Skip to main content

.

Hallo,

Ik ben normaal absoluut niet een persoon wat klaagt omdat ik vind dat alles terug te herleiden is naar een bepaalde oorzaak. Maar ik ben nogal gefrustreerd over wat zich nu heeft voorgedaan..
Vandaag helaas erg geschrokken toen ik bericht kreeg van Simyo dat ik veel kosten buiten de bundel gemaakt zou hebben en een vette prijs van €142 gepresenteerd gekregen.

Het begon gisteren al met de melding dat ik bijna door mijn bundel heen was voor de maand. Helaas, 20.000 MB was blijkbaar toch niet genoeg. Voor de zekerheid even 500 MB voor €5 bijgekocht om te voorkomen dat me zou overkomen wat nu dus gebeurd is. In de sportschool, met muziek aan krijg ik niet lang erna precies dezelfde melding. Wist dus niet dat Spotify zoveel data kon verbruiken, maar goed.. wederom 500 MB erbij gekocht voor de zekerheid en ik dacht thuis maar even extra voorzichtig zijn.

Ik heb dus thuis meteen de Wifi aangezet, alle apps op de achtergrond gesloten en eigenlijk mijn telefoon niet meer aangeraakt. Dan maar even 2 dagen zonder telefoon. Vanmorgen word ik wakker en zie ik ineens berichten en een e-mail dat mijn simkaart geblokkeerd is vanwege de hoge kosten (eigenlijk alleen maar fijn want wie weet hoe hoog de kosten hadden kunnen worden als dit niet gebeurd was). En dus een dikke rekening van €142,-
Tot mijn verbazing blijkt dat ik ‘s nachts rond 04:00u het meeste verbruikt had. Wat ik frappant vind omdat ik toen ergens ver weg in dromenland was.

Dan maar even gaan googlen.. gelukkig een aantal dingen gevonden die ik nu aangezet heb in de hoop dat me dit dus nooit meer overkomt. Zoals bijv. de instelling van Android om een gegevenslimiet in te stellen. Deze meteen even op 20 GB gezet.

Maar wat mij gewoon erg frustreert is dat ik de instelling van slim overschakelen (dat de telefoon overschakelt naar Mobiel Netwerk indien de Wifi verbinding niet goed genoeg is) al lang uitgezet had. En tóch, ondanks dat ik mijn Wifi voor het slapengaan aangezet had én alle apps gesloten had, tóch zo'n hoge kosten. Dat vind ik nou gewoon bizar. Ik heb voor mijn gevoel juist voorzorgsmaatregelen genomen om precies wat er nu gebeurd is te voorkomen.

Nu weet ik ook wel dat ik dit bedrag gewoon aan het betalen kom en hier niet onderuit te komen is. Maar toch voelt het frustrerend. En dit is niet een topic van “SIMYO DIT IS JULLIE SCHULD EN IK BETAAL HET NIET”. Maar ik vind het toch jammer dat het zo ver had moeten komen. In mijn jaren als Simyo klant is me dit gelukkig nog niet overkomen. En hoewel ik gelukkig de luxe heb om een bedrag van €142 te kunnen missen, had ik het toch liever volgende week aan benzine uitgegeven voor mijn rit naar Groningen om het concert van Rammstein te zien.

Hoi @AE69,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat er extra kosten zijn gemaakt buiten je bundel vanwege internetverbruik!

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg. Je kunt je simkaart daarna deblokkeren door een aanbetaling via Mijn Simyo te doen en je telefoon daarna opnieuw op te starten.

Op onze website hebben wij een blog met handige internetbesparingstips, ik raad aan om dit goed door te lezen. 

Wij kunnen het ons voorstellen dat deze kosten niet bewust gemaakt zijn. Ik wil daarom graag met je meekijken wat wij hier aan kunnen doen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens? Ik kan voor nu nog niks beloven, maar wij kunnen samen naar de mogelijkheden kijken :).

Super bedankt voor je hulp @abj, dit wordt enorm gewaardeerd! 😊

Groetjes,
Roeqajja


Ik heb u een privébericht gestuurd, @Roeqajja 


Hoeveel Spotify gebruikt is vrij simpel uit te rekenen. Ik weet niet wat de bitrate is van de muziek van Spotify, maar als het bv 320 bps is weet je hoeveel per uur je verstookt.

 

Ipv Spotify je muziek op je telefoon zetten met een goede speler, op mijn Android’s gebruik ik al jaren PowerAmp, niet gratis ($3,99 in dec 2014)

 

Daarbij heb ik mijn data altijd uit staan en zet ik het pas aan als ik het nodig heb.

 

Als je een abo van 20GB hebt kan je je Android beter op 15 of 18 GB zetten zodat je optijd een waarschuwing krijgt



De Android instelling om mij te waarschuwen en het mobiele netwerk uit te schakelen bij een bepaald aantal verbruikte GBs heb ik inderdaad ingeschakeld nadat ik het op de Simyo website als advies gevonden had.

Spotify verbruikt vrij weinig. Ik heb het in mijn telefoon opgezocht om het verbruik van elke app in de afgelopen maand te zien. Spotify heeft in totaal in de maand Juni maar 531 MB bij mij verbruikt. Dat valt te verwaarlozen gezien ik een 20.000 MB abonnement heb.

Wat mij gewoon stoort is zoals ik al beschreef, dat ik duidelijk de instelling in mijn telefoon heb dat mijn telefoon niet zomaar van Wifi naar mobiel netwerk moet omschakelen. Om juist hoge kosten i.v.m. updates te voorkomen. En tóch zie ik heel vaak in mijn Simyo app dat mijn meeste internet verbruik tussen 03:00 en 05:30u ‘s nachts gebeurt. De tijd wanneer ik al lang lig te slapen. Dit is deze keer helaas ook het geval geweest, alleen nu is al dat verbruik buiten de bundel gebeurd.


Wat mij gewoon stoort is zoals ik al beschreef, dat ik duidelijk de instelling in mijn telefoon heb dat mijn telefoon niet zomaar van Wifi naar mobiel netwerk moet omschakelen. Om juist hoge kosten i.v.m. updates te voorkomen. En tóch zie ik heel vaak in mijn Simyo app dat mijn meeste internet verbruik tussen 03:00 en 05:30u ‘s nachts gebeurt. De tijd wanneer ik al lang lig te slapen. Dit is deze keer helaas ook het geval geweest, alleen nu is al dat verbruik buiten de bundel gebeur

Hallo @Dion94 als je toch je mobiel 's nacht aan wilt laten staan, kun je voor de nacht de mobiele data ook gewoon uitschakelen, dan weet je zeker dat er niets gebeurt. Of anders de telefoon gewoon uitschakelen 's nachts.

 


Reageer