.

Beantwoord

Uit de hand gelopen datagebruik

  • 30 July 2013
  • 28 reacties
  • 1195 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 8 reacties
Ik weet dat SImyo geen plafond hanteert bij het datagebruik, maar ik wil weleven het volgende kwijt over deze policy: afgelopen zondag heb ik een "gratis" app gedownload waarmee je een gereden route met de motor kan registreren en delen. Dit ritje van 140 km tussen 12:30 uur en 14:20 uur heeft mij  € 111 aan kosten opgeleverd. De app gebruikt om welke reden dan ook een enorme hoeveelheid data. Elke 5 minuten zo'n 60 MB! Wat deed Simyo? Er werden twee e-mails gestuurd: 1 om 22:29 uur (daarin staat dat ik minimaal 75% heb verbruikt) en 1 om 22:30 uur (daarin staat dat ik mijn volledige tegoed heb opgebruikt). 

Dit is natuurlijk een signalering van lik-me-vestje. Natuurlijk ligt het aan mij, maar een app waarvan je eigenlijk niet kan weten hoe het datagebruik zal zijn, mag in mijn ogen dit niet veroorzaken. Een andere policy, zoals bij de KPN wordt gehanteerd, vind ik dan ook veel klantvriendelijker: 100% van je bindel verbruikt, afsluiten die handel. Nu komt er een signaal van Simyo, maar dan ook veeeeel te laat. 

Dit is mijn eerste maand als SIm Only abonnee, maar ik word hier niet vrolijk van. Bij KPN is mij dit ooit een keer eerder gebeurd, maar dankzij de daar gehanteerde policy kon ik niet meer Internetten de rest van de maand, maar had ik nog wel geld over om eten te kopen.

@SImyo: doe hier iets aan!!!
icon

Beste antwoord door Ernst 31 July 2013, 16:28

Bekijk originele reactie

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Dat Simyo de verbinding zou moeten verbreken als het tegoed op is, is iets dat al veel vaker hier is gesuggereerd. Er zijn geen aanwijzingen dat Simyo deze policy op korte termijn gaat veranderen, ik vermoed omdat dit extra kosten met zich mee brengt want daarvoor moet het systeem dusdanig aangepast worden dat real-time registratie van de verbruikskosten mogelijk wordt. Technisch niet onmogelijk, maar de hiervoor benodigde investeringen zijn waarschijnlijk aanzienlijk. Dat er geen real-time registratie van de kosten plaatsvindt verklaart ook dat je de waarschuwings-sms'sen met vertraging ontvangt, waardoor je er als klant niet veel aan hebt want het kwaad is al geschied. Simyo heeft er duidelijk voor gekozen om alles simpel te houden, waardoor de kosten voor de klant laag kunnen worden gehouden. Mensen die een plafond willen voor datagebruik zullen naar een andere provider moeten omzien, ben ik bang. Dit is overigens mijn eigen interpretatie van de situatie, ik spreek absoluut niet namens Simyo.
Badge
Begrijp ik. Ik denk dat ik beter op zoek kan gaan naar een goed app voor de iPhone die de handel monitoort en op het moment van het bereiken van de limiet het dataverkeer stop zet. Bedankt in ieder geval voor de duidelijke uitleg.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Jamo,

Allereerst vind ik het spijtig dat dit je nu zoveel geld kost.

Simyo hanteert inderdaad geen bel- en internetplafond. Dat is ook waarom er Mijn Simyo is, en inmiddels de Simyo app. Hier kun je te allen tijde je verbruik checken en zien wat je nog over hebt in je bundels.
Die verbruiksgegevens worden met een vertraging verwerkt omdat Simyo ze nu eenmaal vertraagd krijgt. Hier is helaas niets aan te doen.
De e-mails en smsjes komen dus ook met enige vertraging binnen.

Ik snap dat je in jouw geval liever had gezien dat je verbinding real-time verbroken was toen je op 100% van je bundel zat, maar dit is dus helaas niet mogelijk.
Ook niet met een vertraging, zoals Scotsman al terecht zegt: de hiervoor benodigde investeringen zijn waarschijnlijk aanzienlijk.
Dan kunnen we ons niet meer profileren als prijsvechter met de goedkoopste bundels.

Met een app als Onavo kun je monitoren welke applicatie er hoeveel data verbruikt. Zo krijg je inzicht in wat de 'datavreters' zijn.

Meer informatie over hoe je veel internet met je telefoon kunt verbruiken vind je in dit topic


Kun je me laten weten of je wat aan deze informatie hebt gehad?
Badge
Simyo maakt er een puinhoop van. En ook nog onbereikbaar.
Als je een databundel koopt op Simyo krijg je na wat gedoe verbinding, maar dan begint het:
1. de verbruikte data wordt niet actueel weergegeven op de site. En kan ook niet opgevraagd worden.
2. je krijgt geen sms (zoals bij vele anderen wel) als je limiet bijna bereikt is
3. het veel te laat weergegeven van data-verbruik en het gebruik is veel hoger dan bekende apps en bijvoorbeeld android weergeeft.
Ok, stel je wilt een vraag hierover stellen, daarvoor heeft simyo het volgende bedacht:
1. onbereikbaar per telefoon. ze hebben telefonisch contact uitgeschakeld (schaam je KPN dochter!!)
2. geen email (het moet niet gekker worden)
3. Een niet werkend forum. Als je een topic wilt aanmaken, gebeurt er helemaal niets.

KORTOM SIMYO IS SLECHT!

Op z'n minst moet U (simyo van kpn) het volgende doen:
1. een sms sturen dat een limiet bijna bereikt is
2. actuele stand van verbruik weergeven op de website!!!
Badge
Overigens: leg eens uit waarom het dataverbruik niet actueel kan zijn. Rare smoes!!!! Hema werkt ook met KPN netwerk en levert keurig een smsje bij bereiken van een limiet. Overal ter wereld slaagt men daar in. EN Simiyo kan dat niet..Geef toe. Het is gewoon onderdeel van het verdienmodel (niet informeren levert geld op).....
Reputatie 7
Badge +9
Waar staat dat dataverbruik niet actueel KAN zijn? Het is technisch gesproken best mogelijk voor Simyo om hun systeem zodanig aan te passen dat dit wel kan, alleen ze hebben er voor gekozen om het verbruik niet real-time te registreren, om kosten te sparen. Klanten zijn vrij om over te stappen naar een andere provider die wel real-time registreert zoals kennelijk Hema (geen ervaring mee), maar daar zijn de gesprekskosten wel 60% hoger. Mooi toch dat je als klant een provider/pakket kunt kiezen dat het beste bij je past?
Badge
Je bent inderdaad niet goed geinformeerd..zou zeggen kijk eens bij hema.
Maar dit terzijde!

Als simyo hier bewust voor kiest. Dan moeten ze dat ook expliciet vermelden. Doen ze dat niet dan is het wij betreft misleidend. En het argument dat het te duur zou zijn slaat nergens op. Gewoon bewust beleid. Weet je zelf ook wel? 

Btw..geeft symio jou eenvergoeding of zo. Waarom zou je anders jouw reactie plaatsen. Lijkt bijna werving!! 
Ok. Ik hoop maar dat het niet zo is, zou zo vervelend kunnen worden!!!
Badge
Overigens een zekere Ernst (moderator, dus van symio) stelt hierboven dat het niet KAN. SCOTSMAN wel goed lezen hoor!
Reputatie 3
Badge +9
Beste simyo-waarbentumeebezig,

Het is Simyo en niet Simio of Simiyo.

Als je klachten hebt of het niet eens bent met de werkwijze van Simyo dan is dat je goed recht. Ook klagen mag tot op een zekere hoogte. Tenzij je echt denkt dat je dit gaat helpen. Zoals Scotsman al heeft aangegeven wordt het update beleidt niet zomaar veranderdt.

Waar ik nu even heel erg onpasselijk van wordt is jou reactie over een eventuele vergoeding voor het plaatsen van een reactie door Scotsman. En helemaal jou reactie "zou zo vervelend kunnen worden".
Badge
Als jij mij niet serieus neemt en blijkbaar als taak ziet Symnio (ofzo) te verdedigen dan is dat voor mij een reden om dat te zeggen. Overigens vind ik het echt onzin dat het niet zou kunnen. Hema kan het wel, raar toch? Zij zijn ook actief op het zo betrouwbare netwerk van KPN. Ik geloof het dus niet. En ik denk nog steeds dat smynio (ofzo) dit bewust doet, gewoon om pecunia te verdienen!!!
Badge
Mijn reactie wordt niet getoond...raar!!
Reputatie 7
Badge +9
Met deze discussie komen we niet verder. Simyo heeft een bepaald business model gekozen en daarmee zullen we het moeten doen. Als je je niet thuis voelt bij Simyo (waar ik overigens gewoon klant ben, niets meer en niets minder) dan ben je vrij om op te stappen. Wat is trouwens de reden dat je nog steeds klant bent? 
Badge
ok..nu wel geplaats....technisch probleempje denk ik!!
Badge
Ok..ga ik aan het de grote klok hangen. Ik krijg geen reactie van iemand die 'echt' van Simyo is. Gaan ze spijt van krijgen. Gaat onder allerlei subjects gebeuren. Opdat de google robots het goed kunnen vinden. Ik heb ervaring. En is altijd geeindigd met een excuus en een aanpassing!!!
Als jij gewoon klant bent, waar bemoei je je dan eigenlijk mee??? Ik heb  jou geen vraag gesteld! Ik vraag het aan Simyo. Ok? En waarom ik nog steeds klant ben. Omdat ik er pas vandaag achter ben gekomen wat voor methoden hier worden ingezet. Het is gewoon MISLEIDING!!!!!! Vele slachtoffers en gewoon bot doorgaan. Dan kom je mij dus tegen.
Reputatie 7
Badge +9
Dit is een forum  (https://nl.wikipedia.org/wiki/Internetforum) waar iedereen gevraagd en ongevraagd mag posten en jij bent een https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)
Badge
Dit forum wordt als klantenservice weergegeven. En jij bent blijkbaar nauw verbonden met simyo. Ik ga iig een klacht indienen bij de opta en jullie praktijken verder overbrengen aan anderen. Ik moet nog uitzoeken in hoeverre nu al astroturfing een economisch delict is. Je hoort van mij. Veel succes met je werk hier! !!
Badge
Overigens, lees nog wel even goed de wiki over trol en forum. Je hebt het blijkbaar niet goed begrepen. Gewoon nog een keer lezen. Kun je wel in je koffiepauze doen denk ik.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi allen,

Probeer het een beetje gezellig te houden hier op het forum. Het forum is bedoeld om je vraag te stellen en te discussiëren. Ook proberen klanten elkaar hier te helpen. Gewoon omdat ze dat leuk vinden. Iedereen is vrij om te reageren. Zolang ze zich maar aan de huisregels houden.

@simyo_waarbentumeebezig. Moderators zullen altijd proberen om binnen 1 werkdag te reageren. Net als jij zijn er een hoop andere klanten die op een reactie van een moderator wachten. Als er andere klanten zijn die eerdere reageren dan een moderator is dat uiteraard prima. Wij lopen alle reacties op dit forum door.

Ik zal even op je punten ingaan:

imyo maakt er een puinhoop van. En ook nog onbereikbaar.
Als je een databundel koopt op Simyo krijg je na wat gedoe verbinding, maar dan begint het:
1. de verbruikte data wordt niet actueel weergegeven op de site. En kan ook niet opgevraagd worden.
2. je krijgt geen sms (zoals bij vele anderen wel) als je limiet bijna bereikt is
3. het veel te laat weergegeven van data-verbruik en het gebruik is veel hoger dan bekende apps en bijvoorbeeld android weergeeft.
Ok, stel je wilt een vraag hierover stellen, daarvoor heeft simyo het volgende bedacht:
1. onbereikbaar per telefoon. ze hebben telefonisch contact uitgeschakeld (schaam je KPN dochter!!)
2. geen email (het moet niet gekker worden)
3. Een niet werkend forum. Als je een topic wilt aanmaken, gebeurt er helemaal niets.

KORTOM SIMYO IS SLECHT!

Op z'n minst moet U (simyo van kpn) het volgende doen:
1. een sms sturen dat een limiet bijna bereikt is
2. actuele stand van verbruik weergeven op de website!!!


1. Simyo heeft inderdaad te maken met een vertraging bij het verwerken van de gegevens. We kunnen technisch gezien helaas nog niet het verbruik real-time verwerken. Op onze veelgestelde vragen pagina kun je ook terug vinden hoe het bijwerken van het verbruik werkt. Ik snap dat het vervelend kan zijn dat het verbruik niet real-time wordt verwerkt, maar op dit moment is dat technisch niet haalbaar.
2. Ik zie dat je een prepaid aansluiting hebt. We versturen inderdaad geen sms wanneer je bel/sms limiet is bereikt. Ik snap dat dit wenselijk is, maar ook dit is een punt waar we aan zouden kunnen werken.
3. Zie punt 1.

Wij zijn telefonisch te bereiken tussen 9:00 - 17:30 via telefoonnummer 1200 (gratis via je Simyo aansluiting) of 0900-8090 (35 cent per gesprek vanaf een niet Simyo aansluiting). Wanneer heb je precies gebeld en naar welk telefoonnummer?

Ook zijn we gewoon per email te bereiken. Je kunt daarvoor het contactformulier op de website invullen. Je hebt hier in het verleden al gebruik van gemaakt. Je hebt inmiddels al een aantal topics aangemaakt op dit forum. Werkt dat nu voor jou wel naar behoren?

Het is alleen maar goed dat je aangeeft wat Simyo in jouw ogen beter zou kunnen doen. We staan altijd open voor suggesties. Wil je anders dat ik even telefonisch contact met je opneem?

Groetjes,

Alex
Badge
Ok, ik heb een klacht ingediend bij ACM. Omdat ik echt vind dat het niet kan wat Symio doet. En ik ben niet de  enige die klaagt. Hierbij om het transparant te houden de tekst die ik zojuistverzonden heb naar ACM
********
Simyo is een zogenaamde prijsvechter provider. Maar naar mijn mening zijn een aantal werkwijzen van deze provider niet toegestaan of op z’n minst dubieus.
Het gaat met name om databundels.
Ten eerste biedt Simyo databundels aan met op de website op de persoonlijke pagina de gebruikte mb’s. Echter wordt die data met soms meer dan 8 uur verschil weergegeven. De klant kan echt niet achterhalen hoeveel mb’s er achteraf zullen worden berekend. Simyo belooft een sms te verzenden op het moment dat de data limiet bijna bereikt is. Maar dat wordt ook met een aanzienlijke vertraging gedaan en soms helemaal niet. Ik heb het ernstige vermoeden dat er sprake is van misleiding. Overigens zit er een behoorlijk groot verschil in wat apps en bijv. android weergeeft en wat de website uiteindelijk weergeeft (na uren). Er zijn heel veel klachten over deze werkwijze. Klanten zijn de dupe met soms honderden euro’s aan betaling voor gebruikte mb’s buiten de bundel. Mijn vragen:
1. moet symio op de website niet eerlijk vermelden dat de verbruikte data niet real time is en met een aanzienlijke vertraging wordt weergegeven
2. mag simyo beloven dat er een sms verzonden zal worden als de limiet daadwerkelijk bereikt is, en dat niet of veel te laat doet
3. mag symio misbruik maken van het fenomeen dat de mb’s doorlopen als de limiet bereikt is. Ook al loopt het gebruik zeer hoog op
4. kunt u symio vragen om een uitleg omtrent hun policy. En vragen waarom ze niet de info real time vermelden en verzenden
Een andere klacht is het gebruik van astroturfing. Symio is niet meer telefonisch bereikbaar. Ze gebruiken onder andere een forum om antwoorden op vragen te geven en klachten te behandelen. Maar, daar wordt overduidelijk gebruikt gemaakt van forumleden die zeggen onafhankelijk te zijn, maar naar mijn overtuiging gewoon betaald te worden door symio. De strategie lijkt te zijn dat eerst een zogenaamd gewoon lid iets zegt. En bij voorkeur de vraag van de consument een beetje ter discussie stelt waarna de zogenaamde moderator gehakt maak van de klacht/vraag. Naar mijn weten zijn dit soort praktijken in de US verboden. Maar hoe zit het eigenlijk hier in Nederland. Hoe dan ook het is zeer verwarrend en slecht voor de transparantie in deze markt.
Reputatie 7
Badge +9
Je bent inderdaad niet goed geinformeerd..zou zeggen kijk eens bij hema.
Maar dit terzijde!

Als simyo hier bewust voor kiest. Dan moeten ze dat ook expliciet vermelden. Doen ze dat niet dan is het wij betreft misleidend. En het argument dat het te duur zou zijn slaat nergens op. Gewoon bewust beleid. Weet je zelf ook wel? 

Btw..geeft symio jou eenvergoeding of zo. Waarom zou je anders jouw reactie plaatsen. Lijkt bijna werving!! 
Ok. Ik hoop maar dat het niet zo is, zou zo vervelend kunnen worden!!!


http://sd.keepcalm-o-matic.co.uk/i/keep-calm-and-shop-at-hema.png
Reputatie 7
Badge +9
... and enjoy their rookworst because they're really nice! Sadly no Hema in Scotland...
Badge
Heb je mijn reactie wel goed gelezen. Ga inhoudelijk reageren en niet met dit soort onzin. Technisch is het wel degelijk mogelijk om real time data te plaatsen, ook is het mogelijk om te stoppen als het prepaid saldo op is.
Je maakt e.e.a. belachelijk terwijl het serieus is. Ok ik probeer de ACM te overtuigen dat ze iets moeten doen. Want wat jullie doen, ook met dit voorbeeld, is walgelijk en zo slecht voor deze markt. Er komt een tijd dat KPN en Simyo spijt gaat krijgen van oneerlijke marktpraktijken. We zullen zien. Ik ben weg. Heb inmiddels nummerbehoud aangevraagd. En als Simyo mijn beltegoed wil houden. Ok, veel plezier! Stelen is ook een vak!
Reputatie 3
Badge +9
Dus je gaat weg simyo_waarbentumeebezig....

Jammer we gaan je missen, misschien tot ziens ?
Reputatie 7
Badge +9
@_waarbentu; persoonlijk snap ik uw punten echt wel en vind ook dat ze kant raken. Ook ik vind dat mensen met prepaid niet in het rood zouden moeten mogen komen, belplafonds een goede zaak zijn en realtime dataverwerking een hele verbetering zou zijn. Maar om redenen schijnt / blijkt dat hier niet te kunnen bij Simyo. Dan kunnen mensen wel roeptoeteren dat het bij anderen wel kan maar het gras is altijd groener......... In Duitsland bijv. zijn sommige zaken ook beter geregeld dan in Nederland maar andersom ook. 
Wat ik vermakelijk vind....echt....is uw onverzettelijke 'crusade' tegen Simyo, waarin u het bedrijf neerzet als puur slecht. En ja.....dat klopt dus niet. Ik vind dat u daar niet terecht bezig bent. En uw beschuldiging van astroturfing (ik had persoonlijk van die term nog nooit gehoord....weer wat geleerd..) is echt klinkklare onzin. U lijkt mij een intelligent mens. Ik zie dat aan uw schrijfwijze, dus dan zou u ook geen dingen met grote stelligheid moeten beweren waar geen enkele grond voor is. Louter en alleen omdat er iets gezegd wordt dat niet in uw straatje past.
ik wens u het beste bij uw nieuwe provider. Het zou fair zijn als u nog even laat horen of het gras daar inderdaad groener is.
Reputatie 7
(...........)

Nee, ik zeg maar niets.....:p

Of toch wel, ik denk niet de TS nog terug komt om zijn/haar bevindingen van de andere kant van de heuvel daar waar het gras altijd groener is met ons te delen.
En de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat interesseert mij ook echt geen enkele (...censuur...).
Wat een stomzinnig onnozel geblaat.

Zo, heb ik er toch nog iets van gezegd......:rolleyes: