond en hebben de rekening verminderd van 3600 euro naar 250 euro. Dat laatste is prettig hoor, maar nog steeds veel geld voor niets?