Skip to main content

.

Hallo forum lezers,

wij gebruiken al maanden symio met volle tevredenheid. Sinds vorige maand hebben we ineens een hoog internet verbuik zonder dat we iets gewijzigd hebben aan instellingen van de telefoon. Volgens de mijn symio verbruik data verbruiken we vele mb's terwijl we net van wifi af zijn en onderweg zijn met de auto. De bundel is in enkele dagen geheel verbruikt terwijl ik de telefoon niet eens aanraak. Ik zie op het forum meedere mensen staan die eenzelfde probleem hebben. Maanden een laag verbruik en nu zonder iets te wijzigen voor de tweede maand op rij de bundel in enkele dagen geheel verbruikt als we niet ingijpen en de mobiele data uitzetten. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Toch vreemd dat er nu zoveel mensen zijn met eenzelfde probleem.

Social media hebben we niets eens op de telefoon staan en de MB's vliegen eraf zonder dat er ander data verbruikt wordt.
Welkom op het forum Tieme,

Zoals je zelf waarschijnlijk al gelezen hebt komt dit meestal door updates van je toestel. Als het internetsignaal sterker is dan je wifi kan het gebeuren dat deze updates dus via internet gaan.

De oplossing is mobiel internet alleen aanzetten op je toestel als je het nodig hebt. Dubbele zekerheid: ook uitzetten op Mijn Simyo wanneer je het niet nodig hebt.

Je bespaart daardoor niet alleen ongewenst internetgebruik, maar ook een beetje batterijgebruik.

Je schrijft niet welk toestel je gebruikt, de meeste toestellen houden tegenwoordig bij waar de MB's aan opgaan en wanneer ze zijn verbruikt.

Ik hoop dat deze tips je in de toekomst helpen om ongewild verbruik tegen te gaan.
Hoi Tieme, welkom op het forum van Simyo! :)

Wat vervelend dat er plots opeens meer dataverbruik is zonder dat je daar zelf een aanwijsbare reden van weet.

Dit is inderdaad iets wat we helaas vaker horen en voorbij zien komen met smartphones. Wat nu belangrijk is om te doen, is om zelf erachter te zien te komen wat de boosdoener(s) is/zijn van dit plots hogere dataverbruik, zodat je het in de toekomst kan voorkomen.

Wij hebben namelijk helaas deze informatie niet, omdat we alleen van het netwerk binnen krijgen welke pakketjes aan dataverbruik wanneer hebben plaatsgevonden, maar niet wat er voor dit dataverbruik heeft gezorgd.

Zoals franswon al aangaf kan je op de meeste telefoons zelf bijhouden welke apps en/of achtergrondprocessen er voor welk dataverbruik zorgen en wanneer dit via WiFi plaatsvindt en wanneer via mobiel internet.

Heb je niet zo'n datacounter op je telefoon staan, dan raad ik je aan om er eentje te installeren. Handige tips voor zulke apps kan je terugvinden in onze Blog, waarin we ook nog andere suggesties doen om je te helpen binnen je Internetbundel te blijven.

Ik hoop dat je zo de oorzaak weet te achterhalen en hoor het graag van je wat de oorzaak is geweest! :)

@franswon, dankjewel voor het meedenken!

Reageer