.

Vraag

Onbekend dataverbruik, waar komt dit vandaan?

  • 3 May 2023
  • 20 reacties
  • 358 Bekeken

Als ik thuis ben, schakel ik op de telefoon over van het simyo-netwerk voor internet naar mijn wifi-verbinding. Desondanks zie ik in de simyo-app dat er data wordt verbruikt. Op momenten dat ik lig te slapen.

Op het forum kom ik dit meer tegen, vooral in (heel) oude topics, waarin verwezen wordt naar blogs. Die heb ik, ondanks de leeftijd van die blogs, gelezen. Ik kom daar echter niet verder mee.

Heb bij veel apps op de smartphone (Motorola) al aangegeven dat ze alleen mogen verbinden via wifi.

Is er een app of iets anders om te achterhalen wat voor mijn dataverbruik zorgt?

 


20 reacties

Volgens mij heb je een Android telefoon, een Motorola. Die heeft een ingebouwde dataverbruik meter. Kijk maar eens op instellingen, mobiele netwerken. En apps als my datamanager en glasswire kun je bijvoorbeeld gebruiken.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Jan Klaassen,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier even contact over opneemt!

Smartphones verbruiken eigenlijk constant internet, ook zonder dat wij het door hebben. Denk maar aan appjes die binnen komen of apps die op de achtergrond worden ververst, Wij kunnen vanwege de privacywetgeving niet zien waar je MB's aan worden verbruikt. Ik wil je aanraden om je wifi-assistentie uit te schakelen in je telefoon. Dit is een optie die standaard ingeschakeld staat in je telefoon en hiermee geef je je telefoon toestemming om automatisch te verbinden met je 4G zodra je wifi even wat zwakker is.

Ik zie dat @Friesian een aantal handige tips met je heeft gedeeld, ontzettend bedankt hiervoor! 😊

Groetjes,
Roeqajja

@Friesian : als ik in de Google store zoek op datamanager krijg ik héél veel mogelijkheden. Glasswire heb ik geprobeerd. Helaas zie ik dan alleen welke apps hoeveel internet hebben verbruikt. Ik heb nog niet gevonden hoe ik kan achterhalen welk tijdstip daarbij hoort.

 

@Roeqajja: Dat er voortdurend internet wordt gebruikt, is mij niet nieuw. Ik wil alleen wel graag zelf beslissen of dit via Wifi is of via Simyo/4G. Het uitschakelen van wifi-assistentie klinkt vreemd. Als ik op de telefoon alleen een wifi-verbinding heb, wordt toch geen 4G gebruikt? Als wifi wat zwakker is; maar de telefoon ligt binnen. Waar ik prima wifi bereik heb. Waar zou ik die instelling dan kunnen vinden? Tot nu toe zonder succes gezocht.

@Friesian : als ik in de Google store zoek op datamanager krijg ik héél veel mogelijkheden. Glasswire heb ik geprobeerd. Helaas zie ik dan alleen welke apps hoeveel internet hebben verbruikt. Ik heb nog niet gevonden hoe ik kan achterhalen welk tijdstip daarbij hoort.

Je kunt dan per app aanklikken en het dagverbruik controleren. 

 

@Roeqajja: Dat er voortdurend internet wordt gebruikt, is mij niet nieuw. Ik wil alleen wel graag zelf beslissen of dit via Wifi is of via Simyo/4G. Het uitschakelen van wifi-assistentie klinkt vreemd. Als ik op de telefoon alleen een wifi-verbinding heb, wordt toch geen 4G gebruikt? Als wifi wat zwakker is; maar de telefoon ligt binnen. Waar ik prima wifi bereik heb. Waar zou ik die instelling dan kunnen vinden? Tot nu toe zonder succes gezocht.

Niet elke telefoon heeft wifi assistent, kan ook anders worden genoemd per toestel en staat ook niet per definitie aan. Je kunt het vinden als de telefoon het heeft bij instellingen, Wi-Fi, geavanceerd.

Wanneer bijvoorbeeld 's-nachts aan de systemen wordt gewerkt kan het Wi-Fi signaal minder zijn. Staat Wi-Fi assistent aan dan pakt de telefoon het sterke signaal. 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Jan Klaassen,

Bedankt voor je reactie. Welke type toestel gebruik je? Dan zoek ik even uit waar je de optie voor Wifi-assistentie kan terugvinden! 

Nogmaals bedankt voor je hulp @Friesian 😊.

Groetjes,
Amy

Wanneer bijvoorbeeld 's-nachts aan de systemen wordt gewerkt kan het Wi-Fi signaal minder zijn. Staat Wi-Fi assistent aan dan pakt de telefoon het sterke signaal. 

Als je hebt ingesteld dat je géén internetverbinding wilt/hebt, wordt toch contact gelegd met het (simyo)netwerk?! Vind dat vreemd en kwalijk. Je denkt alles goed te hebben ingesteld en toch kan er onverwacht een hoog verbruik volgen.

@Amy: Motorola G30

Jan Klaassen schreef:

Als je hebt ingesteld dat je géén internetverbinding wilt/hebt, wordt toch contact gelegd met het (simyo)netwerk?! Vind dat vreemd en kwalijk. Je denkt alles goed te hebben ingesteld en toch kan er onverwacht een hoog verbruik volgen.

 

Ik snap je gedachten en het klopt ook. Wi-Fi assistent, slimme netwerkwissel heeft voordelen en nadelen..

Wi-Fi assisent

Slimme netwerkwissel

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Jan Klaassen,

Bedankt voor je reactie. Voor Android geldt inderdaad de optie '’slimme netwerkwissel'’. Ik zie dat @Friesian (bedankt voor je hulp!) al de juiste pagina met je hebt gedeeld waarin wordt aangegeven hoe je dit kan terugvinden. Je kan er dan voor kiezen om de slimme netwerkwissel uit te schakelen.

Groetjes,
Amy

Hoi @Amy en @Jan Klaassen  

Amy, dit kun je zo niet stellen. Nogmaals, niet elke telefoon beschikt over Wi-Fi assistent. Zelfs niet binnen een Android merk de verschillende types.

Slimme netwerkwissel is iets wat vooral bij Samsung galaxy telefoons voor kan komen.

Wi-Fi assistent kan zowel bij IOS als Android voorkomen. Bij budget telefoons is het niet altijd aanwezig. Van oorsprong komt het van Apple. 

Jan Klaassen, het hoeft dus niet per definitie op jouw telefoon aanwezig te zijn.

@Simyo zo zie je maar weer dat het jammer is dat mensen met een stukje ervaring, kennis het hazenpad kiezen door het gevoerde beleid.

Reputatie 7
Badge +7

@Friesian Bedankt voor je uitleg. Ik wist niet dat sommige toestellen deze optie niet hebben. Ik zag dat je de pagina's deelde over Wifi-assistentie nadat de klant vertelde welk toestel hij had vandaar dat ik ervanuit ging dat dit toestel ook deze optie zou hebben. Misschien heb ik dat verkeerd ingeschat en heb je de pagina's ter informatie gedeeld. Bedankt hiervoor!

Groetjes,
Amy

@Friesian , @Amy ,

Dank voor de linkjes. De een gaat over Apple de andere over Samsung. 

Op mijn toestel heb ik de instelling (nog) niet gevonden.

Reputatie 5
Badge +3

@Friesian , @Amy ,

Dank voor de linkjes. De een gaat over Apple de andere over Samsung. 

Op mijn toestel heb ik de instelling (nog) niet gevonden.

@Jan Klaassen Ik lees hierboven dat je een Motorola G30 hebt. Ik heb dezelfde mobiel. N.a.v. berichten hier op het forum heb ik op mijn G30 al eens naar de slimme netwerkwissel of Wi-Fi assistent gezocht, maar kon het toen niet vinden. Net nogmaals gezocht, maar het zit er idd echt niet op.

Mijn Oppo a74 heeft dus wel WiFi assistent. Ten tijde van @franswon was slimme netwerkwissel al actief op het hogere segment telefoon van Samsung.

Ik heb ook een Motorola g 5G.

Ik heb zowel mobiele data als ‘automatisch verbinden met wifi’ geactiveerd.

Is er ergens geen of slechte wifi schakelt deze automatisch over op 4G+

Wil ik dat niet moet ik mobiele data uitzetten.

 

Reputatie 7
Badge +7

@JanD en @Katana ook jullie bedankt voor de reacties!

@Jan Klaassen Jammer dat het toestel deze optie niet heeft, wellicht heb je iets aan de tip van @JanD 😊.

@JanD: en waar zou ik die mobiele data uit moeten zetten?

Betekent dat ook dat ik dan telkens als ik naar buiten ga dat dan weer moet inschakelen (en bij thuiskomst uitschakelen)?

Hallo @Jan Klaassen je moet helemaal niets van mij, maar als je wilt voorkomen dat er thuis bij een mionder goede wifiverbinding automatisch overgeschakeld wordt naar mobiele data kun je dat beter uit zetten.

Als je een Android telefoon hebt kun je ook i.p.v. steeds uitzetten een datalimiet instellen.

Stel je hebt een maandbundel van 10GB, stel dan een waarschuwing in bij 9GB en een blokkade bij 9,5GB, ga daarna verder met wifi only of kop een bundel bij.

Succes.

Mijn eigenlijke vraag staat nog steeds open: kan ik zien wat voor mijn internetverbruik zorgt, terwijl ik volgens mij alleen wifi-verbinding zou mogen hebben. Glasswire komt redelijk in de buurt.

Ik ben er alleen nog niet in geslaagd om te achterhalen welke app(s) zorgt voor verbruik.

Dat ik allerlei (diep weggestopte) instellingen telkens zou moet aanpassen (binnenshuis/ buiten) om dit vreemde verbruik te stoppen, vind ik onbegrijpelijk. Dan is de telefoon uitzetten misschien nog de meest eenvoudige oplossing. Bizar.

In principe moet, mag je stellen dat de betrouwbaarste bron je telefoon is. Dus gegevensgebruik, een externe app kunnen daarbij helpen. Verder regelmatig actieve apps stoppen. Ook apps op de achtergrond kunnen het verschil maken. En door met je vinger van boven naar beneden te scrollen kun je eenvoudig mobiele gegevens in-/uitschakelen.

Verder heb je ook te maken met synchronisatie van bijvoorbeeld mails, WhatsApp om enkele voorbeelden te noemen. Je telefoon maakt regelmatig verbindingen, dat is gewoon een vast gegeven. 

Dat mijn telefoon verbinding maakt, vind ik prima. Maar dan wel graag via wifi, als ik het netwerk via simyo heb uitgeschakeld.

Ik zal er kennelijk mee moeten leren leven dat apps desondanks data verbruiken.

Reageer