.

Beantwoord

Waarom gaat mijn data verbruik met een hotspot zo snel?


Badge
Goedemiddag,
Zit hier op de camping met natuurlijk weer belabberde wifi dus de smartphone als hotspot ingesteld. Heb nu in twee dagen al 2x 500 MB moeten bijkopen. App's updaten alleen via wifi ingesteld. Met alleen internetgebruik zonder streaming zit ik op ong.100 MB per uur. Is dat een normaal verbruik?
icon

Beste antwoord door Kevin 8 July 2019, 13:37

Bekijk originele reactie

16 reacties

Ja dat is heel normaal. Je gebruikt namelijk 2x data. 1x voor je mobiel en 1x voor het apparaat dat internet gebruikt via je hotspot.

Check je dataverbruik

Let goed op het dataverbruik van je hotspot. Een tablet of laptop kan al gauw honderden MB’s verbruiken, door bijvoorbeeld automatisch app-updates te downloaden. Dat kun je uitschakelen via de instellingen van de Play Store. Ook surfen over het web kan flink aantikken. Je laptop downloadt immers geen mobielvriendelijke websites, maar de volledige desktopversie. Dit geldt ook voor apps als Netflix of YouTube.

Bron
Badge
Bedankt voor je reactie. Heb op m'n laptop met windows 7 geen app's of playstore en streamen doe ik niet. Is een dongel dan zuiniger met de MB's want dit is niet te doen zo.
Voor een dongle heb je een simkaart nodig. Wil je steeds je simkaart uit je telefoon halen en in de dongle doen? Je hebt ook wifi dongles waar daar heb je weinig aan denk.

Verbruik is lastig in te schatten. Ook op een laptop draaien achtergrond processen mee.
Ik weet natuurlijk niet wat je op de laptop met de telefoon als hotspot doet. Er kan meer meespelen dan je weet.

. Praktisch zijn er 2 mogelijkheden om datagebruik via een sim te minderen.

Gewoon alleen de telefoon gebruiken.
Of een tablet met simslot om toch wat meer scherm te hebben.
Badge
Zal een MB-meter mee laten kijken. Dit is zo in ieder geval niet te betalen. De waarschuwing dat de bundel nog 80% heeft kwam om 15.55 en 1 minuut later de sms dat de bundel op is. Razendsnel internet! Dan is de bundel zeker al bij 80% op. Meteen €15,- erbij. Zie ook voor het eerst de kostenpost Overige kosten:€10,-. Wat mag dat zijn?
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Dialobo,

Wat zonde dat je verbruik zo snel gaat! Zoals Ray en Friesian al aangaven, kan je verbruik heel hard gaan met een hotspot. Vaak kun je bij het aanmaken van de hotspot wel aangaven hoeveel data deze mag verbruiken. Zo blijf je in ieder geval binnen je bundel. Ik zie dat de kosten nu al erg opgelopen zijn. Misschien is het verstandig om te stoppen met internetten via de hotspot, het zou zonde zijn als het een hele dure vakantie gaat worden!

In je laatste bericht geef je aan dat de bundel bij 80% al op zal zijn, dit is niet het geval, de waarschuwingen versturen we real-time. Wat wel mogelijk is is dat je zo snel internet verbruikt dat deze berichten erg kort na elkaar al binnen komen. De overige kosten van €10 die je ziet staan, zijn de bijgekochte bundels.

Ik heb nu een cadeautje van 1000 MB voor je klaargezet zodat je wat meer ruimte hebt deze maand. Het lijkt me verstandig om dit gewoon te verbruiken via je je telefoon en niet via de hotspot. Dit cadeautje moet je nog wel zelf even uitpakken op Mijn Simyo.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het natuurlijk graag! Ray en Friesian, bedankt voor de hulp!

Groetjes,

Kevin
Badge
Hartelijk dank! M'n hotspotdagen zijn in ieder geval voorgoed geteld.
Groet,
Diabolo
Reputatie 7
Badge +10
Hi Diabolo,

Ik ben blij dat alles nu duidelijk is 🙂 Laat je het weten als je nog 's ergens tegenaan loopt?

Groetjes,
Jihane
Badge
Hallo Jihane,

Toch nog een vraag: Zie op de rekening dat er 2 x een post van €15,- staat. Heb in juli 3 x €5,- MB's bijgekocht maar de post overige kosten van € 15,- kan ik niet plaatsen.
Badge
Iemand een antwoord?
Als er geen duidelijk omschrijving bijstaat kan alleen maar iemand van Simyo dat beantwoorden. Hun reactietijd is binnen 24 uur.
Badge
Wachten dus...
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Dialobo.

Ik heb meteen even nagekeken waar de overige €15 voor zijn. Ik zie deze alleen niet terug. Ik zie alleen de €15 terug van de bijgekochte MB's. Het resterende bedrag is voor internet buiten de bundel waar je al vanaf wist. Zou je mij misschien in een printscreen kunnen laten zien waar je ziet staan dat er twee keer €15 in rekening gebracht gaat worden? Mochten er ook persoonsgegevens op de printscreen staan, dan kun je deze ook in een privébericht naar me sturen.

Groetjes,

Kevin
Badge

Ik zie ook maar 1x een een een bedrag van 15 euro. Je ziet ze wel in beide overzichten maar dat gaat om het zelfde bedrag.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Dialobo,

Dat ziet er inderdaad gek uit! Ik heb dit even voorgelegd bij de technische afdeling. Het klopt dat er hier iets fout gaan, de extra bijgekochte bundels worden bijgeteld bij 'mijn bundels' én bij de 'overige kosten'. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ze zijn dit aan het oplossen want dit gaan blijkbaar mis voor meerdere klanten.

Bij ons staan de kosten in ieder geval wel correct dus je zult niet te veel gaan betalen. De factuur staat nu dus op €73,92.

Excuses voor het ongemak!

Groetjes,

Kevin

Reageer