Skip to main content
Vraag

Abnormaal dataverbruik

• August 24, 2026
  • 2 reacties
  • 33 Bekeken

Beste Simyo,

Hierbij wil ik een formele klacht indienen over het extreem hoge en voor mij volledig onverklaarbare dataverbruik op mijn aansluiting.

In ongeveer 30 minuten tijd is er volgens Simyo een bedrag van maar liefst €965 aan datakosten ontstaan. Dit kan ik absoluut niet verklaren aan de hand van mijn gebruik. Ik heb die avond onder andere Google Maps gebruikt, maar niets gedaan waarvan het aannemelijk is dat dit een dergelijke hoeveelheid data kan veroorzaken.

Wat mij vooral stoort, is dat ik ondanks meerdere keren contact met Simyo geen antwoord krijg op de vraag waar dit dataverbruik vandaan is gekomen. Ik word steeds verwezen naar het geregistreerde verbruik, maar dat is nu juist het probleem: ik betwist niet dat het in jullie systeem staat, ik wil weten hoe dit heeft kunnen ontstaan.

De aangeboden coulance van €5 per 500 MB vind ik daarom ook nog steeds geen realistische oplossing. Ik moet daarmee alsnog betalen voor een enorm dataverbruik waarvan de oorzaak niet wordt verklaard en dat ik zelf niet herken.

Vandaag heb ik hierover ook telefonisch contact opgenomen met de klantenservice. Helaas ben ik daar zeer onbeschoft behandeld en heeft de medewerker uiteindelijk de verbinding verbroken. Dat vind ik, zeker gezien de ernst van deze situatie, absoluut niet acceptabel.

Ik verwacht dat Simyo deze kwestie nu serieus onderzoekt en mij concreet uitlegt waar dit extreme dataverbruik vandaan is gekomen en hoe het mogelijk is dat er in slechts 30 minuten €965 aan kosten zijn ontstaan. Daarnaast verwacht ik dat de voorgestelde coulance opnieuw wordt bekeken.

Ik hoor graag op korte termijn een inhoudelijke reactie.

Groet,

Karlon Cox

2 reacties

JanD
  • August 24, 2026

Beste ​@kco Simyo kan en mag geen gegevens opslaan c.q. registreren waarvoor de data verbruikt is i,v,m, de privacywetgeving AVG.

Binnen je eigen telefoon kun je op app-niveau zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Stel meteen dataplafind in, dat gaat dan per 1 september a.s. in om in de toekomst dit soort uitwassen te voorkomen.

Bij een Android telefoon kun je zelf ook een datawaarschuwing en -plafond instellen.

De tegemoetkoming is alleszins redelijk te noemen, men hoeft dat niet te doen, je kent immers de voorwaarden bij buitenbundelverbruik.

Een formele klacht indienen via dit forum gaat niet werken, dit forum is voor en door klanten en geen helfpdesk van Simyo.

Voor coimmunicatie met Simyo zie onderstaande link:

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Succes

Friesian
  • Forum Expert
  • August 25, 2026

Beste ​@kco .

Ik sluit me volledig aan bij de woorden van ​@JanD . Wat ik me wel voor kan stellen is dat je geschrokken bent van het bedrag. Maar ik ga er ook vanuit dat je de 2 sms hebt ontvangen van 80 en 100%

Je hebt al contact opgenomen met de klantenservice, meermaals, en je zult een eerlijk antwoord hebben gekregen en er is een coulance geboden.

Op de site kun je verder vinden wat de vervolgstappen zijn voor een klacht al denk ik dat je weinig kans hebt op succes omdat Simyo zich heeft gehouden aan de wetgeving en de transparantie afspraken mobiel internet verbruik. Het forum is daartoe niet de weg voor een klacht... 

Geen enkele provider, welke dan ook, heeft inzage in de reden van het internet gebruik. Alleen hoeveelheid en wanneer dat wel.

Succes.