Skip to main content

.

Afgelopen zondag kreeg is uit het niks 2 sms berichten achter elkaar met in de eerste dat er 50% van mijn databundel op was.

Enkele tellen later kwam er een tweede bericht dat mijn databundel op was!?



Hierop ik mijn mobiele data uitgezet om hoge kosten te voorkomen.



Bij het nakijken van mijn verbruik zie ik dat er 60 mb per 5 minuten verbruikt is gedurende een half uur.



Ik ben er van overtuigd dat er een misverstand in het spel is. Op het overzicht wat op mijn Simyo staat staan verbuikskosten terwijl ik in huis was en dus via wifi verbonden was.





Via de SIMYO app houdt ik altijd mijn verbruik in de gaten en mijn gemiddelde maandverbruik ligt rond de 500 mb. Soms iets meer, vaak veel minder.



Deze telefoon wordt alleen gebruikt om te appen en wat facebook te checken, het is een tweede telefoon naast een zakelijke aansluiting.

om 11.45 uur zat mijn telefoon in een rugzak en is niet gebruikt totdat ik de waarschuwingsberichten binnen kreeg.



Datum Omschrijving Duur Bedrag

2015-05-10 01:28:07 Internet gebruik (343 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-10 09:28:07 Internet gebruik (27616 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-10 11:45:40 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-10 11:50:02 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-10 11:53:48 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-10 11:57:09 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-10 12:00:03 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-10 12:03:11 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-10 12:06:38 Internet gebruik (6977 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-10 12:06:38 Internet gebruik (27 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-10 12:07:07 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €8.79

2015-05-10 12:10:08 Internet gebruik (5940 kB) 00:00:00 €0.87
Hoi,



Het klinkt heel lullig maar je heb de gemaakte kosten, waarschijnlijk dus onbedoeld, wel gemaakt. Wat ik vermoed is dat je telefoon verbinding heeft verloren met het Wifi-Signaal. Iets wat heel goed mogelijk is als de telefoon in een rugzak zit. Als jouw telefoon dusdanig is ingesteld dat er bijv. automatisch updates binnen komen dan gaat de teller hard, heel hard. Ook gebruiken Apps constant je verbinding.



Mijn advies is om updates handmatig of alleen via wifi te downloaden. En om te voorkomen dat de telefoon naar 3 of 4G schiet na wegvallen wifi, de data verbinding alleen aan te hebben als je deze ook echt gebruikt.
Raytje,



Klopt wat je zegt, maar updates gaan alleen via Wifi inderdaad. Het gaat me niet erom dat mijn databundel op is nu, ik heb nog een telefoon waar ik op internet etc. Ik wil alleen weten hoe dit mogelijk is.



In mijn verbruiksoverzichten zie ik dataverbruik staan terwijl ik zeker weet dat ik op dat moment op een locatie was waar mijn telefoon op een wifi netwerk was aangesloten. Bv. middernacht of overdag wanneer ik op mijn werk zit.



bv. in bovenstaand overzicht om 1.28.07 uur. Toen lag mijn telefoon gewoon naast me terwijl ik lag te slapen. Verbonden met een wifi netwerk.



Het gaat me nogmaals niet om een paar lullige eurootjes, ik wil alleen weten hoe het kan en wat ik er aan kan doen.



EN een beetje goodwill van Simyo lijkt mij op zijn plaats.
Het gaat me nogmaals niet om een paar lullige eurootjes, ik wil alleen weten hoe het kan en wat ik er aan kan doen.




Zoals ik al eerder aangaf, een wifi verbinding kan om wat voor reden wegvallen terwijl je ligt te slapen. Daar merk jij niks van. Je data bundel wel als die aanstaat. Dus nogmaals, zet je data verbinding uit als je die niet gebruikt.



De verbinding is echt tot stand gekomen. kortom jij dacht dat ie was verbonden met wifi maar je was het niet.

Klinkt hard, maar dat zijn gevaren die veel mensen zich niet beseffen.



Over de eventuele goodwill van Simyo ga ik niet 🙂
Het overzicht klopt gewoon niet. PUNT.



als ik eerdere overzichten van andere dagen bekijk gebruik ik kennelijk iedere nacht data, en exact 8 uur later (op de seconde nauwkeurig) nogmaals veel data. Het kan zijn dat dit de momenten zijn dat Simyo de gegevens van KPN verwerkt met een interval van exact 8 uur, anders ben ik er van overtuigd dat het overzicht niet klopt.



2015-05-10 01:28:07 Internet gebruik (343 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-10 09:28:07 Internet gebruik (27616 kB) 00:00:00 €0.00



Als ik dit zo lees heb ik tussen 1.28 uur en 9.28 uur 28 mb verbruikt. Onmogelijk. Ik lag te slapen en was thuis (wifi)



Ook op eerdere dagen heb ik soortgelijke verbruiken. 's nachts verbruik, 8 uur later in de morgen verbruik en weer 8 uur later in de avond verbruik.



voorbeelden:



2015-05-02 09:02:08 Internet gebruik (6724 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-02 17:02:08 Internet gebruik (3001 kB) 00:00:00 €0.00



2015-05-03 01:02:08 Internet gebruik (996 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-03 09:02:08 Internet gebruik (2266 kB) 00:00:00 €0.00 (was ik thuis, wifi)

2015-05-03 13:50:43 Internet gebruik (4518 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-03 21:02:55 Internet gebruik (10017 kB) 00:00:00 €0.00 (was ik thuis, wifi)



2015-05-04 12:08:23 Internet gebruik (3773 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-04 20:08:23 Internet gebruik (536 kB) 00:00:00 €0.00



2015-05-08 00:14:02 Internet gebruik (2369 kB) 00:00:00 €0.00

2015-05-08 08:14:02 Internet gebruik (16130 kB) 00:00:00 €0.00 (ik was thuis, wifi)

2015-05-08 16:14:02 Internet gebruik (4475 kB) 00:00:00 €0.00
Even een vraag om duidelijkheid te krijgen. Zit er op je telefoon een datateller of een app die die de data monitor is?

Anders gezegd kun je controleren en met concrete cijfers op je telefoon meer vinden?
Ik heb hetzelfde probleem, mijn data app die de data bijhoudt geeft een ander verbruik weer als dat simyo dat doet, hoe is dat dan mogelijk?

Ik ben benieuwd naar het antwoord.
De in het OS ingebouwde datateller is het meest betrouwbaar vergeleken met third party datamonitor apps. De laatste zien namelijk niet al het dataverkeer en geven een te lage indicatie van het verbruik. Een uitzondering is de Onavo Count app die via een omweg je verbruik meet (al het mobiele dataverkeer wordt via een VPN omgeleid via een Onavo server waar de uitgaande en inkomende datastroom gemonitord wordt). Maar de meting die op netwerkniveau plaats vindt is doorslaggevend.
Op mijn telefoon zit wel een datateller maar deze is vanaf februari 2014 niet op 0 gezet. in 1 jaar gebruik ik 6,6 gig data voor apps, en 1,5 gig voor het system. Circa 500 mb per maand dus.



Ik heb geen updates geinstalleerd, IOS niet geupdate en geen apps geinstalleerd rond deze tijd. Ik stond aan de kant van een bmx event met de telefoon in mijn rugzak.



Ik check zeer regelmatig de Simyo app om mijn verbruik in de gaten te houden.



zie bijlage voor mijn verbruik van afgelopen jaar, niks speciaals.
Hoi GuidoB,



Door een nog onbekende reden, is jouw topic niet zichtbaar geweest voor de moderators. Hiervoor willen wij graag onze excuses aanbieden. Gelukkig zie ik dat je vraag al via Twitter is beantwoord en heb je nog aanvullende uitleg gekregen in dit topic.



Bedankt voor jullie reacties, Scotsman, Raytje en Friesian!
Beste Tiury,



Antwoord heb ik inderdaad gekregen maar geen oplossing.



Het is van de zotte dat er geen manier is om je dataverbinding automatisch te laten afsluiten op het moment dat je bundel op is. Gelukkig checkte ik mijn telefoon omdat ik hoorde dat er 2 berichten binnen kwamen. Voor hetzelfde geld ligt je telefoon thuis terwijl je de hele dag weg bent. Met een beetje pech staat hij dan 12 uur lang data te pompen totdat je batterij leeg is.
Hoi GuidoB,



Vaak vindt het verbruik plaats op het moment dat je het toestel in je hand hebt of bij je in de buurt is. Gelukkig dat je een kijkje nam toen je de de sms'jes ontvangen had. Wij proberen de klanten tijdig te informeren over hun internet verbruik.

De berichten worden daarom ook verstuurd op basis van actuele verbruiksgegevens.



Een oplossing zou zijn om zelf een limiet op je toestel in te stellen. Aan de hand van onze blog kan zorgen dat je zo'n blokkade kan invoeren op je telefoon. Op het netwerk is dit helaas niet mogelijk.

Reageer