.

Beantwoord

Onverwachts hoge kosten door data verbruik buiten bundel. Hoe komt dit?


Een paar maanden geleden heb ik een Simyo abonnement afgesloten, 2GB data en 400 belminuten. Meer dan voldoende, dacht ik. Tot ik onlangs vrij snel achter elkaar 2 SMS berichten kreeg dat ik 80% van mijn data had verbruikt en daarna het bericht dat de 2GB op waren. Vervolgens kreeg ik een mailtje met het bericht dat het nummer geblokkeerd was vanwege hoog verbruik. Er staat minimaal €100 open en dat moet eerst betaald worden om het nummer weer te deblokkeren. Nadat ik ingelogd was bleek het om ruim €250 te gaan. Hier ben ik nogal van geschrokken, aangezien ik in de veronderstelling was dat ik voor €9 per maand 2GB had en 400 minuten en niet zomaar extra data kon gebruiken. Ik zou graag met iemand van Simyo in contact komen om te kijken wat we aan deze hoge kosten kunnen doen en hoe we kunnen zorgen dat dit niet nog een keer gebeurt.

icon

Beste antwoord door Seren 21 July 2022, 14:32

Bekijk originele reactie

31 reacties

Ik zou graag met iemand van Simyo in contact komen om te kijken wat we aan deze hoge kosten kunnen doen en hoe we kunnen zorgen dat dit niet nog een keer gebeurt.

Ik zal me beperken tot het laatste. Simyo weigert pertinent om een betere bescherming te bieden tegen hoge buiten bundel kosten. Hier strijden wij al lang voor als betrokken klanten.

Om jezelf beter te beschermen voortaan is het belangrijk om te weten wat voor telefoon je hebt. Bij Android heb je als groot voordeel dat je een waarschuwing en limiet kunt instellen voor data. Graag even vermelden merk en type telefoon. 

Vertrouwen in Simyo zijn systeem kan niet dat is al al te vaak bewezen. Helaas komt hier geen verbetering in. Wanneer je kiest voor een andere provider hierdoor begrijp ik je meer dan goed. Een moderator, medewerker van Simyo zal zich nog bij je melden. 

Leesvoer met tips

@Simyo is dat meebewegen met de klant.?

 

Beste Friesian,

Dank je voor je reactie, ik heb een iPhone 7. Jammer dat Simyo niet erg mee wil denken met zijn klanten. Zo te horen ben ik niet de eerste die hier mee te maken heeft (en waarschijnlijk ook niet de laatste). Hopelijk neemt er zsm iemand contact met me op om een tot een oplossing te komen.

https://www.iculture.nl/gids/dataverbruik-apps-iphone/

Succes gewenst! Er zal gekeken worden naar een mogelijkheid tot coulance. 

Reputatie 7

@cpoppelaars Inderdaad, zoals @Friesian al aangaf, Simyo weigert, haar beleid aan te passen. Op zich hoeft zij dat ook niet, want wij weten allemaal waarmee we akkoord zijn gedaan. We lezen toch allemaal de voorwaarden? Maar super-vervelend is het wel en wij, Forum Experts, proberen al een lange tijd hier iets aan te doen. Tot nu toe zonder het gewenste resultaat.

Met iOS zijn de mogelijkheden voor datamanagement helaas aanzienlijk beperkter dan met Android toestellen. Wel kun je natuurlijk zo’n data manager aanschaffen, maar ik heb daar niets mee.

Ik heb weliswaar een erg ruime bundel, want 20GB, maar toch zet ik iedere 1ste van de nieuw maand de datateller in de Instellingen weer op 0 om zo ‘grip’ te kunnen houden op de data.

Let op: ook iOS is niet foutloos. Ik heb naast Spotify ook Apple Music, maar ik heb mobiele data voor AM uit gezet. Dit, omdat AM gedurende de nacht met de telefoon naast mij op het nachtkastje, een meter of 6 van mijn WiFi-router vandaan, regelmatig via mijn mobiele databundel enkele Gigabytes aan data verstouwt. Waaraan? Nog altijd geen idee.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @cpoppelaars,

Bedankt voor je bericht. Ik kan mij voorstellen dat je van bent geschrokken van de hoge kosten die er zijn gemaakt. Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Een dataplafond zal in de nabije toekomst ook niet worden geïmplementeerd. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% van de internetbundel. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen.

Ik adviseer je om deze blog goed door te lezen voor tips en informatie: Alles over je dataverbruik, MB’s besparen en je internetbundel

Uiteraard wil ik met je meekijken naar een oplossing. Hiervoor wil ik je vragen om mij een privé bericht te sturen. 

Thanks voor jullie hulp @Friesian en @RicoK.

Groetjes,
Seren

K heb precies hetzelfde probleem, heb m’n telefoon nu 1 week!? 
€100 betaald maar telefoon blijft op blokkade 

op whatsapp word ik niet geholpen 

heb op dit forum ook m’n probleem uitgelegd, ben benieuwd hoe snel ik wordt geholpen…!!

Er zal vast en zeker een moderator reageren om je te helpen @Epesi komt goed. 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Epesi,

Bedankt voor je bericht. Ik zie dat je ook een topic hebt geplaatst over een ander issue. Beide vragen heb ik in jouw topic beantwoord. Laten we via dat topic even verder communiceren, dat houd alles wat overzichtelijker. 

Groetjes,
Seren

Reputatie 3
Badge +1

Welke providers bieden wel netjes bescherming tegen buitenbundel kosten?

Reputatie 7
Badge +6

Welke providers bieden wel netjes bescherming tegen buitenbundel kosten?

Hoi @XTF,

Bedank voor je bericht. Uit mij hoofd kan ik jouw vraag op dit moment niet beantwoorden. Wellicht kun je hier zelf even onderzoek naar doen 😊! Succes. 

Groetjes,
Seren

Reputatie 7
Badge +7

Gewoon even kijken naar de providers die adverteren op radio en TV.
En dan ook heel goed lezen waar ze precies tegen beschermen.

Reputatie 7
Badge +9

Welke providers bieden wel netjes bescherming tegen buitenbundel kosten?

50plusmobiel: Optioneel dataplafond (tegen betaling).
Ben: Optioneel Dataplafond (gratis).
Budget mobiel: Vertraagd verbinding naar 100Kbit of onbeperkt.
Hollandsnieuwe: Stopt wanneer op.
KPN: Vertraagd verbinding naar 64Kbit of onbeperkt.
Lebara: Belplafond van maximaal 10 euro buiten de bundel, na 10 euro kan niet meer gebeld, geSMS’t, geïnternet worden.
Simpel: Optioneel plafond (tegen betaling), die alles dat extra kosten meebrengt blokkeert met uitzondering 3 instelbare nummers.
Simyo: Geen.
T-mobile: Vertraagd verbinding naar 64Kbit of onbeperkt.
Vodafone: Data stop wanneer op?/Onbeperkt
Youfone: Optioneel dataplafond (tegen betaling).

Ik ben maar eens een lijstje providers afgegaan. Er kunnen geen rechten aan de bovenstaande lijst worden ontleend. Ik heb mij best gedaan om bovenstaande lijst zo correct mogelijk op te stellen, maar er zouden best fouten in kunnen zitten.

Tegenwoordig is het meer zoeken naar welke niet! Zonde Simyo!

Reputatie 7
Badge +6

@Groentjuh, wat vriendelijk dat je dit lijstje hebt opgesteld. Denk dat @XTF dit erg waardeert! 

Reputatie 3
Badge +1

Welke providers bieden wel netjes bescherming tegen buitenbundel kosten?

50plusmobiel: Optioneel dataplafond (tegen betaling).
Ben: Optioneel Dataplafond (gratis).
Budget mobiel: Vertraagd verbinding naar 100Kbit of onbeperkt.
Hollandsnieuwe: Stopt wanneer op.
KPN: Vertraagd verbinding naar 64Kbit of onbeperkt.
Lebara: Belplafond van maximaal 10 euro buiten de bundel, na 10 euro kan niet meer gebeld, geSMS’t, geïnternet worden.
Simpel: Optioneel plafond (tegen betaling), die alles dat extra kosten meebrengt blokkeert met uitzondering 3 instelbare nummers.
Simyo: Geen.
T-mobile: Vertraagd verbinding naar 64Kbit of onbeperkt.
Vodafone: Data stop wanneer op?/Onbeperkt
Youfone: Optioneel dataplafond (tegen betaling).

Ik ben maar eens een lijstje providers afgegaan. Er kunnen geen rechten aan de bovenstaande lijst worden ontleend. Ik heb mij best gedaan om bovenstaande lijst zo correct mogelijk op te stellen, maar er zouden best fouten in kunnen zitten.

Tegenwoordig is het meer zoeken naar welke niet! Zonde Simyo!

Thx Groentjuh!

 

@Seren Simyo lijkt hekkensluiter, tijd om hier iets aan te doen?

Reputatie 7

@Seren Wow, wat een lijst opgesteld door @Groentjuh!

Ik was even een periode om redenen iets minder actief op het forum, waardoor ik deze lijst nu pas zie.

Maar, mijn wow, geldt eigenlijk op jouw reactie….

Het lijkt mij nu toch echt de hoogste tijd geworden dat Simyo actie gaat ondernemen. Laat dit topic en dan met name de lijst van @Groentjuh nu eens zien aan je bazen @Seren

Dit kan nu toch niet meer door Simyo naast haar neer worden gelegd. Tijd voor actie!

 

Seren geniet nu nog volop van haar vakantie verwacht ik. Wie kan haar ongelijk geven?  Maar als ze terugkomt dan zal ze haar mouwen moeten opstropen en op pad moeten gaan omdat wij dat zeggen.... 😉😸

 

Reputatie 7
Badge +7

Er gaat echt niets veranderen op het gebied van dataplafonds. 
Simyo heeft al meerdere keren gezegd dat zoiets niet in de planning staat.

Daar kan je van vinden wat je wilt, maar het is hun beslissing. Deze plafond lijst
is natuurlijk ook bij Simyo bekend.

ik doe het zelf met datamanagers (Android) en gebruik zelden meer 250MB, 
want als ik overstap ben ik duurder uit: dus ik blijf.

Reputatie 7

Heel goed @wimj12 

Dat klopt natuurlijk @wimj12 maar neemt niet weg dat het intriest is dat zowel medewerkers als wij klanten moeten zeggen dat we het begrijpen als mensen kiezen voor een betere provider qua bescherming tegen buitenbundelkosten. 

Reputatie 7
Badge +7

Mee eens. Maar als mede klant voel ik me op geen enkele manier schuldig.

Het gaat er niet om of je je schuldig voelt,  daar is geen reden toe.  Maar je kunt het wel vervelend vinden voor hen die het treft. 

Reputatie 7

Ik vind het zeker vervelend voor die mensen die het treft. Natuurlijk, het staat in de voorwaarden. Natuurlijk, je hebt er voor getekend. Natuurlijk, het is wellicht de klant zijn/haar eigen schuld. Natuurlijk…. etc etc. En natuurlijk kan Simyo ook zo’n lijst maken die @Groentjuh heeft opgesteld. Maar potverdomme, het begint zo langzamerhand, althans voor mij, wel vervelender te voelen. 

Ik kan gewoonweg niet begrijpen waarom er niets aan of tegen kan worden door Simyo. Natuurlijk, het is het ‘verdienmodel’, maar reken dan een enkele euro voor een langzame snelheid na afloop van je bundel. Dan kan én men er zelf voor kiezen, of niet, maar dan moet er niet gezeurd gaan worden om coulance én Simyo heeft een extra inkomstenbron, want die 64 of 128 Kb/s gaat Simyo de kop niet kosten.

Ik neem niet eens de moeite om zulk een volledige lijst als van Groentjuh te maken.  Mensen kunnen best zelf deze informatie opzoeken,  opvragen.  

Ik heb trouwens de indruk dat @XTF  heel goed door heeft hoe het bij Simyo en andere providers werkt. 😉 En anders kan hij/zij zelf het ook opzoeken, navragen. 🙂

RicoK schreef :

Ik kan gewoonweg niet begrijpen waarom er niets aan of tegen kan worden door Simyo. 

Ik wel,  de wil ontbreekt. 

Zoals ik al ooit eerder heb gezegd.  Ik zou minder trots zijn op die prijzenkast.  Als je niet meebeweegt met de klanten, niet luistert naar betrokken klanten kun je beter die trots vergeten en er niet over zwetsen. 

Reputatie 7
Badge +7

Het gaat er niet om of je je schuldig voelt,  daar is geen reden toe.  Maar je kunt het wel vervelend vinden voor hen die het treft. 

Ja, dat vind ik ook.
Net als dat ik het vervelend vind dat mensen nu enorme energieprijzen betalen.

Reageer