.

Vraag

Hoe kan er elke 8 uur internet worden verbruikt?

  • 2 January 2023
  • 8 reacties
  • 191 Bekeken

Beste mensen,

Ik heb voor mijn dochter (11 jaar) een sim only met beltegoed. We hebben deze sim only met name zodat mijn dochter in noodgevallen bereikbaar is, of ons kan bellen. Verder wordt de telefoon vooral gebruikt voor whatsapp, snapchat, je kent het wel… altijd via wifi, mobiele data staat uit. Er wordt dus geen internet gebruikt zonder wifi. Af en toe krijg ik bericht en moet ik beltegoed weer opwaarderen, maar ik heb dus geen extra internetbundel. 

Ik dacht dat mijn dochter gewoon af en toe belde met vriendinnen en ik daarom ook af en toe beltegoed moest opwaarderen. Maar dat blijkt niet geval (ze belt via wifi met whatsapp). Toch is ongeveer 1x per maand het beltegoed op… uit specificaties blijkt dat het komt door internetgebruik?? Hoe is dat mogelijk als mobiele data uit staat? Bovendien het betreft 3x per dag op vaste tijden een heel kleine hoeveelheid internetgebruik. Precies om de 8 uur, ook in de nacht??? Zie hieronder...

Wat is dit? En waarom betaal ik daar voor?

Hoop dat iemand hier een goede verklaring voor heeft.

Groet,

Gabriel

 

 


8 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Rolo11,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je contact met ons opneemt! Als de mobiele data uitstaat via het toestel zelf maar niet op de simkaart dan kan het wel eens voorkomen dat er onbewust toch internet wordt verbruikt. Hoe je dit kan controleren is door in te loggen via Mijn Simyo en vervolgens te gaan naar Instellingen > Internet en bellen. Als hier de optie '’internet'’ nog aanstaat dan kan je het beste deze optie uitschakelen als je er zeker van wilt zijn dat er alleen gebruik kan worden gemaakt van het internet met een Wifi-verbinding. Ook kan je in het toestel de Wifi-Assistentie uitschakelen. Dit is een optie waarmee je het toestel toestemming geeft om over te schakelen naar het mobiel netwerk als de Wifi-verbinding te zwak is. Dit doe je via de instellingen van het toestel zelf, Instellingen > Mobiel netwerk > Scrol helemaal naar beneden > Wifi-assistentie. 

Wegens privacy wetgeving kunnen wij niet inzien waar het internet aan wordt verbruikt maar denk bijvoorbeeld aan het updaten van apps of een app die op de achtergrond nog aanstaat en noem zo maar op. Wel vullen wij het beltegoed altijd aan tot €0,00 waardoor je nooit in de min kan uitkomen. 

Zou je mij een privébericht willen sturen met de persoonlijke gegevens die bij de aansluiting horen? Dan kan ik even overleggen of ik nog iets voor je kan betekenen. 

Groetjes,
Amy

Hallo,

Ik heb precies hetzelfde probleem als Rolo11.

De telefoon van mijn dochter verbuikt op vaste tijden internet terwijn mobiele data op de telefoon uit staat.

Zo heeft ze in 9 dagen haar hele beltegoed erdoorheen gejaagd zonder iets te doen.

Dit Phenomeen is niet altijd zo geweest maar sinds 16 december is het zo elke dag.

Reputatie 7
Badge +6

Zet mobiele data uit in de app, dan zul je hier geen last meer van hebben.

ga naar instellingen en dan naar Internet en bellen

Reputatie 5
Badge +3

Zet mobiele data uit in de app, dan zul je hier geen last meer van hebben.

ga naar instellingen en dan naar Internet en bellen

 @Ron H Volgens mij is het onmogelijk dat er mobiele data gebruikt wordt als in de mobiel zelf mobiele data is uitgezet. Als dat toch gebeurt, zou dat volgens mij een defect of bug in het toestel zijn.

(Natuurlijk kan voor de zekerheid het in de app ook uitgeschakeld worden @Sophie G )

Reputatie 7
Badge +6

Je zou er wel vanuit moeten gaan dat wanneer je de mobiele data op het toestel uitzet dezen ook daadwerkelijk geen internet meer gebruikt maar helaas de praktijk is anders.😉

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Sophie G,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend is! Het klopt inderdaad wat @Ron H zegt. (Bedankt voor je reactie!) Zolang het internet op de simkaart nog aanstaat kan het altijd voorkomen dat er internet wordt verbruikt. @Katana Hierbij ook antwoord op jouw vraag 😊.

Ook hebben wij meerdere waarschuwingen gestuurd per sms en e-mail dat er internet wordt verbruikt zonder internetbundel! Hiermee geven we aan dat het beltegoed wordt afgeschreven voor het internet verbruik dat heeft plaatsgevonden. Wel vullen wij altijd het beltegoed aan tot €0,00 zodat je dus nooit in de min kan uitkomen 😊. 

Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten. 

Groetjes,
Amy

Hi Sophie,

Bij ons is het probleem inmiddels opgelost!
Mobiele data stond echt uit, we hebben goede wifi en toch werd er elke dag, 3x per dag internet gebruikt. Ik zal uitleggen wat ik gedaan heb:

  1. Instellingen > Mobiel Netwerk:
    Bijna helemaal onderaan staat de optie ‘Wifi Assistentie” (onder alle apps). Deze staat inactief, maar wel aangevinkt. Als je mobiele data even aanzet, kun je deze optie uitvinken. Daarna natuurlijk weer mobiele data uit zetten.
  2. In dat zelfde overzicht, onder ‘wifi assistentie’, ook ‘iCloud Drive’ en ‘iCloud-reservekopie’ uitvinken.

Sinds we het zo hebben ingesteld, geen internetgebruik meer!

Hoop dat het bij jullie ook werkt!

Gr. Gabriel 

Reputatie 7
Badge +7

Bedankt voor je uitleg @Rolo11 😊!

Reageer