Skip to main content

.

Hoi.

Ik heb bij Simyo al enige tijd een bel/sms bundel van 7€ per maand voor 300 sm/belminuten. Ik had altijd een mobiel die niet op internet kon en redde het met de belbundel omdat ik ook een vaste lijn heb. Op mijn verjaardag van 2 mei j.l. kreeg ik een samsung galaxy kado. Ik heb die op 6 mei geactiveerd met de

Simyokaart. Ik heb vervolgens de mobiel ook ingesteld om in huis via mijn beveiligde draadloze modem en internetverbinding van Online wifi te ontvangen. Volgens meerdere websites op internet is een aansluiting van je eigen mobiel op een door je betaalde internetverbinding gratis.

De mobiel werkt immers als het ware als een andere computer. Zie bijv. http://www.goeivraag.nl/vraag/computers-internet/internet/thuis-draadloos-internet-wifi-router.13479

Op 18 mei ontving ik van Simyo een sms met tekst: "Er is minimaal 5MB data verbruikt zonder internetbundel. Je betaald het pay-as-you-go tarief. Activeer een internetbundel om je kosten laag te houden! Simyo". Ik snapte dat bericht niet. Allereerst omdat ik geen pay-as-you-go tarief betaal maar een sms/belbundel. En omdat ik internet via de Onlineverbinding en niet via Simyo ook een internetbundel zou moeten activeren. Gisteravond (24 mei) kon ik opeens niet meer smsen en kreeg bij elke sms de melding: sms niet verzonden en "sms mislukt". Ik vermoed dat Simyo me geblokkeerd heeft, al heb ik daarvan geen sms gehad. In mijn gegevensgebruik staat dat ik van 17-24 mei ongeveer 1,2 GB gebruikt heb aan internet. Een rekening heb ik overigens (nog) niet van Simyo dus ik weet ook niet zeker of dit de reden is dat ik geen sms meer kan zenden. Ik ontvang ook geen sms meer.

Hoe krijg ik dit opgelost??
Er zijn twee manieren om te internetten op een Smartphone. De ene optie is via WiFi. Daarbij is de smartphone net een computer, die verbindt met een draadloos netwerk. Dat kost je niets en gaat buiten Simyo om.

Een smartphone kan ook internetten over het mobiele netwerk. Internet gaat dan via je simkaart naar Simyo. Die dienst kost geld. Simyo waarschuwde dan ook via die SMS, dat je aan het internetten was via je simkaart op een onvoordelige manier. Op mijn Simyo kun je deze manier van internetten uitzetten, zodat je het niet kan en het je dus ook verder niets meer kost. Op mijn Simyo zet je daarvoor op optie "internet op je mobiel" uit en daarna kun je niet om internetten via Simyo.

Kennelijk heb je geïnternet via Simyo. Dit komt bijvoorbeeld omdat je mobiel geen verbinding kon maken met je draadloze netwerk. Misschien staat er ergens een instelling verkeerd. Simyo kan niet blokkeren dat jij via WiFi internet. Wat Simyo hier waarschijnlijk wel heeft gedaan is je mobiele telefoon aansluiting geblokkeerd ivm Hoogverbruik. Daardoor kun je nu niet bellen/smsen/internetten via Simyo. Dit gebeurt als je meer dan 250 euro per buiten je bundel gebruikt hebt of 75 euro per dag buiten je bundel zit.

Een moderator moet hier naar een oplossing zoeken, maar het uitzetten van de optie Internet op je Mobiel is aan te raden. Als die optie uit staat kun je via draadloze netwerken nog gewoon internetten, als je toestel goed is ingesteld!
Hoi kyra#,

Welkom op het forum! :)

Groentjuh geeft je een goed antwoord over wat er precies is gebeurd. We hebben je bij 5 MB verbruik een waarschuw gestuurd per sms, omdat je geen internet bundel had en dus het pay-as-you-go tarief aan het betalen bent. De optie 'internet op je mobiel' staat inmiddels uit, dus je kunt nu niet meer met het mobiele netwerk internetten. Dit staat trouwens altijd aan als je een simkaart besteld bij Simyo en geven we meerdere malen in het bestelproces aan.

Je bent daarna doorgegaan met data te verbruiken. Zo veel zelfs dat je simkaart nu geblokkeerd is wegens hoogverbruik. Je hebt voor € 184,43 (1232 MB) aan data buiten de bundel gebruikt. Omdat dit zo'n hoog bedrag is, mag ik hier niet een coulance voor geven. Ik ga het doorsturen naar onze financiële afdeling en verwacht morgen antwoord over hoe ze dit willen afhandelen. Zodra ik antwoord heb zal ik dat in dit topic plaatsen.

Als je in de tussentijd vragen hebt, kun je die hier altijd kwijt :)

@Groentjuh, bedankt voor de informatie! 🙂
Hoi kyra#,

Ik zie dat je inmiddels ook hebt gemaild, maar de coulance was al door de financiële afdeling goedgekeurd en uitgevoerd.

We hebben een internetbundel van 1500 MB voor € 12,50 voor je in rekening genomen. De kosten van € 184,43 zijn voor je vergoed. Let goed op je dataverbruik. Op deze pagina vind je meer tips hoe je ongewenst dataverbruik kunt voorkomen.

Mocht je nog vragen hebben dan help ik je graag verder op het forum 🙂

Reageer