.

Beantwoord

Heeft 3G of 4G enige invloed op je gezondheid?


Badge
Is er bij Simyo of elders meer bekend over het effect op je gezobdheid? Ik weet dat sneller en meer altijd belangrijk is, maar wordt er ook wel eens stilgestaan bij welk effect dit kan hebben op je gezondheid. Wordt er onderzoek naar gedaan.
Ik weet dat er mensen zijn die ontzettend last hebben van eeen zendmast vlakbij (misselijkheid, hoofdpijn) en het schijnt dat sommige mensen daar echt lak aan hebben zolang zij maar snel internet hebben. Maar het heeft invloed op iedereen, al of niet direct merkbaar, en zou het niet goed als er bescherming tegen deze straling ontworpen zou worden? Ik wil niemand zijn internet afnemen of beperken, maar zou graag eens willen horen of mensen zich ervan bewust zijn, en of er onderzoeken gaande zijn en welke bevindingen er worden gedaan.
icon

Beste antwoord door franswon 12 June 2017, 14:43

Bekijk originele reactie

14 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Beste viamaria,

Er zijn diverse onderzoeken uitgevoerd, met zoals gewoonlijk verschillende uitkomsten.
Wel is het zo dat binnenshuis de hoogfrequente straling véél hoger is dan buiten.
Denk hierbij aan DECT-telefoons, mobiele-telefoons, babyfoons en wifi.
Deze straling kan oplopen tot het tienvoudige van buiten.

Er zijn mensen met gezondheidsklachten, al is het vaak, door de complexiteit van factoren, moeilijk vast te stellen wat exact de bron(nen) van de klachten is/zijn.

Ik denk dat gehoorschade op dit moment een groter risico is door het gebruik van oordopjes/koptelefoons met een veel te hoog volume.

Buiten zijn er ook klachten over hoogspanningskabels bovengronds, ook hier is onderzoek naar, zonder eenduidige uitkomst.
Badge
Tja. Het is een reactie, maar een beetje vaag. Natuurlijk weet ik ook dat er onderzoeken zijn en worden gedaan maar dat ontslaat Simyo en andere providers niet om ervoor te (blijven) zorgen dat het de volksgezondheid niet schaadt.
En het afdoen met gehoorschade is een groter risico, vind ik een dooddoener die er bij mij niet ingaat. Dan kan ik ook wel wat dingen erbij halen die er niets mee te maken hebben, maar die ook belangrijk zijn. Meestal heeft dit tot resultaat, dat er dan maar niets wordt gedaan.
Natuurlijk is gehoorschade ook belangrijk (ik ben zelf slechthorend en weet wat het is om veel dingen niet meer goed te kunnen horen, ondanks hulpmiddelen) Maar het een sluit het ander niet uit.
Het schijnt grote invloed te hebben op de ontwikkelende hersenen van kinderen, bv, zoveel zelfs dat er scholen zijn die hun computers apart zetten, of zelfs wegdoen.
Dat er geen eenduidige uitkomsten zijn bij onderzoeken, ontslaat de provider er niet van een zo goed mogelijke bescherming te bieden tegen de straling. Wat doet Simyo hieraan, bv?
Reputatie 7
Badge +9
Beste viamaria,

Ik heb bewust de gehoorschade genoemd omdat dit ook o.a. door het gebruik van een mobiele telefoon kan ontstaan.

Wat betreft de masten: Simyo gebruikt het netwerk van KPN en heeft dus geen directe invloed op de masten en de eventuele bescherming tegen de nadelige invloeden.
De rol van Simyo in deze kan ik niet beschrijven, ik ben, net als u, gewoon klant.
U gebruikt zelf een voorbeeld over de ontwikkelende hersenen van kinderen en gebruikt het woord 'schijnt' hierbij, terecht omdat er nog te weinig over bekend is.
Ik wil uiteraard ook dat eventuele nadelige gevolgen vermeden worden. Zolang er echter geen eensgezindheid is bij al die onderzoeken probeer ik zoveel mogelijk de straling binnenshuis te beperken, dus de telefoon zoveel mogelijk op luispreker zodat ik deze niet te dicht bij mijn hoofd heb, zoveel mogelijk bekabeld netwerk i.p.v. wifi op de laptops en server. Hoge klasse afgeschermde kabels, telefoon niet op het nachtkastje vlak bij mijn hoofd tijdens het opladen etc.
Het tijdperk van babyfoon is bij ons thuis wel voorbij, maar ik raad ook aan om babyfoons niet te dicht bij het bedje/wiegje van het kindje te plaatsen.

Met deze, vrij simpele, maatregelen denk ik dat er al veel bereikt wordt.
Badge
ViaMaria, je gaat wel aan de opmerking voorbij over electro-magnetische straling binnenshuis.
Deze zal ongetwijfeld bij vrijwel iedereen veel hoger uitvallen.
En toch neem ik aan dat je een smartfoon hebt, wifi, een magnetron etc. etc.

Het lijkt mij goed om te proberen straling van diverse vormen en herkomst zoveel mogelijk buiten te houden, maar iedereen moet ook nog normaal kunnen leven.
Bij je thuis kun je zo ver gaan als je wilt, maar probeer dat niet gelijk aan iedere Nederlander op te dringen.

Daarbij heb ik pas sinds 2 weken Wfi en smartfoon in huis en hou niet zo van allerlei draadloze gadgets.
Badge
"Ik wil niemand zijn internet afnemen of beperken, maar zou graag eens willen horen of mensen zich ervan bewust zijn, en of er onderzoeken gaande zijn en welke bevindingen er worden gedaan". Dat schreef ik, en "Ik wil niemand zijn internet afnemen of beperken", dus ik wil niets opdringen aan jou noch aan iedere NL. Jannuh. 🙂 Ik zou niet durven.
Mij viel eerder op, door de vragen in het forum dat iedereen 4 G wil, en liefst zo snel mogelijk. Niemand vraagt zich af: moeten we dat wel doen? Wat heeft het voor effect? Steeds sneller en sneller?En we vinden het gek als iemand het niet wil, of zelfs zegt: moeten we voort op dit pad?
Dat waren zo de vragen die opkwamen, en daar wou ik zo eens over van gedachten wisselen. Niks opdringen dus. Niks afsluiten. Ik gebruik ook dagelijks wifi op laptop en smartphone. Binnen en buitenshuis. En heb er mijn twijfels over. Vanwege de straling, o.a.
En vroeg me af :Simyo en alle ander providers, maar ook bv Ziggo, ed, wat doen die er eigenlijk aan?Iemand van Simyo die dit weet of komen die hier niet? Hebben ze er oog voor? wordt er uberhaupt over gesproken? of wordt het weggewuifd? Kunnen wij nog zelf wat doen? En bedankt nog voor de tips, Franswon. 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Kunnen wij nog zelf wat doen? En bedankt nog voor de tips, Franswon. :)

Graag gedaan!
Badge
> Mij viel eerder op, door de vragen in het forum dat iedereen 4 G wil, en liefst zo snel mogelijk. Niemand vraagt zich af: >moeten we dat wel doen? Wat heeft het voor effect?
4G wordt volgens mijn bescheiden kennis juist het meest op 800 Mhz gebruikt, hoe lager de frequentie, hoe minder gevaarlijk de electr-magn. straling. Wil verder de gezondheidsrisico's niet uitvlakken hoor, zie wel degelijk de gevaren die er kunnen zijn.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi jannuh,

Goeie vraag! In de wereld waar technologisch van alles mogelijk is, kan niet vaak genoeg stil worden gestaan bij de gezondheid. Is het wel goed voor je en is het wel verstandig?

Franswon had een heel mooi antwoord waar veel goede tips in staan. Ik heb zelf even gegoogled en kwam dit artikel tegen. Hier staan ook enkele tips in waarmee je de gezondheidsrisico's kan verminderen.

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Caspar
Badge
Dank je Casper. Dit vond ik het antwoord waar ik de meeste info voor mezelf kon vinden.
Badge
Sorry Caspar
Een kleine toevoeging van mijn kant. Vaak zie je met ziektes dat wanneer iemand een verminderde weerstand heeft, dat er meer risico's zijn waarmee rekening gehouden moet worden. Dat kan dus ook spelen bij jouw vraag. Dit effect is er zowel bij mens en dier. Ik spreek niet uit internet verslagen/sites, onderzoeken maar uit eigen praktijkervaring.

Een eenvoudig voorbeeld, we dragen allemaal bacteriën met ons mee. Door een goede balans zorg je dat ze niet de overhand krijgen.
Reputatie 5
Badge +9
Mooi dat je wat aan m'n antwoord hebt gehad! Als je nog vragen hebt, weet je het forum te vinden ;)

@Friesian bedankt voor de kleine toevoeging van jouw kant!

Groetjes,
Caspar
Draadloze technologie is ongezond. Het ICNIRP wordt veel aangehaald als authoriteit. Dit instituut is echter opgericht door de mobiele industrie zelf. Een vriend van me is heel gevoelig voor deze straling en heeft er veel over gelezen.
Er zijn genoeg onderzoeken die laten zien dat straling schadelijk is voor mens, dier en plant. Vroeger kon je in de handleiding van je mobieltje lezen dat je het ding minstens 1,5 cm van je lichaam moet houden. Dit helpt de verkoop niet en dus is het tegenwoordig (haast) onvindbaar, weggestopt ergens in je mobiel.
Uiteraard is er veel aan straling om ons heen. Alleen kan een hoop daarvan ook gewoon uit: WiFI, DECT, BlueTooth, draadloze babyfoons, slimme meters, enzovoort. En al mag onze Nederlandse overheid doen alsof deze straling onschadelijk is, andere overheden en overheidsinstituten nemen het risico wel serieus.
Er komt een documentaire aan die gemaakt is door We Are Change Rotterdam, een film over 5G. In maart zou die er zijn. In de tussentijd kan je op YouTube een aflevering kijken uit m'n serie 'Hendrick lost op'. Aflevering 34 gaat over electromagnetische straling.
Uiteindelijk moet je zélf bepalen wat je met de informatie doet en wie je vertrouwt.
Reputatie 7
Badge +10
Hi allemaal,

Mmmmm, ik moet zeggen dat ik dit een erg interessant onderwerp vind. Ik schrijf dit nu ook vanuit mezelf en niet vanuit Simyo. Ik ben namelijk best sceptisch over de impact die deze stralingen kunnen hebben op je gezondheid. Weet je wat het is? Dit soort dingen worden lekker vaak onderzocht in gecontroleerde omgevingen, en zelfs dán is er weinig aan de hand. Het is onmogelijk om dit et testen in een ongecontroleerde omgeving, omdat de factoren zo uiteenlopend zijn, dat er teveel variabelen in de weg zouden staan. Hier is een studie daarover, bijvoorbeeld.

Ik betwijfel ook écht of stralingen buiten proportie zijn, en ook of ze een significant effect hebben op onze gezondheid. Zelfs een correlatie kan ik nergens terugvinden - laat staan een causaal verband.

Groetjes,
Jihane

Reageer