Skip to main content
Beantwoord

2FA geldt alleen voor mijn Simyo maar niet voor app?

• February 23, 2026
  • 5 reacties
  • 26 Bekeken

Ik heb net de 2FA via de website geactiveerd. De app had ik al geïnstalleerd.

Bij een testje bleek de website keurig om de tweede factor te vragen. De app bij opnieuw aanmelden (gegevens gewist in Android) helemaal niet.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Of doe ik iets fout?

Beste antwoord door Sedat

Hoi ​@rindert2,

Bedankt voor je bericht. Begrijpelijk dat je dit even wilt navragen.

Op dit moment vraagt de Mijn Simyo app bij opnieuw aanmelden niet standaard om de tweede factor, ook al heb je 2FA via de website geactiveerd. Dit is inderdaad anders dan op de website, waar je altijd om de tweede stap wordt gevraagd.

Je doet dus niets fout. Dit is hoe het systeem nu werkt. In de Mijn Simyo app wordt bij opnieuw aanmelden (na het wissen van gegevens) alleen om je gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. Op de website wordt bij het inloggen altijd om de tweede factor gevraagd als je 2FA hebt geactiveerd.

Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!

Groetjes,
Sedat

5 reacties

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • antwoord
  • February 25, 2026

Hoi ​@rindert2,

Bedankt voor je bericht. Begrijpelijk dat je dit even wilt navragen.

Op dit moment vraagt de Mijn Simyo app bij opnieuw aanmelden niet standaard om de tweede factor, ook al heb je 2FA via de website geactiveerd. Dit is inderdaad anders dan op de website, waar je altijd om de tweede stap wordt gevraagd.

Je doet dus niets fout. Dit is hoe het systeem nu werkt. In de Mijn Simyo app wordt bij opnieuw aanmelden (na het wissen van gegevens) alleen om je gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. Op de website wordt bij het inloggen altijd om de tweede factor gevraagd als je 2FA hebt geactiveerd.

Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!

Groetjes,
Sedat

• auteur
  • Beginner
  • February 25, 2026

Bedankt voor je reactie, Sedat.

Zijn er bij het inloggen in de app nog andere veiligheidsmaatregelen? Bijvoorbeeld zoiets als bij 3 foute wachtwoorden een tijd niet in kunnen loggen? Als dat niet zo is, heeft Simyo effectief géén 2FA bij inloggen.

Je schreef ‘op dit moment’. Was dat zomaar een uitdrukking of wilde je hiermee zeggen dat de tweede factor ook voor de app geactiveerd gaat worden?

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • February 25, 2026

Hoi ​@rindert2,

Tweestapsverificatie (2FA) geldt alleen voor de website van Mijn Simyo en niet voor de Mijn Simyo app

Na het eerste gebruik kun je in de app wél kiezen voor extra beveiliging door een 5-cijferige toegangscode in te stellen, of inloggen met je vingerafdruk, als je toestel dat ondersteunt. Dit biedt een extra laag beveiliging naast je gebruikersnaam en wachtwoord.

Met “op dit moment” bedoel ik dat dit de huidige situatie is. Het is nog niet duidelijk of 2FA in de app in de toekomst beschikbaar zal worden.

Groetjes,
Sedat

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 25, 2026

Tweestapsverificatie (2FA) geldt alleen voor de website van Mijn Simyo en niet voor de Mijn Simyo app

Wat is dan het nut van 2FA?

• auteur
  • Beginner
  • February 25, 2026

@Sedat 

De extra beveiligingen die jij noemt zijn hier niet relevant.

Zoals ​@XTF aanstipte:

Het hele nut van 2FA is dat inbraak op een account moeilijker wordt. Als een hacker dit bij een Simyo account wil proberen, zal hij of zij dit via de app doen. Die zal immers niet vragen om de tweede factor als deze wel op het account is geactiveerd.

2FA moet op alle wegen van inloggen actief zijn. Anders kun je het net zo goed weglaten.