.

Beantwoord

Internet verbruik op tijdstippen dat ik mijn telefoon niet gebruik, hoe kan dat?

  • 5 February 2023
  • 4 reacties
  • 98 Bekeken

Ik keek toevallig mijn verbruik van de afgelopen maanden door. Het viel mij op dat internetkosten worden afgeschreven op tijdstippen dat ik beslist niet aan het internetten ben. Er zit een bepaalde regelmaat in b.v. om 02.34 en 10.34 uur en dat gedurende meerdere dagen. Ook eerder  zit er een bepaalde patroon in. Het vreemde is dat soms een bedrag wordt afgeschreven en soms staat er 0,00.
Voor alle duidelijk, ik ben de enige gebruiker van het toestel en het toestel is beveiligd met vingerafdruk en wachtwoord.
Het gaat over de periode vanaf 18 juli 2022 tot en met vandaag.

 

icon

Beste antwoord door Roeqajja 6 February 2023, 17:18

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 7

@Hogebrugster Hier is al zoveel over geschreven op dit forum. Wat ik ervan heb begrepen is het volgende.

De moderne smartphone staat 24/7 in verbinding met het internet, hetzij via 4G, hetzij via WiFi. Dataverbruiken doe je derhalve niet alleen zodra je gaat browsen, je een app opstart of je e-mail gaat checken. Op de achtergrond worden veel van deze processen namelijk al continue uitgevoerd. Daarom loopt een datasessie ook een tijdje door voordat deze wordt afgesloten en wéér opnieuw wordt gestart. Hierdoor zie je dan ook ‘internetverbruik’ op ‘gekke tijden’. 

Reputatie 5
Badge +3

@RicoK Klopt, is al vaak op het forum voorbijgekomen. Zelf vond ik dit verschijnsel ook heel opmerkelijk toen ik dat voor het eerst in de app zag. Maar, wat zou het dan toch ontzettend schelen als de verklaring in de app zelf als toelichting erbij zou komen te staan. Is zomaar een tip @Simyo 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Hogebrugster,

Bedankt voor je bericht. Ik zie dat @RicoK je hier de juiste uitleg over heeft gegeven. Heel erg bedankt voor je hulp, Rico! Wij waarderen het enorm 😊.

Een tip is om je wifi-assistentie uit te schakelen in je telefoon. Afhankelijk van welk toestel je hebt, kan dit een andere naam hebben. Bij Android telefoons heet dit vaak “Slimme netwerkwissel”. Als deze optie aan staat, geef je toestemming om automatisch over te schakelen naar 4G zodra je wifi-verbinding niet optimaal is. Vandaar dat wij aanraden om deze optie uit te schakelen. 

Bedankt voor je tip @Katana! Wij nemen je tip mee :).

Groetjes,
Roeqajja

Dank voor de antwoorden. Ik heb de instellingen op mijn telefoon gewijzigd.

Reageer