Skip to main content

.

Op 23 augustus is er midden in de nacht 1027 MB!!! (het hele maandtegoed) afgeschreven.

Bij 'Mijn Simyo' heb ik gekeken hoe het precies gegaan is.

Het gebeurde maar liefst binnen 49 min!!!

Periode: van 3.00 uur, echt precies 3.00 uur, tot en met 3.49 uur.

In etappes: om de 3 minuten (soms 2 minuten) zijn er heel veel KB's doorgevlogen.

Heel opvallend is dat het erg vaak hetzelfde aantal is: 15 keer 60.000 KB!!!!!!!

Verder zie ik nog staan: 45.000 KB/14.000 KB/26.000 KB.

60.000 KB buiten bundel kost: 8 euro 79 ct.

Totale rekening 75.71 euro!!

En ik lag juist heel mooi op schema, had nog zo'n 570 MB over voor 10 dagen....

Maar dat is nu zo weg.

Ik snap er echt niks van.

Hou het verbruik via de app in de gaten, dagelijks.

Updates gebeuren alleen via wifi, niet automatisch updates maar handmatig.

Ik weet zeker dat het toestel beneden lag én op Wifi stond.

Hij kan ook niet gestreamd hebben of zoiets.

Ik vind het allemaal erg vreemd. Ik weet niet hoor maar het lijkt wel of er opzet in het spel is.

Een corrupte app die Wifi uitzet en mobiele gegevens aan??

Ik heb hier op het forum eerder gelezen dat er bij iemand 10 keer 60.000 KB doorheen ging.

Toevallig keek ik de dag erna op de Simyo-app en ontdekte het dus snel.

Heb toen als de wiedeweerga internet op mobiel (mobiele gegevens) uitgezet.

Het vreemde is dat ik helemaal geen email van Simyo heb gehad.

Ben echt niet iemand die heel vaak buiten de bundel gaat.

Buiten bundel is weleens voorgekomen maar dat ging om hoogstens 30 of 45 KB erboven.

En een paar keer tussen de 5 en 10 MB.

Uiteindelijk afgelopen mei opgehoogd naar 1000 MB.

Half jaar geleden 150 MB erboven maar dat kwam door een hele slechte verbinding; had te maken met apparatuur.

Toen een nieuwe router geplaatst en een Wifi-extender.

Ik ken alle tips om hoogverbruik te voorkomen.

Heb het juist écht goed in de gaten gehouden en dan dit...

Ben me rot geschrokken.

Wat nu? Dit kan toch gewoon niet kloppen!
Ik kan het me levendig voorstellen. Vervelend dat onbekende dataverbruik. Heb je een iPhone? Het toestel is nooit 24/7 op WiFi. Het schakelt vanzelf over op 3G, als je het niet gebruikt, ook als je in een / je WiFi omgeving bent.

Zo niet, als je een android toestel hebt, zou je de app 3G Watchdog kunnen overwegen. Deze knijpt je 3G / mobiele internet af bij een -door jou ingesteld- limiet.

Nog een optie is Onavo Count. Die is er ook voor IOS en geeft je inzicht in het dataverbruik van apps.

Ik vrees dat Simyo jou geen opheldering kan geven over waar die data allemaal voor gebruikt zijn. Dat doen ze niet i.v.m. privacy.
Ik heb Android.

Raar dat het toestel niet 24/7 op Wifi blijft.

Is dat ook als je je mobiele gegevens uit hebt staan?

Dankjewel voor je tips!

3G Watchdog lijkt me vooral handig omdat je een limiet kunt instellen.

Ik kan het me levendig voorstellen. Vervelend dat onbekende dataverbruik. Heb je een iPhone? Het toestel is nooit 24/7 op WiFi. Het schakelt vanzelf over op 3G, als je het niet gebruikt, ook als je in een / je WiFi omgeving bent.

Zo niet, als je een android toestel hebt, zou je de app 3G Watchdog kunnen overwegen. Deze knijpt je 3G / mobiele internet af bij een -door jou ingesteld- limiet.

Nog een optie is Onavo Count. Die is er ook voor IOS en geeft je inzicht in het dataverbruik van apps.

Ik vrees dat Simyo jou geen opheldering kan geven over waar die data allemaal voor gebruikt zijn. Dat doen ze niet i.v.m. privacy.

Hoi Sunshine66, welkom op het Simyo forum 🙂 Ik heb je vraag verplaatst naar het "internet" subforum. Zo is het topic beter te vinden voor andere forumleden.

Zoals de leon ook al aangeeft, is het heel vervelend om tegen dit soort verbruik aan te lopen. Dat vinden wij hier bij Simyo ook absoluut.

Het is voor ons heel vaak een raadsel hoe dit verbruik heeft plaatsgevonden, maar gelukkig lees ik dat je een Android telefoon hebt. Met een android telefoon is het vaak niet nodig om een datameter zoals 3G watchdogs te installeren, omdat hij standaard zit ingebouwd. Dit betekent dus ook dat jij zelf met terugwerkende kracht kunt zien wélke App er op de betreffende nacht gebruik van internet heeft gemaakt!

In mijn telefoon staat dit onder "instellingen" -> "gegevensverbruik". Hier zie je als het goed is een lijngrafiek en een lijst met Apps staan. Achter deze apps staat hoeveel verbruik er is geweest in de geselecteerde periode. Die periode kun je door middel van te schuiven met de lijntjes in de grafiek vergroten of verkleinen.

Zou je dit eens willen proberen en ons vertellen welke App het is geweest wat hiervoor heeft gezorgd?

Bedankt voor je reactie de leon!
Dank voor je reactie Tiury!

Ik heb gekeken en het blijkt You Tube te zijn. Maar ik weet zeker dat ik niets gedaan heb, ik lag te slapen!

Ik heb dit echt niet zelf gedaan.

Kan toch moeilijk elke nacht internet op mobiel uitzetten en 's morgens weer aan om dit te voorkomen.

Erg omslachtig.

Maar als je het ziet is het al te laat.

En heb geen mail en sms otvangen dat ik 100% van mijn tegoed heb verbruikt...

Wil je anders mijn nummer hebben (via een privébericht) om mee te kijken?

Ik weet dat de filosofie van Simyo is dat de verantwoordelijkheid bij de klant ligt en daarom geen limiet (afsluiten als die limiet bereikt is).

Maar ik lees wel heel vaak bij anderen dat er onverwacht verbruik is!

We zitten met 3 personen uit ons gezin bij Simyo.

Waarom gebeurt het dan bij 1 wel en ander niet? Allemaal Android telefoons.

Ga twijfelen of ik wel bij Simyo moet blijven.

Ik weet het niet meer wat te doen.

Vind het buiten bundelbedrag wel erg hoog, 75 euro buiten bundel!

Wat nu? 
Het is sowieso verstandig om voor het slapen gaan je apps 'te killen'. Dus geheel af te sluiten. Op een telefoon als Samsung is het verder niet heel omslachtig om mobiel dataverkeer uit te zetten. Kwestie van een klik.

ik blijf je toch een app als 3g Watchdog aanraden. Vanwege de uitgebreide functionaliteit ervan, zoals o.a. het afknijpen van je mobiele internet / 3g bij een bepaald, door jou, ingesteld datalimiet. Ofschoon Simyo geen verantwoording neemt voor de juiste werking van dit soort apps, blijken ze behoorlijk accuraat te zijn.

Tot slot denk ik niet dat overstap naar een andere provider een oplossing zal zijn voor je probleem.  Maar ik snap je schrik. Mobiel internet betekent helaas ook je gezonde verstand gebruiken en maatregelen nemen om hoogverbruik zoveel mogelijk te voorkomen. 

En nogmaals, vertrouw nooit blindelings op wifi (in samenwerking met je telefoon). Ik lees hier regelmatig "Zat de hele tijd op wifi.". Dat is soms maar de vraag. Controleer regelmatig dus. 
Dank voor je reactie Tiury!

Ik heb gekeken en het blijkt You Tube te zijn. Maar ik weet zeker dat ik niets gedaan heb, ik lag te slapen!

Ik heb dit echt niet zelf gedaan.

Kan toch moeilijk elke nacht internet op mobiel uitzetten en 's morgens weer aan om dit te voorkomen.

Erg omslachtig.

Maar als je het ziet is het al te laat.

En heb geen mail en sms otvangen dat ik 100% van mijn tegoed heb verbruikt...

Wil je anders mijn nummer hebben (via een privébericht) om mee te kijken?

Ik weet dat de filosofie van Simyo is dat de verantwoordelijkheid bij de klant ligt en daarom geen limiet (afsluiten als die limiet bereikt is).

Maar ik lees wel heel vaak bij anderen dat er onverwacht verbruik is!

We zitten met 3 personen uit ons gezin bij Simyo.

Waarom gebeurt het dan bij 1 wel en ander niet? Allemaal Android telefoons.

Ga twijfelen of ik wel bij Simyo moet blijven.

Ik weet het niet meer wat te doen.

Vind het buiten bundelbedrag wel erg hoog, 75 euro buiten bundel!

Wat nu? 

Hoi Sunshine66, :)

Gelukkig heb je nu zelf weten te achterhalen waar dit verbruik precies vandaan komt! Het is inderdaad verstandig om alle Apps te sluiten voor het slapen gaan. In het zelfde menu dat je nu hebt gevonden, namelijk het "gegevensverbruik" menu, kun je (in mijn geval) een limiet opstellen voor een dag of een maand Zodra je dit limiet hebt bereikt, sluit je telefoon alle netwerkverbindingen af. Dit lijkt me in jouw geval absoluut slim om te doen. :D

De bundelkosten zijn inderdaad hoog. €0,15 per MB. Ik wil je voor dit keer tegemoet komen in de buitenbundel kosten, onder voorwaarde dat je de tips goed overneemt.

Ik zal alle buitenbundel MB's die je hebt verbruikt, verrekenen tegen een bundel die je nodig hebt om de kosten te dekken. Dit komt neer op een extra 1000MB bundel van 10,-. Dan haal ik vervolgens de €75,71 van je factuur af.

Ben je het eens met de geboden oplossing? 😉

Ben je het eens met de geboden oplossing?

Ik i.i.g. wel. Netjes opgelost. ⭕️p
Dat is heel netjes opgelost Tiury, dankjewel!

Zal de tips zeker opvolgen en kijken of ik een limiet kan instellen op Samsung toestel.

Handig om hier in het forum zoveel kennis op te doen.

@de leon: dankjewel voor jouw zinvolle reacties!

Weet je om welk abonnement het gaat Tiury? (mooie naam trouwens!)

Ik ben namelijk niet ingelogd onder mijn nummer én het nummer staat op naam van mijn man.

We hebben 3 abonnementen bij Simyo lopen, voor bijna ons hele gezin (1 werktelefoon dus die is geregeld via het werk).

Heb het nummer wel in een privébericht aan een collega van je verstuurd, dus misschien heb jij het ook?

Pas las later ik: a.u.b. alleen privéberichten sturen wanneer een moderator er om vraagt. Oeps...

Maar ja ben nieuw op het forum :-)

Nogmaals bedankt!

Hoor graag van je of ik (in een privébericht) het betreffende telefoonnummer moet sturen.

Of wie weet weet je genoeg a.d.h. van mijn IP-adres?

Groetjes,

Sunshine
Een moderator kan via je forum account je nummer vinden. Met de gegevens van dat nummer kan een moderator de andere aansluitingen vinden. Tiury had, als hij je nummer nodig had, erom gevraagd.
Een moderator kan via je forum account je nummer vinden. Met de gegevens van dat nummer kan een moderator de andere aansluitingen vinden. Tiury had, als hij je nummer nodig had, erom gevraagd.

Oké duidelijk, dankjewel. Ik meldde me 2 dagen geleden aan voor dit forum. Ik herinner me dat ik alleen maar een forumnaam + wachtwoord moest opgeven. Ik dacht dat ik niet ingelogd was onder mijn Simyo-account maar dat zal dan toch wel zo geweest zijn :)
Na het lezen van bericht van Topicstarter zit ik aan malware te denken.

Ik weet niet precies hoe het zit als je via een Smartphone Internet opgaat, maar als je internet via een Computer en je download een bepaald programma, dan kun je ook iets downloaden waar malware inzit, met gevolg dat iemand op jouw kosten gebruik maakt van je telefoon.

Welnu, een Smartphone is ook een telefoon en het maakt gebruik van Internet, het zou best eens kunnen dat de Topicstarter malware op de telefoon heeft zitten.

Ik denk dat je ook een malware\virusscanner op je Smartphone los kan laten.

Indien ik gelijk heb, raad ik aan je telefoon op malware en Virussen te controleren.
Dat is een zinvolle aanvulling P.Th. de Treek. Of het echter de oorzaak van het hooggebruik van de TS is, valt zo niet te beoordelen.

Helaas is een virus-/malwarescanner op een Android toestel geen overbodige luxe meer. Voor IOS bestaan er nog geen èchte omdat dat OS aardig dichtgetimmerd is.

Net als virusscanners voor de PC ben je nooit 100 % veilig en loopt men toch steeds achter de feiten aan. De slechteriken worden steeds gewiekster en zoeken voor hen interessante te kraken 'kanalen'. Persoonlijk zou ik zelf bijvoorbeeld niet zo snel internetbankieren via mijn smartphone. Niet omdat het heel onveilig is maar ga maar gerust zitten wachten op...:eek:. Dat wat stééds meer mensen doen op hun smartphone èn met geld te maken heeft, is maar al te interessant voor dat soort gasten.
Hallo de Leon,

Of dit de oorzaak is kan ik net als jij niet echt beoordelen, maar ik plaatste die opmerking om het volgende:

De allereerste keer toen ik Internet op ging, dat was in het jaar 2000, had ik precies hetzelfde euvel als de topicstarter.

Mot gehad met KPN omdat ik dacht dat ze mij een oor aan probeerde te naaien; ontving rekeningen van 300 gulden en meer, terwijl ik zelf geen grote beller ben.

Op Internetgebied was ik 14 jaar geleden als het ware een leek.

Enfin ik verhuisde in 2002 van Amersfoort naar Almere en kreeg ADSL verbinding, in Amersfoort had ik dat nog niet, was toen niet mogelijk in dat gebied waar ik zat, ik ging vanaf eind november 2002 toen ik in Almere woonde en totheden nog steeds, communiceren met Hijackthis experts op een Amerikaans forum en daar leerde ik het een en ander.

Toen ik dat verhaal van de topicstarter las, moest ik meteen aan die keer denken dat ik dat meemaakte.

Zodoende denk ik aan malware c.q. Virussen.

Ik ben het helemaal met je eens dat criminelen; ander woord heb ik er niet voor, steeds slimmer worden en jou of wie dan ook data kunnen ontfutselen.

Wel is het raadzaam en ik hoop dat degenen die mijn bericht lezen, niet alles zomaar klakkeloos downloaden, want voor je het weet ben je de Pisang en dan baal je.

Op dit moment heb ik nog geen Smartphone maar een normale gsm en daarmee kan ik niet mee Internetten; heb het wel 3 keer geprobeerd, doch verbinding word dan verbroken, morgen ga ik naar Mediamarkt en dan koop ik er een.

Ik ben alleen en wil zo'n ding om ingeval van nood alarm te kunnen slaan en om zo nu en dan via mijn bundel met mijn kinderen te kunnen praten en wat ik ook belangrijk vind is dat wanneer ik onderweg ben, bijvoorbeeld: Ik ben ergens in Drenthe en wil de info opzoeken hoelaat mijn Trein vertrekt naar Almere, daarvoor gebruik ik de Smartphone, in de Trein staat het toestel bij mij uit en net zoals jij zal ik die telefoon niet gebruiken voor bankieren.

Ook niet om muziek te downloaden.
Hallo P.Th.de Treek.

Ik lees dit topic en wil toch graag een extra "woord" toevoegen.

Ik heb een Samsung (Android) telefoon.

De apps die op Google play store staan zijn door Google al uitvoerig getest, daar zijn ze qua beleid streng in.

Persoonlijk gebruik ik CM security omdat die er bij de AV-test heel goed uit is gekomen.

En ik kan je zeggen, deze werkt grondig en snel.

Maar zoals gezegd door de leon op zijn manier , zou ik ook zeggen alertheid is de beste voorzorg....

En downloaden van muziek is bij wet verboden.

Dan nog dit advies (speelt een belangrijke rol bij android), vraag naar de grootte van het intern geheugen, en dan vooral het werkgeheugen, persoonlijk zou ik je adviseren om minimaal een werkgeheugen van 1 GB aan te houden.

Groet,

Friesian
quote: De apps die op Google play store staan zijn door Google al uitvoerig getest, daar zijn ze qua beleid streng in.

Persoonlijk gebruik ik CM security omdat die er bij de AV-test heel goed uit is gekomen. /quote

Geloof ik best maar het betekend niet dat het allemaal vrij is van malware of andere rotzooi.

Hoe dan ook, er is iets wat de topicstarter een hoop ellende geeft.

Of Google play store nou vrij is van malware en virussen doet niets terzake, het kan best zo zijn dat de topicstarter ergens gedownload heeft wat niet zo veilig is en dan ja weet je het wel..

Een of andere programma die gedownload is, is dus de boosdoener.

Na het lezen van bericht van Topicstarter zit ik aan malware te denken. 

Indien ik gelijk heb, raad ik aan je telefoon op malware en Virussen te controleren.

Een of andere programma die gedownload is, is dus de boosdoener.

Van het denken.........naar het zijn.

Hier schuilt een gevaar in: iets wat je denkt als waarheid verkopen. :p

Wij forumleden, jij of ik weten niet wat er bij TS aan de hand is, maar dat er iets aan de hand is wanneer je in korte tijd veel mb verbruikt dat is zo klaar als een klontje.

1024 mb = 1gb.

Wat het precies is daar ga ik niet over in discussie, want dat helpt uiteindelijk de TS niet,doet overigens niets af aan de zeer terechte waarschuwing die je geeft... 🆒

Ik raad je aan om het volgende eens door te lezen. http://eensim.nl/blog/data-verbruik-apps-diensten/

Groet,

Friesian
Hallo Sunshine66, (leuke gebruikersnaam 🆒)

Nu even een reactie om net als de leon, ook met goed, bruikbaar advies te komen.

Stel er zit iets fouts op je telefoon, malware of wat dan ook. Dan zou ik om elke twijfel weg te nemen het volgende doen.

• Maak een backup van al je contacten op de pc.
  • Zet je telefoon terug naar fabrieksinstellingen.
  • Bij het opnieuw je telefoon bijwerken niet de backup (van google) gebruiken m.b.t. de apps die eerst had, maar met een schone lei beginnen. Doe dit met uitsluitend WIFI.
  • Plaats een goede virusscanner (zoals gezegd CM security is erg goed, maar ook 360 security) 
  • Scan de telefoon, en daarna kun je de contacten weer terug zetten.

Als extra tip raad ik je aan om de app Battery Doctor te installeren. Hiermee kun je zoals de leon aangeeft de apps killen die op de achtergrond werken.

Plus.... wanneer je die app gebruikt zie je staan bovenin Battery Doctor  met daaronder Energie besparen. (Save Power)

Daartussen bevindt zich een balkje dat je naar beneden kunt scrollen.

Een van de dingen die je dan ziet zijn Gegevens, hiermee kun je eenvoudig (wat de leon al zeer terecht adviseerde) de mobiele data aan/uit zetten.

Wanneer je dit alles doet, je telefoon weer terugzetten  zoals ik al beschreef dan ben je bij twijfel de rotzooi die er op zou kunnen zijn kwijt...

Tot slot raad ik jou ook aan, mocht je dat nog niet hebben gelezen, om de link  #17 eens te gebruiken, hierin staat het een en ander beschreven m.b.t. cijfers datagebruik.

Dan moet ik nog 1 ding zeggen om het verhaal compleet te maken. Wanneer er sprake is van 4G kan er in korte tijd meer data worden verbruikt dan bij 3G.

De opmerking van de leon over 3G watchdog raad ik hoe dan ook, ook aan. (andere voorbeelden zijn dus Onavo Count, My Data Manager)

Zo een heel verhaal, nietwaar :D .

Groet,

Friesian.

Heeft dit ook geholpen?
https://lh3.ggpht.com/Qk5WRO8cYxWSh09zs17xarD8P8sW5fszIdjS3Ob44SVX1mGtqlBoiXalSnrPMkGIaY4=h900-rw
Dat is heel netjes opgelost Tiury, dankjewel!

Zal de tips zeker opvolgen en kijken of ik een limiet kan instellen op Samsung toestel.

Handig om hier in het forum zoveel kennis op te doen.

@de leon: dankjewel voor jouw zinvolle reacties!

Weet je om welk abonnement het gaat Tiury? (mooie naam trouwens!)

Ik ben namelijk niet ingelogd onder mijn nummer én het nummer staat op naam van mijn man.

We hebben 3 abonnementen bij Simyo lopen, voor bijna ons hele gezin (1 werktelefoon dus die is geregeld via het werk).

Heb het nummer wel in een privébericht aan een collega van je verstuurd, dus misschien heb jij het ook?

Pas las later ik: a.u.b. alleen privéberichten sturen wanneer een moderator er om vraagt. Oeps...

Maar ja ben nieuw op het forum :-)

Nogmaals bedankt!

Hoor graag van je of ik (in een privébericht) het betreffende telefoonnummer moet sturen.

Of wie weet weet je genoeg a.d.h. van mijn IP-adres?

Groetjes,

Sunshine

Hoi Sunshine66,

We hebben zoals Groentjuh al aangeeft al je 06-nummer paraat 🙂 Het forum is gekoppeld aan Mijn Simyo, dus dat scheelt een hoop gedoe met NAW gegevens vragen etc. Ik heb zojuist de coulance toegepast op je augustus factuur. De nieuwe rekening bedraagt in totaal €23,-. De verrekening vind je over 3 weekjes terug op je factuur 🙂 Mocht je hier nog vragen over hebben, laat het me dan weten!

Ik ben heel blij om te lezen dat je geholpen bent op het forum. Zelfs wij leren zo nog iedere dag van klanten 🙂

@Groentjuh, de leon, Friesian en P.Th. de Treek: Bedankt voor de reacties toppers! 🙂

Reageer