Skip to main content

.

Mijn dochter (van 11) heeft op mijn naam een prepaid abonnement, zonder internetbundel en met automatisch opwaarderen. Tot mijn schrik bleek afgelopen maand 80 euro opgewaarderd vanwege ongemerkt (groot) internetverbruik. Terwijl ze alleen thuis op internet zit (vnl. Whatsapp en snapchat), op onze wifi. Als ik het verbruik bekijk, blijken er dagelijks driemaal, op exact dezelfde tijdstippen, met telkens 8 uur ertussen, MB's verbruikt te zijn. Kan dit met een automatische update te maken hebben? Maar haar mobiel heb ik zo ingesteld dat updates niet buiten de wifi kunnen plaatsvinden. Rara, wat is hier aan de hand geweest?
Hoi Jaap49,



Welkom op het Simyo forum.



Wat onwijs vervelend dat je dochter ongemerkt zoveel MB's heeft verbruikt. Wanneer er veel data is verbruikt op een moment dat je zelf niet met je telefoon bezig was, is de kans groot dat er een automatische update of download heeft plaatsgevonden. Wat er precies is gebeurt, kan ik helaas niet zien. Wij registreren namelijk enkel de hoeveelheid verbruikte MB's.



Je kunt via je telefoon wel achterhalen waar je MB's aan op zijn gegaan. Hoe je dat doet, lees je terug in dit artikel.



Omdat je dochter geen internetbundel gebruikt, wil ik je aanraden de internetoptie op haar aansluiting uit te zetten. Dit doe je via Mijn Simyo >Instellingen >Netwerkinstellingen >Internet op je mobiel in Nederland. Zo voorkom je dat haar smartphone ongemerkt verbinding maakt met mobiel internet. Een Wifi-verbinding is namelijk niet altijd even betrouwbaar en moderne telefoons kiezen bij een zwak signaal soms automatisch voor de sterkste internetverbinding.



Heb je hier nog vragen over?



Groetjes,

Sean
Beste Sean, Dank voor je snelle reactie. 'Internet op het mobiel' heb ik inderdaad meteen uitgezet. Maar ik snap nog steeds niet hoe die updates (als het updates waren) buiten de wifi om hebben kunnen plaatsvinden. Zoals gezegd had ik in het mobiel (Samsung S3) voor de systeemupdates ingesteld dat die alleen via wifi kunnen plaatsvinden. En als het gaat om de update van een normale app, kan dat toch niet zoveel kb's kosten. Er zat verbruik bij van tussen de 1000 en 18.000 kb. Op internet lees ik dat bijv. een update van Twitter 77 kb kost. Is hier toch niet iets anders aan de hand?
Om een voorbeeld te geven. Controleer bij WhatsApp eens....instellingen, dataverbruik. Wordt media binnengehaald via Wi-Fi?
Hoi Jaap49,



Wat jammer dat hier onduidelijkheid over is. Het lijkt erop dat het updates zijn geweest, vanwege het regelmatige karakter. Maar als je de updates zo hebt ingeschakeld dat deze alleen kunnen plaatsvinden als je verbinding met wifi hebt, kan er ook iets anders zijn gebeurd.



Dit kun je terug zien in je telefoon. Gelukkig kun je in een Samsung S3 zelfs op de datum gespecialiseerd zien waar je MB's aan op zijn gegaan. Dit kun je zien in je instellingen van je telefoon, onder 'gegevensverbruik'. Bovenin kun je een weer te geven cyclus kiezen. Dit is vaak een periode van ongeveer een maand. Kies hier de periode waarover je het wilt zien. Dan krijg je vervolgens een scherm met een oplopend verbruik over deze periode. Ook zie je 2 witte verticale strepen. Deze witte strepen kun je verschuiven, zodat je alleen de data van een bepaalde dag te zien krijgt. Is het zo iets duidelijker waar het aan kan liggen?



Groetjes,

Samantha



@Friesian Bedankt voor het meedenken 🙂

Reageer