Skip to main content
antwoord

Hoe kan ik onbewust dataverbruik voorkomen?

• July 6, 2025
  • 4 reacties
  • 65 Bekeken

Vorig jaar juli heb ik na aanschaf van een nieuw Android Samsung galaxy S23 telefoon een vervelende situatie meegemaakt. Ondanks dat de mobiele data uitstond is er een aantal keer vrijwel mijn gehele prepaid tegoed opgemaakt, dit ondanks dat ook de machtigingen voor dit verbruik op alle apps uitstond. Uiteindelijk heb ik het internetverbruik in de Simyo instellingen zowel voor binnen- als buitenland uitgeschakeld en zo het probleem omzeild. In de meeste gevallen kan ik met Wifiverbiningen uit de voeten, thuis, openbaar of Ziggohotspots. Nu onverwacht Ziggo de wifihotspots niet meer langer support wordt dit toch een probleem en zou ik het internetgebruik weer willen inschakelen en indien noodzakelijk gebruik willen maken van mobiele gegevens. Mijn angst is dat me dit wederom veel geld gaat kosten. Wat te doen. Zo’n beetje alle topics in de fora heb ik al bestudeerd. Heb geen idee meer

Moderator: Titel aangepast voor betere vindbaarheid.

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@PeterRonald,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier contact over opneemt! 

Ik zie dat je van ​@Friesian al goede tips hebt gekregen om onbewust dataverbruik te voorkomen. Zoals ​@JanD aangeeft geldt een dataplafond inderdaad alleen als je een Sim Only abonnement hebt. Via deze pagina kan je nog meer handig tips terugvinden over hoe je het beste MB's kan besparen. 

Mocht je toch merken dat er onbewust data wordt verbruikt dan kan je dat laten weten in dit topic. Dan kijk ik graag even met je mee!

Hopelijk lukt het met deze tips, mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten.

Groetjes,
Amy

4 reacties

Friesian
  • Forum Expert
  • July 7, 2025

Hoi ​@PeterRonald 

Ik zou je dan toch een paar dingen willen adviseren. Trouwens goed dat je deze vraag stelt en compliment voor je duidelijke uiteenzetting. 

Ik zou om te beginnen altijd kiezen voor het dataplafond van €0,50 per maand als extra veiligheid.

Verder zou ik in de telefoon ook kijken naar de WiFi instellingen en dan met name Intelligent WiFi zoals dat heet tegenwoordig bij een Samsung Galaxy telefoon (slimme netwerkwissel ) bij minder goed WiFi dat de telefoon overschakelt naar mobiel internet. -uitzetten. Vooral bij een nieuwe telefoon en bijvoorbeeld een harde reset is het altijd goed om hierop te letten. 

En natuurlijk ook de extra ingebouwde datamanager goed instellen bij factuurcyclus en een veilige marge aanhouden qua instellen waarschuwing en limiet. 

En natuurlijk ook altijd proberen om goed de 80 en 100% sms dataverbruik in de gaten te houden. Deze komen rechtstreeks van het netwerk. 

JanD
  • Forum Expert
  • July 7, 2025

Beste ​@Friesian en ​@PeterRonald dataplafond werkt bij mijn weten uitsluitend bij sim only en niet bij prepaid.

Ziggo is niet onverwachts met de hotspots gestopt, was al heel lang bekend onder de Ziggo-klanten.

De Ziggo hotspot is nog niet overal weg. Ik zie Ziggo nog steeds in mijn wifi-overzicht staan als iuk thuis ben.

• auteur
  • Beginner
  • July 7, 2025

Intelligent Wifi heb ik in ieder geval gecheckt. Dit stond al uitgeschakeld. Dan voor de tip ​@Friesian , kende deze instelling niet. Weer wat geleerd.

Verder heb ik per app  bijna alle machtigingen voor mobiel netwerkt uitgeschakeld. Wel even een klus. En iets om in de toekomst in gedachten te houden mocht ik toch gebruik willen maken van mobiele data.

Tot op heden lijkt er geen gebruik meer gemaakt te worden van de mobiele data. Maar eens aanzien of deze instellingen werkzaam blijken. Dank voor jullie reacties.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • antwoord
  • July 8, 2025

Hoi ​@PeterRonald,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier contact over opneemt! 

Ik zie dat je van ​@Friesian al goede tips hebt gekregen om onbewust dataverbruik te voorkomen. Zoals ​@JanD aangeeft geldt een dataplafond inderdaad alleen als je een Sim Only abonnement hebt. Via deze pagina kan je nog meer handig tips terugvinden over hoe je het beste MB's kan besparen. 

Mocht je toch merken dat er onbewust data wordt verbruikt dan kan je dat laten weten in dit topic. Dan kijk ik graag even met je mee!

Hopelijk lukt het met deze tips, mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten.

Groetjes,
Amy