.

Beantwoord

TP Link MR200 plotseling geen internet meer. Wat kan ik doen?


Hallo allemaal,

 

Ik krijg het plotseling niet meer voor elkaar om internet op mijn TP-Link MR200 te krijgen, hiervoor maak ik gebruik van een sim only Symio simkaart.
Ondertussen heb ik dit probleem al een paar weken, tot voor kort werkte het wel gewoon.

Wat heb ik geprobeerd:

  • Factory reset van de MR200
  • Firmware MR200 is up to date
  • Andere simkaart (Vodafone) in de MR200 werkte 
  • Simyo kaart in telefoon werkte ook
  • Sim reset door Simyo haalde niets uit

Een zoektocht op internet leerde dat de de internetinstellingen van de ISP misschien niet goed worden overgenomen, maar wat ik daar in moet vullen en welke waardes dat dan moeten zijn wordt me niet duidelijk.

Hopelijk kan iemand me daarbij helpen?
 

 

icon

Beste antwoord door Groentjuh 14 July 2022, 12:14

Bekijk originele reactie

27 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Op dit moment zou ik zeggen:
PDP Type: IPv4 & IPv6
APN: internet
Username:
Password:
Authentication Type: Moet je even mee spelen. NONE/PAP/CHAP zou alle 3 misschien kunnen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Caddy_67,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier over informeert. Onze simkaart is ontworpen en gemaakt om netwerkverbindingen te maken via mobiele telefoons. Wij raden daarom af om onze simkaarten te gebruiken in andere apparaten zoals Wi-Fi / Mi-Fi apparaten, tablets, smartwatches of alarmsystemen. In dit geval is het vreemd dat je hiervoor wel verbinding hebt gehad en nu niet meer. Ook lees ik dat je een simkaart al een reset heeft gekregen, ik ben bang dat ik niet meer dan dit voor jou kan betekenen. Wellicht kun je de instructies van @Groentjuh (heel erg bedankt!) doorlopen. Hopelijk krijg je zo je internet weer werkend!.

Groetjes,
Seren

Op dit moment zou ik zeggen:
PDP Type: IPv4 & IPv6
APN: internet
Username:
Password:
Authentication Type: Moet je even mee spelen. NONE/PAP/CHAP zou alle 3 misschien kunnen.

Bedankt @Groentjuh , woensdag ben ik weer in mijn werkplaats, dan zal ik de instellingen proberen.
Overigens zeg je “Op dit moment” bedoel je daarmee dat dit nog wel eens verandert? 

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt @Groentjuh , woensdag ben ik weer in mijn werkplaats, dan zal ik de instellingen proberen.
Overigens zeg je “Op dit moment” bedoel je daarmee dat dit nog wel eens verandert? 

Vrij zeldzaam, maar we zijn begonnen met de APN portalmmm.nl en met de lancering van 4g is er een APN kpn4g.nl geweest. Tegenwoordig doen we het met de APN: internet

Gaat dat binnenkort veranderen? Nee, denk ik niet.

Op dit moment zou ik zeggen:
PDP Type: IPv4 & IPv6
APN: internet
Username:
Password:
Authentication Type: Moet je even mee spelen. NONE/PAP/CHAP zou alle 3 misschien kunnen.

Bedankt @Groentjuh , woensdag ben ik weer in mijn werkplaats, dan zal ik de instellingen proberen.
Overigens zeg je “Op dit moment” bedoel je daarmee dat dit nog wel eens verandert? 

That did the trick!
HELLO WORLD

Voor mijn gevoel is de verbinding wel een beetje traag, maar misschien verbeeld ik me dat maar, ik durf er in ieder geval niet meer aan te komen 😅

Bedankt @Groentjuh!

Reputatie 7
Badge +6

@Caddy_67 Wow wat fijn dat het heeft geholpen! Mijn complimenten @Groentjuh, echt super fijn dat je deze klant hebt kunnen helpen! 

Ja, echt top van @Groentjuh!

@Seren, zou je dit antwoord 

Op dit moment zou ik zeggen:
PDP Type: IPv4 & IPv6
APN: internet
Username:
Password:
Authentication Type: Moet je even mee spelen. NONE/PAP/CHAP zou alle 3 misschien kunnen.

als beste bovenaan willen zetten, voor eventueel andere mensen met hetzelfde probleem Ik kan dat volgens mij niet 

Reputatie 7
Badge +6

Ja, echt top van @Groentjuh!

@Seren, zou je dit antwoord 

Op dit moment zou ik zeggen:
PDP Type: IPv4 & IPv6
APN: internet
Username:
Password:
Authentication Type: Moet je even mee spelen. NONE/PAP/CHAP zou alle 3 misschien kunnen.

als beste bovenaan willen zetten, voor eventueel andere mensen met hetzelfde probleem Ik kan dat volgens mij niet 

Ja zeker! Heb hem zojuist al beste gemarkeerd 😊.

Helaas heb ik te vroeg gejuicht, toen ik internet testte was dat op mijn Surface Pro 4 toen werkte alles naar behoren, net nog even op een Surface Pro 8 en Lenovo Thinkpad geprobeerd, ook daarop werkte het perfect, alleen Windows machines. 

Het probleem zit in andere (niet Windows?) appraten, op geen enkele (Android) telefoon krijg ik het aan de gang….ik kan wel verbinding maken met het netwerk, maar heb geen internet, wel is inloggen op de interface van modem mogelijk. Op de webcam (Eufy Indoor Pan and Tilt) werkt het ook niet.

Ik heb ook de Authentication Type van PAP via CHAP naar NONE ingesteld, met tussentijdse reboot, maar dat haalde helaas niks uit.

Dus HELLUP @Groentjuh, ik hoop dat je nog een gouden tip hebt 🙏🏻

EDIT: Ik heb de kaart ook in een TP-Link M7350 4G getest, eveneens geen internet

 

 
 

Heb je al eens geprobeerd of een (prepaid) simkaart van een andere provider wel werkt. 

Reputatie 7
Badge +9

@Caddy_67 dus de mifi werkt wel op Windows en tegelijk niet op andere apparaten?

Dat is vrij vaag en zou in mijn ogen los staan van de APN; De router heeft internet, want via Windows werkt het. Diezelfde verbinding zou voor andere apparaten ook moeten werken.

Misschien dat PDP Type: IPv4 helpt.

Kun je met je laptop, die wel verbinding heeft eens naar https://ipv6-test.com/ gaan? Heeft de laptop ipv4 en ipv6 toegang?

Heb je al eens geprobeerd of een (prepaid) simkaart van een andere provider wel werkt. 

Er is verbinding. Via Windows PCs lijkt het te werken.

Groentjuh, ik heb al vaker gezien dat het bij een andere provider met door Simyo niet ondersteunde toestellen sommige dingen niet werken dat die daar wel lukte. Vandaar mijn vraag. 

Reputatie 7
Badge +6

Helaas heb ik te vroeg gejuicht, toen ik internet testte was dat op mijn Surface Pro 4 toen werkte alles naar behoren, net nog even op een Surface Pro 8 en Lenovo Thinkpad geprobeerd, ook daarop werkte het perfect, alleen Windows machines. 
Dus HELLUP @Groentjuh, ik hoop dat je nog een gouden tip hebt 🙏🏻

Hoop dat je het met de hulp van @Groentjuh toch op een of andere manier weer werkend kunt krijgen! 

 

Heb je al eens geprobeerd of een (prepaid) simkaart van een andere provider wel werkt. 

Bedankt voor je opmerking @Friesian, de Simyo kaart werkt in een andere 4g modem/router ook niet, alleen op Windows machines. Andersom werkt een Vodafone kaart in de modem/router in kwestie wel, dus gewoon verbinding met alle apparaten.

@Caddy_67dus de mifi werkt wel op Windows en tegelijk niet op andere apparaten?

Dat is vrij vaag en zou in mijn ogen los staan van de APN; De router heeft internet, want via Windows werkt het. Diezelfde verbinding zou voor andere apparaten ook moeten werken.

Misschien dat PDP Type: IPv4 helpt.

Kun je met je laptop, die wel verbinding heeft eens naar https://ipv6-test.com/ gaan? Heeft de laptop ipv4 en ipv6 toegang?

Nou @Groentjuhhttps://ipv6-test.com/ is benaderbaar en geeft aan dat zowel ipv4 alsook ipv6 supported zijn. Toen ik ipv6 uitschakelde en probeerde met ipv4 online te gaan kwam ik ook met de MS Surface Pro niet meer online, met de Android toestellen overigens ook niet...

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Het lijkt bijna dat de ipv4 kant iets niet lekker gaat.
Windows kan kennelijk redelijk overweg met IPv6, waardoor deze verbind en via ipv6 het internet op kan komen.

Android ziet op IPv6 soms graag een aantal specifieke dingen, waardoor het mogelijk is dat IPv6 via die router niet via Android werkt. En dan kun je uitkomen op dat de verbinding alleen op Windows lijkt te werken.

Hoe ziet het DHCP gedeelte van "Network” → "LAN settings” eruit? Ik zie op mijn mobiel dat de ie een 192.0.x.x IP krijgt. Met bepaalde settings in LAN zou je kunnen overlappen en dan gaan er dingen mogelijk stuk.

Verder zie ik graag ook eens "Advanced” → "Status” → "3G/4G” en de 2 tabbladen onder "Internet”.

….

Hoe ziet het DHCP gedeelte van "Network” → "LAN settings” eruit? Ik zie op mijn mobiel dat de ie een 192.0.x.x IP krijgt. Met bepaalde settings in LAN zou je kunnen overlappen en dan gaan er dingen mogelijk stuk.

 

….

Verder zie ik graag ook eens "Advanced” → "Status” → "3G/4G” en de 2 tabbladen onder "Internet”.

en

Dit gaat mijn kennis duidelijk te boven 😅 maar ik neem aan dat je dit bedoeld.

Reputatie 7
Badge +9

De lan lijkt mij prima. Ik zie op de status pagina dat de mifi verbonden is met het netwerk van KPN.

Ik zie iets waar ik inderdaad iets zie dat mogelijk niet helemaal lekker gaat.

Status gedeelte: Geen “IP address” en “Primary DNS”.

In het bovenstaande plaatje zie je dat er geen IPv4 IP wordt ontvangen. Ik heb geen idee waarom dat zo is, maar zoals je ziet heb je er geen en dat kan problematisch zijn.

Ik zie alleen geen opties binnen de MR200, die hiervoor zorgen of mee te maken hebben!

In het bovenstaande plaatje heb je overigens ook nog een IPv6 knopje rechtsboven. Die had ik graag gezien. (Natuurlijk onder de APN wel IPv4 + IPv6 aanzetten!)

Sorry @Groentjuh, ik was even een paar dagen weg, vandaar dat je niks van mij hoorde.

Het was me inderdaad nog niet opgevallen dat er geen IPv4 meegegeven wordt….bij IPv6 wel.
Onderstaand zie je screenshots van beide, eerst zie je dat beide versies aanstaan.

Dan IPv4

en IPv6

 

Reputatie 7
Badge +9

Ja, daar gebeurd precies wat ik zeg. Om één of andere reden krijgt of haalt de router geen IPv4 IP binnen/op, waardoor enkel IPv6 dus werkt.

Apparaten met IPv6 doen het daardoor wel (Windows). Andere apparaten, die niet lekker werken met IPv4 met deze router(Android bijvoorbeeld) hebben een probleem en krijgen geen toegang tot het internet.

Dus het probleem is dat de MR200 geen IPv4 IP krijgt, maar waarom en hoe dat op te lossen is, dat is het grote raadsel waar ik geen antwoord op weet.

Doet overigens de APN:
portalmmm.nl
 

hetzelfde?

Dit vond ik overigens op internet op de site van TP-Link
https://www.tp-link.com/us/support/faq/2468/
Naar aanleiding van dit artikel was ik op zoek gegaan naar de instellingen die ik toen op je advies had gewijzigd.
 


 

Doet overigens de APN:
portalmmm.nl
 

hetzelfde?

Dit was kennelijk een hele goede tip @Groentjuh , want nu doet de Android telefoon het wel!
 

IPv4 ziet er nu zo uit

en IPv6 zo
 


Ik zal het bij gelegenheid wat uitgebreider testen, maar vooralsnog lijkt het voor elkaar 🙌
Zodra ik dat gedaan heb meld ik je dit.

Net heb ik de camera aangesloten die ook niet werkte, sinds vandaag dus wel!

Bedankt voor je hulp @Groentjuh , zonder jou was het niet gelukt 🙏👍♥️

Reputatie 7
Badge +9

Net heb ik de camera aangesloten die ook niet werkte, sinds vandaag dus wel!

Bedankt voor je hulp @Groentjuh , zonder jou was het niet gelukt 🙏👍♥️

Waarom het wel werkt met “portalmmm.nl” en niet met “internet” is mij echter niet duidelijk. Maar ik ben blij dat het werkt. Mogelijk dat bij diverse van de goedkope GPS-trackers de APN "portalmmm.nl” ook wel beter werkt. Deze truc is dus even iets om te onthouden!

@Mods kan een van jullie naar de hoek lopen, waar de technische mensen zitten, om daar te vragen wat het verschil is tussen de APN “portalmmm.nl” en “internet”? Eventueel met als aanvullen “op gebied van ‘IPv4’” 😉Daar ben ik nu immers wel benieuwd naar!

Chapeau Groentjuh! Goed bezig zoals vertrouwd! 

Reageer