Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan er 20 GB in een uur verbruikt zijn?

• February 11, 2026
  • 9 reacties
  • 65 Bekeken

20 GB verbruikt in een uur 

Hallo allemaal, vandaag toen ik in de trein zag ik 20 GB van mijn bundel opgegaan opeens, ik heb geen idee waaraan. 

Wat ik allemaal al geprobeerd heb:

Simyo gebeld die konden niks doen behalve een korting geven op de 6 GB die ik buiten me bundel heb gebruikt. Daarna hebben ze meteen mijn sim geblokkeerd omdat de data volgens de mevrouw aan de telefoon nog door liep.

In de instellingen op mijn iPhone gekeken bij mobile data, wifi assist stond nog wel aan die is nu uit(onder wifi assist staat 200mb)

Bij het totale gebruik staat 102gb, de laatste reset was 9 september. De enige apps die in de buurt komen van 20gb verbruik zijn Instagram en Snapchat. 34gb en 30gb maar ik heb vergeleken met vrienden en dit zijn geen gekke getallen. 

Verder had ik wel me MacBook met me hotsspot verbonden eerder die ochtend. Dus ik dacht misschien heeft me laptop het gedaan, maar bij mobiele data verbruik staat maar 800mb van hotspot.

Ook bij het gebruik van Simyo kan ik zien wanneer het ongeveer is gebeurt. Ik stapte om 14:30 de trein in en 14:34 begon het, Simyo registreert verbruik in blokken van 59 mb, dus die gingen zo'n klein uur door volgens Simyo in die blokken, meerdere per minuut.

In de trein was ik wel nog kort bezig met een foto album wat met mij gedeeld was, maar niet extreem groot zo'n 150 foto's en wat video's. 

Simyo zegt tegen mij dat zij niet zelf in kunnen zien waar het vandaan komt en willen me ook niet helpen, ze zeggen ook dat als ik me kaart weer deblokkeer en alles weer aanzet zij niet verantwoordelijk zijn als het meteen weer gebeurt. Dus dan moet ik weer betalen.

Simyo wil mij nu een korting geven op de mbs buiten me bundel die kan ik dan kopen voor de normale prijs. Dat is 5 euro per 500mb maar dit lost niet op waar dit extreem hoge gebruik opeens vandaan komt. En ik ben bang dat het nog een keer gaat gebeuren. 

Verder gebruik ik nooit zoveel en zit ik bijna altijd binnen me bundel dit is me nog nooit gebeurd, iemand een idee?

Beste antwoord door Sedat

Hoi ​@Daan Wiersma,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt buiten de bundel door extra internetverbruik. Ik begrijp dat dit vervelend is en dat je hier niet op zat te wachten.

Wij versturen altijd twee waarschuwing-sms’jes: één wanneer de internetbundel voor 80% is verbruikt en één wanneer de bundel volledig op is. Zodra de internetbundel op is en er toch internetverbruik plaatsvindt, wordt het buitenbundel-tarief van €0,15 per MB in rekening gebracht. Zoals ​@JanD aangeeft, kun je bij ons een dataplafond instellen om hoge kosten buiten de bundel te voorkomen.

Bij ons wordt internetverbruik per sessie geregistreerd, met een maximum van ongeveer 59 MB. Als je bijvoorbeeld 200 MB verbruikt, wordt dit opgesplitst in meerdere sessies van ongeveer 59 MB. Al het verbruik dat je ziet, is direct vanaf het netwerk geregistreerd en de gegevens in de app komen overeen met wat wij ontvangen. Zoals ​@Friesian aangeeft, kunnen wij vanwege privacywetgeving niet precies inzien waaraan je data is besteed. 

Goed dat je aangeeft dat je Wi-Fi-assistentie uitstaat. Wanneer deze optie aanstaat, schakelt je toestel automatisch over naar het mobiele netwerk als de Wi-Fi-verbinding te zwak is. Je kunt ook meteen controleren of iCloud Drive is ingeschakeld, want als deze functie aanstaat, kan je toestel automatisch back-ups maken via 4G/5G, wat veel MB’s kan verbruiken.

Ik begrijp dat je via je iPhone hebt gekeken en dat je een verbruik van 102 GB hebt gezien sinds de laatste reset op 9 september. Om in de toekomst hoge kosten te voorkomen, kun je de datateller aan het begin van je nieuwe bundel resetten. Omdat de nieuwe bundels aan het begin van de nieuwe maand starten, kun je zo vanaf dat moment precies bijhouden hoeveel MB’s er verbruikt worden.

Je kunt ook een 'Data Manager' app installeren. Daarmee kun je bijhouden hoeveel MB’s elke app verbruikt. Internetverkeer is namelijk breed: er is inkomend en uitgaand verkeer dat bij elkaar telt voor je dataverbruik.

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens, zodat ik inzage krijg in je situatie? Zo kan ik intern overleggen met de betreffende afdeling en samen bespreken wat er mogelijk is voor een passende oplossing.

Groetjes,
Sedat

9 reacties

JanD
  • February 12, 2026

Beste ​@Daan Wiersma , dataplafond activeren voor slechts €0,50 per maand om toekomstige buitenbundelkosten te voorkomen en gaat dan per de 1e van de komende maand in.

Zie bij simyo.nl voor nadere uitleg en info.

Zorg ervoor dat bij mindere wifi je mobiel niet naar mobiele data over kan gaan.

• auteur
  • Beginner
  • February 12, 2026

Beste ​@Daan Wiersma , dataplafond activeren voor slechts €0,50 per maand om toekomstige buitenbundelkosten te voorkomen.

Zie bij simyo.nl voor nadere uitleg en info.

Zorg ervoor dat bij mindere wifi je mobiel niet naar mobiele data over kan gaan.

Dat is zeker een goeie, dat ga ik vanaf volgende maand ook doen. Maar ik vraag me gewoon nogsteeds af hoe dit heeft kunnen gebeuren want 20gb in zo'n korte tijd kan niet eens zo snel voor mijn gevoel. Ik bedoel 20gb kan niet eens zo snel downloaden naar mijn weten. En ik ben bang dat het weer gaat gebeuren zodra ik alles weer activeer.

JanD
  • February 12, 2026

Beste ​@Daan Wiersma video's en foto's ‘vreten’ data.

Simyo levert met een snelheid van maximaal 300Mbit/s, deel dat op 20Gigabit en je weet hoe lang je bezig bent geweest, dan kom je wel aan dat uur.

Friesian
  • Forum Expert
  • February 12, 2026

Beste ​@Daan Wiersma 

Een paar gedachten van mij. Apps die in de buurt komen van 20GB verbruik zou je kunnen instellen via de instellingen van iPhone op alleen WiFi. En ja, het dataplafond voor €0,50 zou ik net als ​@JanD ook aanbevelen. Verder natuurlijk regelmatig alle apps sluiten. Ook dat helpt, ongeveer 2x de helft, zoiets ongeveer. 😉😀

WiFi assistent uit is al een erg goede stap. Verder zou ik sowieso ook een datamanager app installeren. 

En ter informatie.... Simyo ontvangt de gegevens met vertraging EN verwerkt een datasessie in blokjes van 59MB.

Vanwege privacyregels heeft geen enkele provider, ook Simyo dus niet, inzage in welke apps voor dataverbruik verantwoordelijk zijn. 

Een moderator, een medewerker zal zich nog bij je melden. 

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • antwoord
  • February 12, 2026

Hoi ​@Daan Wiersma,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt buiten de bundel door extra internetverbruik. Ik begrijp dat dit vervelend is en dat je hier niet op zat te wachten.

Wij versturen altijd twee waarschuwing-sms’jes: één wanneer de internetbundel voor 80% is verbruikt en één wanneer de bundel volledig op is. Zodra de internetbundel op is en er toch internetverbruik plaatsvindt, wordt het buitenbundel-tarief van €0,15 per MB in rekening gebracht. Zoals ​@JanD aangeeft, kun je bij ons een dataplafond instellen om hoge kosten buiten de bundel te voorkomen.

Bij ons wordt internetverbruik per sessie geregistreerd, met een maximum van ongeveer 59 MB. Als je bijvoorbeeld 200 MB verbruikt, wordt dit opgesplitst in meerdere sessies van ongeveer 59 MB. Al het verbruik dat je ziet, is direct vanaf het netwerk geregistreerd en de gegevens in de app komen overeen met wat wij ontvangen. Zoals ​@Friesian aangeeft, kunnen wij vanwege privacywetgeving niet precies inzien waaraan je data is besteed. 

Goed dat je aangeeft dat je Wi-Fi-assistentie uitstaat. Wanneer deze optie aanstaat, schakelt je toestel automatisch over naar het mobiele netwerk als de Wi-Fi-verbinding te zwak is. Je kunt ook meteen controleren of iCloud Drive is ingeschakeld, want als deze functie aanstaat, kan je toestel automatisch back-ups maken via 4G/5G, wat veel MB’s kan verbruiken.

Ik begrijp dat je via je iPhone hebt gekeken en dat je een verbruik van 102 GB hebt gezien sinds de laatste reset op 9 september. Om in de toekomst hoge kosten te voorkomen, kun je de datateller aan het begin van je nieuwe bundel resetten. Omdat de nieuwe bundels aan het begin van de nieuwe maand starten, kun je zo vanaf dat moment precies bijhouden hoeveel MB’s er verbruikt worden.

Je kunt ook een 'Data Manager' app installeren. Daarmee kun je bijhouden hoeveel MB’s elke app verbruikt. Internetverkeer is namelijk breed: er is inkomend en uitgaand verkeer dat bij elkaar telt voor je dataverbruik.

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens, zodat ik inzage krijg in je situatie? Zo kan ik intern overleggen met de betreffende afdeling en samen bespreken wat er mogelijk is voor een passende oplossing.

Groetjes,
Sedat

• auteur
  • Beginner
  • February 12, 2026

Hoi ​@Daan Wiersma,

Groetjes,
Sedat

Helaas kon ik niet langer zonder data dus heb ik maar gewoon de 55 euro betaald, en nu doet alles het weer. Alleen jammer dat mijn hele bundel van deze maand op is nu. Ik ga inderdaad zo'n data app downloaden, bedankt.

JanD
  • February 12, 2026

Alleen jammer dat mijn hele bundel van deze maand op is nu.

Beste ​@Daan Wiersma je kun t een bundel bijkopen, dan kun je voorlopig weer vooruit, zie hieronder:

Heb je een dataplafond ingesteld? Dan is je internetbundel mogelijk op. Wil je blijven internetten? Je kunt dan het best extra MB's kopen. MB's bijkopen kan via Mijn Simyo of via de Mijn Simyo-app. Je kunt ook een sms met "500 MB aan" versturen naar 1330 om meteen 500 MB voor € 5,- bij te kopen.

Succes

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • February 13, 2026

Helaas kon ik niet langer zonder data dus heb ik maar gewoon de 55 euro betaald, en nu doet alles het weer. Alleen jammer dat mijn hele bundel van deze maand op is nu. Ik ga inderdaad zo'n data app downloaden, bedankt.

Hi ​@Daan Wiersma,

Ik kan begrijpen dat het niet ideaal is dat je nu geen data meer hebt. Daarom heb ik zojuist een cadeautje van 3000 MB voor je klaargezet in Mijn Simyo. Deze kun je onder het kopje verbruik in Mijn Simyo uitpakken. De MB's zijn na het uitpakken tot het eind van de maand geldig. Ik wil je wel adviseren om je data goed in de gaten te houden met de tips die je hebt gekregen in dit topic, zo voorkom je extra buiten bundel kosten. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 14, 2026

Verder had ik wel me MacBook met me hotsspot verbonden eerder die ochtend. Dus ik dacht misschien heeft me laptop het gedaan, maar bij mobiele data verbruik staat maar 800mb van hotspot.

Ik gok hier op..

Staat die 800 MB op de laptop of op de iPhone?

Was de iPhone met een kabel verbonden met de laptop in de trein? Dan gebruikt de laptop mogelijk ook mobiele data..