.

Beantwoord

Hoogverbruik en hoge kosten. Wat zegt de wet hierover?

  • 1 October 2021
  • 39 reacties
  • 941 Bekeken

Badge

Mijn zoon Jack, heeft het sms gemist dat zijn bundel op was een tijdje later was zijn 4g geblokkeerd en krijg ik een rekening van 178 euro! Dit is nu de tweede keer waarom niet direct blokkeren als het tegoed op is en je klanten bewust een keuze laten maken.

Het is echt enorm vervelend om zo verrast te worden ! 

Graag zie ik de kosten gereduceerd het kan toch niet zo zijn dat een middag internet 178 euro kost!

Hoor graag van u

icon

Beste antwoord door Bas 1 October 2021, 17:27

Bekijk originele reactie

39 reacties

Badge

Ja een andere provider wordt het sowieso. Dit is wederom het verplaatsen van de verantwoordelijkheid nu weer naar de steeds luxer worden van de telefoon. Als je een abonnement aanbied van 15 euro kan je niet een factuur sturen van 178 euro na 2 uur internetten buiten bundel.

Ligt niet aan telefoons of iets dergelijks er moet gewoon een limiet in staan. Voor het buitenland is het limiet al wettelijk bepaald voor max 60 euro. Lijkt met dat dat ook maximaal moet zijn voor binnenland.

SImyo heeft al veel mensen laten schrikken met een vreselijk hoge nota maar kennelijk maakt Simyo dat niet uit. Ik ben bang dat het een goed verdien model is. Daar ligt de essentie van het probleem. Geld boven maatschappelijk belang.

Dus daarom als er voldoende klachten worden ingediend wordt dit bedrijf echt wel aangepakt.

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Badge

Kosten buiten bundel versus in bundel.

Als ik even een globale rekensom maakt dus zal niet helemaal kloppen maar voor het idee.

6 gb kost ongeveer 15 euro dat is  15 / (6 * 1024) = 0,0024 cent per mb

buiten bundel 0,15 cent per mb

Dat betekent dat de prijs ongeveer 64x hoger ligt dan binnen bundel.

64 x hoger !

 

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Badge

Mooi overzicht gevonden.

https://www.prijsvergelijken.nl/telefoon-abonnement/tarieven-buiten-de-bundel/

Providers met dataplafond:

  • Ben 
  • Simpel (+ € 0,50 per maand)
  • Hollandsnieuwe (zowel data- als bel plafond)
  • Youfone (+ 0,50 per maand) (zowel data- als bel plafond)

Providers die je internetsnelheid verlagen:

  • Budget Mobiel
  • KPN
  • T-Mobile
  • Vodafone

Simyo biedt niks en laat de rekening lekker oplopen!

Reputatie 7
Badge +6

Laat ik voorop stellen dat ik je frustratie begrijp.

maar dit uitzoekwerk had je beter kunnen doen voor dat je een abonnement afsloot🤨

Badge

Ja 👍 dat is waa 😂. Maar ja in de ideale wereld doe je alles zo slim mogelijk,

Probleem is dat je dit soort praktijken niet meer verwacht in een net land als Nederland waar alles goed is geregeld, tja gaatje in de wet ? 

als ik dit overzicht zo zie duikt Simyo haar verantwoordelijkheid 

Simyo biedt de mogelijkheid om bij te kopen mocht je niet uit komen met de bundel. 

Badge

Het gaat hier om beschermende maatregelen. Daar biedt Simyo dus niks voor na het op raken van de bundel. De rekening loopt dan binnen een hele korte tijd heel erg hoog op.

De meeste ander partijen hebben hier rekening mee gehouden zoals je ziet.

Simyo niet! Met alle gevolgen van dien voor mensen zoals ik die zich rot schrikken. En moet ik dan boos worden op mijn zoon omdat zijn leverancier geen bescherming bied? Ik word kinderlijk toegesproken dat ik bewustwoording moet creeren bij mij kind. 

Simyo moet aangepakt worden en daarom zal ik mijn rechtbijstand aanspreken wat hier aan te doen is.
Ik zie ook dat ze niet lid zijn van de geschillencommissie andere natuurlijk wel.

Consumenten bond zal ik ook nog aanschrijven, hoe kan het dat een provider die geen bescherming bied voor zijn klanten prijzen winnen ?

 

Ik heb je andere topic gelezen, ook al begrijp ik je frustratie mis ik toch wel wat zelfreflectie bij jou. Een kruispost(en) is niet wenselijk op het forum omdat dat extra werk geeft voor de moderators en het maakt het ook onoverzichtelijk.

Jij hebt voor je zoon een abonnement gekozen bij Simyo en omdat je zoon nog geen 18 is ben jij verantwoordelijk voor het gebruik van...en de kosten de aansluiting. Dit staat duidelijk in de Algemene voorwaarden  paraaf 7.1.

Verder lees ik dat de kosten niet gemaakt zijn in enkele uren maar tussen 14 en 20 september.

**Dit schreef @Bas .........

Volgens onze gegevens zijn de extra kosten ook niet binnen een paar uur in rekening gebracht, maar heb je tussen 14 en 20 september extra kosten gemaakt.

*** En wat de geschillencommissie betreft…        Dit staat onder paraaf 17, als u een klacht heeft.

Bent u consument? Dan kunt een klacht over hoe de overeenkomst tot stand komt of uitgevoerd wordt indienen bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Dat kunt u alleen doen binnen 12 maanden.

*Mocht uw klacht niet naar tevredenheid zijn opgelost, komt u er samen met de aanbieder, Simyo, niet uit dan kan men dit aanmelden bij de geschillencommissie.

https://www.degeschillencommissie.nl/komt-u-niet-tot-een-oplossing/

@Bas vraagt volkomen terecht in het andere topic...Waarom let je niet beter op, wetende wat de consequenties zijn als je onverminderd doorgaat met internetten nadat je bundel volledig verbruikt is? 

Hier heb je (nog) niet op geantwoord.

Lang verhaal kort. Simyo zou zich drukken (niet duiken 😉) voor haar verantwoordelijkheid maar het lijkt erop dat jij je drukt voor je verantwoordelijkheid.

En Simyo zou inderdaad een betere bescherming moeten bieden. Volkomen mee eens.

hoe kan het dat een provider die geen bescherming bied voor zijn klanten prijzen winnen ?

 

https://www.simyo.nl/blog/simyo-beste-mobiele-provider-consumentenbond/

Bron: Consumentenbond. Verkiezing per kwartaal...beste mobiele provider.

Badge

Beste Friesan,

Ik heb mijn zoon uitvoerig besproken dat hij goed op moet letten na de eerste keer, ik wou eigenlijk direct naar een andere provider totdat ik de kosten zag om bij Simyo weg te gaan.

Hij heeft naar eigen zeggen de sms-jes gemist. Op 20 september krijg ik een e-mail met “Simyo heeft je mobiele nummer 06********* uit voorzorg geblokkeerd voor uitgaand verkeer. In korte tijd zijn er namelijk hoge verbruikskosten gemaakt.”  

Voorzover ik weet is sms van 100 % is ook op 20 september verstuurd. Ik heb nu geen toegang tot mijn zoon zijn telefoon maar zal de exacte datum en tijd nog even uitzoeken!

In de tekst zelf staat al in korte tijd…...dat is geen 4 dagen…….. weet niet hoe ze daarbij komen.

Wat betreft de geschillen commissie daar wordt een ledenlijst van bijgehouden en daar staat simyo niet bij.

 

Het is gewoon zeer klant onvriendelijk manier van zaken doen, vandaar dat elk zelfrespecterende provider maatregelen neemt om dit soort situaties te voorkomen.

 

Groet,

 

Willem-Jan

 

 

 

 

 

In de tekst zelf staat al in korte tijd…...dat is geen 4 dagen…….. weet niet hoe ze daarbij komen.

 

Simyo blokkeert uitgaand bij een hoogverbruik van €100,- per 24 uur of €250,- per week. 

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/mijn-simkaart-is-afgesloten-wegens-hoogverbru-285

Reputatie 5
Badge +2

@Willem-Jan Kempen 

Ik denk dat we hier eindeloos over zouden kunnen discusseren, maar volgens mij weet je al heel goed hoe je dit wil gaan aanvechten. Het gaat hier ook niet over een wettelijke kwestie, maar een morele kwestie. Dit zal dan ook mijn laatste reactie zijn op dit topic. 

Ik wens je nog een mooie dag verder!

Badge

Beste Veerle,

Dank voor de mooie dag wensen, ik wens je een fijne avond.

Ik heb 1 duidelijke vraag waar ik geen antwoord op krijg waarom bieden jullie geen limiet aan ? 

Graag een duidelijk antwoord.

 

Tot die tijd is het gewoon zeer klant onvriendelijk om zulke buitensporige rekeningen te sturen. 

Ik vind de schade die jullie veroorzaken bij kinderen/ouderen niet oplettende maatschappelijk zeer onwenselijk. Dit is iets wat hele vervelende situaties creëert bij mensen dat moet je niet willen als Simyo zijnde ongeacht wat dat aan inkomsten oplevert. 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb 1 duidelijke vraag waar ik geen antwoord op krijg waarom bieden jullie geen limiet aan ?

Ik geef alleen door wat wij als Forum experts over de tijd hierover hebben gehoord. Wij zaten ook met diezelfde vraag.

De moderatoren op dit forum zijn enkel doorgeefluik. Zij zelf beslissen hier niet over. Ze hebben herhaaldelijk aangegeven (en blijven dit doen) dat klanten wensen dat er iets wordt gedaan aan de hoge rekeningen, indien iemand buiten zijn databundel gaat. Dataplafond, knijpen etc etc geloof mij, de forum experts hebben alle verschillende mogelijkheden maatregelen inmiddels wel voorgesteld.

In de lagen boven de moderatoren worden verder uitgewerkt en besluiten gemaakt over deze wensen. Tot nu toe is daarvandaan ergens in deze lagen altijd nee terug gekomen. Tot zover al het duidelijke. De rest is speculatie vanuit kamp Forum experts...

Welke laag(of lagen) dat precies is(/zijn), is ons niet verteld. Ook de redenen wordt niet echt duidelijk over gecommuniceerd. Technisch ingrijpend is een mogelijke reden, want Simyo's systemen kunnen op dit moment, doordat ze met vertraging verbruiksgegevens binnen krijgen, simpelweg niet op tijd ook maar enige blokkade activeren. Hoogverbruik blokkeert niet precies op 100 of 250 euro, maar altijd eroverheen. Prepaid schiet ook onder de 0, maar Simyo vult tegenwoordig het bedrag onder de 0 aan. (Er was een tijdje dat je bij Simyo pre-paid negatief beltegoed kon krijgen!). Andere opties (waarschijnlijk knijpen) stranden mogelijk bij moedertje-KPN, omdat Simyo’s producten dan te veel in het vaarwater komen van KPN’s eigen producten. En weer andere voorstellen zullen om andere redenen gestrand zijn.

Ik verwacht niet dat de moderators hier duidelijker over gaan zijn, dan dit verhaal.

Reageer