Skip to main content
antwoord

Hoge kosten buiten bundel ondanks WiFi

• August 1, 2025
  • 2 reacties
  • 23 Bekeken

Hoi,

Afgelopen dinsdag (29 juli) kreeg ik een sms dat mijn internetbundel op was. Omdat het bijna het einde van de maand was besloot ik geen extra MB’s bij te kopen. Ik zit momenteel thuis en kom niet veel buitenshuis. Ik schakelde mobiele data uit, om er zeker van te zijn dat ik niet onnodig MB’s zou verbruiken. 

Zojuist log ik in en zie ik dat ik deze maand ruim 80 euro moet bij betalen, ik had verwacht dat dit 5-10 euro zou zijn. In mijn verbruik zie ik dat ik op woensdag (31 juli) veel MB’s buiten mijn bundel gebruikt rond 16:30, terwijl ik op dat moment thuis was en verbonden was met Wi-Fi van Ziggo. Ik schrik enorm van dit bedrag. Ik heb inmiddels een dataplafond ingesteld, dat had ik eerder moeten doen… 

Weet iemand hoe het kan dat mijn telefoon kennelijk toch met mobiele data is verbonden en MB’s verbruikt ondanks dat ik thuis was met werkende Wi-Fi? Dan kan ik daar op letten en deze onverwachte, hoge kosten voorkomen.

Alvast bedankt voor het antwoord,

Lois

Beste antwoord door Friesian

Beste  ​@Lois1234567 - Lois. 

Mijn eerste gedachte gaat richting een instelling op de telefoon.  WiFi instellingen 

Bij Ios heet het WiFi assistent en bij Android bijvoorbeeld Samsung heeft intelligent WiFi. 

overschakelen naar mobiel data bij minder goed WiFi. Dit moet uit staan.

Je kunt bij' Android een waarschuwing en limiet instellen samen met factuur cyclus.. 

Lees dit blog ook maar eens door. 

Een medewerker, een moderator zal ook nog reageren. 

Suuk 6.

En fijn weekend gewenst ! 

2 reacties

Friesian
  • Forum Expert
  • antwoord
  • August 1, 2025

Beste  ​@Lois1234567 - Lois. 

Mijn eerste gedachte gaat richting een instelling op de telefoon.  WiFi instellingen 

Bij Ios heet het WiFi assistent en bij Android bijvoorbeeld Samsung heeft intelligent WiFi. 

overschakelen naar mobiel data bij minder goed WiFi. Dit moet uit staan.

Je kunt bij' Android een waarschuwing en limiet instellen samen met factuur cyclus.. 

Lees dit blog ook maar eens door. 

Een medewerker, een moderator zal ook nog reageren. 

Suuk 6.

En fijn weekend gewenst ! 

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • August 1, 2025

Hi ​@Lois1234567,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend vervelend om te horen dat je hoge kosten hebt gemaakt. Ik kan mij voorstellen dat dit enorm schrikken is. 

Ik heb direct even gekeken naar de aansluiting. De kosten zijn inderdaad ontstaan doordat er na het bereiken van de bundellimiet data is verbruikt buiten de bundel. In zo’n geval versturen we automatisch een waarschuwing via sms bij 80% en 100% van het verbruikte tegoed. In dat laatste sms bericht staat ook vermeld dat het tarief daarna €0,15 per MB is, met het advies om internet uit te schakelen of een extra bundel aan te schaffen. Heb je deze sms'jes gezien?

Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. Wij proberen om de simkaart te blokkeren vanaf €100, maar omdat het verbruik met vertraging wordt verwerkt in ons systeem kunnen de kosten hoger dan €100 oplopen afhankelijk van hoeveel MB's er zijn verbruikt. Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. 

Heb je gecontroleerd of de Wi-Fi-assistentie aanstaat? Deze optie zorgt ervoor dat je toestel automatisch overschakelt naar het mobiele netwerk als de Wi-Fi-verbinding te zwak is. En heb je ook gecontroleerd of iCloud Drive is ingeschakeld? Als deze functie aanstaat kan je toestel automatisch back-ups maken via 4G/5G wat veel MB’s kan verbruiken.

Goed dat je het dataplafond hebt ingeschakeld, hiermee voorkom je dat je buiten de bundel kosten maakt.

Ik kijk graag met je mee met je of ik iets voor je kan betekenen, hiervoor kun je mij een  privébericht sturen met jouw 06-nummer en persoonlijke gegevens. 

Bedankt ​@Friesian voor je hulp!

Groet,
Seren