.

Vraag

Buiten bundel - waarom informeert Simyo niet, en stopt het te dure internet niet?

  • 25 September 2022
  • 8 reacties
  • 146 Bekeken

Zaterdagavond 24 september:

Email van Simyo dat het dataverbruik van de telefoon (van mijn 10 jarige dochter) te hoog is, en de sim uit voorzorg geblokkeerd is, en dat er 100€ betaald moet worden om deze te ontgrendelen. 

Op het eerste gezicht denk je dat dit een phishing email is van een of andere oplichter.

Maar het emailadres lijkt echt.

Dan maar eens het werkelijke dataverbruik in de Simyo app bekijken. En warempel, er staat een bedrag open van 204 € extra. WTF. Lekker dan, not...!

Nader onderzoek leert dat vanaf 3 september de extra gekochte (back up) 1000 MB al bijna op was, en er dus geen SMSen voor 80 & 100% dataverbruik sindsdien ontvangen zijn.

De enige smsen van Simyo in de telefoon zijn een data aankondiging van mei jl en de bevestiging van hoog dataverbruik en blokkering van deze avond.

Totaal gefrustreerd en vol ongeloof en na een slechte nacht zijn er dus de vragen die opdoemen:

1. Waarom geen smsen versturen (lees ontvangen)  bij 80 & 100 % van gekochte data bundel ?

2. Waarom wordt bij een abonnement van 9€ per maand het dataverbruik buiten de bundel niet beperkt of geblokkeerd bij VEEL hogere bedragen dan de gebruikelijke abonnementskosten (zelfs op jaarbasis !) ?

3. Waarom wordt ik pas na 100+ € kosten geïnformeerd over giga kosten en duurt het dan nog 100+ € voordat de stekker eruit getrokken wordt ?

4. Waarom wordt de hele telefoon geblokkeerd ipv alleen data / internet ? 

Ik neem geen 9€ abonnement als ik daarnaast meer dan 100€ per maand data ga verbruiken.

Dat snapt toch iedereen...

En waarom zou ik na waarschuwingen geen data bijkopen voor veel kleine bedragen, als dat nodig mocht zijn.

Zoals jullie begrijpen is dit alles te gek voor woorden, vooral in deze moeilijke tijden waarin alles al veel duurder is of wordt. 

Simyo, doe hier alstublieft iets aan, want negatieve reclame is geen goede marketing.

En de klanten gaan zo op zoek naar andere aanbieders met veel meerwaarde communicatie, informatie en instellingen om dit soort hoge kosten te voorkomen voor hun klanten. 

 


8 reacties

Reputatie 7

@Hulpbehoevende klant ‘Leuk’ bericht…. Not.

Nee hoor, ik heb je bericht even snel gescand en daarin veel gezien waarvoor wij, Forum Experts, ons al een lange tijd hard proberen te maken. Tot nu toe helaas zonder het gewenste resultaat.

Morgen zal een moderator je bericht oppakken en je vragen haar in een privebericht nadere info te geven.

Houd je topic in de gaten.

Reputatie 7
Badge +7

En tot die tijd zou ik even dit lezen:
https://www.simyo.nl/blog/dataverbruik-data-besparen-datalimiet/

 

Als je een Android hebt kan je een datalimiet instellen in je toestel. 

@RicoK dat klinkt niet zo best of hoopgevend voor al de benadeelde Simyo klanten.

@wimj12 dat is zeker bekend, maar op de betreffende OnePlus 6, met meerdere gebruikers (& Google's oudertoezicht) is dit helaas NIET mogelijk / instelbaar. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik ken de Oneplus 6 niet, dus als jij zegt een datalimiet niet instelbaar is op een Oneplus dan zal dat wel.

Lees het forum maar door, dan zie je dat berichten zoals jouw topic heel vaak voor komen. Als je graag een 
dataplafond wil, en het lukt niet met je toestel, is er maar een optie: wegwezen naar een andere provider.

Dit heb ik gevonden met een zoektocht op Google. 

 

HOE STEL IK EEN WAARSCHUWINGSDREMPEL VOOR MOBIEL DATAVERBRUIK IN OP EEN ONEPLUS 6?

 

Ten eerste van de oplossingen die we u willen onthullen, het is gewoon een preventieoplossing, het zal worden gebruikt om u te waarschuwen telkens wanneer u een eerste niveau van gegevensverbruik overschrijdt, maar zonder uw pakket te blokkeren. Een goede oplossing om je een marge te laten terwijl je gewaarschuwd wordt dat je moet gaan opletten om het pakket de rest van de maand te behouden. Hier is de techniek die moet worden gevolgd om het te configureren:

  • Ga naar de “Instellingen” van je OnePlus 6
  • Klik daarna in het menu "Verbindingen" op "Mobiel dataverbruik"
  • In de instellingen van deze sectie kunt u een drempel instellen "Gegevenswaarschuwing" , klik er gewoon op om het gegevensvolume te configureren waarvan u via een melding wilt worden gewaarschuwd

 

 

HOE STEL IK EEN BLOKKEERLIMIET VOOR DATAVERBRUIK IN OP EEN ONEPLUS 6?

 

 

In het geval dat u radicaler wilt zijn en u wilt, na het instellen van een waarschuwing, een manier vinden om uw dataverbruik volledig te blokkeren om niet alles te gebruiken, bijvoorbeeld door het downloaden van een niet-essentiële update te starten , is de beste methode om een ​​blokkeringslimiet in te stellen voor uw internetabonnement. Bijgevolg is er meer risico om alles te consumeren zonder het te beseffen. We raden je aan deze limiet in te stellen op 80 of zelfs 90% van je pakket om er zeker van te zijn dat je genoeg overhoudt voor de verplichte dingen:

 

 

  • Ga naar het menu "Verbindingen" van uw OnePlus 6, u vindt het in de instellingen van laatstgenoemde
  • Op het tabblad "Gebruik van mobiele data" kunt u de instellingen openen door op het kleine tandwiel rechtsboven in uw scherm te klikken
  • U moet nu eerst activeren voor het geval dat nog niet is gebeurd "Datalimietdefinitie" en definieer vervolgens het gegevensvolume waarop u de blokkering wilt herstellen

 

 

@Ray bedankt voor deze info, maar dit geldt alleen voor de hoofdgebruiker van het toestel (waar deze ook staat ingesteld op 900 Mb), voor alle andere gebruikers geldt dit helaas niet. De mogelijkheid voor limieten voor deze gebruikers is niet gegeven. En ja, dat is raar en ongewenst.

@Hulpbehoevende klant 

Ik heb dit even nagekeken in mijn eigen telefoon en zodra ik in het profiel zit van de andere gebruiker kan ik geen netwerkinstelingen aanpassen, ook niet van Wifi. Wel kan ik schakelen tussen mobiele data en Wifi. 

Ik vind het raar dat je andere gebruikers ongelimiteerd data kunnen verbruiken terwijl je voor je hoofdgebruiker wel een limiet hebt ingesteld. Dit betekend dus dat ik je alleen maar kan afraden op deze voet verder te gaan in de toekomst om dat je er zo geen controle over hebt. 

minpuntje voor Android in mijn ogen. 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Hulpbehoevende klant,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt! Allereerst zie ik dat @wimj12 al een handige link met je heeft gedeeld zodat je het beste uit je bundel kan halen (Bedankt Wim!). @RicoK en @Ray Jullie ook bedankt voor het reageren! Dit helpt enorm. 

Wij sturen altijd 2 waarschuwing sms'jes afkomstig vanuit het nummer 1200. 1 sms bij 80% verbruik en 1 bij 100% verbruik van de internetbundel. Hierin staat vermeld dat je verder kan internetten met een stabiele Wifi verbinding of dat je extra MB's kan bijkopen via Mijn Simyo. Als er na het ontvangen van deze berichten geen actie word ondernomen betaal je het buitenbundeltarief van €0,15 per MB. Het is inderdaad bij Simyo niet mogelijk om een dataplafond in te stellen al weten we nooit wat de toekomst zal brengen. Dit is ook de reden dat je alleen een abonnement bij ons kan afsluiten als je ouder bent dan 18 jaar. Het spijt me dat ik hierin niet meer voor je kan betekenen. Wij blokkeren de simkaart als er buiten bundel kosten ontstaan van €100,00. Houdt er rekening mee dat het verbruik met een vertraging binnen komt dus het bedrag kan daarna inderdaad nog oplopen, dit staat ook aangegeven in de mail die je hebt ontvangen wat betreft het hoogverbruik! Technisch gezien is het niet mogelijk om alleen het internet te blokkeren. Vandaar dat de simkaart voor al het uitgaand verkeerd wordt geblokkeerd. Ook voor ons is het hoogverbruik een veel besproken onderwerp en zullen wij dit daarom ook bespreekbaar blijven maken. 

Ik hoop zo al je vragen te hebben beantwoord. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Wellicht kan ik nog iets voor je betekenen wat betreft de kosten.

Groetjes,
Amy 😊

Reageer