Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan het dat mijn dataverbruik sinds de overstap onverklaarbaar hoog is?

• February 11, 2026
  • 5 reacties
  • 45 Bekeken

Sinds 4 februari ben ik klant bij Simyo. Daarvoor was ik jarenlang aangesloten bij Vodafone, met hetzelfde toestel (inmiddels drie jaar oud), dezelfde apps en hetzelfde type werkzaamheden.

Bij Vodafone had ik een bundel van 20GB per maand, wat ruim voldoende was. Tijdens een werkdag verbruikte ik gemiddeld minder dan 800MB en maximaal ongeveer 1GB. Mijn gebruikspatroon is sindsdien niet veranderd.

Sinds mijn overstap naar Simyo is mijn dataverbruik echter extreem gestegen. Op een normale werkdag verbruik ik inmiddels meer dan 5GB, met uitschieters naar 7 à 8GB. Dit is een vervijfvoudiging tot zelfs verzesvoudiging van mijn eerdere verbruik, zonder dat er inhoudelijk iets is veranderd aan mijn toestel, instellingen, apps of werkzaamheden.

Ik heb hierover inmiddels contact gehad met twee medewerkers van uw klantenservice. Beide medewerkers hebben mij uitleg gegeven over hoe ik op mijn dataverbruik kan letten en mij een e-mail met tips toegestuurd. Hoewel ik hun hulp waardeer, gaat dit naar mijn mening voorbij aan de kern van het probleem. Het gaat er niet om dat ik mijn gebruik moet aanpassen; het gaat erom dat mijn dataverbruik sinds de overstap naar Simyo disproportioneel is toegenomen zonder enige wijziging in mijn gebruik.

Ik vind dit zeer opmerkelijk en verwacht hiervoor een inhoudelijke en technische verklaring. Voor mij is het vertrouwen helaas dermate aangetast dat ik gebruik zal maken van de wettelijke 14 dagen herroepingstermijn om het abonnement te annuleren. Desondanks ontvang ik graag een inhoudelijke reactie op dit significante verschil in dataverbruik.

Beste antwoord door Sedat

Hoi ​@Sdjong,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je internetverbruik zo snel is gegaan. Ik kan me goed voorstellen dat het verwarrend is wanneer je dataverbruik ziet waarvan je niet precies weet hoe het is ontstaan.

Wij versturen altijd twee waarschuwingssms’jes: één wanneer 80% van de internetbundel is verbruikt en één wanneer de bundel volledig is opgebruikt. Zodra de bundel op is en er toch nog internet wordt gebruikt via de simkaart, brengen wij het buitenbundeltarief van €0,15 per MB in rekening.

Vanwege privacywetgeving kunnen wij helaas niet inzien waaraan de data precies is besteed. Wij hebben geen invloed op de manier waarop data op je toestel wordt verbruikt. Dataverbruik wordt geregistreerd op netwerkniveau en betreft uitsluitend de hoeveelheid verzonden en ontvangen data via de mobiele verbinding. Wij kunnen geen extra dataverbruik veroorzaken of gegevens aan je verbruik toevoegen. Al het verbruik dat je in de app ziet, wordt rechtstreeks vanuit het netwerk geregistreerd en komt overeen met de gegevens die wij ontvangen

Ik wil je vragen om te controleren of Wi-Fi-assistentie is ingeschakeld op je toestel. Afhankelijk van het type toestel kan dit anders heten. Op Android-telefoons wordt dit bijvoorbeeld vaak “Slimme netwerkwissel” genoemd. Deze functie zorgt ervoor dat je toestel automatisch overschakelt naar het mobiele netwerk wanneer de wifi-verbinding te zwak is. Daarnaast kun je controleren of iCloud Drive (bij iPhone) is ingeschakeld. Wanneer deze functie aanstaat, kan je toestel automatisch back-ups maken via 4G of 5G, wat veel MB’s kan verbruiken.

Wil je in de toekomst meer inzicht in je dataverbruik per app? Dan kun je een ‘Data Manager’-app installeren. Hiermee kun je precies bijhouden hoeveel MB’s elke app gebruikt. Internetverkeer bestaat namelijk uit zowel inkomend als uitgaand verkeer, en beide tellen mee voor je totale verbruik.

Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!

En ​@JanD bedankt voor je tip!

Groetjes,
Sedat

5 reacties

JanD
  • February 11, 2026

Beste ​@Sdjong op app-niveau kun je precies zien waar de data aan ‘verstookt’ is en daar maatregelen op nemen. Verder is het verstandig ‘dataplafond’ te activeren voor slechts €0,50 per maand en gaat dan per de 1e van de komende maand in.

Bij een Android toestel kun je zelf ook een datawaarschuwing en -plafond instellen.

Bij Apple misschien ook, maar dat weet ik niet zeker.

Succes.

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • antwoord
  • February 12, 2026

Hoi ​@Sdjong,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je internetverbruik zo snel is gegaan. Ik kan me goed voorstellen dat het verwarrend is wanneer je dataverbruik ziet waarvan je niet precies weet hoe het is ontstaan.

Wij versturen altijd twee waarschuwingssms’jes: één wanneer 80% van de internetbundel is verbruikt en één wanneer de bundel volledig is opgebruikt. Zodra de bundel op is en er toch nog internet wordt gebruikt via de simkaart, brengen wij het buitenbundeltarief van €0,15 per MB in rekening.

Vanwege privacywetgeving kunnen wij helaas niet inzien waaraan de data precies is besteed. Wij hebben geen invloed op de manier waarop data op je toestel wordt verbruikt. Dataverbruik wordt geregistreerd op netwerkniveau en betreft uitsluitend de hoeveelheid verzonden en ontvangen data via de mobiele verbinding. Wij kunnen geen extra dataverbruik veroorzaken of gegevens aan je verbruik toevoegen. Al het verbruik dat je in de app ziet, wordt rechtstreeks vanuit het netwerk geregistreerd en komt overeen met de gegevens die wij ontvangen

Ik wil je vragen om te controleren of Wi-Fi-assistentie is ingeschakeld op je toestel. Afhankelijk van het type toestel kan dit anders heten. Op Android-telefoons wordt dit bijvoorbeeld vaak “Slimme netwerkwissel” genoemd. Deze functie zorgt ervoor dat je toestel automatisch overschakelt naar het mobiele netwerk wanneer de wifi-verbinding te zwak is. Daarnaast kun je controleren of iCloud Drive (bij iPhone) is ingeschakeld. Wanneer deze functie aanstaat, kan je toestel automatisch back-ups maken via 4G of 5G, wat veel MB’s kan verbruiken.

Wil je in de toekomst meer inzicht in je dataverbruik per app? Dan kun je een ‘Data Manager’-app installeren. Hiermee kun je precies bijhouden hoeveel MB’s elke app gebruikt. Internetverkeer bestaat namelijk uit zowel inkomend als uitgaand verkeer, en beide tellen mee voor je totale verbruik.

Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!

En ​@JanD bedankt voor je tip!

Groetjes,
Sedat

• auteur
  • Beginner
  • February 12, 2026

Ik snap beide antwoorden. Maar dit is nogmaals niet het probleem zoals hierboven aangegeven. Ik hoef geen dataplafond, want ik zit nu nog onder mijn bundel, maar ben op deze manier wel binnen vier dagen door een bundel van 20GB heen. Waarom zou ik mijn telefoon ineens anders moeten instellen, als ik jarenlang nooit dit probleem heb gehad met dezelfde instellingen bij Vodafone (Ziggo). Dan lijkt het mij niet een probleem van ingeschakelde wifi-assistentie of iCloud drive, maar meer een verschil tussen KPN en Ziggo. 

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • February 12, 2026

Ik snap beide antwoorden. Maar dit is nogmaals niet het probleem zoals hierboven aangegeven. Ik hoef geen dataplafond, want ik zit nu nog onder mijn bundel, maar ben op deze manier wel binnen vier dagen door een bundel van 20GB heen. Waarom zou ik mijn telefoon ineens anders moeten instellen, als ik jarenlang nooit dit probleem heb gehad met dezelfde instellingen bij Vodafone (Ziggo). Dan lijkt het mij niet een probleem van ingeschakelde wifi-assistentie of iCloud drive, maar meer een verschil tussen KPN en Ziggo. 

Hoi ​@Sdjong,

Ik begrijp je helemaal en snap goed dat je graag wilt achterhalen waaraan je MB's zijn verbruikt. Vooral wanneer je jarenlang met hetzelfde toestel en dezelfde instellingen rond de 1 GB per dag zat. 

Het netwerk zelf voegt geen extra data toe. Het registreert alleen wat je toestel verzendt en ontvangt. Wat wél kan verschillen, is hoe je toestel zich gedraagt bij een ander netwerk, bijvoorbeeld doordat apps vaker synchroniseren, updates sneller verlopen of streaming in hogere kwaliteit gebeurt. Dat kan verklaren waarom het verbruik hoger uitvalt, ook zonder dat jij iets verandert aan je gebruik. Dat neemt niet weg dat een stijging naar 5–8 GB per dag fors is. Het verschil zit in dit geval waarschijnlijk in het gedrag van het toestel of apps, niet in het netwerk zelf.

Heb je de instellingen uit mijn eerste bericht wel gecontroleerd? Het downloaden van iCloud gegevens op het netwerk kan namelijk veel MB's verbruiken en ook wanneer je Wi-Fi overschakelt naar het netwerk wanneer je bijvoorbeeld aan het streamen bent. 

Het is jammer om te horen dat je hierdoor je abonnement hebt opgezegd. We hadden graag samen met je willen kijken naar een oplossing. Voor nu wens ik je een hele fijne avond en weet dat onze deur altijd voor je openstaat. 

Groetjes,
Sedat

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 14, 2026

Ik vind dit zeer opmerkelijk en verwacht hiervoor een inhoudelijke en technische verklaring.

In de iPhone kun je bij Mobiel netwerk toch gewoon zien waar die data is gebleven?