Skip to main content

.

Ik kreeg vanochtend een email van Simyo. Mijn zoon van 10 jaar heeft € 537,- buiten de bundel verbruikt en het account is geblokkeerd. Of ik alvast even een aanbetaling kan doen van € 270,- om de sim weer te deblokkeren.



Dit kan toch niet waar zijn?



Ik ga er van uit dat de wifi op zijn telefoon op een of andere manier uit heeft gestaan thuis, en dat alle internet mb's thuis via 3g zijn gegaan. Ik kan het mijn kind van 10 jaar niet kwalijk nemen.



Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat Simyo geen enkele waarschuwing heeft gestuurd over het bereiken 1) het einde van zijn internetbundel 2) niet veel eerder het account heeft geblokkeerd. € 537,- ..... Dit kan niet waar zijn....



Ik snap dat ik zelf voor mijn kind verantwoordelijk ben, en die draag ik ook. Maar dit is buitensporig. 

Er is ook een verantwoordelijkheid van SIMYO die moet begrijpen dat veel (kleine) kinderen gebruik maken van hun diensten, en dat kinderen niet altijd alles kunnen overzien. Waarom is er geen optie voor kinderen om internet af te sluiten op het moment dat de bundel is verbruikt?



Helaas kan ik SIMYO niet bereiken op zaterdag. Afwachten tot maandag dus. Maar mijn weekend is redelijk verpest.

Graag zo speodig mogelijk contact om tot een oplossing te komen, met betrekking tot deze kosten en met betrekking tot de toekomst (om dit te voorkomen).



Met vriendelijke groet,

Olivier
In afwachting van een reaktie van Simyo: hoewel het account is geblokkeerd raad ik je aan om op Mijn Simyo de optie Internet op je Mobiel al vast uit te zetten, zeker als het gaat om een 10 jarig kind. Dan is er alleen nog internet via WiFi mogelijk wanneer de blokkade is opgeheven. Dit soort problemen komen hier met regelmaat aan de orde, en mijn advies is steeds: let goed op als je voor een kind een Simyo abonnement neemt, sterker nog een Simyo abonnement nemen voor een kind dat zelf nog niet in staat is om verantwoordelijk te zijn voor zijn mobiele internetverbruik brengt grote risiko's met zich mee. De internetaansluiting wordt namelijk niet geblokkeerd zodra de bundel verbruikt is. Helaas is dit een tragisch voorbeeld daarvan.



Simyo zal ongetwijfeld met een passende oplossing komen maar dat zal wel maandag worden.
Ik blijf pleiten voor een 'plafond' of internet 'knijpen'.



Heel vervelend dat dit gebeurd is. Scotsman geeft al goede tips. Vertrouw verder niet blindelings op WiFi !! En installeer een goede dataverbruik app op je smartphone. Deze waarschuwt bij het bereiken van zelf ingestelde datalimieten. Ik neem aan dat u met uw kind een goed gesprek hebt gehad over zijn smartphone en (de gevaren van) internetgebruik? Zoals Scotsman zegt, de risico's. Ouders zouden standaard dat moeten doen als ze hun kind zo'n apparaat in de handen geven. Kinderen zien dat zelf niet.

Ik verwacht overigens ook dat Simyo met een passende oplossing zal komen.
 De internetaansluiting wordt namelijk niet geblokkeerd zodra de bundel verbruikt is. Helaas is dit een tragisch voorbeeld daarvan.



Simyo zal ongetwijfeld met een passende oplossing komen maar dat zal wel maandag worden.



Ik blijf pleiten voor een 'plafond' of internet 'knijpen'.



Heren, ik ben het met jullie beiden eens, maar helaas schuilt er ook bij prepaid een gevaar.

Scotsman geeft al een heel goed advies, internet uit op

Mijn Simyo, simkaart en instellingen.


Maar nu wil ik het eens over een andere boeg gooien.



@ olifier.



Ik zit een rekensommetje te maken.

Je zoon heeft € 537,00 buiten bundel verbruikt.(0.15 per MB)

537 : 0.15

Wanneer dit gaat om alleen internet, dan zou dit betekenen 3580 MB.

1 GB is 1024 MB

3580 : 1024

afgerond kom ik dan aan 3.5 GB

(Niet alleen) Kinderen zouden tegen risico's beschermd moeten zijn, zowel bij sim only alsook prepaid.



Mijn vraag aan Simyo.

Dit is weer een voorbeeld dat niemand wenst (ook Simyo niet), kan zoals de leon aangeeft, en wat dat betreft zit ik op dezelfde lijn, hiertegen een limiet / plafond ingesteld worden, cq. afknijpen dataverkeer?



Neem dit van me aan, olifier, beide heren geven het al aan.

Simyo stelt zich wat dat betreft erg coulant op....... een groot +. (pluspunt)
Dit onderwerp heb ik op het Forum zo vaak zien passeren. Als reactie hebben een aantal van jullie gepleit voor het door Simyo vast stellen van een plafond. Er zullen dan vast anderen reageren die zullen zeggen niet door Simyo te willen worden bemoederd en zelf wel de verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun data verbruik. (Zie de discussie over het blokkeren van 0906 nummers door Simyo). Simyo geeft als het goed is al een waarschuwing bij 50% verbruik, maar ik kan me voorstellen als je bezig bent met een spelletje dat je deze melding niet zult opmerken. Beste Olifier, mobiel data verbruik kun je zelf heel goed beheren met een app. Er zijn er een aantal goede. Zelf gebruik ik 3G Watchdog. Met deze app kun je zelf een data limiet vast stellen b.v. 10% van je bundel. Je kunt instellen dat data verbruik wordt verbroken als deze limiet is bereikt. Verder heeft de app een widget die een data aan/uit knop op je start pagina aanmaakt. Zo zie je altijd of je data aan of uit staat en hoe het staat met je data verbruik. Als ik thuis ben heb ik standaard data uit. Wi-Fi is immers gratis, maar Wi-Fi is niet altijd betrouwbaar. Het kan zo maar door verschillende omstandigheden uit vallen. Zelfs bij een zwak Wi-Fi signaal kan je apparaat zelf overschakelen naar 3G. Uitgeschakelde data voorkomt dat. Met deze app hád je je deze ellende kunnen besparen.

Één van de moderatoren zal hier ongetwijfeld op reageren en ik verwacht net als de vorige schrijvers dat ze met een oplossing zullen komen. Voor de zekerheid toch maar op Mijn Simyo Internet uit schakelen zodat je alleen via Wi-Fi op het internet kan. Ik wens je toch nog een fijn weekend.

Vriendelijke groet,

Frans
Ik begrijp je gedachte wel Frans, daar niet van.



Maar zou het niet iets zijn om net als dat je online de keuze kunt maken om internet aan/uit te zetten op Mijn Simyo.

Er ook een "schakelaar" zou zijn waarmee je als gebruiker zelf de keuze kunt maken wel/geen plafond.



Maar is dan een vrije keuze voor jou,mij en alle andere gebruikers. 



3G Watchdog is inderdaad uitstekend, maar kan niet op elk merk telefoon geinstalleerd worden.





Groet,

Friesian
Die 3G Watchdog Friesian, is die app ook in de app store want ik kan hem daar namelijk niet vinden en het lijkt me wel wat.



Niet dat ik hem nodig heb, want ik heb nu nog 83 minuten van de 100 over en 352 mb van de 500 mb......



Maar lijkt me wel leuk om te zien welke apps nu het meeste wegsnoepen.



Als ik 3G Watchdog intik in de zoekbalk van de app store krijg ik: Download meter -track data usage and avoid D.... (rest is niet te lezen)



Ontwikkelaar is HedonicSoft.
3G watchdog is helaas bij de Iphone niet beschikbaar, my data manager wel.

Persoonlijk zou ik de limiet altijd lager instellen dan 95%

Zelf heb ik een android en daar is de app my data manager ook beschikbaar.

Bij het gebruik daarvan kun je bovenin links terecht voor apps, dan krijg je te zien gebruikte data en %

Of je bij Iphone ook de Onavo Count..... app kunt installeren?

Daar kun je o.a. bij details controleren dataverbruik door welke apps.



https://play.google.com/store/apps/details?id=net.rgruet.android.g3watchdog&hl=nl_NL



3G watchdog controleert op data  zowel wi-fi alsook mobiel, niet op belminuten.



Groet,

Friesian
Ik heb nu die app die ik noemde gekocht in de app store. My data manager geeft lager verbruik aan dan de mijn simyo app die dan nog niet eens up to date is, dus dat kreng gaat eraf. Onavo count had ik ook maar dat werd niets tussen ons, klopte ook niet. Deze die ik nu vanaaf heb gekocht schijnt wel aardig bij de tijd te zijn! 🙂 en zoals gezegd: ik hoef helemaal niet op te letten gezien mijn verbruik, maar ik hou het heft toch liever zelf in handen... Je weet immers maar nooit!!!!
Kosten lopen het meest uit de hand door oorzaak nummer 1, (te) hoog dataverbruik buiten de bundel.



Ik heb inmiddels een topic geopend betreffende dataplafond.

Ik begrijp dat het aan de ouder(s) is van een kind welke keuze men maakt.

Veel mensen gaan er van uit dat bij prepaid op =op is, dat is echter niet zo, in dit geval zou ik als advies aan de TS eerder willen geven.

Kies voor prepaid, internet uit op Mijn Simyo, mobiele netwerken uit op telefoon.

Data uitsluitend via Wi-Fi, kinderen gaan naar school, vrienden, komen thuis met vrienden o.i.d., er zijn plaatsen genoeg waar Wi-Fi is en geheel gratis.



Zeer belangrijk.... installeer op zijn telefoon de Mijn Simyo app, leg hem uit hoe die werkt. laat hem regelmatig controleren.

In dit tragische voorbeeld is zeer toepasselijk........ controleren is beter dan confrontreren.

Waarbij opgemerkt dient te worden, de app werkt met een vertraging..... helaas.
, dus dat kreng gaat eraf.



tuttut....beetje aardiger zus..:p





Onavo count



De waarde van die app heb ik ook niet echt kunnen ontdekken.



Voor de TS is inderdaag 3G Watchdog de beste optie, als het inderdaad om een android toestel gaat. Daar kan je behoorlijk wat mee, zoals 3G afknijpen. Apple staat dit soort 'inbreuken' van apps niet toe op haar OS.
Op de Samsung Galaxy en ik denk nog veel meer merken kan je de datalimiet zelf instellen. Bij het bereiken van de limiet is geen internet meer mogelijk in de periode. Ik zet deze op 60% voor de eerste 2 weken van de maand en daarna op 95%. Werkt perfect.



Ook ik verwacht dat Simyo met een coulante regeling komt.
http://www.cosgan.de/images/smilie/frech/k020.gifhttp://www.cosgan.de/images/smilie/frech/k020.gifhttp://www.cosgan.de/images/smilie/frech/k020.gifhttp://www.cosgan.de/images/smilie/frech/k020.gif
of http://www.cosgan.de/images/midi/traurig/a065.gif
Hoi olifier, welkom op het Simyo forum.



Dat moet wel even flink schrikken zijn, zo'n hoge rekening. Als ik het verbruik inzie, schrik ik zelf ook behoorlijk. Er wordt verspreid over de hele maand enorm veel data verbruikt. Normaal gesproken hebben wij hier de hoogverbruik blokkades voor, die treden in werking als hij meer dan €100,- op een dag verbruikt of €250,- per week. Hier is hij telkens net onder gebleven, tot de 29e.



Volgens de KPN netwerkspecialisten hebben we wel degelijk SMS'jes gestuurd om de gebruiker op de hoogte te stellen van het overschrijden van de bundel. Op 07-11-2014 om 7:24 hebben wij het SMS'jes gestuurd dat hij 50% van zijn bundel heeft bereikt. Vervolgens hebben we op 09-11-2014 om 21.30 het SMS'je gestuurd dat de bundel 100% op is.



Ik lees hier in het topic al verschillende tips van andere forumleden, om het verbruik beter in de gaten te kunnen houden of te beperken. Hierbij is het ook nog lastig dat het abonnement wordt gebruikt door een 10-jarige, die hier nog niet zo bewust mee omgaat.



Simyo heeft verschillende blogs geschreven om je datagebruik te beperken en eentje waarin wordt uitgelegd hoe je inzicht krijgt in je internetverbruik. Misschien kun je m.b.v de omschrijving uit de laatste blog inzicht krijgen waaraan hij 3500+ Mb's aan heeft verbruikt.



Je hebt vanmorgen al telefonisch contact opgenomen met onze klantenservice en gelukkig zijn we je tegemoet gekomen in de gemaakte kosten.



Kan hij inmiddels alweer gebruik maken van zijn telefoon? 🙂
Beste Tiury, en andere reageerders,



ja, was enorm geschrokken zaterdag. Ben erg blij met de coulance die jullie hebben kunnen bieden.



Inmiddels de nodige maatregelen genomen (zoontje geinstrueerd, nu even mobiel internet uitgezet, etc).



Ik zag gisteren dat hij wel de sms-waarschuwingen heeft gekregen, maar dat niet aan mij heeft laten weten. Anders had ik natuurlijk direct maatregelen genomen.



Ik heb echter zelf geen waarschuwings-email gekregen. Ik kreeg die voorheen wel bij de simyo abonnementen van mijn andere kinderen.



Nogmaals, ik ben blij met de coulance, en dankbaar voor alle tips. Ik begrijp mijn eigen verantwoordelijkheidm en draag die ook zeker. Maar het zou toch de beste oplossing zijn als ik een plafond kan instellen voor mijn zoontje zodat hij simpelweg niet meer kan verbruiken dan er in de bundel zit. op=op principe...



vriendelijke groet,

Olivier
Hallo Olivier (olifier),



Bij #12 heeft franswon het over datalimiet. Overwegen jullie weer mob. data te gebruiken, controleer dan bij instellingen op de telefoon of er gegevensgebruik staat.

Daar kun je waarschuwing en "plafond" instellen, Persoonlijk zou ik de limiet op 70 - 80% instellen van de databundel.

Cyclus instellen op 1e van de maand (bij Simyo) uiteraard.



Groet,

Friesian.



http://www.android-magazine.nl/wp-content/uploads/sites/2/2013/10/data2.png
Hi olifier,



Vroeger werden er inderdaad ook mailtjes gestuurd dat een bundel verbruikt was. Toen werden alleen die mails en smsjes nog te laat verstuurd waardoor je vaak al kosten had gemaakt voor je wist dat je bundel op was.



De smsjes die sinds afgelopen zomer gestuurd worden, zijn op een andere manier gegenereerd en worden 'realtime' verstuurd.

Maar als je niet zelf de gebruiker bent, zie je ze natuurlijk niet.



Goed om te lezen dat je de tips die gegeven worden ter harte neemt en blij bent met de tegemoetkoming :)

Mocht je nog andere vragen hebben, weet je ons te vinden 😉

Reageer