Skip to main content

.

Hoi. Gisteravond en vannacht is mijn bundel ineens opgegaan. Ik heb niks raars gedaan. Volgens watch dog is er veel data verzonden. Ik lees bij meer simyo klanten dat ze dat probleem gisteren hebben gehad. Ik neem dus aan dat het een storing/probleem van simyo is. Ik neem aan dat jullie dat ook oplossen? En dat ik mijn 500 Mb voor deze maand alsnog nog een keer krijg?!



Ik hoop op een spoedige oplossing

Gr Joris
Het probleem zit hem in je mooie nieuwe goeie telefoon. Die is namelijk veel vaker aktief op het mobiele internet dan de oude tenzij je in de instellingen van de diverse apps en OS vanalles dichttimmert. Of wanneer je internet op je mobiel uit zet op Mijn Simyo. Maar dat is voor de meeste mensen geen optie want waarom heb je anders een smartphone. Als je de bovenstaande reakties van andere Simyo klanten leest dan zul je zien dat de oorzaak van het internet gebruik toch echt de smartphone is, en indirekt jijzelf. Simyo registreert alleen maar de MBs en kan niet zien welke aktiviteiten op je mobiel voor het dataverbruik verantwoordelijk waren... Helaas, het is niet anders...
Hier ook exact hetzelfde probleem. Gisterenavond een sms gekregen dat 50% was verbruikt. In de app om 2:32 uur nog 224mb vd 500 mb beschikbaar. Dit staat er op dit moment nog steeds als ik mijn-omgeving open. Ik maak geen gebruik van 4G. Om 11:32 uur krijg ik een sms dat mijn databundel leeg is. Terwijl de telefoon niet is gebruikt en ik binnen mijn wifi netwerk zit. In heb de logging van mijn router bekeken maar kom niet tegen dat mijn wifi is weggevallen of iets dergelijks.



Dit zelfde heb ik een maand of 3 geleden ook gehad maar toen geen ruchtbaarheid aan gegeven!



Graag een passende oplossing anders is het wat mij betreft overstappen naar een andere provider. Want het is wel erg opvallend dat het forum vol staat met soortgelijke berichten.



Daarnaast zou ik graag alternatieven krijgen om niet buiten mijn bundel te hoeven verbruiken tot het eind van deze maand?



Mvg, Marcel
Hier ook exact hetzelfde probleem. Gisterenavond een sms gekregen dat 50% was verbruikt. In de app om 2:32 uur nog 224mb vd 500 mb beschikbaar. Om 11:32 uur is mijn databundel leeg. Terwijl de telefoon niet is gebruikt en ik binnen mijn wifi netwerk zit.



Dit zelfde heb ik een maand of 3 geleden ook gehad maar toen geen ruchtbaarheid aan gegeven!



Graag een passende oplossing anders is het wat mij betreft overstappen naar een andere provider.



Mvg, Marcel




Ik denk dat de bijdrage van Beko hierboven goed aangeeft waar de oorzaak van het probleem ligt. Bij een smartphone is het feit dat hij "niet gebruikt" wordt, en dat er WiFi bereik is absoluut geen garantie dat er dan ook geen data via 3G verbruikt wordt. Dit is een wijdverbreid misverstand. Mogelijk komt er een antwoord van Simyo vandaag of morgen (hoewel moderators in principe niet aanwezig zijn tijdens het weekend). Het overstappen naar een andere provider is iets wat veel mensen overwegen in dit soort situaties, maar zal niets oplossen want ook daar zal nauwkeurig worden bijgehouden hoeveel data je smartphone heeft geconsumeerd...
@ Scotsman



Wat ik al eerder aangaf, ik ben het met Beko eens en ook met jou. Een dataverbruik wordt geregistreerd door de simkaart, maar met de komst van 4G gaat alles nog sneller dan met 3G. Doet men daarbij ook nog eens aan de mens zijn grote hobby.... multitasking dan wordt het gevaar van overschrijding van de te verwachten/ingecalculeerde limiet (door de gebruiker) nog sneller overschreden. Om jouw woorden te gebruiken: helaas het is niet anders.

En andere provider kan ook weer een ander euvel hebben. // Het gras bij de buurman is altijd groener. 🆒



Groet,

Friesian
Ik heb al twee jaar een databundel van 200MB en ben daar slechts één of twee maal overheen gegaan. Gisteren met nog 100MB te gaan een nieuwe (vervangende) simkaart geplaatst en binnen een paar uur kreeg ik de melding dat ik over mijn datalimiet heen was. Daarna uiteraard nog meer dan anders op mijn gebruik gelet en slechts een paar maal op whatsapp en facebook geweest. Vanochtend mijnsimyo geraadpleegd en toen bleek dat ik voor 63!!! euro buiten mijn bundel gebruikt had. Hoe is dit mogelijk???
Volmondig met Beko eens. Onavo heb ik er derhalve rap afgegooid. Een andere app zat weer lager dan "mijn simyo" dus ik ben nog zoekende naar een goeie app, die doet wat ie moet doen. Eigen verantwoordelijkheid is voor velen een onbekend woord. De paplepel heeft dat woord en de betekenis ervan er bij sommigen niet in, maar naast gegoten.
Hoi koorelle.



Vraag van mij, heb je al eens My Data manager gebruikt? 



Vandaar ook mijn vergelijking...... beeldspraak.

Ford GT-40 (4G)

Schlüter       (3G)

Met beiden moet je met je volledige aandacht zijn bij het (data)verkeer.



Groet,

Friesian
Hoi koorelle.



Vraag van mij, heb je al eens My Data manager gebruikt? 



Vandaar ook mijn vergelijking...... beeldspraak.

Ford GT-40 (4G)

Schlüter       (3G)

Met beiden moet je met je volledige aandacht zijn bij het (data)verkeer.



Groet,

Friesian


My data manager gaf juist minder aan dan de simyo app, terwijl die Simyo app nog achter liep ook...
@Scotsman: In je reactie geef je aan dat ondanks je in je wifi netwerk verblijft het geen garantie is dat je mobiele mb's worden opgebruikt?!



Dit kan niet waar zijn; ik heb jarenlang bij tmobile een abbonement gehad zonder soortgelijke problemen. Dit jaar stap ik over naar Simyo en het overkomt mij twee maal in korte tijd dat in nog geen 2 uur tijd mijn bundel wordt opgestookt. Sterker ik ga er dusdanig overheen dat ik inmiddels extra kosten in rekening krijg?! Het gevolg is inmiddels dat ik het mobiele netwerk niet meer aan durf te zetten want voor je het weet lopen de kosten extreem op? (overigens kwam ik een soortgelijk verhaal al tegen in dit forum)



Daarmee lijkt het gras inderdaad groener bij buren want de kans dat een factuur extreem oploopt beduidend lager is omdat in ieder geval de snelheid wordt teruggezet.



Overzicht verbruik vanmorgen, opmerkelijk dat het aantal kb's identiek zijn:

2014-10-18 00:06:17 Internet gebruik (1573 kB) 00:00:00 €0.00

2014-10-18 01:06:49 Internet gebruik (25 kB) 00:00:00 €0.00

2014-10-18 02:31:13 Internet gebruik (357 kB) 00:00:00 €0.00

2014-10-18 08:00:14 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-10-18 11:30:30 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-10-18 11:32:34 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-10-18 11:34:08 Internet gebruik (49263 kB) 00:00:00 €0.00
Als je "internet verbruik ondanks wifi" in je favoriete zoekmachine stopt dan komen er allerlei interessante hits terug. Eentje die ik er min of meer random uit haal is deze:



http://www.gsmacties.nl/nieuws/2013/01/wat-te-doen-als-je-telefoon-veel-data-verbruikt/



Ik ben er van overtuigd dat een provider geen invloed heeft op jouw dataverbruik, dus overstappen naar een andere lost helemaal niets op. Het is de smartphone die de simkaart opdracht geeft om data via 3G te downloaden en niet via WiFi. Mensen hebben vaak een groot vertrouwen in hun eigen WiFi netwerk, maar dat is maar een deel van het verhaal want het wellicht perfect werkende draadloze netwerk is slechts één schakel in de communicatieketen die begint bij de WiFi client (= smartphone) en eindigt bij een webserver ergens op het internet, en als die verbinding hapert dan kan een smartphone besluiten om dan maar de 3G route te kiezen.
Ik ben harstikke boos. Heb soortgelijk verhaal. Altijd genoeg gehad aan 1000 mb. Vorige maand 2500 mb erdoor voor het einde van de maand

Schandalig! Krijg sms helft vam bundel verbruikt en binnen 10 min me hele bundel. Mag iemand mij vertellen welke app er 1250 mb doorheen kan knallen binnen 10 min.




Hoi mas,



Wat vervelend dat je ontzettend boos bent. Ik begrijp het ook wel, als je zelf niet het inzicht hebt in wat er nou precies gebeurd is met je telefoon. Zoals je hierboven en beneden kunt lezen, heeft Simyo hier geen invloed en inzicht op. Je telefoon verbruikt MB's, dit wordt geregistreerd door middel van je simkaart. Er zit niets of niemand tussen die aan de cijfertjes zit te prutsen.



Jij bent de enige die hierin kan achterhalen welke App het nou is geweest, door middel van je datageschiedenis in je telefoon te bekijken. Heb je dit niet, is het toch verstandig om een datameter te downloaden en eens goed te monitoren welke App er nou zo tekeer is gegaan in je telefoon 🙂.







Ik vind het ook heel raar! Ben zins juli bij jullie. Eerste rekening ging goed 2de rekening ineens heel veel erover heen, terwijl ik overal op wifi zit en mijn netwerk dan uit heb staan. 3de rekening, ik heb nog belminuten +mb maar ben wel over mijn abbo heen, hoe dan? Heb hiervoor jaren bij hi gezeten ik kon over mijn mb heen gaan en ik merkte het geen eens als de factuur binnen kwam. Dacht nu heb goeie telefoon, dus neem een simonly bij simyo. Zit 3 maanden bij jullie en stress mij om hoe ik mijn rekening moet betalen, omdat ik er gewoon van schrok een abbo van 17 euro wat nu boven de 100 is... ik vind het heel raar vooral, omdat ik alleen maar op wifi zit zowat en buiten op straat niet eens op internet zit, alleen whatsapp en af en toe even door facebook bladeren, maar dat kan niet in 1x 1500 mb wegzuigen lijkt mij. Hoop dat dit snel opgelost word, want hier word ik niet vrolijk van.



Hoi shaa,



Wat vervelend dat je zo op je verbruik moet letten sinds je naar Simyo bent overgestapt. Dit is overigens wel vreemd, want Hi en Simyo registreren hun data op exact dezelfde manier. Ik zie dat je telkens flink over je abonnement gaat, waar jij en ik duidelijk aan op kunnen maken dat je een te kleine internetbundel hebt.



Helaas zie ik ook dat je de 100% verbruik SMS'jes die je van Simyo krijgt, volledig negeert en gewoon verder blijft internetten. Zodra je stopt met internetten als je bundel op is, loop je niet tegen dit soort hoge kosten aan. :)



Ik wil je graag adviseren om zo snel mogelijk je internetbundel op te hogen naar 2500 MB en een datameter te installeren en eventueel een datalimiet in te stellen. In dit topic staan overigens nog een heleboel goede data bespaar tips.







Ik heb al twee jaar een databundel van 200MB en ben daar slechts één of twee maal overheen gegaan. Gisteren met nog 100MB te gaan een nieuwe (vervangende) simkaart geplaatst en binnen een paar uur kreeg ik de melding dat ik over mijn datalimiet heen was. Daarna uiteraard nog meer dan anders op mijn gebruik gelet en slechts een paar maal op whatsapp en facebook geweest. Vanochtend mijnsimyo geraadpleegd en toen bleek dat ik voor 63!!! euro buiten mijn bundel gebruikt had. Hoe is dit mogelijk???



Hoi marceljt,



Wat vervelend dat je ineens tegen deze hoge kosten aanloopt 😞. Ik kan opmaken aan je gegevens en simkaarttype dat je een hele nieuwe smartphone hebt. Wellicht een iPhone 5 of 6? Vervelend genoeg heb je bij het instellen van je telefoon vaak niet door dat hij veel data verbruikt. Ook kun je die telefoons in combinatie met een 200 MB bundel, vergelijken met het rijden van een formule 1 auto, binnen de bebouwde kom... je vliegt snel, heel snel, uit de bocht.



In deze blog, lees je hoe je een goed inzicht krijgt in je verbruikt. Omdat je een vrij nieuwe telefoon hebt, zijn alle cijfertjes nog up-to-date en kun je nog goed en duidelijk terugvinden wat er nou mis is gegaan.







@Scotsman: In je reactie geef je aan dat ondanks je in je wifi netwerk verblijft het geen garantie is dat je mobiele mb's worden opgebruikt?!



Dit kan niet waar zijn; ik heb jarenlang bij tmobile een abbonement gehad zonder soortgelijke problemen. Dit jaar stap ik over naar Simyo en het overkomt mij twee maal in korte tijd dat in nog geen 2 uur tijd mijn bundel wordt opgestookt. Sterker ik ga er dusdanig overheen dat ik inmiddels extra kosten in rekening krijg?! Het gevolg is inmiddels dat ik het mobiele netwerk niet meer aan durf te zetten want voor je het weet lopen de kosten extreem op? (overigens kwam ik een soortgelijk verhaal al tegen in dit forum)



Daarmee lijkt het gras inderdaad groener bij buren want de kans dat een factuur extreem oploopt beduidend lager is omdat in ieder geval de snelheid wordt teruggezet.



Overzicht verbruik vanmorgen, opmerkelijk dat het aantal kb's identiek zijn:

2014-10-18 00:06:17 Internet gebruik (1573 kB) 00:00:00 €0.00

2014-10-18 01:06:49 Internet gebruik (25 kB) 00:00:00 €0.00

2014-10-18 02:31:13 Internet gebruik (357 kB) 00:00:00 €0.00

2014-10-18 08:00:14 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-10-18 11:30:30 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-10-18 11:32:34 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-10-18 11:34:08 Internet gebruik (49263 kB) 00:00:00 €0.00






Hoi Marsz,



Aan de reactie van Scotsman heb ik eigenlijk weinig toe te voegen, behalve dat ik graag uitleg waar de 60MB sessies vandaan komen. Dit is vaker uitgelegd, maar ik doe het graag 🙂



De 60.000KB sessies, zijn de maximale grootte van de datasessies die KPN in een keer kan opmeten. Je kunt dus de 3x60.000KB sessies zien als één grote, doorlopende sessie.



Je telefoon gebruikt graag de snelste verbinding mogelijk. Als je WiFi bezet is, i.v.m veel verkeerd of de signaalsterkte is minder omdat je boven zit, schakelt hij vaak over naar 3G. Bij veel telefoons is het zelfs wanneer hij op schermblokkade staat, dat hij WiFi uitzet om batterij te besparen (vooral bij iPhones).



Voor alle bovengenoemde klanten heb ik gebeld met de KPN netwerkspecialisten om hun data te checken en na te gaan of dit rechtmatig is verwerkt op het netwerk. Dit is bij iedereen het geval geweest.



Scotsman, koorelle, Friesian en Beko, bedankt voor jullie uitleg!
Beste Tiury, graag zou ik van deze KPN netwerkspecialisten willen weten welke app / proces verantwoordelijk is van deze datalost? Ik vind dat ik als klant geen bewijsplicht heb maar Simyo als provider. Klant is koning neem ik aan?



Vooralsnog blijf ik van mening dat het op z'n minst opvallend is dat er veel soortgelijke klachten te vinden zijn op dit forum en daar buiten? Vooralsnog ben ik niet overtuigd om over een aantal maanden niet over te stappen naar een andere club.
Hoi Marsz,



Helaas hebben onze Netwerkspecialisten net als ons dit inzicht niet voor je vanwege de Wet Bescherming Persoonsgegevens.



Naar mijn eigen idee is dit overigens niet een specifiek 'probleem' dat alleen voor Simyo geldt. Helaas hebben klanten van meerdere providers deze vraagtekens over hun dataverbruik, omdat ze vaak zelf niet een mogelijkheid hebben om op hun telefoon te achterhalen wat er allemaal gebeurt, zoals via een datacounter app.



Vandaar ons advies om zo'n datacounter app op je telefoon te installeren, zodat je zelf kan bijhouden wat de boosdoeners zijn voor dit verbruik. We begrijpen dat je wantrouwend bent wanneer je zelf iets niet kan thuisbrengen. Echter kunnen wij helaas vanwege de eerder genoemde privacywetgeving je niet verder helpen om dit inzicht te krijgen dan dat we je het advies geven om een datacounter app te gaan gebruiken.



Een ding dat echter zeker is, is dat het verbruik er is geweest. Wij krijgen deze verbruiksgegevens namelijk direct van het netwerk binnen en de simkaart maakt alleen verbinding met mobiel internet wanneer deze daar opdracht toe krijgt van de telefoon.



Ik hoop dat ook voor jou een datacounter app voor opheldering gaat zorgen en ik verneem het graag van je als je de veroorzaker(s) hebt gevonden of nog andere vragen en/of opmerkingen hebt 🙂
Hallo,



Ook ik heb hetzelfde probleem als wat ik al meerdere malen op het forum terug zie. Namelijk in ene een hoog data verbruik! In eens over mijn bundel heen. Gebruik voornamelijk wifi. Alle apps worden alleen geupdate als er wifi verbinding is. Heb ABSOLUUT geen apps of andere dingen gedownload. De bundel is er bijna in 2 dagen door heen terwijl ik deze 2 dagen amper mijn telefoon gebruikt heb. Vind dit dus erg raar. Verder wil ik wel opmerken dat ik de afgelopen 2 weken een haperende verbinding heb. Ik heb dus totaal geen verklaring voor het hoge verbruik, iemand een idee????



Gr Bianca
@Samenluuk (Bianca): Ik ga alvast het antwoord quoten wat je (zo) van Simyo ga krijgen:



1. Het verbruik is echt het gevolg van je eigen toestel. Je hebt zeker een iPhone?!

2. Het verbruik heeft echt echt plaatsgevonden voor wat wij kunnen zien

3. Nee, we kunnen echt niks nakijken vanwege privacy wetgebingen dus geloof ons maar op onze blauwe ogen.



Maw: we bieden een dienst aan maar vragen over gebruik ed. kunnen we niet beantwoorden. Reden voor mij om over 3 maanden over te stappen naar een andere provider die netjes na gebruik databundel de snelheid verlaagt. Dit laatste neem ik mijzelf kwalijk dat ik dit destijds bij het sluiten niet heb gerealiseerd. Maar je bent nooit te oud om te leren. 




Maw: we bieden een dienst aan maar vragen over gebruik ed. kunnen we niet beantwoorden.  




Ik ben benieuwd welke provider wel kan aangeven hoe het gemeten dataverbruik in het verleden tot stand is gekomen. In een science fiction film misschien maar niet in de real world... :p
@Scotsman: Ik verwijt alleen mijzelf dat ik de kleine lettertjes niet goed heb gelezen. Ik heb mij niet gerealiseerd dat in feite elk bedrag gevraagd kan worden aan het eind van de maand want als klant kan je niets weerleggen dat de data daadwerkelijk is verstookt. Daarom zeg ik dat wanneer je enorme facturen wil voorkomen je moet overstappen naar een provider die de snelheid verlaagt of je bundel stopzet als deze leeg is. Want het is ondoenlijk de gehele dag de app of mijnsimyo in de gaten te houden.



Dit is ook het advies die ik omstanders in mijn omgeving geeft wanneer providers zoals Simyo ter sprake komen. 
@Scotsman: Ik verwijt alleen mijzelf dat ik de kleine lettertjes niet goed heb gelezen. Ik heb mij niet gerealiseerd dat in feite elk bedrag gevraagd kan worden aan het eind van de maand want als klant kan je niets weerleggen dat de data daadwerkelijk is verstookt. Daarom zeg ik dat wanneer je enorme facturen wil voorkomen je moet overstappen naar een provider die de snelheid verlaagt of je bundel stopzet als deze leeg is. Want het is ondoenlijk de gehele dag de app of mijnsimyo in de gaten te houden.



Dit is ook het advies die ik omstanders in mijn omgeving geeft wanneer providers zoals Simyo ter sprake komen. 




Begrijpelijk. Simyo vergt nogal wat van zijn klanten, maar als je aardig past in het profiel dat Simyo voor ogen heeft en waarop hun aanbod is toegespitst dan heb je als klant over het algemeen een prima deal met Simyo. Maar Simyo is niet voor iedereen de beste keus.
@ Marsz.



Wat Scotsman zegt klopt, geen enkele provider heeft inzage wat er met data bezocht is, wel aantallen mb.

Verder is alleen kijken naar snelheid verlagen, data stopzetten niet het enige criteria waar je op moet letten.

Zo is ook zeer belangrijk hoe goed is het 3G netwerk, eventueel is er een 4G netwerk dat actief is? Hoeven er geen capriolen worden gebruikt voor het tot stand brengen van de verbinding in het buitenland?

Hoe goed is de werking bellen, sms, data in het buitenland. Maakt de provider geen gastgebruik van het netwerk, belangrijk aan de grensstreek.



Staar je dus niet blind op het ene en denk ook aan al het andere. Niet elke verandering is een verbetering.



Groet,

Friesian
Hoi samenluuk, welkom op ons forum!



Wat vervelend dat je je zo verrast voelt door het dataverbruik wat we gemeten hebben.



Je geeft aan dat jouw bundel in ene op was en je bundel er in twee dagen bijna doorheen was.

Hierdoor heb ik je verbruik nagekeken en heb ik opgevraagd wanneer er bundelverbruik smsjes zijn verstuurd aangaande je bundelverbruik in oktober.

Je hebt op dit moment €0,95 aan kosten buiten je bundel gemaakt. Dit is wat er geregistreerd is tot vanmorgen, 31 oktober 09.49 uur.

Dat is ruim 6 MB.

De SMS dat je 50% van je 200 MB bundel verbruikt had is op 15 oktober verstuur, om 08.58 uur, en de SMS dat je je volledige bundel verbruikt had is verstuurd op 30 oktober, om 09.19 uur.



Dit zie ik ook in je gespecificeerde verbruikt terug; geen pieken, maar vrij contant verbruik. Die kun je zelf ook terugvinden op Mijn Simyo, tabblad Verbruik.

Hoe kom je op het idee dan je hele bundel binnen twee dagen er doorheen is gegaan, samenluuk?



Dan iets waar we hopelijk wel iets aan kunnen veranderen: je haperende verbinding.

Heb je dit op 2G of op 3G? En heb je dit op 1 plek, of maakt het niet uit waar je bent?





@Marsz; Scotsman en Friesian hebben mijns inziens volledig antwoord gegeven op jouw kritische noot.

Reageer