.

Beantwoord

Waarom gaat wifi gebruik van beltegoed af?

  • 24 August 2013
  • 29 reacties
  • 7951 Bekeken

waarom gaat er beltegoed af voor internet terwijl ik altijd wifi gebruik?

gr Sandra
icon

Beste antwoord door de leon 24 August 2013, 23:01

Bekijk originele reactie

29 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Hoi SandraJayvano,

Er gaan geen belminuten van je bundel af bij gebruik van WiFi. Ook als WiFi wegvalt en je op 3g internet zit dan gaan er nog geen belminuten van je bundel af. Deze twee bundels zijn gescheiden.

Ben je toevallig deze maand klant geworden?
Reputatie 7
Badge +9
Ik denk dat ze MB's bedoelt.
Wat betreft WiFi. Vertrouw daar niet blindelings op. Als het signaal wegvalt of even zwakker is, schakelt je smartphone over op 3G en dan heb je mobiel internet gebruik. Zonder dat je er erg in hebt.

Als je geen gebruik wilt maken van mobiel internet, schakel dit dan uit in je Mijn Simyo omgeving en op je toestel. 
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum SandraJayvano,

De uitleg van de leon hierboven klopt helemaal. Als je geen internetbundel hebt, raad ik je aan om de optie 'internet op je mobiel' uit te zetten via je persoonlijke pagina. Je kunt ook geen mb's verbruiken via ons netwerk als je mobiel internet op je telefoon helemaal uit zet.

Heb je wat aan de informatie van de leon gehad?

Groetjes,

Alex
Reputatie 7
Badge +9
Hoor je nooit meer wat van.....denk ik zomaar...:rolleyes:
Ik ben nog nieuw bij Simyo. Ik vind het wel heel apart dat hier zoveel topics zijn over 'mysterieus' dataverbruik. Een telefoon zou opeens overschakelen naar 3G omdat er weinig bereik van WiFi is. Ik zit al jaren ook bij de reguliere KPN. Ik heb daar werkelijk nog nooit iets over gehoord...en ook nog nooit last van gehad.
Mijn Simyo abo is net ingegaan en ik zie inderdaad dat mijn telefoon (zelfde als altijd, iPhone4) nu 'opeens' 's nachts data gebruikt, thuis, met WiFi... Ik had altijd een 200MB databundel, dat was tot vorige maand meer dan genoeg, maar ik ben heel benieuwd hoe dat dan nu is. Op één of andere manier toch apart. Heeft er iemand een echt duidelijk antwoord op deze zaak? En ik snap de theorie echt wel, maar vraag me af waarom het bij Simyo opeens een issue is...
Alvast bedankt.
Reputatie 7
Badge +9
Was jouw iPhone bij KPN gekocht? Ik fantaseer maar een eind weg, want de kwestie intrigeert me, maar wie weet als dat zo is, misschien dat KPN een deal heeft met Apple waarbij bepaalde datakosten niet in rekening worden gebracht en bij Simyo wel. Eigenlijk zou iemand twee identieke iPhones met dezelfde instellingen maar met verschillende sims (KPN, Simyo) een tijdje naast elkaar moeten leggen en kijken of de ene een hoger dataverbruik genereert dan de andere.
Dank voor je snelle reactie, maar nee...het is een losse (buitenlandse zelfs) iphone. Dus voor beide providers (eigenlijk dus maar één provider, KPN...) geen extra handel oid. Goed te vergelijken dus. En ik doe ook niet opeens andere dingen met de telefoon...
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden. Ik zal nu niet te ver vooruit lopen op de zaken en even afwachten...
Reputatie 7
Badge +9
Mijn iPhone heeft ook wat mysterieus verbruik 's nachts. Meestal tussen 60 - 400 kb. Een app op mijn telefoon geeft dat aan als 'Apple services'.
Ik denk overigens dat er meer providers zijn waar 'mysterieus' verbruik is. Ik las laatst een artikel over klachten en bedrijven en daar stond een andere provider (paarse kleur ;)) in de top 10 met hoogverbruik en slecht oplossen van klachten. 
Wat ik aan wil geven, is dat mensen soms niet zo verstandig omgaan met internet op hun smartphone en dat WiFi niet heilig is om er maar blindelings op te vertrouwen. Ikzelf heb bijv. een vrij stabiele WiFi maar een tijdje geleden was de 'connectie' tussen mijn iPhone en het modem plotseling weggevallen en zat ik vrolijk via 3G te internetten. Ik bedoel maar.

Persoonlijk word ik hier op dit forum ook nooit blij van de hoogverbruikverhalen en heb al vaker gepleit hier voor bijvoorbeeld 'afknijpen' van de internetverbinding bij het bereiken van je quotum. En verder het volgen van het OP=OP principe bij prepaid.
Reputatie 7
Badge +9
Ik zit al jaren ook bij de reguliere KPN. Ik heb daar werkelijk nog nooit iets over gehoord....

Hebben ze daar niets iets van een forum dan? ;)


Mijn iPhone heeft ook wat mysterieus verbruik 's nachts. Meestal tussen 60 - 400 kb. Een app op mijn telefoon geeft dat aan als o.a. 'Apple services'.
Ik denk overigens dat er meer providers zijn waar 'mysterieus' verbruik is. Ik las laatst een artikel over klachten en bedrijven en daar stond een andere provider (paarse kleur ;)) in de top 10 met hoogverbruik en slecht oplossen van klachten daaromtrent. 
Wat ik aan wil geven, is dat mensen soms niet zo verstandig omgaan met internet op hun smartphone en dat WiFi niet heilig is om er maar blindelings op te vertrouwen. Ikzelf heb bijv. een vrij stabiele WiFi maar een tijdje geleden was de 'connectie' tussen mijn iPhone en het modem plotseling weggevallen en zat ik vrolijk via 3G te internetten. Ik bedoel maar.

Persoonlijk word ik hier ook nooit blij van de hoogverbruikverhalen en heb al vaker gepleit hier voor bijvoorbeeld afknijpen van de internetverbinding bij het bereiken van je quotum. En verder het volgen van het OP=OP principe bij prepaid. In ieder geval progressiever beleid om mensen niet ongewild op kosten te laten komen. 
Badge
En wat ik me nog steeds afvraag: als je nog maar net bij Simyo heb je dan rekening gehouden met het feit dat je de eerste maand niet je volledige tegoed krijgt voor bellen/smsen en internet maar een hoeveelheid naar rato? Die vraag zag ik nog niet beantwoord.

Ben het eens met DeLeon over het hoogverbruik maar ik vraag me dan toch ook echt af waar dat dan in zit als mensen niets aan de instellingen vervangen. Zou het kunnen zijn dat bij het insteken van de simyo simkaart bepaalde instellingen veranderen?
Reputatie 7
Badge +9


Ben het eens met DeLeon over het hoogverbruik maar ik vraag me dan toch ook echt af waar dat dan in zit als mensen niets aan de instellingen vervangen. Zou het kunnen zijn dat bij het insteken van de simyo simkaart bepaalde instellingen veranderen?


Dat is een intrigerende vraag. Zou het zo kunnen zijn dat na het insteken van een Simyo kaart en een reboot van de smartphone een aantal instellingen gewijzigd worden - in het geval van een iPhone zou dat kunnen betekenen dat de diverse iCloud services, mail services, automatische app update checks en location services op eigen houtje een verbinding met het internet maken ook al had je dat bij je vorige provider allemaal uitgezet.

Ook zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn dat het moment van omschakelen van WiFi naar 3G (wanneer het WiFi signaal wegvalt of het apparaat in sleep mode gaat) bepaald wordt door een instelling die van de provider afkomstig is.

Dat zou alle verhalen op dit forum kunnen verklaren van mensen die bij hoog en bij laag volhouden dat ze bij hun vorige provider nooit last hadden van hooggebruik, en bij Simyo ineens wel.

Weet iemand of dit soort instellingen veranderd kunnen worden ofwel door een configuratie bestandje op de sim zelf, of dat nieuwe configuratiegegevens worden geladen zodra de foon zich meldt bij het netwerk van de nieuwe provider? Ik zou het graag een keer willen uittesten want ik heb zowel een Simyo sim als eentje van Three, maar het probleem voor mij is dat ik hier waar ik woon niet via mijn Simyo prepay sim van het mobiele internet gebruik kan maken.
Badge
Ja Scotsman, daar zat ik dus ook aan te denken. Goeie vraag voor de tech service...
Reputatie 7
Badge +9

Dat zou alle verhalen op dit forum kunnen verklaren van mensen die bij hoog en bij laag volhouden dat ze bij hun vorige provider nooit last hadden van hooggebruik, en bij Simyo ineens wel.



Yep, intrigerend....
Badge
Ik wilde morgen (Zat) een nieuwe smartphone bestellen maar als ik dit soort berichten allemaal lees
denk ik erover om hier toch maar mee te wachten, wie wat wat me blijft bespaard.
Ik heb nu een simkaartje in een oude telefoon, ik gelooof nooit dat ik dit - simpel gedacht - in een nieuwe
smarthphone met internet kan duwen. Want dan zou ik volgens sommige van deze berichten niet kunnen internetten.
Alleen bellen. Ik lees deze problemen op dit forum goed door en stel de aanschaf liever uit.
Reputatie 7
Badge +9
Niet wachten, gewoon een iPhone bestellen, de beste smartphone die er is (sorry, ik ben bevooroordeeld :D  ) 
En als je dan deze instellingen volgt, kan je heerlijk internetten via Simyo zonder een hartstilstand op te lopen als je je factuur ontvangt!

Als je voor de iPhone 5 gaat, wel even een vervangend nano simkaartje aanvragen.
Reputatie 7
Badge +9
Niet wachten, gewoon een iPhone bestellen, de beste smartphone die er is (sorry, ik ben bevooroordeeld :D  ) 

Als je voor de iPhone 5 gaat, wel even een vervangend nano simkaartje aanvragen.


Scotsman, wie zegt dat deze meneer een iPhone had willen bestellen? :rolleyes: Wilt gij mensen aan den bedelstaf doen geraken? :p

Voor de rest ben ik het met je eens, een iPhone is toch wel wat...🆒
Badge
Ze zeggen niet voor niets: eens een iPhone altijd een iPhone... Ik had een 3G, wilde geen Roze provider meer dus naar Vodafone. Helaas toen nog geen iPhone dus maar Android genomen. Ik wist niet hoe snel ik weer moest overstappen.. Nu de 4 maar na zijn zwemavontuur in de toiletpot toch maar even nadenken over de 5S. Hij doet het wel weer maar je weet het nooit! E als de 5S niet echt veel beter is overweeg ik nog de 5...
Reputatie 5
Badge +10
Ik ben nog nieuw bij Simyo. Ik vind het wel heel apart dat hier zoveel topics zijn over 'mysterieus' dataverbruik. Een telefoon zou opeens overschakelen naar 3G omdat er weinig bereik van WiFi is. Ik zit al jaren ook bij de reguliere KPN. Ik heb daar werkelijk nog nooit iets over gehoord...en ook nog nooit last van gehad.
Mijn Simyo abo is net ingegaan en ik zie inderdaad dat mijn telefoon (zelfde als altijd, iPhone4) nu 'opeens' 's nachts data gebruikt, thuis, met WiFi... Ik had altijd een 200MB databundel, dat was tot vorige maand meer dan genoeg, maar ik ben heel benieuwd hoe dat dan nu is. Op één of andere manier toch apart. Heeft er iemand een echt duidelijk antwoord op deze zaak? En ik snap de theorie echt wel, maar vraag me af waarom het bij Simyo opeens een issue is...
Alvast bedankt.


Welkom op het forum Arjen747,

De reacties op je vraag hebben wellicht al het e.e.a. verduidelijkt. Helaas kan ik niet zien waar je mb's aan worden verbruikt, maar je zou wel een datacounter kunnen installeren. Onavo count is een goede. Dan weet je ook meteen aan welke apps de mb's worden verbruikt.

Ik wil zelf ook wel een keer nagaan wat er kan gebeuren als je een simkaart voor het eerst in een iPhone stopt. Ik zie namelijk wel vaker veel mb verbruik terugkomen vanaf het moment dat de simkaart in de telefoon is gestopt. Het dataverbruik neemt vervolgens wel weer af. Maar ik heb dit nooit zo ver onderzocht dat ik kan zeggen dat de iPhone na het plaatsen van een simkaart altijd veel data verbruikt.

En wat ik me nog steeds afvraag: als je nog maar net bij Simyo heb je dan rekening gehouden met het feit dat je de eerste maand niet je volledige tegoed krijgt voor bellen/smsen en internet maar een hoeveelheid naar rato? Die vraag zag ik nog niet beantwoord.



Goed dat je dit aanhaalt, want is een belangrijk punt in zo'n situatie.

@Arjen747. Je hebt in de maand augustus het aantal bel/sms en data units naar rato ontvangen, omdat je abonnement in die maand (lees: 26/8) is in gegaan.

Groetjes,

Alex
Allemaal dank voor het meedenken.
Ik ben inderdaad uiteindelijk benieuwd of het nou een issue is of niet...
Ik gooi 's nachts altijd de telefoon in de la en vraag me daarbij niet af of misschien de wifi onderbroken wordt of niet.. Ik vind ook niet dat dat zou moeten. Een smartphone moet met me meedenken, maar niet dingen op zn eigen houtje gaan doen.
Natuurlijk kosten de evt. pushberichten of mailtjes enige kB's, maar ik denk niet dat het het hele MB's kost.
Maar...we gaan t zien.
Wordt vervolgd zullen we maar zeggen.

Groet, Arjen
Reputatie 7
Badge +9
Mijn iPhone slaapt 's nachts ingeplugd in een kamer waar ook de WiFi router staat, maximum signaal dus. Volgens DataWiz vindt er elke ochtend zodra ik hem wakker maak een download van rond 1MB plaats. Let op: via 3G! Waarom dit niet via WiFi gaat is een mysterie waar ik nog niet uit ben. Smartphones, in het bijzonder iPhones doen wel degelijk dingen "op eigen houtje", maar dat hangt wel voor een deel van de instellingen af. Ik heb wel de meeste iCloud services aanstaan, evenals location services en Find my iPhone, misschien dat die een voorkeur voor verbinding via 3G hebben. Om dat uit te zoeken zou ik allerlei instellingen een voor een kunnen veranderen en zien hoe mijn 3G internetverbruik dan is, maar dat is me eerlijk gezegd te veel werk...
Reputatie 5
Badge +11
Mijn iPhone slaapt 's nachts ingeplugd in een kamer waar ook de WiFi router staat, maximum signaal dus. Volgens DataWiz vindt er elke ochtend zodra ik hem wakker maak een download van rond 1MB plaats. Let op: via 3G! Waarom dit niet via WiFi gaat is een mysterie waar ik nog niet uit ben. Smartphones, in het bijzonder iPhones doen wel degelijk dingen "op eigen houtje", maar dat hangt wel voor een deel van de instellingen af. Ik heb wel de meeste iCloud services aanstaan, evenals location services en Find my iPhone, misschien dat die een voorkeur voor verbinding via 3G hebben. Om dat uit te zoeken zou ik allerlei instellingen een voor een kunnen veranderen en zien hoe mijn 3G internetverbruik dan is, maar dat is me eerlijk gezegd te veel werk...

Dan ben ik benieuwd he, als je nou Onavo installeert (die heb je vast!) zie je dat mb'tje daar dan ook op? Dán kun je namelijk zien waar ie vandaan komt...?
Reputatie 7
Badge +9
Onavo Count is een mooie uitvinding want het toont je welke apps de grootste dataslurpers via 3G waren gedurende de laatst 30 dagen. En voor iedere app kan je zien wat het verbruik per week was. Heel nuttig. Maar wat het verbruik per dag was van iedere app wordt niet getoond, laat staan het tijdstip van de dag. Dus met Onavo Count kom ik er niet achter wat de 1MB download piek elke dag rond 8 uur veroorzaakt.

Verder worden de internetverbindingen die de diverse Apple apps en iOS zelf maken niet uitgesplitst, het wordt allemaal samengevat onder "Apple Services".   Ik neem aan dat hier ook de diverse iCloud services onder vallen. Dit is verreweg de grootste dataslurper op mijn iPhone. Onavo zelf zegt dit:
"Apple Service is an accumulator for all Apple iOS related data consumers. Occasionally, your iOS is sending/receiving small chunks of data, mainly for monitoring and statistics reasons. Since this traffic might be recognized as if it was used by a long list of applications, Onavo Count collects them into a single entry."

Het probleem van de mysterieuze ochtenddownload intrigeert me wel, maar ik lig er verder niet wakker van, want ik ben nog nooit over mijn rantsoen van 500 MB per maand gegaan.
Reputatie 7
Badge +9
Dus met Onavo Count kom ik er niet achter wat de 1MB download piek elke dag rond 8 uur veroorzaakt.
.


Ik wel...:p

http://cdn.ubergizmo.com/photos/2010/10/alien-charger.jpg
Reputatie 3
Badge +9
Wat is dat voor vies goor insecten geval. Lijkt wel from outerspace o-O
Badge
Weet wel dat alles uit staat op je iphone(internet uit) dat je dan geen verbruik mag/kan hebben. Er word overal gezegd dat je apps verbruiken.
Heb t met t mob (iphone van mij dochter ook gehad (t mobiel) ze was in een dag heel wat mb kwijt. Alles uit gezet.....heel wat keren gebeld en gemaild. Later zie ik ook op het forum dat meer mensen klagen. Via de klanten service kreeg ik te horen dat dit aan mijn dochter zou liggen .
Nu blijkt er toch een probleem te zijn daar( wat kwam ik niet achter) maar nu is t over. Heb t vermoeden dat dit (pikken van ons internet mb's) ook voor hen verdienen is.

Reageer