Skip to main content

.

Beste Simyo,



Ik constateer dat er extreem hoog dataverbruik heeft plaatsgevonden vorige week.

Ik heb een databundel van 1 GB waar ik altijd onder blijf, maar ik zie dat er op een bepaald tijdstip vorige week erg veel data verbruikt is met ook bijzondere aantallen qua verbruik:



2014-12-03 17:24:41Internet gebruik (60002 kB)00:00:00€0.00

2014-12-03 17:35:08Internet gebruik (60002 kB)00:00:00€0.00

2014-12-03 17:52:54Internet gebruik (60001 kB)00:00:00€0.00

2014-12-03 18:11:25Internet gebruik (60001 kB)00:00:00€0.00

2014-12-03 18:25:26Internet gebruik (49537 kB)00:00:00€0.00

2014-12-03 18:36:40Internet gebruik (60002 kB)00:00:00€0.00



Bovenstaande aantallen zijn 3 keer exact gelijk (60002) en ook nog eens 2 keer 60001 kb. Dit vind ik erg vreemd, want normaal is het verbruik natuurlijk wisselend qua kb's.

Tevens heeft dit verbruik ook plaatsgevonden op tijdstippen waarop ik zelf thuis op de wifi zat.



Nu weet ik dat jullie geen inzicht hebben in waar de data aan verbruikt is ivm de privacy wet, maar ik weet zelf zeker dat ik deze data niet verbruikt heb. Helaas heb ik geen datameter geïnstalleerd, want dan kon ik het aantonen.



Nu zit ik nog aan het begin van de maand en dus ga ik niet direct over mijn bundel heen. Maar mocht dit aan het eind van de maand voorvallen, dan ga ik over mijn bundel en zit ik met hoge kosten te kijken, waar ik niet voor verantwoordelijk ben.



Graag zou ik zien dat bovenstaande verbruikte MB's deze maand nog terug gebracht worden naar mijn internetbundel.



Ik verneem graag iets van jullie.



Met vriendelijke groet,



Tim van der Velden
hallo, ik ben de moeder van een Simyo gebruikster, ook met een I phone (4s) en zij heeft ook erg veel last van dit verschijnsel. De hele maand door lekken er op gezette tijden (00.00 uur, 08.00 uur, 13.00 uur, 20.00 uur) enorm veel mbs weg. Daarom abb naar 1000 mb bijgesteld. in November was ze op 29 november aan de limiet. Wat gebeurt er plotseling op 30 november om 12.00 uur: binnen 1 uur 6 x (!) 60.000 kb weg, kosten ongeveer 50 euro! en dat terwijl ze aan het werk was en de mobiel uit stond en in haar tas. Ze had Wifi aangezet, maar blijkbaar pikt het toestel dan toch gewoon het internet op. Heel vreemd dat juist op het moment dat je over je limiet heen bent, deze sessies plotseling beginnen. Dit verbruik van zoveel x 60.000 kb binnen een uur is wel absurd hoog en hebben we toch echt in het afgelopen jaar niet meegemaakt. 

Simyo:  ik vind dat jullie nu echt actie moeten ondernemen om dit tegen te gaan. Het "lekken" van MBs door de maand heen vind ik al heel erg, maar dit laatste slaat alles! Hierover heb ik vorig jaar toen ze haar Iphone net had gekocht ook al eens bericht naar jullie.



Jullie kunnen een sms bericht sturen dat je over je bundel heen bent, ik vind dat jullie ook de sessie af moeten breken als blijkt dat men ondanks deze melding bijvoorbeeld meer dan 10% boven de bundel uit blijkt te stijgen, zodat de kosten in ieder geval binnen de perken blijven. 

Als je ligt te slapen of aan het werk bent heb je dit niet in de gaten!

Op deze manier begin ik toch een beetje te twijfelen waarom Simyo als beste uit de bus komt... voor Iphone gebruikers in ieder geval niet. Mijn andere dochter had een Samsung en nu een Huawei, en die heeft helemaal geen last van dit soort zaken.
ps,

ik lees dat jullie soms uit coulance nog wel eens iets terug willen betalen, zou dat in het geval van mijn dochter ook kunnen?

ik zou dit zeer waarderen.



29-11-2014 00:04 Internet gebruik (628 kB) € 0,00

29-11-2014 00:04 Gratis ivm vertraagde notificatie SMS (113 kB) € 0,00

29-11-2014 00:52 Internet gebruik (192 kB) € 0,02

29-11-2014 00:52 Internet gebruik (2019 kB) € 0,29

30-11-2014 12:01 Internet gebruik (60002 kB) € 8,79

30-11-2014 12:17 Internet gebruik (60001 kB) € 8,79

30-11-2014 12:23 Internet gebruik (60002 kB) € 8,79

30-11-2014 12:30 Internet gebruik (60002 kB) € 8,79

30-11-2014 12:36 Internet gebruik (60002 kB) € 8,79

30-11-2014 12:43 Internet gebruik (60001 kB) € 8,79

30-11-2014 12:49 Internet gebruik (30635 kB) € 4,49

30-11-2014 20:03 Internet gebruik (862 kB) € 0,12

Subtotaal (incl. BTW) € 57,66



in totaal moest ze dus het bedrag van € 57,66 extra ophoesten. Erg sneu als je op dat moment nota bene achter de kassa zit voor een minimum loontje....



met vr.gr. Dorien
Simyo: ik vind dat jullie nu echt actie moeten ondernemen om dit tegen te gaan. Het "lekken" van MBs door de maand heen vind ik al heel erg, maar dit laatste slaat alles! Hierover heb ik vorig jaar toen ze haar Iphone net had gekocht ook al eens bericht naar jullie.



Jullie kunnen een sms bericht sturen dat je over je bundel heen bent, ik vind dat jullie ook de sessie af moeten breken als blijkt dat men ondanks deze melding bijvoorbeeld meer dan 10% boven de bundel uit blijkt te stijgen, zodat de kosten in ieder geval binnen de perken blijven.

Als je ligt te slapen of aan het werk bent heb je dit niet in de gaten!




Hoi dorien reitsma,



Ik begrijp dat het vervelend is geconfronteerd te worden met hoge internet verbruik.



Bij Simyo heb je juist de controle over je bundel, en zo ook over de kosten. Je hebt altijd de ruimte om je bundels naar eigen wens aan te passen. Dat is onze kracht, zo een blokkade die je voorstelt zou hier tegenin gaan.



Bij abonnementen die zijn aangesloten of verlengd na 1 juli 2012 word je geïnformeerd over het internetverbruik bij 50% en 100% van je bundel. De richtlijnen schrijven voor dat de providers klanten minstens één keer tijdig informeren.



Het stukje over het lekken van MBs, daar kan ik me niet in vinden. Wij gaan uit van de correctheid van onze gegevens. Al het verbruik wordt namelijk geregistreerd aan de hand van je simkaart. Zolang het toestel ingeschakeld is kan het verbinding leggen met het netwerk en hierdoor (bewust of onbewust) dataverbruik.



Een kind gebruik laten maken van een abonnement brengt naast risico's ook verantwoordelijkheid met zich mee. Ik hoop daarom dat je aan de hand van tips die Tiury heeft gegeven het verbruik op het toestel van je dochter kan inzien en een soortgelijke situatie in de toekomst kan voorkomen.
Ik maak het zelfde mee.

Opeens een berg data eraf, dit kan geen toeval zijn als ik de andere reacties lees.



eind vorig jaar bij mijn zoon (iphone4):

18-11-2014 07:34 Internet gebruik (46775 kB)



Vanmorgen bij mij(iphone5):

07-01-2014 07:26 Internet gebruik (60001 kB



Tijdstippen dat we thuis zijn (WIFI dus)

en in mijn geval, ik zat dus aan het ontbijt en heb mijn telefoon niet aangeraakt en automatische updates staan UIT.



In het geval van mijn zoon was het dus bijbetalen, ik heb het geluk dat het het begin van de maand is.
Ik maak het zelfde mee.

Opeens een berg data eraf, dit kan geen toeval zijn als ik de andere reacties lees.



eind vorig jaar bij mijn zoon (iphone4):

18-11-2014 07:34 Internet gebruik (46775 kB)



Vanmorgen bij mij(iphone5):

07-01-2014 07:26 Internet gebruik (60001 kB



Tijdstippen dat we thuis zijn (WIFI dus)

en in mijn geval, ik zat dus aan het ontbijt en heb mijn telefoon niet aangeraakt en automatische updates staan UIT.



In het geval van mijn zoon was het dus bijbetalen, ik heb het geluk dat het het begin van de maand is.




Als je even rondsnuffelt op dit forum zie je dat dit inderdaad regelmatig voorkomt. Mensen hebben vaak een rotsvast vertrouwen in hun WiFi netwerk, helaas ten onrechte. Huis WiFi netwerken zijn aanzienlijk minder betrouwbaar dan het 3G netwerk van telecomproviders omdat ze gevoeliger zijn voor onverwachte tijdelijke storingen of interferenties die heel erg plaatselijk zijn, zoals een buurman die met de WiFi kanalen van zijn router zit te spelen, of een ander draadloos apparaat aan het uitproberen is. Of doordat jouw ISP 's nachts het internet een tijdje uitzet bijvoorbeeld vanwege onderhoud. Dit soort dingen zijn volledig onvoorspelbaar. Maar een smartphone schakelt dan meteen over op het mobiele netwerk. Met name als hij met een download bezig is. Misschien is het wel het beste om de telefoon 's nachts uit, of in de vliegtuigstand te zetten. Een provider als Simyo kan hier verder niets aan doen want het probleem ligt bij de smartphone.
Ik maak het zelfde mee.

Opeens een berg data eraf, dit kan geen toeval zijn als ik de andere reacties lees.



eind vorig jaar bij mijn zoon (iphone4):

18-11-2014 07:34 Internet gebruik (46775 kB)



Vanmorgen bij mij(iphone5):

07-01-2014 07:26 Internet gebruik (60001 kB



Tijdstippen dat we thuis zijn (WIFI dus)

en in mijn geval, ik zat dus aan het ontbijt en heb mijn telefoon niet aangeraakt en automatische updates staan UIT.



In het geval van mijn zoon was het dus bijbetalen, ik heb het geluk dat het het begin van de maand is.




Hoi peter_12, welkom op het Simyo forum.



De reactie van Scotsman is meer dan ik over dit onderwerp kan toevoegen. Ik heb jouw datasessie eens gecheckt bij de netwerkspecialisten van KPN en je telefoon was op dat moment wel degelijk verbonden met het 3G netwerk en dus niet met wifi. Mijn advies zou zijn om bij thuiskomst je mobiele data uit te zetten. Zo voorkom je dat je iPhone zomaar overschakelt naar 3G, zonder dat je dit door hebt.



Heb je al de tijd genomen om te kijken wat er voor dit dataverbruik heeft gezorgd? Lees hier hoe je dat doet.



Bedankt voor je uitgebreide reactie, Scotsman 🙂
Beste Simyo,



Ik word nu wederom geconfronteerd met extreem hoog dataverbruik. In 1 dag meer dan 400 MB, terwijl ik dit niet verbruikt heb.

Ik zie de volgende sessies staan:



9:06:39 04-09-2015, Internet gebruik 58,59 MB

8:59:55 04-09-2015, Internet gebruik 58,59 MB

8:40:55 04-09-2015, Internet gebruik 58,60 MB

8:33:17 04-09-2015, Internet gebruik 58,60 MB

8:24:51 04-09-2015, Internet gebruik 58,59 MB

8:15:41 04-09-2015, Internet gebruik 58,59 MB

5:46:10 04-09-2015, Internet gebruik 58,59 MB



Dit terwijl ik om 05:46 gewoon lag te slapen en mijn telefoon op de Wifi verbonden was. Er was op dat moment 100% zeker géén verbruik en vonden er géén updates plaats (hier moet ik zelf toestemming voor geven).



Tevens zie ik in het verbruik op mijn iPhone ook nergens bij de apps een hoog verbruik in de laatste week.

De My Data Manager heeft ook het verbruik geregistreerd.



Hieruit kan ik opmaken dat het verbruik wél van mijn telefoon afkomstig is, maar van welke app het afkomstig is, is mij dus een raadsel omdat dit niet geregistreerd staat in mijn iPhone.



Vooral de sessie van 05:46 vind ik heel erg vreemd, omdat ik dus te slapen lag en er geen activiteit was op mijn telefoon.



Hebben jullie dit eerder gezien en/of kunnen jullie aangeven waar dit eventueel vandaan komt? Kan het zo zijn dat dit tóch afkomstig is vanuit het Simyo netwerk?



Met vriendelijke groet,



Tim van der Velden
Mensen hebben vaak een rotsvast vertrouwen in hun WiFi netwerk, helaas ten onrechte. Huis WiFi netwerken zijn aanzienlijk minder betrouwbaar dan het 3G netwerk van telecomproviders omdat ze gevoeliger zijn voor onverwachte tijdelijke storingen of interferenties die heel erg plaatselijk zijn, zoals een buurman die met de WiFi kanalen van zijn router zit te spelen, of een ander draadloos apparaat aan het uitproberen is. Of doordat jouw ISP 's nachts het internet een tijdje uitzet bijvoorbeeld vanwege onderhoud. Dit soort dingen zijn volledig onvoorspelbaar. Maar een smartphone schakelt dan meteen over op het mobiele netwerk. Met name als hij met een download bezig is. Misschien is het wel het beste om de telefoon 's nachts uit, of in de vliegtuigstand te zetten. Een provider als Simyo kan hier verder niets aan doen want het probleem ligt bij de smartphone.



Hoi Timmeh,



Wat lastig dat je niet kunt verklaren waar dit verbruik vandaan komt. Ik kan me voorstellen dat je hier wat meer uitleg over wilt. Wat betreft de verbinding met wifi, is de uitleg van Scotsman erg goed. Een kleine toevoeging hierop. Sommige telefoons, vooral iPhone's, verbreken de wifi verbinding zodra het scherm op zwart gaat. Dit kan verklaren waarom er een verbinding is gemaakt met ons netwerk. Heb je hier wat aan?



Hier vind je ook uitleg over het krijgen van inzicht in het verbruik. Heb je ook gekeken bij de systemen van jouw toestel? Dit kan het verbruik wellicht verklaren. Het is mogelijk dat er geen apps 'verantwoordelijk' zijn voor het verbruik. Kun je hier iets in vinden?



Groetjes,

Angela




Mensen hebben vaak een rotsvast vertrouwen in hun WiFi netwerk, helaas ten onrechte. Huis WiFi netwerken zijn aanzienlijk minder betrouwbaar dan het 3G netwerk van telecomproviders omdat ze gevoeliger zijn voor onverwachte tijdelijke storingen of interferenties die heel erg plaatselijk zijn, zoals een buurman die met de WiFi kanalen van zijn router zit te spelen, of een ander draadloos apparaat aan het uitproberen is. Of doordat jouw ISP 's nachts het internet een tijdje uitzet bijvoorbeeld vanwege onderhoud. Dit soort dingen zijn volledig onvoorspelbaar. Maar een smartphone schakelt dan meteen over op het mobiele netwerk. Met name als hij met een download bezig is. Misschien is het wel het beste om de telefoon 's nachts uit, of in de vliegtuigstand te zetten. Een provider als Simyo kan hier verder niets aan doen want het probleem ligt bij de smartphone.



Hoi Timmeh,



Wat lastig dat je niet kunt verklaren waar dit verbruik vandaan komt. Ik kan me voorstellen dat je hier wat meer uitleg over wilt. Wat betreft de verbinding met wifi, is de uitleg van Scotsman erg goed. Een kleine toevoeging hierop. Sommige telefoons, vooral iPhone's, verbreken de wifi verbinding zodra het scherm op zwart gaat. Dit kan verklaren waarom er een verbinding is gemaakt met ons netwerk. Heb je hier wat aan?



https://www.simyo.nl/blog/krijg-inzicht-het-datagebruik-van-je-apps/ vind je ook uitleg over het krijgen van inzicht in het verbruik. Heb je ook gekeken bij de systemen van jouw toestel? Dit kan het verbruik wellicht verklaren. Het is mogelijk dat er geen apps 'verantwoordelijk' zijn voor het verbruik. Kun je hier iets in vinden?



Groetjes,

Angela




Hoi Angela,



De uitleg van Scotsman kan ik me wel in vinden, enkel is het nog steeds vreemd dat het verbruik in m'n iphone niet bij de apps én niet bij Systeem te vinden is.

Heb je voor mij wellicht een tip wat betreft een app die alles goed registreert? Dan kan ik bij een eventueel volgende keer traceren waar het vandaan komt.
Hoi Timmeh,



Ik zie dat ik een verkeerde link hebt toegevoegd in mijn vorige bericht! Bij deze alsnog de juiste. Je vindt hier allemaal tips over het inzien en bijhouden van jouw dataverbruik. Heb je hier iets aan?



Groetjes,

Angela
Hoi Angela,



Helaas heb ik niet veel aan deze link.



Het is momenteel nog niet goed mogelijk exact te achterhalen waar het verbruik vandaan komt. In mijn iPhone is het niet zichtbaar en ook niet in de My Data Manager app.

Hebben jullie een andere goede app waar ik exact kan zien welke apps het verbruik genereren?



Grt Tim
Hi timmeh,



Wij, als in je provider, hebben daar geen app voor. Wij kunnen en mogen je enkel laten zien wanneer er hoeveel data is verbruikt.

Exact werd/wordt het overigens nooit laten zien. De datameter van smartphones evenals specifieke apps berekenen en verdelen het verbruik tussen wifi en mobiel internet. Wat er door je provider geregistreerd wordt, is gekoppeld aan je IMEI nummer en het netwerk.
Beste Ernst,



Is er wel een externe app die dit registreert? Ik zie dat jullie deze klacht meer gehad hebben en dat Vodafone op het moment bezig is met een app die alles exact registreerd.



Grt Tim
Helaas kan ik je niets garanderen wat betreft externe apps. Als je in de appstore zoekt op 'Data counter' of 'Datamanager', vind je verschillende apps die je kunt proberen. Aan deze applicaties kun je geen rechten ontlenen. Daarnaast kan ik je niet garanderen dat hiermee wel alle data inzichtelijk wordt. Wij ondersteunen deze apps niet zelf. Meer dan tips geven kan ik in dit geval niet doen. Sorry!



Groetjes,

Angela
Gezien de vele reacties hiervoor kan ik alleen maar hetzelfde delen: een extreem hoog dataverbruik, terwijl de telefoon op wifi staat, en ook wifiverbinding heeft. Geen spannende apps, updates, cloudopslag ed. Gewoon totaal onverklaarbaar. Ik heb een abonnement voor € 16,- per maand inclusief internet 1GB.

Gebeld met klantencontact, en daar werd mij verteld dat het verbruik geregistreerd is, dus niet discutabel. Ik ben er van overtuigd dat ik die MB's niet verbruikt heb. Ergens zit iets fout, en als ik alle klachten lees op zowel dit forum als op andere klachtensites, ben ik er van overtuigd dat het een algemeen probleem is.



Ik heb aan de medewerker aangegeven het er niet mee eens te zijn, temeer omdat ik ook geen SMS'je heb ontvangen met een melding dat er 80% of 100% van de bundel verbruikt was.



De rekening bedraagt maar liefst meer dan € 387,- (!)



De medewerk gaf te kennen aan mij een éénmalige tegemoetkoming te kunnen doen en wel dat er een éémalig bedrag van 41,- geïncasseerd wordt voor deze maand, en dat er voor de rest van het jaar een internetbundel bovenop geplaatst wordt van € 25,- per maand.

Dat is geen tegemoetkoming, dat noem ik een sigaar uit eigen doos!



Ik betwist de rekening en het geregistreerde verbruik. Graag zou ik van Symio een echte oplossing te horen krijgen.
Hoi Anker,



Welkom op het Simyo Forum!



Ik kan me goed voorstellen dat je enorm baalt van de gemaakte internetkosten 😞 Dat is logisch! Als eerste wil ik mijn excuses aanbieden voor het verloop hiervan! Jij hebt inderdaad in oktober geen waarschuwende sms'jes gekregen. Je krijgt dus het gehele bedrag (€ 371,58) vergoed, zonder dat het verrekend wordt tegen een eenmalige € 25,-. Het ging hierbij om een (zeldzame) systeemfout, dus dan hoef jij daar uiteraard niet voor op te draaien.



Ik ga er meteen voor zorgen dat dit in orde wordt gemaakt. Je krijgt dus het hele bedrag teruggestort op je bankrekening! Nogmaals: mijn oprechte excuses hiervoor. Er zijn meerdere contactmomenten geweest tussen jou en mensen van de klantenservice, en dit had eerder opgepikt moeten zijn.



Ik heb ook direct contact gehad met de technische afdeling. Vanaf nu zul jij een sms'je ontvangen als je op 80% en als je op 100% van je internetbundel zit 🙂



Laat je het me weten als je nog andere vragen hebt?



Groetjes,

Jihane

Reageer