Skip to main content

.

Ik heb hier vorige maand ook al een topic over geopend. Mijn 2 kinderen hebben op de meest maffe tijden enorm verbruik, soms 5 maal of 8 maal 600002 kb verbruik in een paar minuten. Soms op schooldagen om 3 uur of 5 uur snachts. Bovendien hebben we wifi.

Nu weet ik dat Simyo gaat aankomen met:

- we weten niet waar de kb's aan verbruikt zijn, mogen we niet weten

- staan automatische updates uit?



Maar dat antwoord is gewoon niet meer voldoende:

Zowel op dit forum als bv bij Tros Radar, en nog op wat sites zijn er heel veel mensen met hetzelfde probleem, en dat alleen bij Simyo. Bij geen andere telco vind je dit probleem.



We hebben met Onavo Count sinds vorige maand laten tellen wat het MB verbruik is. Onavo telt je GPRS/ G verbruik, per applicatie.

Conclusie: dat verbruik is er helemaal niet geweest. Ook updates worden geteld, en het opgegeven verbruik is er helemaal niet.

Ik denk dat een Tros Radar, of anders via een rechtsbijstandverzekering maar eens afgedwongen moet worden bij Simyo dat ze hun eigen systemen eens doorlichten, het gaat hier over honderden, duizenden mensen die verrast worden met veel bijbetalen, maar die er niets aan kunnen doen.



Kortom Symio, wat zijn die verbruiken op de meest achtelijke tijdstippen, en tegen snelheden die dubbel zo hoog liggen als een YouTube filmpje bekijken?
Ik heb geen verklaring voor het hier gesignaleerde probleem, maar het is niet waar dat dit probleem zich bij geen andere telco voordoet. Misschien dat in de Nederlandse context Simyo relatief in de schijnwerper staat, maar zou dat niet komen doordat recentelijk heel veel mensen die voor het eerst een smartphone hebben gekocht bij Simyo terecht zijn gekomen vanwege de aantrekkelijke tarieven? Als je de moeite neemt om even een zoekmachine met een aantal goed gekozen woorden in het Engels  (bijvoorbeeld "excessive" + "data downloads" en/of "unexpected") het internationale internet te laten doorzoeken, dan zul je zien dat het een wereldwijd probleem is, waarbij opvallend vaak (maar niet uitsluitend) de Apple iPhone betrokken is. 



Ik had zelf in het begin ook last van onverklaarbare datadownloads op mijn iPhone 5 (niet bij Simyo trouwens maar bij mijn UK provider), maar na wat experimenteren met verschillende instellingen (iCloud, Siri, Notifications enz.) heb ik de zaak nu goed onder controle. Ik heb nu zelfs Onavo Count maar helemaal uitgezet en volg mijn dagelijkse verbruik met DataWiz. 



Ik betwijfel of het wereldwijde probleem van het "onverklaarbare" hoge dataverbruik door smartphones door TrosRadar of een rechtsbijstandsverzekering opgelost kan worden, het lijkt me meer zinvol als smartphone fabrikanten (met name Apple), mobiele telecomproviders en telecom waakhonden eens rond de tafel gaan zitten voor een goed gesprek. Intussen is het raadzaam dat nieuwe smartphonebezitters eens kritisch naar de diverse instellingen op hun mobiel gaan kijken, en alles uitzetten wat niet strikt noodzakelijk is. Bij mij heeft die strategie gewerkt, althans zo lijkt het.
Hi pjoustra1965,



Zoals Scotsman al aangeeft is dit zeer zeker een probleem dat zich wereldwijd voordoet en niet enkel bij Simyo.

Bij alle andere providers doet dit issue zich voor, en inderdaad, het lijkt meestal te gaan om een iPhone.



Tip: mijn eigen iPhone heb ik zo ingesteld dat updates enkel gedaan kunnen worden als ik op WiFi ben én wanneer ik verbonden met elektriciteitstoevoer.



Ik ben blij dat je het verbruik met Onavo hebt bijgehouden. Ik zie dan ook graag het overzicht tegemoet dat je met Onavo hebt van het verbruik van de telefoons. Dit leggen we hier dan naast het verbruik van de bijbehorende aansluitingen.





Verder wil ik nogmaals verduidelijken dat providers in Nederland vanwege de privacy wetgeving niet mogen zien waar data aan verbruikt is. Hier bij Simyo kúnnen we dat ook niet eens.



De maximale snelheid van ons netwerk is 14,4 Megabit per seconde. Als de kwaliteit van een filmpje hoog genoeg is, en de netwerksnelheid redelijk, is 60001 KB in een paar minuten zeer eenvoudig te realiseren.

Verder kunnen dit soort hoeveelheden ook gehaald worden wanneer er data (apps/updates) gedownload wordt óf wanneer er geüpload wordt.



Nb: de maximale grootte van een datapakket is zo'n 60000 KB, meerdere van dit soort pakketten achter elkaar duidt op één enkele sessie.
dus al ik goed begrijp



koop nieuwe telefoon



sluit abbo af met internet erop



schakel zelf internet uit om hoge kosten te voorkomen



wereld op zijn kop
Nee, je moet gewoon accepteren dat het hebben van een moderne smartphone waarop mobiel internet via Simyo permanent aan staat altijd tot onverwacht hoge kosten kan leiden. De tijd dat je met een mobiel alleen maar kon bellen en sms'sen - functies die zelden tot exorbitant hoge rekeningen leidden - ligt ver achter ons. Met het alsmaar sneller worden van mobiel internet wordt het risico van hoge rekeningen alleen maar groter, een risico dat pas zal verdwijnen als de tarieven voor mobiel dataverkeer drastisch omlaag gaan. Dat is slechts een kwestie van tijd, kijk maar naar de tarieven voor vast internet via de kabel of DSL die ook steeds voordeliger worden. Dat risico is ook de wereld uit wanneer Simyo het mogelijk maakt je internetaansluiting te blokkeren zodra je bundel op is. Maar daar zijn we nog niet.



Dat neemt natuurlijk niet weg dat het uitermate vervelend is om als klant met een onverwacht hoge rekening geconfronteerd te worden. Maar ik zie niet in waarom de provider hiervoor als schuldige moet worden aangemerkt. Sommige posts op dit forum lijken te suggereren dat Simyo op de een of andere manier de smartphone van hun klanten heeft gehackt met het doel om 's nachts als de eigenaar slaapt lekker veel data buiten WiFi om te gaan downloaden. Dit alles om de kas van Simyo te spekken. Volgens mij is het zeer onwaarschijnlijk dat een zichzelf respecterende provider als Simyo de simkaart en de smartphone van een klant op afstand "overneemt" om van alles te gaan downloaden, behalve misschien wanneer een van hun netwerkspecialisten een hacker is. Of een undercover agent van de AIVD.
Door te zeggen dat je moet gewoon accepteren en het is vervelend voor je.

Hier kan ik niks mee,dat accepteeer ik niet en vervelend zal zeker voor simyo worden als ze niks aan doen en niet voor mij.





het feit dat veel klanten hetzelfde probleem hebben duid op collectief probleem.



Simyo haar belang is winst,dus hier verdienen ze geld mee.



Het is dus in hun belang om hier nikss aan te doen.



Door simpel alle verantwoordelijk af te schuiven op de klant ligt ver achter ons.



Simyo heeft ook zorgplicht.



Bij het aangaan van abonament stond namelijk nergens dat gebruik van internet tot sky high kosten kan leiden voor de klant.



Het zou Simyo sieren als ze de snelheid minderen en geen kosten te gaan rekenen.



Gezien jouw reacties en de aantal daarvan doet mij vermoeden dat je werkt voor simyo dan wel belanghebbende bent daarvan.



Gelukkig hebben we in nederland tal van mogelijkheden om zulke praktijken aan te pakken,desnoods via proefprocess via de rechter.



Deze reactie kan dus simyo als signaal beschouwen dat ze iets mee moeten.



Maandag neem ik persoonlijk contact met simyo coor een oplossing,komt die er niet.



Dan stuurt simyo frontaal op confrontatie en laat dus wel zien hoe ze over klanten denken.
Hoi sylwester,



In dit topic heb je ook een bericht geplaatst en daar is Charlene uitgebreid op ingegaan.



Als je nog andere vragen en/of opmerkingen hebt hierover, dan wil ik je vragen in dat topic te reageren, zodat we het overzicht op het forum kunnen bewaren en je het beste kunnen helpen.



@Scotsman, dankjewel voor je reactie 🙂 Overigens, Scotsman werkt niet voor Simyo, alleen wij - moderators - zijn werkzaam voor Simyo.
Kennelijk gaat dit spookverhaal nog steeds door. Zie hier mijn klacht van zojuist aan Simyo.





Niet akkoord met MB's



Beste Simyo,



Ik ben niet akkoord met uw factuur/specificatie van december 2014 betreffende mijn telefoonkosten (06-xxxxxxxx).



Op deze specificatie staan (in tegenstelling tot eerdere maanden) opeens enorme MB's die verbruikt zouden zijn, terwijl mijn internet-gebruik niet is veranderd.



Helemaal opvallend is natuurlijk dat er zeker 7 maal vermeld staat "60.001 kb" "60.002 kb".



Ik lees op allerlei fora dat er wordt gesteld dat 60 MB best mogelijk is igv filmpjes.



Maar: 1. ik kijk geen filmpjes; 2. het is statistisch onmogelijk dat dit dan "toevallig" steeds 60.002 kb zou zijn.



Ik verzoek u vriendelijk om mij te informeren en de factuur van december te crediteren. Want het klopt echt niet.
Ik ben bang dat het geen spookverhaal is. Ook die datasessies van 60MB zijn helemaal niet "toevallig". Dat zijn namelijk de maximale datapaketten die door het netwerk kunnen worden geregistreerd. Dus als je telefoon een paar honderd MB achtermekaar erdoor jaagt (kan een film zijn, maar ook iets heel anders zoals een OS update of een synchronisatie van de een of andere app of van het OS) wordt dit opgesplitst in stukken van 60MB. En dat is wat je op je factuur ziet. Zoals je elders op dit forum kunt zien is dit een bekend verschijnsel maar waar veel klanten niet mee op de hoogte zijn. Wat de oorzaak van die datasessie is is door geen enkele provider te achterhalen want die registreert alleen het tijdstip en de hoeveelheid data (max. 60MB) per sessie. Niet waar de data vandaan zijn gekomen.
Hoi R H, welkom op het forum van Simyo.



Wat vervelend voor je dat je je verrast voelt door het dataverbruik met jouw aansluiting.



De uitleg die Scotsman geeft sluit volledig aan bij de reactie die je per mail hebt gekregen op je klacht.

Gisteren is er bijvoorbeeld met jouw Samsung Galaxy S nog een datasessie van 16 uur geregistreerd. Iéts in jouw telefoon blijft dus aanstaan terwijl je dat zelf niet in de gaten hebt.



We hebben een paar blogposts waar we erg handige tips geven in hoe je ongewenst dataverbruik kunt voorkomen én hoe je kunt nagaan wát er data verbruikt in je telefoon.



Ook al klopt het telefoonnummer dat je geplaatst hebt niet, ik heb het toch even weggehaald. Dit is een openbaar forum, waar iedereen mee kan lezen.



Hebben we zo duidelijk uitleg gegeven?

Reageer