.

Beantwoord

Hoogverbruik en hoge kosten. Wat zegt de wet hierover?

  • 1 October 2021
  • 39 reacties
  • 941 Bekeken

Badge

Mijn zoon Jack, heeft het sms gemist dat zijn bundel op was een tijdje later was zijn 4g geblokkeerd en krijg ik een rekening van 178 euro! Dit is nu de tweede keer waarom niet direct blokkeren als het tegoed op is en je klanten bewust een keuze laten maken.

Het is echt enorm vervelend om zo verrast te worden ! 

Graag zie ik de kosten gereduceerd het kan toch niet zo zijn dat een middag internet 178 euro kost!

Hoor graag van u

icon

Beste antwoord door Bas 1 October 2021, 17:27

Bekijk originele reactie

39 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Willem-Jan, 

Welkom op ons forum!

Wat vervelend dat je zoon in korte tijd zulke hoge kosten heeft gemaakt voor het gebruik van mobiel internet. We snappen dat dat niet de bedoeling was!

Ik zie dat jullie recentelijk ook al een tegemoetkoming hebben gekregen voor kosten door internetverbruik. Hebben jullie toen wel alle tips doorgenomen die in het blog staan dat we altijd meesturen als je een eenmalige tegemoetkoming van ons krijgt? En hoe kan het dat je zoon de SMS heeft gemist, wetende wat de consequenties zijn als je zonder bundel doorgaat met internetten?

We kunnen jullie helaas niet nog een keer een tegemoetkoming aanbieden. Ik adviseer je om een grotere internetbundel te nemen zodat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt. Voor het totale factuurbedrag kan eventueel een betalingsregeling getroffen worden. 

Heb je hier nog vragen over? Reageer dan even op dit bericht. 

Groetjes,
Bas

Badge

Beste,

Jack is 13 en de jeugd sms helemaal nooit meer, vandaar.

Ik ken eigenlijk geen andere provider die dit niet netjes oplost.

KPN schroeft de snelheid drastisch naar beneden en vraagt of je extra mb wilt afnemen.

Ik begrijp niet waarom jullie pas blokkeren nadat de schade is gedaan ? Dit is heel klant onvriendelijk ik kan ook nergens een optie vinden om dit in te schakelen ? 

Klopt dat ? Mocht dit niet mogelijk zijn dan zie ik mij genoodzaakt om het abonnement op te zeggen.

Ik zie dat daar ook weer 98 euro aan afkoop kosten aanzitten. 

Kortom ik sluit een abonnement af voor mijn zoon kom met hele hoge kosten te zitten omdat ik geen limiet kan instellen wat bij overige providers standaard is. 

Kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is om zo met je klanten om te gaan ? 

Reputatie 7
Badge +6

Hi Willem-Jan Kempen, 

 

Het is heel begrijpelijk dat je je afvraagt wat er nog mogelijk is. 

 

Het kan natuurlijk gebeuren dat je per ongeluk over je bundel heen gaat, daarom kunnen wij ook eenmalig coulant zijn in die situatie. Wel geven we op dat moment dat we een coulance aanbieden altijd een volledig blog mee met enorm veel goede tips voor de instellingen in je telefoon. Als je het hele blog hebt nagelopen met de telefoon van je zoon is de kans nog maar heel klein is dat je over de bundel gaat. Er zijn namelijk instellingen die voorkomen dat je bijvoorbeeld Youtube/TikTok/Netflix kan kijken op 4G, maar nog wel op WiFi én voor Android kun je bijvoorbeeld zelf eenvoudig een datalimiet instellen op de telefoon. 

 

Helaas kunnen we jullie niet nogmaals tegemoet komen, maar we kunnen jullie wel helpen het instellen van de telefoon zodat deze situatie zich niet nog een keertje voordoet. 

 

Groetjes, 

Tessanne 

Badge

Okay 178 euro rekenen voor 2 uur internetten ? Klinkt mij toch als onredelijk veel in de oren. Denk ook dat een rechter daar zo over zou oordelen. Overstappen naar een ander kost mij ook veel geld afkoopsom van 98 euro.

Als je binnen 2 uur zo’n rekening kan verzamelen dan moet het tarief buiten bundel is dan echt wel buitensporig zijn,. Goed het  zal jullie recht wel zijn maar klant vriendelijk is zeker niet. 

Ik heb 1 duidelijke vraag hoe voorkom ik weer een hoge rekening ? 

Ik zie geen optie om op de iphone van mijn zoon een maandelijks limiet in te stellen ? Jullie kunnen dat wel waarom kan ik dat niet bij jullie instellen ? Hoe moet ik dit nou regelen ? Een sms wordt over het hoofd gezien en binnen no time heb je weer een gruwelijke rekening.

Reputatie 7

@Willem-Jan Kempen Wat je zou moeten proberen is je zoon ervan bewust te maken. Laat hem bijvoorbeeld de databundel in de Mijn Simyo App op zijn telefoon regelmatig checken, zodat hij een idee krijgt wat het gevolg is van ‘zijn acties’. Beter is het, omdat de datateller in de Mijn Simyo App niet real-time is en enkele uren, als het niet langer is, achter loopt, hem te leren kijken naar de ingebouwde datateller op zijn telefoon. Zelf zet ik de datateller in mijn telefoon, een iPhone, elke eerste van de nieuwe maand op 0. De datateller op de telefoons is wel realtime.

Naar mijn mening gaat het er om de kinderen zo snel mogelijk bewust te maken van de gevolgen. Zelf ik heb ik twee jonge pubers, die al weer enkele jaren bij Simyo zitten. Ik heb hun beide nummers in mijn Mijn Simyo App toegevoegd, zodat ik hun verbruik kan monitoren. Vanaf hun start zijn ze gelukkig bewust met hun bundels omgegaan. Een keer heeft een van beiden een erg kleine misser gemaakt, waarna deze zich direct erg schuldig voelde. Wellicht kan de dreiging van een inhouding op het zakgeld helpen? 😊

Heb je trouwens de blog in de opmerking van Bas al gelezen? Hierin kun je ook veel handige tips zien.

Badge

Beste 

Dank voor je reactie maar voegt niks toe helaas.

Nogmaals de vraag hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn zoon niet over het limiet kan !

Dus niet een verhaal van hou het in de gaten….. maar ik wil gewoon zoals bij iedere provider die ken een limiet instellen en daar mag hij niet boven. Ik ga niet mijn zoon van 13 proberen iedere keer een data teller op 0 te zetten of zoiets anders stoms. Ik hoef zelf ook niet op te letten zit zelf bij de KPN en heb erg veel spijt dat ik voor jullie heb gekozen voor mijn zoon. Dacht goedkoop af te zijn……. nou erg duur dus.

En het lijkt me een incomplete dienstverlening als jullie dat niet aanbieden. Tevens is het raar om in zo’n korte tijd zoveel geld te moeten betalen. Als jullie dan blokkeren doe het dan op tijd!! En niet nadat de rekening buitensporig is. 

Reputatie 7

@Willem-Jan Kempen Vooropgesteld, ik ben een klant net als jij en je zoon 😉.

Omdat Simyo geen datalimiet heeft, heb ik alleen enkele tips gegeven, zodat jij en/of je zoon dit zelf in de gaten kunt houden. Doe er mee wat je wilt, maar het was louter en alleen goed bedoeld.

Ik weet niet wat voor een telefoon je zoon heeft, maar in toestellen met Android als OS kun je zelf ook een datalimiet instellen al dan niet met behulp van een datateller app. Google hier maar eens op. En lees de door @Bas aangehaald blog door!

Ik val in herhalingen, vat dit op zoals je wilt, maar bewustwording is bij kinderen het belangrijkste ter voorkoming van dergelijke situaties.

Badge

Dank voor het advies. 

Maar ik val ook in herhaling, het data limiet hoort bij de provider actief te zijn en niet iets wat de klant zelf moet uitvogelen, met alle fout gevolgen van dien. Daarnaast is het absurt dat er 178 euro voor 2 uur internetten wordt gerekend. Met dit soort bedragen snap ik wel waarom simyo geen datalimiet aanbiedt.

Dat is goed verdienen en weinig hoeven te leveren. 

Nogmaals de vraag waar kan ik het data limiet aanzetten in de simyo omgeving. Is dit geen wettelijke verplichting ? 

Groet, Willem-Jan

Badge

Dit zegt de wet

Wat moeten operatoren volgens de wet doen wanneer klanten hun abonnement overschrijden? Luc Tuerlinckx, ombudsman voor de telecomsector: “Als je het inbegrepen datavolume van je bundel overschrijdt, moet je daarvan verwittigd worden. Dat gebeurt standaard via sms als je 50 euro boven je limiet gaat.” Als je niet akkoord gaat met die 50 euro kan je ook een andere bovengrens instellen, zegt Tuerlinckx: “Zo kan je kiezen voor 0 euro, voor 75 euro of voor 100 euro bovenop je abonnement.” 

ha lijkt er toch op dat ik die 178 niet hoef te betalen!

 

Badge

Kortom waar kan ik de limiet naar 0 inregelen en waarom heb ik pas een sms bij 178 euro gekregen.

Als dit artikel klopt is de werkwijze niet correct simyo en daarom zal ik de kosten niet betalen tenzij u kunt aantonen dat uw werkwijze wel correct is.

Reputatie 7

@Willem-Jan Kempen Geloof mij, maar dit is iets wat wij als Forum Experts veelvuldig hebben aangegeven. Vooralsnog is er niets mogelijk.
Daarnaast heb je natuurlijk bij afsluiten van je abonnement/contract de Algemene Voorwaarden geaccepteerd. Deze zijn niet in strijd met de wet. Om die reden moet je daarom dan ook 18 jaar of ouder te zijn of te worden vertegenwoordigd door een ouder/voogd.

Dit is het laatste wat ik hierover heb gezegd. Een moderator (= Simyo medewerker) zal hier nog op terug komen.

Badge

Zal allemaal best maar dit klopt gewoon niet, wat hier gebeurd is niet correct en is zeer klant onvriendelijk.

Ik zal dit voorval doorspelen naar de ombudsman. 

 

Badge

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Ik heb het issue aangemeld. Misschien staat Simyo in haar recht en staat het ergens in de algemene voorwaarden maar dat is geen doen om allemaal te lezen als je een abonnement afsluit. 

Het is gewoon buitengewoon klant onvriendelijk. Het wordt tijd dat simyo of tijdig blokkeerd of een data limiet laat instellen. Ze zou een voorbeeld kunnen nemen aan veel collega’s die de snelheid terugschroeft en vraagt of je meer mb/gb wilt kopen.

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/kosten-gebruik-mobiele-telefoon  

 

 

 

Badge

Melding gemaakt en ben benieuwd wat men hier van vind. Inhoud van de melding.

Mijn zoon heeft sms gemist (de jeugd sms nooit meer) dat zijn tegoed op was 2 uur later wordt hij geblokkeerd met een rekening van 178 euro.
Gewoon buitensporig zou ik zeggen, een abonnement voor 6gb kost 15 euro per maand maar als je er een paar mb overeen gaat loopt het in de honderden euro's. Daarnaast is er geen optie om een data limiet in te stellen en suggereren ze dat je het zelf in de gaten moet houden. KPN en andere schroeven de snelheid terug en vragen om meer data af te nemen tegen redelijke prijzen. Ik zie honderden klagende mensen die verrast zijn door een hoge rekening. Je neemt simyo om goedkoop af te zijn vervolgens krijg je de deksel op je neus echt sneu voor al die mensen die een halve hardverzakking krijgen. Hier moet toch iets van een redelijkheids principe zijn vanuit het nederlandsrecht ?
Alvast dank.

Alvast dank.

Even advocaat van de duivel.

 

Ik heb het issue aangemeld. Misschien staat Simyo in haar recht en staat het ergens in de algemene voorwaarden maar dat is geen doen om allemaal te lezen als je een abonnement afsluit. 

 

Maar als u wel de algemene voorwaarden had gelezen dan had u geweten dat u verantwoordelijk bent voor het verbruik en dan had u ook geweten dat kinderen onder de 18 jaar geen abonnement op de eigen naam mogen hebben en dat ouders / voogd dus verantwoordelijk zijn. En als u klant wordt dan accepteert u deze voorwaarden automatisch en gaat u er dus ook mee akkoord dan Simyo geen plafond heeft. Dit gaf @RicoK ook al aan. En om te stellen dat u geen voorwaarden leest omdat dit niet te doen is, daar gooit u mijn inziens wel uw eigen glazen in. Kan zomaar tegen u gebruikt worden mocht u naar de rechter stappen.

Doet u trouwens ook geen onderzoek als u bijvoorbeeld een nieuwe zorgverzekering afsluit, of een energieovereenkomst? 

 

Maar;

Ik ben het er mee eens dat de kosten zonder een bundel buitensporig zijn. Maar juridisch heeft Simyo het in mijn ogen wel goed dicht getimmerd. Zoals gezegd zijn vele forum experts (klanten) hier ook niet over te spreken maar zien wij geen verandering hierin komen. Ja er zijn tips en blogs om het te voorkomen dat je over je bundel gaat. Inderdaad voorkomen als het kwaad al is geschied!? 

Nogmaals ik ben het met u eens over de buitensporige kosten, maar niet over het in de wind slaan van de eerdere gegeven adviezen na de eerdere coulance.

Ik zou toch maar even die genoemde blogs lezen. En als uw zoon een Android toestel heeft kunt u dat plafond in het toestel instellen. 

 

Succes verder.. 

Reputatie 7
Badge +9

Dit zegt de wet

Wat moeten operatoren volgens de wet doen wanneer klanten hun abonnement overschrijden? Luc Tuerlinckx, ombudsman voor de telecomsector: “Als je het inbegrepen datavolume van je bundel overschrijdt, moet je daarvan verwittigd worden. Dat gebeurt standaard via sms als je 50 euro boven je limiet gaat.” Als je niet akkoord gaat met die 50 euro kan je ook een andere bovengrens instellen, zegt Tuerlinckx: “Zo kan je kiezen voor 0 euro, voor 75 euro of voor 100 euro bovenop je abonnement.” 

ha lijkt er toch op dat ik die 178 niet hoef te betalen!

Luc Tuerlinckx is Ombudsman Telecommunicatie in België. Helaas gaat die wet van België niet op voor Nederland.

Simyo is (behalve waarschuwen) niet wettelijk verplicht iets te doen als de MBs op zijn en met het krachtige netwerk van KPN is soms die 225mbit per seconde (~= 28 MB per seconde) maximale snelheid zowel haalbaar als een gigantisch nadeel als je buiten de bundel weet te komen.

Net als alle andere Forum experts (=klanten) zie ik het graag anders en snap ik dat dit niet de ervaring is, die je wilt. Er zijn diverse providers, die net als Simyo buiten de bundel rekenen. Er zijn diverse providers, die tegen meerprijs een plafond aanbieden. Er zijn diverse providers, die de snelheid verlagen. Ja, het is allemaal veel uitzoekwerk, maar dat werk betaald zich veelvoud uit als je een provider kiest die bij je past.

iPhones zijn bij Simyo niet zo'n beste match, want zoals je zelf al hebt gezien is het daar niet mogelijk om een datalimiet in te stellen, zoals bij de meeste Android toestellen wel gemakkelijk kan. Met Android is het simpelweg een paar instellingen aanpassen en in principe heb je dan weinig last van de gevolgen om buiten de bundel te gaan.

Simyo zie ik dit niet snel veranderen. Dus hoe je daarmee om wilt gaan is aan u. Afkopen en naar een beter passende provider gaan kan, blijven met een risico op nogmaals een hoge factuur kan. Beiden niet klantvriendelijke opties, maar wel de realiteit.

In het geval van overgaan naar een andere provider: Kijk echt eens goed de voorwaarden door! x minuten/y SMS/z MBs voor €€ euro/maand verteld niet het hele verhaal. Plafonds en wat er buiten de bundels gebeurd tegenwoordig ook vrij belangrijk met de hedendaagse data slurpende smartphones met data slurpende apps. Ook prijsverhogingen en aanpasbaarheid (omhoog en/of omlaag) zijn ook nog wel eens leuk.

In elk geval, veel succes met deze rottige situatie.

Badge

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/kosten-gebruik-mobiele-telefoon  

Het rare in dit document is dat je wel wordt beschermd tegen hoge kosten in het buitenland grens is 60 euro, maar niet in Nederland, ik denk dat ze niet verwacht hadden dat de kosten in het binnenland ook snel hoog kunnen zijn ?!  Lijkt me dat hier een bescherming voor Nederland bij moet net zoals bij de Belgen!

Ik heb wat gegoogeld en kom echt veel elende tegen van mensen met hoge rekeningen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.  Ik neem mijn verlies en zal uit principe de afkoopsom betalen en dit bedrijf verlaten. Ik vind de schade die ze aanrichten bij onwetende/incompetente echt vervelend. Als bedrijf zou ik me hier ook heel erg slecht over voelen, Simyo is niet een bedrijf waar ik trots op zou zijn, hoeveel geld ze ook verdienen maatschappelijk richten ze gewoon veel schade aan. Het concept dat je het zelf in de gaten moet houden is gewoon onvriendelijk en onredelijk zeker gezien de korte tijd waarin de schade snel oploopt. Een limiet is gewoon noodzakelijk. De verantwoordelijkheid afschuiven naar de klant is onjuist en onredelijk zeker voor kinderen en ouderen maar ook voor volwassenen. 

 Ik zou graag iedereen willen oproepen die ook eens een te hoge rekening heeft gehad om ook een klacht in te dienen, dit kost slecht 5 minuten. We moeten dit op de kaart zetten dit is in het belang van de nederlandse consument.

Vul hier het fomulier in. 

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Badge

Ik raad iedereen tevens aan om ervaringen.nl even naar simyo te kijken en ook een review te plaatsen van deze onredelijke manier van zaken doen.

 

https://www.ervaringen.nl/simyo.nl

Reputatie 7
Badge +9

Ik snap uw frustratie. Ik ga hier ook geen heel verhaal meer neertikken omdat de andere ForumExperts het al heel goed verwoord hebben. Ik kan daar niets meer aan toevoegen, behalve nog dat FE's dit al zo vaak onder de aandacht hebben gebracht bij Simyo (lijntje met hen is iets korter) en dat zullen blijven doen. 

Ik hoop dat u een goede provider voor uw zoon zult vinden. Succes!

Misschien is het aardig om naast uw onafhankelijke reviewsite een andere heel bekende, onafhankelijke en betrouwbare reviewsite te zetten. Om e.e.a. in perspectief te houden. Snapt u? Wel zo sportief. Dat raad ik iedereen dan weer even aan :wink:

https://nl.trustpilot.com/review/www.simyo.nl

Ik ben overigens geen Simyo ‘vriendje’ maar wel tevreden over deze provider, behoudens genoemde.

Reputatie 5
Badge +2

@RicoK en @Groentjuh Ontzettend bedankt voor jullie communicatie en duidelijke informatie!

@Willem-Jan Kempen Ik begrijp hierin je frustratie volkomen! De experts hebben zo te zien al de nodige informatie gegeven en laten we hopen dat dit in de toekomst kan veranderen. Ook ik zou dat graag zien :)

Groetjes,

Veerle

Badge

Ben nog steeds zeer ontevreden over het feit dat je binnen zo’n korte tijd zo’n hoge rekening kan krijgen.

Blijf van mening dat dit absurt is en aangepakt moet worden

Het deugd niet jullie kunnen een plafond aanbieden zodat klanten niet verrast worden !

Treurig verhaal.

Normaals raad ik iedereen aan een klacht in te dienen zodat dit permanent opgelost gaat worden:

Dit kost 2 minuten:

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Reputatie 5
Badge +2

@Willem-Jan Kempen

Ik vind het natuurlijk rot om te horen dat je zo ontevreden bent, maar ik snap je reactie volledig! We sturen natuurlijk onze waarschuwing sms’jes om de kans zo klein mogelijk te maken, maar dit zal niet altijd waterdicht zijn. Stuur vooral je klachten in en wellicht zal hier in de toekomst verandering in komen.

Groetjes,

Veerle

Badge

Vooral de hoogte die daarna berekend wordt staat niet in verhouding met de normale kosten.

Waarom zo’n hoog tarief ? Waarom wordt er zo’n hoog tarief berekend is dit om jullie klanten te straffen, als ze per ongeluk eroverheen gaan ?

Kom zeg nou zelf 178 euro in 2 uur dat is toch niet normaal meer ? 

Hoi @Willem-Jan Kempen  

Het probleem wordt al heel lang aangekaart door klanten /Forum experts zoals ik.  Hier zie je een voorbeeld wat daarover gaat.

Probleem is in mijn ogen niet de €0,15 per MB maar veel meer de buitensporige kosten doordat de telefoon steeds luxer wordt, hoge resolutie van beelden, de snelheid van het mobiele netwerk om wat voorbeelden te geven.

Ik ben het ook met je eens dat de buiten bundel kosten in geen verhouding staan tot wat de reguliere kosten zijn per maand. Dit komt mede omdat in mijn ogen de vertraging van het aanleveren van gegevens aan Simyo groot is. Ik zie niet gebeuren dat Simyo hier een verbetering zal aanbrengen wat bijvoorbeeld een betaalde/betaalbare datalimiet inhoudt naar eigen keuze in MijnSimyo (app).

(*Edit @Willem-Jan Kempen )

Maar nog even dit ter informatie. Bij Android kun je bij deze app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sigterm een limiet instellen. Kijk voor de zekerheid even of dit ook ook ook kan bij de iPhone.

(/*Edit)

Misschien dat voor jou een andere provider beter bij je past. Ik wens je dan succes in je zoektocht en vergelijken.

Reageer