Skip to main content
Beantwoord

extreem data verbruik

• June 15, 2026
  • 3 reacties
  • 17 Bekeken

Gisteren me het Lazarus geschrokken, in in een periode van 2 hr en 18 min meer dan 9 Gbit aan data afgeschreven terwijl ik in de auto aan het rijden ben en de telefoon niet actief gebruikt wordt.

Dit kan niet normaal gesproken is meer dan mijn maand verbruik.

Hoe kan dit?

Beste antwoord door Khadija

Hoi ​@Joost621,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat dat schrikken is., zeker als dit verbruik in een korte periode heeft plaatsgevonden terwijl de telefoon niet actief werd gebruikt. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor een plotselinge piek in dataverbruik, zoals automatische app-updates, cloudback-ups, het synchroniseren van foto's en video's, streaming op de achtergrond of het gebruik van een persoonlijke hotspot.

Vanwege privacyredenen kunnen wij niet inzien welke apps of diensten verantwoordelijk zijn geweest voor het dataverbruik. Wel kan het helpen om de verbruiksgegevens op het toestel zelf te controleren, voor zover het toestel deze informatie beschikbaar stelt. Daarnaast is het op de meeste toestellen mogelijk om mobiele data per app in of uit te schakelen. Als je bepaalde apps niet via het mobiele netwerk wilt laten werken, kan dit helpen om onverwacht dataverbruik in de toekomst te voorkomen.

Groetjes,
Khadija

3 reacties

Khadija
Moderator
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • antwoord
  • June 15, 2026

Hoi ​@Joost621,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat dat schrikken is., zeker als dit verbruik in een korte periode heeft plaatsgevonden terwijl de telefoon niet actief werd gebruikt. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor een plotselinge piek in dataverbruik, zoals automatische app-updates, cloudback-ups, het synchroniseren van foto's en video's, streaming op de achtergrond of het gebruik van een persoonlijke hotspot.

Vanwege privacyredenen kunnen wij niet inzien welke apps of diensten verantwoordelijk zijn geweest voor het dataverbruik. Wel kan het helpen om de verbruiksgegevens op het toestel zelf te controleren, voor zover het toestel deze informatie beschikbaar stelt. Daarnaast is het op de meeste toestellen mogelijk om mobiele data per app in of uit te schakelen. Als je bepaalde apps niet via het mobiele netwerk wilt laten werken, kan dit helpen om onverwacht dataverbruik in de toekomst te voorkomen.

Groetjes,
Khadija

• auteur
  • Beginner
  • June 15, 2026

De app die dit verbruik zou genereren is de Gelderlander nieuws app ( een krant)van DPG media,nou vind ik het wel haast zeker dat deze app ( meer dan 100000 maal gedownload)niet dit verbruik kan genereren als deze op de achtergrond bij staat.

En jullie kunnen ook geen duidelijk verklaring geven voor dit verbruik net als bij een hoop andere mensen met dezelfde klachten, lijkt wel verschuilen achter regeltjes i.p.v oplossingen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Actief Simyaan
  • June 15, 2026

Beste ​@Joost621 

Simyo verdient graag wat extra..

Ben je het daar niet mee eens dan is https://consument.acm.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer misschien ook een optie.

Even contact opnemen met De Gelderlander is mogelijk ook een idee.